Ergernissen top 10

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4516

ralph, ik heb al verschllende dingen in threads staan.

ik doe elk jaar zo een 10 volledige PA aanvragen, 20 kant en klaar geplaatse frontset met babysitter aanvragen en een berg "man om te mixen en techneuten" aanvragen. De rest gaat met vaste techniek of eigen geluid.

maar wat mij het meeste verbaast is dat ik met dezelfde offerteaanvraag, dezelfde priklijst en dezelfde locatie, zulke ongelofelijk verschillende reacties krijg. Waar je vaak geen reet aan kan zien.

hier de standaardbrief voor offerte frontset:

Graag zou ik een offerte willen aanvragen voor het volgende optreden:

Datum optreden xxxxx-2011
    Band xxxxx

Naam locatie
    xxxx
    Website: www.xxxx.nl

Totaal xxx gasten verdeeld over enkele zalen. Wij staan in zaal xxxxx.
    Wij spelen normaliter niet hard. 95dBA in de zaal gemiddeld.

Aankomst band/artiest 19:00uur
    Soundcheck/opbouwen 19:00 uur tot 21:00 uur
    Soundcheck klaar 21:00 uur
    Duur van het optreden 3 sets van 45 minuten tussen 21:00 uur en 00:30 uur

nodig:
    Frontgeluid, transport en een stagehand voor bij problemen / ondersteuning.

Een standaard priklijst van de band is hier te vinden:
    www.xxxx.nl
    Het gaat om een 9 persoons danceclassicsband. In 15 kanalen mix.
    -Drums, bas, gitaar, toetsen (L/R), trompet, altsax, tenorsax, zang, zang.
    -Wij gebruiken geen backline maar Drums, bas, gitaar, toetsen werken met DI. Voor de 3 blazers gebruiken we een conventionele monitorset. De rest van de band werkt met een zelf support in-ear setup. Hier hebben jullie dus geen omkijken naar
    -wij hebben zelf een snake en kleine mengtafelsetup + FOH mix technicus mee.
    -uit deze setup komen 2 XLR-kabels met labels die wij aan U, de locale verhuurder toeleveren. Deze heeft als taak alles naar de zaal uit te versterken.

Wens:
    een eenvoudige maar nette set. Bv
    12 inch set met 15 inch sub in stereo,
    Natuurlijk inclusief kabels e.d. En graag een monitor met versterker als backup voor ad hoc problemen.
    De band verzorgt zelf de rest.
    Samengevat: Nodig is dus een frontset met transport, bediening en accessoires en 1 monitor voor spare bij problemen.

Kunt U mij een offerte hiervoor doen? Voor vragen kun u mij bellen op 06-xxxx

wij wensen
    -een exacte omschrijving van de materialen die U hiervoor gaat leveren.
    -De benodigde opbouwtijd en afbouwtijd die U nodig denkt te hebben
    -een uitsplitsing in materiaal, uren, bijkomende kosten (bv transport)

Wij verwachten dat de techniek zich kleed in toneelzwart. Net zoals de band in podiumoutfit dient te lopen.

graag reactie voor xxxxx-2011

Met vriendelijke groet
    xxxx

dat zou toch een vergelijkbare offerte moeten opleveren?
    lekker belangrijk!

Comment

• Lala
      • Sep 2008
      • 370

Niet voor het een of ander, maar jullie gebruiken geen backline? Hoe maken jullie dan muziek?

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

zoals er staat:
        "Drums, bas, gitaar, toetsen werken met DI." (oeps, drums.... dat zijn microfoons Goed gezien!)

je kan een goede discussie opzetten of een gitaar backline is.

ik KEN veel gevallen dat als een PA bedrijf backline levert dat de schoolbesturen DUS ook synthesizers en basgitaren verwachten....

Microfoons zijn eigenlijk altijd PA. Maar zou instrument moeten zijn in mijn ogen.
        drums telt meestal in het spraakgebruik als "backline" maar dat verschilt per festival organisatie, band en PA bedrijf. Hun interpretatie, eh, . Dit is een veel voorkomende misser.

Gitaren en gitaareffecten zijn eigenlijk nooit backline. En als er backline vanuit de PA staat willen ze er bijna nooit over spelen.

en zo zijn er leuke smaken.

Wat mij betreft zijn "dingen die met versterkers herrie maken op het toneel" backline. Dus niet de piano, niet het drumstel, niet de microfoons en wel de instrumentversterkers, prive monitors enz.

In ieder geval denk ik dat ik het duidelijke stel in de bovenstaande RFQ?
        lekker belangrijk!

Comment

• hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

Ik kom vaak genoeg gitaristen tegen die in plaats van een gitaarversterker gewoon een mooi kastje bij zich hebben die de klank van een versterker simuleert. Kun je gewoon met 2 DI's (stereo) aansluiten. Hartstikke makkelijk en scheelt een boel (overbodige) herrie op het podium.

edit: zie dat Showband me voor was. Voor mij is het in ieder geval volledig duidelijk wat je bedoelt...

Groeten Hugo
          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

Mag ik eerlijk zijn?

Ik vind het nogal een warrig verhaal in de aanvraag. Probeer zo specifiek mogelijk te zijn en spreek jezelf niet tegen.
            Je zoekt een frontset. Bij de een is dat een stapel hout, bij de ander hoort daar de mixer bij.

Jullie hebben zelf een FOH tech, maar je zoekt een set met bediening.

De term accessoires is enorm verwarrend. Accessoires bij een geluidset... tjsa, dat is een FOH positie (incl EQ, intercom, dynamics en FX) een multi, stageblock, stroombekabeling... maar de helft hebben jullie blijkbaar zelf.

Ik ga bij zo'n aanvraag eerst nog 3x lezen, dan bellen en vragen wat je nou precies wil, want het is een beetje omslachtig en onduidelijk omschreven.

Volgens mij zoek je een stapel boxen (sub in stereo... owkee, mij best), een spare monitorkastje (waarbij je de kwaliteit/eisen totaal voorbij gaat, dus kom ik met een DAP K115 aan zetten), bijbehorende versterkers en iemand om het te brengen, opbouwen, draaiend houden, af te breken en weer weg te rijden.
            Vraag dan gewoon kort en bondig om een geluidset (sub/top), voldoende voor 95dB(A) op locatie x (+ dag/datum natuurlijk), een spare monitor, transport, een systeemtechnicus en benoemde eventuele accessoires expliciet. Vermeld vervolgens dat overige apparatuur reeds verzorgd is en dat aanvoer over 2 XLR'en geschiedt. klaar.
            Scheelt je 15 regels typewerk en is duidelijker.

Dat geeft wel het nadeel dat iedereen het opeens heel makkelijk begrijpt en je 20 offertes krijgt... moet je daar weer uit gaan kiezen
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

Volgens mij staat er duidelijk dat ze zelf een mengtafel meebrengen en dat er 2 gelabelde XLR kabels worden aangeleverd om in te prikken?

Groeten Hugo
              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4516

een offerteaanvraag is een uitnodiging voor een aanbieding.
                Als je daarbij een sub mono wil aanbieden? No sweat.
                Wel mooi overigens de als voorbeeld genoemde "12 inch set met 15 inch sub in stereo" zou taalkundig een punt erbij kunnen krijgen "12 inch set met 15 inch sub. In stereo" maakt de offerteronde overigens niet duidelijk anders en geeft al aan hoe belangrijk extreem duidelijke uitgebreide info is als je een gespecificeerde aanbieding wil.
                Als je als spare monitor een DAP K115 aanbied? No sweat.
                Kijk, jij offreert.

Ik krijg dingen terug met "een fullrange zaalsysteem van xxxwatt zoals gevraagd". Dat is irritant.

Verwijzingen naar "meer info over onze gebruikte apparatuur vind je op onze site"

"systeemtechnicus" is ook een rekbaar begrip in de kleine PA hoek.
                "iemand om het te brengen, opbouwen, draaiend houden, af te breken en weer weg te rijden" is exact wat ik minimaal vraag. Ik wil er een vent bij om zeker te zijn dat iemand verantwoordelijk is dat het gehuurde werkt. Meeneemsetjes en onbemande sets zijn bijna per definitie dramatisch. Als je niet gelijk weer over deals met AED ofzo praat.

Zelf zeg je al: "Je zoekt een frontset. Bij de een is dat een stapel hout, bij de ander hoort daar de mixer bij."
                de lap tekst terugbrengen is leuk. Maar de ervaring is dat zonder uitleg verhuurders geregeld denken dat het over soundmix gaat of een DJ setup. En dat het allemaal niet zo kritisch bekeken gaat worden. Zoals raplh al zegt. De salesafdeling van geluidsbedrijfjes is, eh, .....

"Ik ga bij zo'n aanvraag eerst nog 3x lezen, dan bellen en vragen wat je nou precies wil" Is top. Niets mis mee.

als je zegt:
                "De term accessoires is enorm verwarrend. Accessoires bij een geluidset... tjsa, dat is een FOH positie (incl EQ, intercom, dynamics en FX) een multi, stageblock, stroombekabeling... maar de helft hebben jullie blijkbaar zelf."

De term accessoires is juist enorm exact.
                Als een DJ een frontset huurt hoort daar geen "FOH positie (incl EQ, intercom, dynamics en FX) een multi, stageblock" bij.
                "de spullen die erbij horen" is wat die frontset nodig heeft. En als je daar een intercom bij zet vind ik dat prima. Ik beoordeel later weer of een offerte passend is voor de aanvraag. En de meeste bedrijven weten ook wel dat op een feestje van xxx man in horecagelegenheid xxx niet gezocht wordt naar een systeem met intercom.
                Maar juist omdat er altijd weer mensen dat op verschillende manieren interpreteren ben ik al gedwongen een lap tekst te leveren. En nadrukkelijk naar een apparatuurspec te vragen.
                Die vervolgens wordt genegeerd. HAHAHA

bij powered systemen hoef je geen amprek te leveren. Maar IK weet vooraf niet of ik daar naar moet vragen in de offerte want ik weet niet of je een powered systeem gaat aanbieden. Voor je het weet KRIJG je die niet enz.

De vraag is dus functioneel.
                -wat kost
                -een zaalgeluidssysteem
                -in xxx zaal
                -voor xx mensen
                -op xxx geluidsdruk
                -op xxx tijden
                -voor xxx band
                -die xxx zelf meeneemt

aub xxx in je offerte zetten.

dan zit je op een lang verhaal ja.
                Last edited by showband; 29-07-11, 14:47.
                lekker belangrijk!

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Ok, maar dan kies je er dus voor om een offerte te krijgen, daar weer aanpassingen in te gaan doen, overleg, weer aanpassing. Dat kost tijd.
                  Vind ik persoonlijk niet heel erg, maar als ik 4 dagen met jou aan het overleggen ben, dan eindelijk duidelijk heb wat jij wil en vervolgens hoor dat je voor een ander kiest, dat geeft ergernis.
                  Misschien is dat de reden dat bedrijfjes niet reageren. Gemiste kans als je het mij vraagt, maar ik kan me indenken dat er mensen zijn die dat al tig keer is overkomen en dat deze mensen bij een in hun ogen onduidelijk verhaal direct richting 'delete' navigeren.
                  Ik zou het nooit doen, maar ik weet hoe sommige mensen zijn.
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• mvdwerff
                    • Sep 2010
                    • 144

Originally posted by renevanh
                    Ok, maar dan kies je er dus voor om een offerte te krijgen, daar weer aanpassingen in te gaan doen, overleg, weer aanpassing. Dat kost tijd.
                    Vind ik persoonlijk niet heel erg, maar als ik 4 dagen met jou aan het overleggen ben, dan eindelijk duidelijk heb wat jij wil en vervolgens hoor dat je voor een ander kiest, dat geeft ergernis.
                    Misschien is dat de reden dat bedrijfjes niet reageren. Gemiste kans als je het mij vraagt, maar ik kan me indenken dat er mensen zijn die dat al tig keer is overkomen en dat deze mensen bij een in hun ogen onduidelijk verhaal direct richting 'delete' navigeren.
                    Ik zou het nooit doen, maar ik weet hoe sommige mensen zijn.
                    4 dagen is sterk overdreven, maar dit is wel de manier van zakendoen.
                    Als ik een offerte aanbied, gaat dit niet over de telefoon. Je gaat langs de klant. Je overlegt, je biedt aan. Niet goed? Ga je weer om de tafel.
                    Natuurlijk is het ook afhankelijk van de grote van het project. Voor een DJ set ga je niet langs je klant.
                    De offerte kan duidelijker, maar ik ontvang het liefste een aanvraag van 5 A4tjes lang dan een aanvraag: "Ik wil geluid" (of in mijn geval: "Ik wil stroom"). Een klant vraagt niet specifiek om een merk of type aggregaat, maar wat de aggregaat moet kunnen.
                    Zelfde met het sparemonitortje, als de DAP het kan, en je offreert het, prima!
                    Last edited by mvdwerff; 29-07-11, 15:34.
                    Mark van der Werff
                    Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

• jakkes72
                      • Dec 2003
                      • 1015

Mijn reactie zou zijn:

Uiteraard willen we u van dienste zijn met de levering van een geluidssysteem.

Uitgaande van uw wensen/eisen zou ik onderstaande willen aanbieden:

PA Set:
                      Tops:
                      EAW JF260 set (2 kastjes per kant) per kant 2 maal 12 inch en 2 maal 2 inch gepowered met een 1 kantje van een LAB6000Q en 1 kantje van een LAB2600.
                      Subs:
                      EAW SB250, dubbel 15 inch subwoofer gepowered door een 1 kantje LAB6000Q

Bovenstaande aangestuurd met een EAW MX300i met de juiste instellingen voor bovenstaande set.

Te lezen in uw aanvraag dien ik rekening te houden met 2 input kanalen op de FOH mixer, welke een Roland M400 zal zijn in dit geval.
                      De interne EQ van de M400 zal gebruikt worden om het systeem aan te kunnen "passen" aan de ruimte.

Er zal een x tal monitors + versterking + EQ's meegenomen worden ter backup.

Afgaande op de door u aangegeven tijden, zal ik rond 17:30 arriveren om het systeem op te bouwen en te testen.
                      Het systeem staat dan om 19:00 volledig tot uw beschikking
                      Het afbouwen van het systeem zal ongeveer 30 minuten in beslag nemen.

De door gevraagde splitsing van de kosten:

Huur set: € xxx,xx,
                      Uren: € xx,xx per uur,
                      Transport: € 0,xx per gereden km.

Bovenstaande prijzen zijn gebaseerd op onderstaande:
                      - Er is de mogelijkheid om mee te eten.
                      - Er is drinken/verkoeling.
                      - Er kan binnen xx mtr van het podium geladen/gelost worden, zonder dat daar trappen/liften ed in het traject zitten.

Indien één van bovenstaande niet mogelijk is, dient dit vooraf bekend gesteld te worden, indien daar niet (tijdig) in voorzien word, zal er xx % bij het uurtarief opgeteld worden ten tijde van de facturatie.

/////

Zoiets???

Comment

• Stoney3K
                        • Sep 2007
                        • 1399

Originally posted by timedriver
                        Ik denk dat dat stukje onprofessionaliteit juist voorkomt uit ellende in de markt. Het personeel dat voorheen de offertes zat te tikken (en dus alleen maar op kantoor zat) moet nu in de producties meewerken of is op straat gezet, waardoor er minder tijd en dus aandacht kan worden besteed aan de offerte.
                        Ik denk dat het ook komt doordat er bedrijven zijn die gewoon overal trailers met PA naar binnen rollen zonder na te denken over wat voor zaal/lokatie het moet zijn en hoe die set moet worden opgesteld. Het bekende 'We doen maar een line array, want we hebben nu eenmaal niks kleiners'.

Nu zal het ook meespelen dat iedereen als bedrijf een beetje trots is op zijn zuur verdiende en met eigen bloed, zweet en tranen in elkaar gesleutelde apparatuur en er graag mee wil patsen natuurlijk.

Originally posted by showband
                        zoals er staat:
                        "Drums, bas, gitaar, toetsen werken met DI." (oeps, drums.... dat zijn microfoons Goed gezien!)
                        Natuurlijk niet als je een digitale drumkit hebt.
                        Last edited by Stoney3K; 29-07-11, 19:20.
                        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Back on Track
                          • Jun 2009
                          • 227

Mijn grootste ergernis als aanbesteder is en blijft het niet nakomen van afspraken als: "Je hebt het voor vrijdag" waarop je de volgende woensdag eens voorzichtig de telefoon pakt om te informeren.

Waarna je weeeer wordt verzekerd het die vrijdag te hebben!

tot slot van rekening heb ik nog niks...
                          BACK ON TRACK DJ

Comment

• jens
                            • Aug 2004
                            • 1066

En als je denkt dat het niet doorgaat en je je spullen ergens anders verhuurt dan ben je nog een klootzak als je niet op het laatste moment met je zooi op ken komen draven

Comment

• tarpan
                              • Dec 2008
                              • 266

Originally posted by jens
                              En als je denkt dat het niet doorgaat en je je spullen ergens anders verhuurt dan ben je nog een klootzak als je niet op het laatste moment met je zooi op ken komen draven
                              ...of je veronderstelt dat het wel doorgaat en komt voor een gesloten deur te staan met je materiaal..."had ik die andere klus dus toch kunnen aannemen..."
                              als je bij de brom zit...

Comment

• Shark
                                • Aug 2007
                                • 208

een tochscreen dat werkt op infrarood of andere stralen, dus al reageert wanneer je het scherm net niet aanraakt.. voor mij nog geen ergernis, maar wel als er enkele vliegen over wandelen wanneer je eventjes naar het toilet gaat, en zo een aantal functies/programmaties activeren

Comment

Working...