oostblok takels!

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • CoenCo
    • Feb 2005
    • 230

Originally posted by flash-a-new-generation
    ik vind dit wel een spannende discussie! zo spannend zelfs dat ik dit weekend het eens ga proberen om met twee van die gamma takels (400 kilogram volgens specs) een trusje van 8 meter met 2 fourbarren 2 headjes en blinders omhoog te takelen en vervolgens wel te zekeren aan de tent!! dat natuurlijk zozo. takelen is één.. maar ik laat dus no way een truss louter aan dat soort takels hangen!!

ik ben benieuwd!

ik laat jullie nog wel weten hoe het gegaan is!
    Tsjah, je had na het lezen van dit topic ook kunnen concluderen dat het waarschijnlijk goedkoper, sneller en veiliger is om het gewoon aan een paar handtakeltjes te hangen. Maar ieder zijn ding... Veel succes en als je klaar bent, post je dan je foto's direct in de hall of shame?

Originally posted by Michielbla
    Ach, zolang het takels zijn hebben we het in elk geval niet over lieren....
    Ach volgens mijn VCAboek:
    Originally posted by VCABoek.nl VCA-VOL 2007/2008 H15.6 blz179;
    Takels zijn hijstoestellen zonder een eigen aandrijving, die met de hand bediend wordt.
    Wie bied?

En VMB verkoopt zijn nieuwe serie statieven als zijnde
    Front Loading Tower Lift
    Op zich valt er voor het front-loading gedeelte nog wel wat te zeggen...

Comment

• Jeroen de Goei
      • Oct 2004
      • 376

Originally posted by flash-a-new-generation
      gamma takels (400 kilogram volgens specs)
      he, mister Flash a.n.g.,
      kan je niet een scan maken van die specs en ze hier op het forum plaatsen.
      dan kunnen wij het ook zien. ben erg benieuwd naar die Gamma liertjes (of zijn het gamma takels?) die je hebt.

zijn er nog meer mensen met specs van deze liertjes?

gr
      Jeroen

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

2 CoenCo
        HH het VCA boek.... Lamunilachu
        Toen ik (ergens tussen 1692 en 1728 ... ) mijn VCA deed heb ik heel wat fouten en verouderde dingen in dat boek gevonden. Althans over hijsen.
        Van chemicalien wist ik niks (en daarin is niet veel veranderd.
        Ik ben altijd al voorzichtig als er een "kruisje" "ingebrand handje" of een "doodskopje" op staat. Dat was voordien niet veel anders.)
        Van stroom weet ik genoeg om me te redden - en hulp te vragen als ik het niet meer weet. Dat was voordien ook al zo.

Maar van hijsen wist ik al wel het nodig.
        Veel opgestoken van de Romeinen, Michelangelo,de oude zeilschepen en de kranenboeren.
        En dan verbaas je je over de hoeveelheid verouderde, domme of rondweg foute info in zo'n VCA boek.
        Na afloop van die cursus heel lang met de docent zitten praten. En die heeft me toen uitgelegd hoeveel bureaucratische rompslomp er aan te pas kwam om veranderingen en verbeteringen in de stof en boek aan te brengen.
        Dat zou al gauw een jaar of drie tot vijf (!) duren voor het op de goeie manier in zo'n cursus tercht zou komen!
        Laat maar!
        VCA is vooral een hype. Net als ISO 9000, allemaal bedacht om bureaucraten die het helemaal niet weten, toch wat houvast te geven als ze ergens vanachter hun bureau vandaan over moeten oordelen....

Het vak-onderwijs is eerst om zeep geholpen - bezuinigingen, omdat er ook zoveel mensen achter al die bureaus betaald moeten worden.
        En daarna weet bijna niemand meer waar het over gaat.
        En moeten we allemaal weer cursussen gaan volgen - over ons eigen vak, om daar vervolgens weer een papiertje bij te halen.
        En die bureuacraten zien dan een papiertje met stempels en handtekeningen - dus dan is het goed. Maar wat de inhoud en betekenis van dat papiertje eigenlijk is... ?

Ja, en dan zijn we weer terug bij af.

Maar er is (nog) weer hoop.
        Ik geloof dat ze hier en daar weer begonnen zijn met een Ambachtschool of LTS.
        Alleen nu maar hopen dat een loodgieter nou niet alsnog met Franse grammatica wordt geconfronteerd, of dat een electricien cultuurhistorische maatschappijleer door de strot geduwd krijgt.
        Vakkennis.
        Daar gaat het om. Met direct raakvlak aan de praktijk.
        En daarbij mag je ook best een aantal buitenlandse vaktermen of geschiedenis van het vak erbij halen.
        Maar vooral de stand van de (vak)techniek van vandaag de dag.
        En het VCA loopt gewoon systematisch achter de feiten aan.
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

VMB =
          Voorzichtig Met Behandelen ervan.
          of
          Vooral Matige Baggerzooi.

Als je ooit hun (sommige volslagen debiele) trussontwerpen hebt gezien,
          weet je ook dat ze over hun ander materiaal niet echt lang hebben nagedacht.
          Veel "inspiratie" bij andere fabrikanten opgedaan, denk ik zo.

Maar in 1 ding zijn ze dus wel goed.
          Rare kreten verzinnen !
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• flash-a-new-generation
            • Nov 2006
            • 228

@jeroen, het zijn idd 200 kilogram takels/lieren (ik weet het ook allemaal niet meer), maar als je die met katrollen hangt mag je er 400 kilogram aan hangen.

we hebben het vrijdag ingehangen en het hangt nog steeds!! tot woensdag blijft het hangen. we hebben het zooitje met twee van deze takels/lieren omhoog gewerkt en vervolgens met steels gesafed aan het dak zelf op vier punten (8 meter truss). in de truss hangt:
            - 2x Movinghead spot á 15 kilogram;
            - 2x active fourbar á 11 kilogram;
            - 1x Stroboscoop á 5 kilogram;
            - wat bekabeling.
            ik denk dat alles inclusief de truss z'n 90 tot max. 100 kilogram weegt.

weet je wat het is. we gebruiken deze takels/lieren alleen maar om het zooitje omhoog te krijgen en vervolgens wordt het gezekerd aan het dak. ik snap ook wel dat er vele betere oplossingen zijn!! maar tijdens het hijsen is de vloer vrij! en daarbij komt nog dat wij het voor onszelf gewoon voor de hobby doen en om dan verlinde aan te schaffen?? maar wij gaan uiteindelijk ook gewoon over op 500kg handtakels! werkt wat makkelijker en het is idd de prijs ook niet. ik kan helaas geen foto's maken omdat de digitale camera kapot is. misschien heeft de kroegbaas al foto's gemaakt.
            EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

Working...