oostblok takels!

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeroen de Goei
    • Oct 2004
    • 376

Originally posted by pretje
    Ik gebruik ook van deze liertjes.

De lieren kunnen volgens de fabrikant 250 kilo met een enkele draad hebben.
    Beste hr Pretje,
    je zal natuurlijk zelf wel weten wat voor een spullen je bij je hebt, maar volgens mij zijn de lieren waar hier steeds over hebben 125kg op een enkele draad. vervolgens kan je ze dubbel uitvoeren met een bijgeleverde katrol en en het uiteinde maak je dan weer vast aan het handvat of zoiets. daarna kan je er 250kg inhangen volgens de fabrikant.

en zou je dan bij die lieren van jouw 500kg kunnen hijsen bij dubbele kabel?

Tevens word bij een lier de staalkabel opgerold over een trommel.
    in het geval van de zelfklimmende lier die hier op foto,s voorbij komt moet je wel heel nauwkeurig recht onder je punt zitten om die staalkabel om die trommel te krijgen. het lijkt me dus ook erg makkelijk om op deze manier grote schade te krijgen bij het oplopen van de zelfklimmende lier.

aangezien ik er net eentje heb gekocht voor mijn vader zodat hij aan zijn brommer kan knutselen sta ik toch nog op een klein afstandje omdat het soms klinkt alsof hij elk moment uit elkaar kan spatten.

als je weet waar je mee bezig bent gebruik je dit soort bouwlieren:
    1-- om brommers te hijsen
    2-- in de bouw
    3-- als er geen mensen onder staan
    4-- als je mensen van deze planeet wil hebben
    5-- in china of noord korea.

maar het blijkt nu via dit forum dat het ook een gewoonte is in Nederland om er trussen mee te hijsen??

bij deze: AFGEKEURD

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

Edit: hele pagina discussie gemist....

Naam van bedrijf wat dit zo heeft opgehangen mag best op het forum worden vermeld.
      In het verleden al een paar keer gebeld met een bedrijf wat een rare constructie had toegepast en die door bezoekers was gefotografeerd.
      Zolang het inhoudelijk is en niet, zoals ook al gebeurde, om een ander door het slijk te trekken, alle ruimte.
      Last edited by moderator; 01-08-08, 22:34.
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• geenstijl21
        • Jan 2008
        • 462

Originally posted by fl@x
        @ Geenstijl

Ik denk dat dat een beetje tegen de regels van dit forum ingaat.
        Als een moderator hier anders over denkt wil ik best wat subtiele hints geven.
        @moderator: Ben wel erg benieuwd hoe je hier over denkt....
        "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Originally posted by Jeroen de Goei
          Maar het blijkt nu via dit forum dat het ook een gewoonte is in Nederland om er trussen mee te hijsen??
          Daar kan maar een argument voor zijn: het is goedkoop.
          Dat het mogelijk is dat zoiets gebeurt:
          Men kan 100 miljoen regels bedenken uitvaardigen/afkondigen/publiceren), maar het naleven ervan door de gebruiker is een heel ander verhaal.
          Als er niet een onafhankelijke controle (vanuit de overheid of een door de branche zelf erkende club) op wordt gedaan (=handhaving), dan zal de naleving dus ook altijd een wassen neus zijn.

En de Hollandse polder? Die loopt heel langzaam onder water.
          Tot er weer een ramp gebeurd = de Kroonprins krijgt natte voeten!

En pas dan gaan we weer de dijken weer goed controleren.
          Want we hadden natuurlijk al lang op papier staan, wanneer we een dijk goed vinden of niet.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• fl@x
            • Oct 2003
            • 194

@ Rinus,

Helaas denk je achteraf altijd wat dom dat we niet verdere stappen hebben ondernomen. Maar ja, daar is het nu te laat voor. Qua "deadhang" bedoel ik niet dat lullige stukje ketting. Er hingen de volgende dag steels aan de spanten. Bevestigd door collega band destijds.

Dit jaar heeft het feestje zich weer afgespeeld, echter was ik op vakantie dus heb ik niet kunnen controleren of hij weer op deze manier bezig is geweest. Helaas nog geen foto's kunnen ontdekken waar het bevestigd wordt.

Bij deze toch maar even de waaghals onthullen:

Drive-in show Toronto uit Geesteren. Op zijn site zie je dat hij de lieren wel vaker gebruikt.
            Klusje was het CSI ruiterbal in Geesteren ( groot paardenevenement)

Het jammere is ook dat een collegabedrijf daar ook het één en ander verzorgd en deze man nooit op de feiten heeft gewezen.
            Zo niet, dan toch!!!

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

Originally posted by fl@x
              1) .. Er hingen de volgende dag steels aan de spanten. Bevestigd door collega band destijds.
              2) .. de waaghals onthullen: Drive-in show Toronto uit Geesteren. Op zijn site zie je dat hij de lieren wel vaker gebruikt.
              3) .. dat een collegabedrijf daar ook het één en ander verzorgd en deze man nooit op de feiten heeft gewezen.
              1) Daaruit maak ik op dat er onder muzikanten (?) ook voldoende kennis over rigging bestaat. Wow.
              Nog FF en ik hoef me niet meer zo druk te maken ...?
              ... "steels aan de spanten" = met Gaffa? of 2-componentenlijm?
              En als die liertjes dan zouden zijn uitgelopen* - zodat ze de last niet meer direct zelf zouden dragen
              - dan heb ik het over "deadhang".
              * En dan kan bij dit soort van lieren met ongegroefde trommels de staalkabel
              zich meteen in een mega-rotzooi om de trommel vrij draaien.....
              met alle gevolgen vandien als er weer gehesen moeten worden....
              maar dat is allemaal "Prima" volgens die "Tonto van Toronto"!
              Overigens zijn 'dead-hangen' en 'safen' wezenlijk verschillende principes.

2) Het zou raar zijn als je zulke dingen hebt dat je ze dan niet vaker zou gebruiken.
              En dat je ze hebt geeft ook meteen aan dat je maar 1 ding als hoofdzaak afweegt: goedkoop!
              Dat doen opdrachtgevers ook vaak. De kwaliteit en/of veiligheid gaan altijd pas op de 2e, (3e, 4e?) plaats.
              Maar dat is binnen een aantal jaren ook over - naar aanleiding van een arrest van Het Europese Hof.
              (Meen ik, zie posting elders) over de tanker Prestige.
              Alléén nu nog 'even' die mijmerende Ministeries en de duttende districten wakker zien te krijgen.

3) Dat wordt toch altijd uitgelegd als "kinnesinne".
              Mijn buurvrouw heeft toch ook niks te maken met hoe hoog het gras in mijn tuin staat... Ik hou van 'wilde' tuinen.

Comment

• pretje
                • May 2004
                • 11

Aan Jeroen.

Even terug komend op jou punten:

als je weet waar je mee bezig bent gebruik je dit soort bouwlieren:
                1-- om brommers te hijsen
                waar staat er dat je er brommers mee mag hijsen ? Volgens mij hebben ze daar gekeurde liften voor.
                2-- in de bouw.
                In de bouw gelden ook regels
                l3--als er geen mensen onder staan
                Volkomen gelijk gebeurt ook niet
                4-- als je mensen van deze planeet wil hebben
                Dank je wel voor deze opmerking. Ik heb zelf al lang geleden de cursussen bij Rinus gevolgd en laat zelfs nu nog de moeilijke riggingsklussen doen door Frontline ik weet gelukkig zelf waar ik mee bezig ben en het is en blijft een risico (kans x effect) maar ik durf dit met een gerust hart te doen.
                5-- in china of noord korea.
                moeten ze lekker zelf weten

maar het blijkt nu via dit forum dat het ook een gewoonte is in Nederland om er trussen mee te hijsen??

Ik denk dat jij dat zo wil lezen.

bij deze: AFGEKEURD

PS het zijn toch echt 250 kilo liertjes waar ik de trommel 90 graden ten opzichte van de laddertruss neerhang zodat de kabel netjes op de trommel rolt.

Comment

• geenstijl21
                  • Jan 2008
                  • 462

@pretje Nogmaals: Tuurlijk mag je ze gebruiken!

Wat zijn de exacte specs. WLL Vf enz Heb je een link naar de fabrikant?
                  Dus bij 251 kilo knapt de draad.....??

Zou je daar wat over kunnen vertellen..... Je hebt de cursus gedaan bij Rinus... en daar komt het begrip veiligheidsfactor invoor.... En daar ben ik zo benieuwd naar

Comment

• pretje
                    • May 2004
                    • 11

hallo geenstijl21.

Natuurlijk staat er geen WLL of SWL op en de draad knapt echt niet bij 251 kilo.

Wat ik met mijn verhaal duidelijk wil maken is dat ik de lieren gerust durf te gebruiken met de 30 kilo die ik aan 2 lieren hang.

Ik ben het er volledig mee eens dat je er geen truss met wappers ed mee omhoog moet gaan hijsen.

Comment

• geenstijl21
                      • Jan 2008
                      • 462

hallo geenstijl21.

Natuurlijk staat er geen WLL of SWL op en de draad knapt echt niet bij 251 kilo.

Wat ik met mijn verhaal duidelijk wil maken is dat ik de lieren gerust durf te gebruiken met de 30 kilo die ik aan 2 lieren hang.

Ik ben het er volledig mee eens dat je er geen truss met wappers ed mee omhoog moet gaan hijsen.
                      Tuurlijk kun je dat... Het is alleen vervelend wanneer je controle krijgt... er gaat iets mis.... dan sta je met lege handen tegenover de arbeidsinspectie en of verzekeringsmaatschappij

Ik heb meerdere leveranciers van dit soort takels benaderd en niemand durft gegevens te geven (WLL en of breekpunt) Wel krijg ik te horen dat de rem erop gaat wanneer je er 500 kg aanhangt...... okeeeeeeeeeej

Er staat vaak: draagkracht 250 kg.... De definitie "draagkracht" is vager dan vaag.... Draagkracht in deze situatie betekent volgensmij: " Het gewicht wat die motor maximaal kan hijsen." Ik denk niet dat je dit soort gegevens nodig hebt in de Entertainment sector! Veels te incompleet in mijn optiek.

Mocht er wat fout gaan dan dien je sterk in je schoenen te staan en dat doe je niet met het gebruik van zo'n liertakel....
                      Last edited by geenstijl21; 02-08-08, 16:45.

Comment

• pretje
                        • May 2004
                        • 11

Zeker wel want er staat een CE keurmerk op. Dat wil zeggen dat de fabrikant zich aan de eisen van desbetreffend apparaat in de EU moet houden. Als de arbeidsinspectie langs komt zal ik dat ook zo uitleggen.

Comment

• geenstijl21
                          • Jan 2008
                          • 462

Zeker wel want er staat een CE keurmerk op. Dat wil zeggen dat de fabrikant zich aan de eisen van desbetreffend apparaat in de EU moet houden. Als de arbeidsinspectie langs komt zal ik dat ook zo uitleggen.
                          Tuurlijk staat er een CE merk anders mag het niet verkocht worden in de EU...... De betekenis van het CE merk: dit product voldoet aan de wet.

De CE-markering is dus geen kwaliteitskeurmerk, maar een verklaring van overeenstemming met de wet. Vaak kwakt een fabrikant het erop zonder een voorafgaand onafhankelijk onderzoek.

***Onderstaande van de site keurmerk.nl:

De CE-markering geeft alleen aan dat het product aan de gestelde minimumeisen voldoet en is daarom geen kwaliteitskeurmerk. Een speelgoedvlieger die voldoet aan de CE-markering voldoet aan de basisveiligheidseisen, maar hoeft niet per se goed te werken en is ook niet uitzonderlijk veilig. ***
                          Last edited by geenstijl21; 02-08-08, 17:57.

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

Dat wil zeggen dat de fabrikant zich aan de eisen van desbetreffend apparaat in de EU moet houden. Als de arbeidsinspectie langs komt zal ik dat ook zo uitleggen.
                            Klopt idd wat geenstijl21 zegt. En de fabrikant of de importeur kan er daarbovenop dan ook nog eens heel simpel zijn handen aftrekken door te zeggen dat dit fout gebruik is. En weet je wat? Hij heeft nog gelijk ook en hij zal overal gelijk krijgen.
                            Jij daarentegen kunt de rest van je leven gaan werken omdat je mag opdraaien voor alle kosten van de eventuele slachtoffers van jouw DOM handelen.
                            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• pretje
                              • May 2004
                              • 11

De essentie van het verhaal was eigenlijk dat ik zonder dat ik mij daar 1 milliseconde zorgen over maak ik dus deze lieren gebruik met daaraan 30 kilo.

Gegroet.

Comment

• rinus bakker
                                • Mar 2002
                                • 5430

Ja en die eisen zijn vastgelegd in de Machine Richtlijn.
                                Daaraan verklaart die fabrikant zich te conformeren (IIA-verklaring).
                                En moet er ook een gebruiksaanwijzing bij zitten in de taal van de gebruiker.
                                En die zou jij dan maar eens moeten lezen wat betreft het op z'n kop gebruiken van deze liertjes...
                                Kijken wat je dan gaat uitleggen aan de AI.

... "dat ik de lieren gerust durf te gebruiken met de 30 kilo die ik aan 2 lieren hang"...

Ja en...? Ik durf ook harder dan 120 km/u te rijden op de snelweg.

En jij durft, op deze manier geredeneerd, dus Sem Schilt (zwaargewicht kampioen K-1 fighting) zo maar voor zijn kop te schoppen?
                                Last edited by rinus bakker; 03-08-08, 10:30.

Comment

Working...