oostblok takels!
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....Comment
-
Gezegd moet gezegd: voor een Oostblok land als Slowakije vind ik dit podium er nog best redelijk uit zien. Ik had me een ergere situatie kunnen indenken.
Of dit soort lieren voor dit werk bedoelt zijn: lijkt me niet, maar gelukkig gaat het slechts om een aantal parren en niet om complete gevlogen luidsprekersystemen.
De zwakste schakel in dit geval lijkt mij dan ook niet de lier maar eerder het dak waaraan de lier bevestigd is.
Groeten HugoRenkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!
"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" VarroComment
-
Hallo,
Dit soort lieren worden niet alleen in de oostblok landen gebruikt maar ook in ons landje. Zo kwam ik vorig jaar een feesttent binnen lopen en hing er 12 meter boxtruss met daar in 6 Fourbarren en 4 Mac`s aan 2 van dit soort bouwlieren. De desbetreffende man hier op aangespoken of hij wel goed bij zijn hoofd was want het hing ook nog eens boven het publiek in de tent. Deze wist ook nog in geuren en kleuren te vertellen dat hij er aan gesleuteld had en ze dus meer gewicht konden lieren. De beste man voor gek verklaard en ben er die avond nooit onderdoor gelopen. Had nog een foto willen plaatsen die ik gemaakt had maar die kon ik niet terug vinden. Er zijn mensen die echt niet weten waar ze mee bezig zijn.
GroetenComment
-
Wij moesten ook in deze tent spelen, en troffen dit aan.
Laten we het bedrijf maar niet gaan noemen, maar ik heb de beste man laten weten dat als hij er niet iets aan ging doen ik hem de volgende dag aan zou geven bij een inspectiedienst. Hij vertelde doodleuk dat de takeltjes aangepast waren en dat het prima was zo. Toen ik vroeg of hij enig idee had hoe groot alleen het moment al was op de 4 mtr uitstekende truss met MH op het einde!!! begon ie te lachen en vroeg waar ik me mee bemoeide. We hebben wel gespeeld echter met een raar gevoel in de maag. Gelukkig is het goed gegaan. Wij hadden ook niets bij ons om het geheel wat veiliger te maken.
Gelukkig heeft hij de volgende dag het hele zaakje "dood" gehangen. Zodat er geen "doden" gevallen zijn.
Zo niet, dan toch!!!Comment
-
Die towers in Spanje zijn een lokale trots. Het zijn "dedicated" rigging steigers.
Kijk maar eens op Tecnare.com en dan via "products" bij Hookcraft.
Het idee is natuurlijk goed: simpel op te bouwen, simpel te transporteren.
Ik heb het zelf nog nooit van dicht bij gezien, dus een oordeel zal ik zelf niet vellen."I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."Comment
-
Hallo Beyma.
quote:
De overspanning is 12 meter en alles hing dus aan die twee ALP look-alike tower lifters, door middel van een singel om de vorken , dat was wel erg spannend om te zien...
De Alp look-alike towers zijn de GENIE ST-2 lifters die 365 kilo omhoog kunnen liften.Comment
-
Ik sta momenteel ook op een evenement met verschillende feesttenten, en ja hoor... Ook hier zijn dit soort liertjes gewoon ingezet als zelfklimmende takel in een van de tenten, welliswaar is het zwaarste trussje gesafed toen het boven was, maar de lichtste zeker niet.
Ergens sta ik nog steeds versteld van het gemak waarmee op producties euros worden gespendeeerd aan licht en geluid, en niet aan de inhuur van een paar fatsoenlijke takels.
Ik kan maar een reden bedenken. Gewicht! een motortakel is loeizwaar, een kettingtakel heeft ook de nodige kilos aan ketting. zo'n lier is gegarandeerd een stuk lichter.
Aan de andere kant, ze moesten nu ook weer na boven om die truss te saven. dan had je die truss ook kunnen deadhangen en je handtakel er tussen uit kunnen nemen. Misschien had dit dan wel geresulteerd in een (tijdelijke) overbelasting van de tentspanten door het gewicht van de takels, maar na alle waarschijnlijkheid heeft ook hier de tentenboer weer geen gewichten op gegeven of gewoon iets geroepen, als je dan toch gaat hangen. Who cares
Op termijn lijkt mij een inverstering in (hand)takels duidelijk veiliger en intressanter dan in dit soort lieren. Want iets zegt mij dat deze liertjes ook wel eens ingezet gaan worden voor iets anders dan het omhoog brengen van een trussje met wat fourbarren.
Op het zelfde evenement trouwens ook nog een leuke attractie gezien, een ouderwetse zweefmolen, met inplaats van bakjes een frame waarin crossmotoren staan. Ziet er op zich best leuk en spectaculair uit. alleen jammer dat deze frames inclusief motoren en de mensen die er op gaan zitten, reken maar snel minimaal 200 kg? hangen aan Langschalmigge kettingHoe dit ooit berekend is? Zo'n zelfde zweefmolen met ouderwetse bakjes die 50 meter verderop staat gebruikt wel kortschalmige ketting en staaldraad. die lijkt heel wat veiliger.
Joost.Comment
-
@Joost en @Fl@X: Waarom niet de naam van het (verhuur)bedrijf, locatie en misdrijf!
Als verhuurbedrijven met levens van anderen spelen, want zo zie ik het, moeten ze het maar op de harde manier leren!
Zulke bedrijven raak je vaak alleen maar in de portomonnee.... Dus de naam op internet en hopen dat de aanvragen uitblijven....
Ach ja.... het gaat altijd goed toch...."Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"Comment
-
gebruik lieren
Ik gebruik bij de "rock en roll" set van Rowwen Hèze ook van deze liertjes.
Aan beide zijkanten van het speeloppervlak heb ik 2 laddertrussen van 8 meter met daar aan 4 poten (stretchstof) dit weegt bij elkaar zo'n 30 kilo.
De lieren kunnen volgens de fabrikant 250 kilo met een enkele draad hebben.
De lieren zitten weer bevestigd aan de Genie ST-2 statieven.
Kortom. Als je weet waar je mee bezig bent er normaal denkt vind ik dat je dit soort lieren best mag gebruiken.Comment
-
Last edited by geenstijl21; 01-08-08, 14:23."Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"Comment
-
Kortom. Als je weet waar je mee bezig bent er normaal denkt vind ik dat je dit soort lieren best mag gebruiken.Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.Comment
-
Wij moesten ook in deze tent spelen, en troffen dit aan.
Laten we het bedrijf maar niet gaan noemen, maar ik heb de beste man laten weten dat als hij er niet iets aan ging doen ik hem de volgende dag aan zou geven bij een inspectiedienst. Hij vertelde doodleuk dat de takeltjes aangepast waren en dat het prima was zo. Toen ik vroeg of hij enig idee had hoe groot alleen het moment al was op de 4 mtr uitstekende truss met MH op het einde!!! begon ie te lachen en vroeg waar ik me mee bemoeide. We hebben wel gespeeld echter met een raar gevoel in de maag. Gelukkig is het goed gegaan. Wij hadden ook niets bij ons om het geheel wat veiliger te maken.
Gelukkig heeft hij de volgende dag het hele zaakje "dood" gehangen. Zodat er geen "doden" gevallen zijn.
gewoon namen noemen toch? het maakt toch geen verschil.
de firma Reflexion heeft vorig jaar op de Pinkpopcamping de zooi op zo,n gelijke manier laten instorten met 2 zwaar gewonden waarvan 1 een gebroke rug. volgens hun website hebben ze er dit jaar ook weer gestaan??Last edited by Jeroen de Goei; 01-08-08, 16:12.Comment
-
1) .... als hij er niet iets aan ging doen ik hem de volgende dag aan zou geven bij een inspectiedienst.
2) Hij vertelde doodleuk dat de takeltjes aangepast waren en dat het prima was zo.
3) ... hoe groot het moment al was op de 4 mtr uitstekende truss met MH op het einde
4) ... en vroeg waar ik me mee bemoeide.
5) Gelukkig heeft hij de volgende dag het hele zaakje "dood" gehangen.
2) Die takeltjes die we liertjes gaan noemen?
Aangepast aan wat? Ik zie het kousje in de lus aan het einde van de kabel - op het oog van haak - er dwars uitsteken? Bedoelt ie dat?
"Prima" volgens welke maatstaf?
3) Dat hij dat niet weet lijkt me maar al te duidelijk.
Is overigens niet zo moeilijk uit te rekenen als je paats en gewicht van de spots allemaal weet.
En daarna FF checken aan de tabellen van de fabrikant. (Ik gok Prolyte - of een copie ervan)... In geval van Prolyte mag je maar 70% (= uit t hoofd) aan de ruitvormige doorsnede hangen - in vergelijking met de vierkante doorsnede. De toelaatbare uitkragingen staan keurig in de Prolyte informatie. Is t X30 of H30....?
4) Beetje gelijk heeft ie natuurlijk wel - Wat zou jij zeggen als hij over jullie repertoire, of jullie versie van een bekend hit of de (klank)kleur van de drumkit zou beginnen?
5) als je met "doodhangen" datgene bedoelt wat we op de foto's zien? Dan moeten we nog maar eens een begrippenlijst gaan doorspitten. Want op die foto zie ik een
- tent - alu dakspant profiel - belastbaarheid mij niet bekend, maar van vergelijkbare tentdaken weet is getallen in de orde van 300 - 500kg CPL.
- oogbout/moer (M12? WLL = 340kg)
- ongewaardeerde D-sluiting (= NIET voor hijsdoeleinden!)
- 'BobdeBouwer' ooghaakje (WLL ?300-500kg?)
- 4mm (?) staalkabel - (gokje: 19x7; breeksterkte~1000kg WLL~200kg)
- Steigerlier (hijsvermogen "volgens de fabrikant 250 kilo op een enkele draad" ~ en 500kg? als deze 1 x is ingeschoren....
- Langschalmige ketting als een soort "safety" (langschalmig = NIET toegelaten om in de EU mee te hijsen - laat staan om mee 'zekeren' zou ik zeggen.Zie verder in het (Duitse) rapport van BGV+RTL en de DIN norm over dit soort dingen).
- "safety"-borging dmv
--> gestropte aanslag ("choke") op één enkele buis van de truss
(= 80% van een toch al niet toegelaten type ketting).
--> ?gestropte? aanslag ("choke") op één enkele gording-koppelbuis van de tentdakconstructie.... wat is de toelaatbare schokbelasting op de 4 a 6 popnagels van de U-beugel waarin die gording buis is vastgelegd?
Kortom - even terug naar het begin:
1) Dat had je dus in elk geval vast en zeker moeten doen!
(ook al had het geen zier geholpen - AI en Politie komen altijd als het al te laat is.....
"Want als er van alles wordt voorkomen hebben de genezers ook niks meer te doen".een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
Comment