oostblok takels!

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jens
    • Aug 2004
    • 1066

oostblok takels!

ik heb een 1,5 week geleden een festival bezocht in slowakije

Vond de manier van takelen zeer appart, en heb maar eens wat fotootjes geschoten...ik denk dan hebben we weer eens een discusie punt

helaas kon ik niet verder inzoemen maar ik heb me best gedaan!

de takels zaten dus vast aan de truss, ik vond het meer iets weg hebben van een sleepkabel voor op een stoere jeep. gewoon een motortakeltje met een staalkabel van een 8 / 10 mm

mvg jens
  • RHulshof
    • Jan 2008
    • 66

Het zijn in iedergeval takels

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

"in iedergeval takels"

En dat vraag ik me nou juist af.
      Volgens mij hebben we het in dit geval over zelfklimmende lieren.
      van het type "steiger-lier" of "bouwlier"
      Vallen onder de Europese norm voor lieren (NEN-EN 14492-1:2006 en) ik wist dat nummer inmiddels zelfs uit mijn hoofd.
      En ik denk dat deze (cheap-cheap-cheap) toepassing daarin nadrukkelijk NIET wordt genoemd. Maar dat weet ik niet zeker.
      We topklasse rigging: zelfs op deze matige foto's zie je de deuken in de trussbuis!
      Zou dat los bungelende stukje ketting bedoeld zijn geweest als safety?
      Gelukkig weegt het allemaal f*ck-all:
      10?m driehoektruss ~ 40kg + 4 x 4-bar a 15kg ~ 60kg en een slordige 10kg aan kabels?

Fascinerende dakspanten ook trouwens....
      Zulke daken hebben ze bij Stageco niet, zelfs niet 40 jaar geleden.

Maar jouw optie is gelukt:
      - een discussiepunt = meerdere zelfs!

(en voor mij weer foto's in mijn "holy-smoke" archief = dank!).
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

goed, ik denk dat we over een vereglijkbaar product als deze praten.

specs:
        Draagkracht; 125 Kg
        Draagkracht met katrol; 250 Kg
        Hijshoogte; 11,5 meter
        Hijshoogte met katrol; 5,7 meter
        Hijssnelheid; 10 m / min
        Hijssnelheid met katrol; 5 m / min
        Automatische rem
        Stroomopname; 500 W
        Spanning; 230 Volt
        Motor met thermosschakelaar
        Bediening met noodschakelaar

Op de laatste foto zie je de gele bedienning nog hangen. slowakije hé... lijkt op een thuiswedstrijd voor deze takels

owja, en voor 85 euro weet je alles.
        Dus, pleur weg die Verlindes, cyberhoists, prolyfts of andere schandalig dure takel, hier de nieuwe oplossing: de wegwerp takel.
        Last edited by Upgrading your system; 29-07-08, 16:00.
        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• 4uss
          • Aug 2005
          • 578

Ik moet zeggen dat het er van een afstandje nog best leuk uit ziet... maar Slowakije is wel lid van de EU, dus dit is daar als het goed is net zo verboden als hier. Tenzij iemand tot de ontdekking komt (en het kan bewijzen e.d.) dat deze dingen wel mogen natuurlijk, duur zijn ze in ieder geval niet.

Een klein detail verder: fourbarren hangen we hier toch meestal in met 2 haken...
          Last edited by 4uss; 29-07-08, 20:15.

Comment

• Leks
            • Oct 2007
            • 330

tis idd een dubieus podiumpje

k ken deze takels/motoren wel. je ziet ze af en toe bij de gamma ed met vergelijkbare specs

je ziet ze soms in theaters om iets het balkon/brug op te takelen ( 2kw'er oid)

afgezien van de belasting ( 2 * 31,25 kg) die vast niet helemaal klopt;
            Er zit toch een degelijk verschil tussen hangende takels en klimmende takels?
            ( dit kan iemand vast wel voor me toelichten)

En als een een 4bar aan 1 haak hangt... moet er dan geen safety aan?
            net zoals de lampen ( 1 ophangpunt zonder veiligheid)
            is hier een richtlijn voor btw? waar een safety aan moet en waaraan niet?

Verder over de truss... dat is ook verdomd oud.. geen conischebussen maar stukje pijp er tussen en bout erdoorheen aan beide kanten ( als ik het goed heb)

Leks
            Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• beyma
              • Oct 2002
              • 1614

Fascinerende dakspanten ook trouwens....
              Zulke daken hebben ze bij Stageco niet, zelfs niet 40 jaar geleden.
              Inderdaad, zelfs wij decorbouwers maken we het niet zo!

Ik kwam tijdens de laatste dag van mijn vakantie dit tegen:
              (heb helaas maar een paar foto's, accu was leeg)

Het idee vind ik best goed, maar de opstelling was wel spannend te noemen!

Was een popconcert op het strand (dus dit staat op zand) later werd hier dus een 8 tal line-array kasten in opgetakeld, die vrolijk in de wind heen en weer zwaaiden....

De steiger en truss lijken zelf gemaakt of in ieder geval behoorlijk verbouwd, opzich ziet het er stevig genoeg uit maar ik had er toch wel een gewicht onderop gezet (1000 liter IBC tank met water ofzo?!)

Dan het podium zelf, achter hadden een opzich best slim systeem gemaakt met rijdende delen waar de parren in zaten, later werden die er onder en rechtop naar boven aan gemaakt , verder kwamen er nog 6 MAC 250's aan en vier blinders.
              De overspanning is 12 meter en alles hing dus aan die twee ALP look-alike tower lifters, door middel van een singel om de vorken , dat was wel erg spannend om te zien...
              Rechts zie je nog net hoe die man begint met vast maken van die singel banden...

Op de website van deze spaanse firma is te lezen
              Always using the last innovations and technologies at world-wide level
              www.tripleonda.com

PS, als dit gezien wordt als "topic kaap" dan maak ik (of een mod) wel een nieuw topic aan ;-)
              Last edited by beyma; 29-07-08, 22:02.
              Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Elmo
                • Jun 2006
                • 208

Originally posted by beyma
                Dan het podium zelf, achter hadden een opzich best slim systeem gemaakt met rijdende delen waar de parren in zaten, later werden die er onder en rechtop naar boven aan gemaakt , verder kwamen er nog 6 MAC 250's aan en vier blinders.

dat truss systeem met de parren "erin" dat ken ik wel, Total Fabrications heeft dat bijvoorbeeld. Werkt als een trein!

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5946

Truss met lampjes der al in is al zo oud als....er truss is.
                  Erg hendie, zijn zelf tourtjes waar ze de wappers er in laten hangen, en maar janken over Argentinie...
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• jens
                    • Aug 2004
                    • 1066

die stelling waar die array in hangt dat is toch gewoon een rolstijger

ik vind het ook erg spannend, als ik een altrex stijger bouw dan mag ik het platau volgen mij maar met een 250 kg verticaal belasten ( twijfel hier wel over)....als ik deze constructie zo zie met 8 kasten van een minimaal +- 35 kg en dan het hijs materiaal en de hele mik mak

en dan nog een zee windje....

ik vind het ook allemaal wel weer spannend....

mischien kunnen we beter de naam van het topic veranderen in

"vakantie rigging elende" of iets dergelijks

Comment

• 4uss
                      • Aug 2005
                      • 578

Originally posted by jens

mischien kunnen we beter de naam van het topic veranderen in

"vakantie rigging elende" of iets dergelijks
                      Het liefst schrijven we ellende dan wel met twee 'l'en...

Van die truss waar de lampen al in zitten kun je overigens ook heel mooi tafels maken als je de truss gaat afdanken. Echt oersterk! Mooi is misschien anders, maar de ervaring leert dat t wel praktisch is.

Comment

• Elmo
                        • Jun 2006
                        • 208

iemand ook enig idee van welk fabrikaat die line-array is? want als ik dat zo zie vermoed ik dat die kasten wel meer wegen dan de eerder aangegeven 35kg per stuk.

gokje, 75kg per kast (volgens mij hebben die kasten ongeveer de grote van een JBL Vertec kast)

Comment

• SoundOfSilence
                          • Mar 2007
                          • 766

Originally posted by rinus bakker
                          Gelukkig weegt het allemaal f*ck-all:
                          10?m driehoektruss ~ 40kg + 4 x 4-bar a 15kg ~ 60kg en een slordige 10kg aan kabels?
                          én nog 16 kilo per takel (sorry: LIER)... heb zelf zo'n ding op de vliering hangen om kistjes te "takelen" (sorry: LIEREN). En ja, dat is niet 100% safe, maar een stuk veiliger dan met de hand kistjes de vlizotrap opduwen
                          Last edited by SoundOfSilence; 30-07-08, 12:38.
                          It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

Op de website van deze paella-prikkers:
                            Dimensions: Height 350 mm, wiidth 1200 mm, depth 600 mm..
                            Weight: 70Kg.
                            of
                            Dimensions: Height 300 mm, Width 800 mm, depth 545 mm.
                            Weight: 30Kg. ( dan kan er niet veel aan gewicht van die 4 speaker-magneten en de crossovers meer in zitten - of het 'kastje' zelf is van balsahout ) *

Ik vermoed dat op die foto de bovenste van deze twee zijn te vinden:
                            8 x 70 kg ~ 560kg aan dat handtakeltje (zelf ~10kg?) Dus 570kg midden tussen knooppunten van die driehoektruss.
                            (waarvan de bovenste enkele staaf al op druk wordt belast.....)
                            en 142,5 kg op buigen en afschuiven belast in elk van die snapper-klauwen op de uiteinden...
                            Een heel fraai voorbeeld ook van "misnodding" in dat driehoektrussje.
                            Maar in de EU-truss norm club zaten dan ook geen castañette-klappers, truss-toreadores.
                            Maar waarschijnlijk komt er wel een priester alles inzegenen voor elke show!
                            Dat is ook een vorm van risico-beheersing of althans verantwoordelijkheidsdeling.

En wind? Dat kennen ze niet in España, althans niet vandaag.
                            Maar misschien wel mañana!
                            * ik weet dat ze in Spanje het verschil ook niet weten tussen 220kg en 75kg,
                            want een Claire Bros S4 cabinet (= 220kg!) maar werd door tourrigger Mike W. bij een rondje wereld van een Amerikaans Goed Joviaal Bandje, rustig als 75kg op het "Spaanse" riggingplot gezet.
                            Last edited by rinus bakker; 30-07-08, 11:38.

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

Originally posted by SoundOfSilence
                              én nog 16 kilo per takel...
                              [CENTER]Nog even één keer voor de duidelijkheid:

zo'n ding heet een

LIER

E: winch; Fr: treuil; D: (Seil-)winde
                              [/CENTER]

Comment

Working...