oostblok takels!

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pretje
    • May 2004
    • 11

Beste Rinus. Ik gebruik de lieren niet op zijn kop.
    Er zit een gebruiksaanwijzing bij in de taal waar de lieren gekocht zijn .

De voorbeelden die jij aanhaalt slaan nergens op en hebben niks met deze discussie te maken. Dan kan ik ook aanhalen hoeveel verhuurbedrijven er zijn die al hun apparatuur en kabels volgens de NEN 3140 periodiek laten keuren ( verplicht volgens de Nen 1010)

Ik stop met deze discussie.

Comment

• geenstijl21
      • Jan 2008
      • 462

Originally posted by pretje
      Beste Rinus. Ik gebruik de lieren niet op zijn kop.
      Er zit een gebruiksaanwijzing bij in de taal waar de lieren gekocht zijn .

De voorbeelden die jij aanhaalt slaan nergens op en hebben niks met deze discussie te maken. Dan kan ik ook aanhalen hoeveel verhuurbedrijven er zijn die al hun apparatuur en kabels volgens de NEN 3140 periodiek laten keuren ( verplicht volgens de Nen 1010)

Ik stop met deze discussie.
      Ik stop niet met deze discussiee btw... (Snap alleen niets van je NEN3140 verhaal, je haalt dingen doorelkaar) Dus... De reageerders in dit forum bedoelen het niet te kwaad en proberen je andere invalshoeken te laten zien....

Doe je daar niks mee is helemaal prima... Ik snap je denkwijze maar in de Entertainment Sector zijn die takels zijn uit den boze!!!! We hebben je genoeg redenen gegeven....Door deze discussie heb ik meerdere riggers gesproken en die herhalen alle argumenten die al voorbij zijn gekomen, en dat is toch wel 80 jaar ervaring bij elkaar....

Het taalgebruik en de humor van Rinus moet je maar met een korreltje zout nemen... lach erom en het kwartje valt hopelijk vanzelf!
      "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

Hallo geenstijl21
        bedankt voor de bijval
        Het is lastig argumenteren met iemand die er met andere voorbeelden omheen gaat draaien. Topic hier ging om een foto waarop je bouwliertjes op hun kop gebruikt in enkelparts versie een truss boven personen ziet hijsen zonder een zichtbare safety of wat dan ook.
        en ook voor de "afval", maar als we over taalgebruik en humor gaan vallen dan hebben we er een nieuw forum bij nodig.)
        Ik ben blij dat iedereen hier kennelijk de NEN 1010 en de 3140 uit het hoofd schijnt te kennen .... Dat is namelijk heel veel papier.

80 jaar ervaring ? Als het vak in ons land bestaat sinds vroege jaren 80, dan zijn dat dus hooguit 4 man van het eerste uur, en daar hoor ik dan toch ook bij .
        Dan hebben we 4 (5?) tegen 1 (= pretje) en hebben we nog geen voldoende aantallen voor een 'statistisch' bewijs.

Toch nog 1 ding
        waarom blijf je dit soort werktuigen toch hardnekkig
        [CENTER]"takels" [/CENTER]
        noemen terwijl ze in de bouw enz toch echt bekend staan als:
        [CENTER]"lieren"
        Allebei zijn het hijswerktuigen, net als een 'kraan' of een 'trek'.[/CENTER]

Maar er zijn ook: appels, peren, sinasappels, druiven en bananen.
        Allemaal fruit, maar die haal je toch ook niet door elkaar.
        Doe mij maar van die mooie gekromde gele ...... ? ..... sinasappels ?
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• geenstijl21
          • Jan 2008
          • 462

Originally posted by rinus bakker

Toch nog 1 ding
          waarom blijf je dit soort werktuigen toch hardnekkig
          [CENTER]"takels" [/CENTER]
          noemen terwijl ze in de bouw enz toch echt bekend staan als:
          [CENTER]"lieren"
          Allebei zijn het hijswerktuigen, net als een 'kraan' of een 'trek'.[/CENTER]
          Komt misschien omdat ik bij lieren aan Suzuki 4x4 jeeps denk met daaraan zo'n werktuig om die pretwagens uit de modder te trekken.... En omdat de leverancier dat verkondigd: 1ekeus einhell gereedschappen
          "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• pretje
            • May 2004
            • 11

Ach dan toch nog maar een reply.

Als iemand van jullie zwart op wit kan laten zien dat ik deze lieren ( volgens mij is het zo als de kabel op een trommel gewikkeld word is het een lier is ? forgive me if i'm wrong) zoals ik ze nu gebruik.

en wat betreft de topic daar heb je helemaal gelijk in Rinus.

Gooi ik ze met jullie erbij op een brandstapel en gaan we er gezellig bij zitten met een pot bier.

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Originally posted by pretje
              hallo geenstijl21.

Natuurlijk staat er geen WLL of SWL op en de draad knapt echt niet bij 251 kilo.

.
              geen WLL : Asbak, volgens jouw rigging-certificaat... Of heb je een ander certificaat dan ik?

Tenzij je er 4 security-kerels of vrouwe continu netnietonder laat staan om te zorgen dat er niemand onder loopt...

en60204 is erg duidelijk daarin..

Comment

• Watt Xtra
                • Oct 2004
                • 1119

we lopen toch met een stel redelijk tegen pretje aan te schoppen, mijn inziens niet helemaal terecht.

Hij laat zien dat hij er wel over nadenkt, aangeeft wat hij ermee hijst, en heeft wel een risico analyse gemaakt kan ik eruit concluderen.

Dat we de foto's zien met truss en wapperdingen eraan en dit vervolgens allemaal afkeuren, VOLKOMEN TERECHT. te gek voor woorden dat dit soort dingen gebeuren.

maar kom op, 30 kg aan zn lier, Moet wat mij betreft prima kunnen, de brommer van je pa of opa weegt meer, en staat ook iemand onder!

Nee laten we wel reeel blijven. met goed verstand en bedachtzaamheid zijn er best mogelijkheden, misschien niet 100% volgens papier, maar wel volgens gezond verstand met in het achterhoofd de veiligheidsvoorschriften in acht nemen.

Laten we het niet te gek maken, dat doet de regering al... heb af en toe het idee dat er hier net zoveel "denhaag" gasten zitten als in de 1ste en 2de kamer samen. we kunnen ook overdrijven.

Ik doe ook niet altijd alles volgens de richtlijnen,durf er echter wel een week onder te camperen. En nodig jullie dan van harte uit!!
                JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Jeroen de Goei
                  • Oct 2004
                  • 376

Originally posted by Watt Xtra

1--we lopen toch met een stel redelijk tegen pretje aan te schoppen, mijn inziens niet helemaal terecht.

2--maar kom op, 30 kg aan zn lier, Moet wat mij betreft prima kunnen, de brommer van je pa of opa weegt meer, en staat ook iemand onder!
                  mee eens, maar de discussie komt lekker op gang over die k.tliertjes.

heb jij die brommer van me pa nooit gezien.

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Watt Xtra
                    1--we lopen toch met een stel redelijk tegen pretje aan te schoppen, mijn inziens niet helemaal terecht.
                    Vertel mij dan maar even wat ik moet met een tekst als:
                    pretje
                    "Als iemand van jullie zwart op wit kan laten zien dat ik deze lieren (....) zoals ik ze nu gebruik."
                    Dat klinkt een beetje teveel als ertegeningaan om het tegeningaan, maar het feitelijk topic inmiddels al vergeten zijn.
                    En ook nog steeds niet de moeite gedaan hebben om die Hongaarse(?), Litouwse(?), Slowaakse(?) handleiding te lezen.
                    Maar ze worden gebruikt in NL en daar geldt gewoon de Nederlandse (Arbo-)Wet: de gebruiker moet de handleiding lezen en is en blijft verantwoordelijk en aansprakelijk voor zijn materiaal en handelingen.

geenstijl21
                    En omdat de leverancier dat verkondigd: 1ekeus einhell gereedschappen
                    Wow - nu begin ik haast te twijfelen over wat er in de normen
                    EN 14992-1 en EN 14992-2 te vinden is over deze machine benamingen.

Sinds we 1 zijn in Europa blijkt dat je soms tot "verrassende nieuwe" inzichten (moet) komen.
                    (Omdat er in Europa een norm is dat in jam alleen maar vruchten mogen zitten, maar er in Portugal ook jam van wortels wordt gemaakt, hebben we in Europa nu afgesproken dat wortels voortaan 'vruchten' zullen zijn....)

[[ Half off-topic:
                    Zo ben ik ook nog steeds aan het spitten in de laatste versie van de CWA25 tekst, die wel definitief 'af' is, maar die nog vol staat met gebrekkige (of foute!) definities of ronduit tegenstrijdigheden.
                    Ik was erbij en ik keek-en-luisterde-er-naar en zei er ook vele malen wat van, maar voor de lieve vrede werd er ook in Europa liever "met z'n allen" lekker vaag gedaan, dan voor een paar man een pijnpunt scheppen en het voor iedereen duidelijk te krijgen.
                    Dus ook die CWA25 komt half oktober uit - vol met dingen die nog lang niet kloppen. Maar met de gedachte is gemaakt van "beter iets dan helemaal niets".
                    Ik twijfel nog steeds of dat wel echt het uitgangspunt had moeten zijn, ook al heb ik me destijds tot die keus laten verleiden.]]

Ik ga zoeken in de EN 14992-1 en EN 14992-2.

Comment

• Joost van Ens
                      • Jan 2001
                      • 628

Nu heb ik van de week mijn collega op het evenement waar ik stond eens even aangesproken over het hoe en waarom van deze lieren.

Het gaat deze man dus niet om de kosten, sterker nog, hij heeft genoeg handtakels in voorraad en huurt op jaarbasis meer electrische zelfklimmende takels in, dan ik tot nog toe in mijn hele cariëre heb gebruikt. (en dat zijn er toch echt wel een aantal.) Hij heeft er zelfs een complete distro voor gemaakt met ondermeer multikabel en noodstop. Hij zegt trouwens de 1 tons versie te hebben, maar dit zal dus wel de 500 kg versie zijn. Deze multi is ondermeer gemaakt om meerdere takels (2) simultaan te kunnen bedienen zodat eventuuel scheef hijsen zo veel mogelijk wordt uitgesloten, maar ook, om er zeker van te zijn, dat absoluut niemand inclusief de bedienende persoon ook maar in de buurt hoeft te zijn van de truss als hier een verticale beweging mee wordt gemaakt. Hijzorgt er ook idd. voor, ik heb het vannacht bij het breken zelf gezien, dat op het moment van hijsen er voldoende personeel aanwezig is om iedereen te waarschuwen om ook maar uit de buurt van de op dat moment bewegende truss te blijven. Op het moment dat dat ding op hoogte is gaat er iemand naar toe, (ladder) en bevestigt deze truss met een extra spantklem en steel/hijsband/shaggle's aan het dak van de tent, zie het als een safety met minimale speling (enige cm zo te zien en naar horen zeggen). Daarna laat hij de motor niet teruglopen om die wirwar van kabel te voorkomen, zou dit al gebeuren.

Zijn reden om deze lieren te gebruiken in feesttenten is dus niet budget, maar snelheid en voornamelijk gewicht. Zo zijn in de afgelopen 4 dagen die trussen zeker 10 keer naar beneden geweest voor andere kleurfilters (thema avonden/middag) of het kompleet anders stellen van licht. (niet elke avond het zelfde plaatje) En elke keer waren er 3 man op het podium als er gehesen werd. 1om te bedienen en 2 om de boel in de gaten te houden. Het door mij aangehaalde "lichtste trusje bestond trouwens uit 6 meter truss, 2 spiegelbollen van 40 cm en 4 spotjes, belagelijk gewicht dus. Deze was idd. niet gesafed. alle andere trussen wel.

Ondanks dat het dus eigenlijk niet mag, en deze collega dat ook duidelijk aangaf te weten, en er ook stellig in was dat als er tijdens het hijsen iets mis zou gaan het zijn eigen schuld was en hij niet moest gaan mekkeren. Ben ik mits je deze werkwijze en methode aanhoud, toch gaan nadenken. Op dat ene trussje na, hangt eigenlijk alles zo als het zou moeten, op het moment van hijsen komen er geen mensen onder, tsja het toelaatbare gewicht om in een tent te hangen blijft een issue.

Het blijft natuurlijk een oneigenlijk gebruik van een apparaat, maar daar bestaan natuurlijk wereldwijd voorbeelden genoeg van. Ik denk dat ik in dit geval iets terug moet nemen van mijn geschrreuw van dat kan en mag niet. Maar dan ook uitdrukkelijk in dit specifieke geval.

Joost.

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

Heeft er iemand überhaupt al eens nagevraagd wat het uitvalspercentage is van zulke CONSUMERtoestelletjes? En hoeveel keer daarvan te maken hadden met het "lier"-gedeelte (kabelbreuk, trommelbreuk, tandwielbreuk, ...)?
                        Die Chinese fabrikant verwacht dat dit toestel gebruikt wordt voor dingen die niet gevaarlijk zijn (en ik wed dat er in de handleiding staat dat je niet onder de last door mag lopen)... een Chinees kennende doet hij het daarom iets minder kwalitatief aan... zoiets dus gebruiken in een PRO omgeving waar er wél mensen onder lopen is daarom niet goed te praten onverantwoord gedrag.
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• CoenCo
                          • Feb 2005
                          • 230

Originally posted by Joost van Ens
                          ....
                          Het blijft natuurlijk een oneigenlijk gebruik van een apparaat, maar daar bestaan natuurlijk wereldwijd voorbeelden genoeg van. Ik denk dat ik in dit geval iets terug moet nemen van mijn geschrreuw van dat kan en mag niet. Maar dan ook uitdrukkelijk in dit specifieke geval.
                          Joost.
                          En daar zeg je het precies goed. Oneigenlijk gebruik. Niet helemaal zoals het hoort. Verboden? Bloedlink?
                          En dat toch allemaal om die paar centen. Want een CM prostar weegt vast niet veel meer dan zo'n bouwlier en kan gewoon 250KG hijsen volgens de geldende industrie-normen. Als je daar dan niet meer dan 125KG aan hangt, hoef je hem in NL over het algemeen ook boven publiek niet meer te safen. Dat scheelt weer laddertjes klimmen en knutselen: Tijdbesparing=Geldbesparing!
                          Je kan dan ook standaard distro's gebruiken, standaard bekabeling, makkelijk bijhuren. En je kan het ook met een gerust hart verhuren. Heerlijk toch?

Klinken die bouwliertjes nu nog zo "geschikt" voor oneigenlijk gebruik? Is het nog steeds zo voordelig?

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

1) "... zegt trouwens de 1 tons versie te hebben, maar dit zal dus wel de 500 kg versie zijn".
                            2) "... dus niet budget, maar snelheid en voornamelijk gewicht".
                            3) "... laat hij de motor niet teruglopen om die wirwar van kabel te voorkomen..."

1] dat is toch een negatieve uitspraak over de feitelijke kennis van de man.
                            2] gewicht zal wel - maar vergelijk een 125kg liertje dan niet met een 500kg takel.
                            In mijn ervaring zijn lieren altijd zwaarder dan takels van een zelfde hijsvermogen. Althans in de hijsvermogens [en hijshoogtes= 10-20m en hijssnelheden 4-10m/min] die wij in ons vak normaal toepassen (< 3 ton).
                            Mijn 0,5 tons Verlinde takels waren ca. 40kg mijn 0,5 ton lieren 115kg!
                            En over hoeveel minuten per dag hebben we het eigenlijk bij het truss op 5m hoogte?
                            Die dingen gaan ~8-10 m/min dus zijn ze binnen een minuut op stelhoogte.
                            De standaard takels gaan ongeveer de helft daarvan... dus in ets langer dan een minuut,
                            10 minuten verschil over 4 dagen.... kijk dat hakt er wel degelijk in. Zeker in dit vak waar we allemaal met een stopwatch onze uren-staten ztaan in te vullen, omdat we per minuut betaald worden.
                            Ik hou maar 1 argument over, .... in automerken uitgedrukt: Lada/Dacia/Tata

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Originally posted by Joost van Ens
                              Op het moment dat dat ding op hoogte is gaat er iemand naar toe, (ladder) ............
                              nog nooit mensen van een ladder zien vallen in een feesttent?

ik ben meer voor genie/alpsen en kettingtakels...

Comment

• rinus bakker
                                • Mar 2002
                                • 5430

"Ik ga zoeken in de EN 14992-1 en EN 14992-2"
                                Dat heb ik gedaan - en daar word je ook niet veel wijzer van:

[FONT=Arial,Bold]EN 14492-1: 2006 Cranes - [/FONT][FONT=Arial]Power driven winches and hoists -[/FONT][FONT=Arial,Bold] Part 1: Power driven winches[/FONT]
                                [FONT=Arial,Bold]3.31[/FONT]
                                [FONT=Arial,Bold]winches[/FONT]
                                [FONT=Arial]machines designed for the lifting and lowering of loads which are suspended on hooks or other load handling[/FONT]
                                [FONT=Arial]devices, or for the moving (pulling and lowering) of loads on inclined planes, or the exclusive pulling of loads on[/FONT]
                                [FONT=Arial]planes which are normally horizontal. [/FONT]
                                [FONT=Arial]They use ropes, chains or belts wound in one or more layers onto a drum, or ropes in traction sheave drives[/FONT]
                                [FONT=Arial]lieren [/FONT][FONT=Arial](=mijn vertaling – dus niet officieel):[/FONT]
                                [FONT=Arial]machines (ontworpen) voor het hijsen of strijken van lasten welke zijn opgehangen aan haken of andere last dragende voorzieningen, of voor het bewegen (trekken en laten zakken) van lasten langs een helling, of voor het alleen trekken van lasten langs vlakken die normaal horizontaal zijn. [/FONT]
                                [FONT=Arial]Ze gebruiken staalkabels (ropes = touwen; wire ropes = staalkabels), kettingen of riemen, in een of meerdere lagen op een trommel gewikkeld, of staalkabels in tractieschijven. [/FONT]

[FONT=Arial][/FONT]

[FONT=Arial,Bold]EN 14492-2: 2006 [/FONT][FONT=Arial]Cranes - Power driven winches and hoists - Part 2: Power driven hoists[/FONT]
                                [FONT=Arial,Bold]3.9[/FONT]
                                [FONT=Arial,Bold]hoist[/FONT]
                                [FONT=Arial]machines for lifting and lowering suspended loads over predetermined distances, with or without trolleys, using[/FONT]
                                [FONT=Arial]different hoist media[/FONT]
                                [FONT=Arial]takel [/FONT][FONT=Arial](=mijn vertaling – dus niet officieel):[/FONT]
                                [FONT=Arial]machine voor hijsen of strijken van opgehangen lasten over voorbestemde afstanden, met of zonder loopkatten, en gebruik maken van verschillende hijs media[/FONT]
                                [FONT=Arial,Bold]3.19[/FONT]
                                [FONT=Arial,Bold]NGL building hoist - N[/FONT][FONT=Arial]on [/FONT][FONT=Arial,Bold]G[/FONT][FONT=Arial]uided [/FONT][FONT=Arial,Bold]L[/FONT][FONT=Arial]oad (NGL) building hoist[/FONT]
                                [FONT=Arial]multi layer rope drum hoist with a rated capacity of up to 500 kg characterised by frequent temporary installation on the construction site by the use of interchangeable supporting structures matching with the hoists frame[/FONT]
                                [FONT=Arial]bouwlier [/FONT][FONT=Arial](=mijn vertaling – dus niet officieel – nog steeds moeite met die Norm-tekst):[/FONT]
                                [FONT=Arial]in meer lagen wikkelende “trommel takel” met een nominaal hijsvermogen tot 500 kg, gekenmerkt door herhaalde tijdelijke installatie op de bouwplaats gerbuik makend van uitwisselbare draagconstructies die aanluiten op het ‘machine’ frame[/FONT]

Ik zou haast Eurosecepticcus worden.

Comment

Working...