Komop... van een mono signaal kun je al lastig een stereo signaal maken (2x mono is nog geen stereo!) en met een cabinet van amper 1 meter breed, zonder enige vorm van afscheiding of isolatie tussen de drivers/woofers, wat altijd 4 standjes te hard staat en door elke mic in een straal van 5 meter wordt opgepikt ga je geen geweldige stereobeelden kunnen maken, laat staan dat dat terug te horen zal zijn in de mix.
Ergernissen top 10
Collapse
X
-
Klopt allemaal maar als een gitarist in de rider zet dat hij 2 microfoons wil hebben kan hij ze van mij krijgen hoor.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
lekker vriendelijk
smartass afkappen is altijd nuttig. Voorkomt ook dat de band die jullie huurt ooit terug mag komen.
lekker vriendelijk
wat bereik je hiermee?
totale nitwit op geluid vanavond
lekker vriendelijk en weinig geïnteresseerd doen met je miedaz tafel?
lekker vriendelijk en verzekerd je van een fijne samenwerking.
lekker professioneel aangepakt
klassiek lastig ja.
maar onnodig escaleren blijft mogelijk.
^
|
|
deze geluidsmannen
lekker belangrijk!Comment
-
Comment
-
200% mee eensKomop... van een mono signaal kun je al lastig een stereo signaal maken (2x mono is nog geen stereo!) en met een cabinet van amper 1 meter breed, zonder enige vorm van afscheiding of isolatie tussen de drivers/woofers, wat altijd 4 standjes te hard staat en door elke mic in een straal van 5 meter wordt opgepikt ga je geen geweldige stereobeelden kunnen maken, laat staan dat dat terug te horen zal zijn in de mix.Comment
-
quote niet goed gelezen, deze dingen blijven in mijn gedachten....lekker vriendelijk
smartass afkappen is altijd nuttig. Voorkomt ook dat de band die jullie huurt ooit terug mag komen.
lekker vriendelijk
wat bereik je hiermee?
totale nitwit op geluid vanavond
lekker vriendelijk en weinig geïnteresseerd doen met je miedaz tafel?
lekker vriendelijk en verzekerd je van een fijne samenwerking.
lekker professioneel aangepakt
klassiek lastig ja.
maar onnodig escaleren blijft mogelijk.
^
|
|
deze geluidsmannen
Comment
-
1: geluidstechniekers die denken dat ze er alles van weten, tot puntje bij paaltje komt
2: "systeem"techniekers die denken dat ze er alles van weten, tot puntje bij paaltje komt, met bijhorende arrogantie, tot je als freelancer duidelijk maakt dat er meer bestaat dan hun standaard L-R opstelling..
3: geluidstechniekers die denken dat ze er alles van weten en jouw als systeemtech gaan uitleggen hoe je je job moet doen, terwijl ze zelf nog geen simpele L-R kunnen EQ'en
4: geluidstechniekers die niet kunnen mixen als hun XL4 met 38 gates en 83 compressors niet voorhanden is..
5: geluidstechniekers die mixen met hun oordoppen in, en zo 90% van het publiek, die géén oordoppen in hebben, met een lekkere tinnitus naar huis sturen..
6: geluidstechniekers die denken dat je onder de 105dB geen ballen in je sound kan steken, en daarmee hun eigen, en voor mijn oren naar de knoppen helpen, met iets dat dan nog voor geen meter klinkt..
7: geluidstechniekers die denken dat meer subs de oplossing is voor hun problemen in't laag..
8: snotneuzen die denken dat ze geluidstechnieker zijn omdat ze wat knopjes mogen vragen voor hun vrienden in ruil voor een backstage-pass..
9: Bands die denken dat de snotneus die ze meebrengen in ruil voor een gratis pint en een backstage pass effectief ook een zinvolle bijdrage leveren.. verder dan de faders geraken ze meestal niet.. knopjes is al een brug te ver..
10: geluidstechniekers die commentaar geven op collega's !Comment
-
was vooral bedoeld om mijn eigen post te relativeren..
doch; op job erger ik mij meer aan "collega's" die denken dat ze er iets van kennen, dan aan de band die zelf goed beseft dat jij er meer van kent dan zij..
mss ligt mijn lat gewoon ergens anders dan die van de meeste van onze collega's..Comment
-
begin 'es met een Jazz chorus ampKomop... van een mono signaal kun je al lastig een stereo signaal maken (2x mono is nog geen stereo!) en met een cabinet van amper 1 meter breed, zonder enige vorm van afscheiding of isolatie tussen de drivers/woofers, wat altijd 4 standjes te hard staat en door elke mic in een straal van 5 meter wordt opgepikt ga je geen geweldige stereobeelden kunnen maken, laat staan dat dat terug te horen zal zijn in de mix.
Dual amp setup. (twee verschillend reagerende delen in de vervorming naar twee weergevers is hartstikke stereo)
Piezo+strat combi
willekeurige stereo setup naar een stereocabinet (marshall MC212 bijvoorbeeld 53cm breed ja)
harmonist, triamp, leslie, chorus en andere stereo effecten VOOR een oversturende eindbak. Die zijn erg stereo.
Je hoeft geen zin te hebben om twee mics neer te zetten.
Maar reageren met "o ja heb jij dan een Gretsch G6120GCP? dat is naar mijn idee een van de enige stereo gitaren, zie ik uit naar de eerste 7.1 surround gitaar!" om de gitarist zijn in de rider gespecificeerde tweede SM57 van 90 euro te ontzeggen te ontzeggen zet wel de toon.
Bij de rest kom je inderdaad ook al zo samenwerkend uit de hoek.
Ik ben er zo een die later met de boekers en zaaleigenaar de brandjes moet blussen. En engineers die op elke vraag een pasklare afbrander laten volgen kosten mij al jaren teveel energie. De man die het circus betaald zit daar meestal minimaal een of twee keer ook tussen. Die geef ik graag zijn domme vraag cadeau. Met wat uitleg en een glimlach los je dat fijner op dan een kat op de automaat uitgeknalt.lekker belangrijk!Comment
-
Tja, ik merk wel dat je niet met de juiste muzikanten werkt. Een goede muzikant past zich met zijn versterker aan, aan het volume. En wie zegt dat de gitarist 1 kabinet bij heeft?Komop... van een mono signaal kun je al lastig een stereo signaal maken (2x mono is nog geen stereo!) en met een cabinet van amper 1 meter breed, zonder enige vorm van afscheiding of isolatie tussen de drivers/woofers, wat altijd 4 standjes te hard staat en door elke mic in een straal van 5 meter wordt opgepikt ga je geen geweldige stereobeelden kunnen maken, laat staan dat dat terug te horen zal zijn in de mix.
Heb jij alles op je mengtafel ook gewoon recht staan qua panning? Maar als je de juiste muzikanten toch zijn tweede microfoon geeft, dan had je kunnen weten dat de effecten zo geprogrammeerd worden dat het geluid aan een kant nooit helemaal uit staat. En dan weet je ook dat dat erg gave effecten kan opleveren.jep, pan effecten, de linkerkant van de zaal heeft het recht niet om te horen wat de rechterkant van de zaal hoort en omgekeerd
Ach, het zal wel aan de lichtman liggen....Comment
-
Als er maar een gitarist is werk ik graag stereo, gister had ik er een die in al zijn presets 12ms vertraging op een van zijn kanalen had staan en ja dat levert een mooie verbreding op. Het is iets dat ik zelf ook regelmatig toevoeg. Tuurlijk, de mensen die uiters links en rechts staan horen er weinig van, maar die 80% van het publiek waarvoor dat niet geld hoort het wel, alhoewel ze niet precies weten wat ze horen natuurlijk.. Ja 80% zeg ik, als je alleen stereo exact in het midden hoort zit er toch echt iets niet goed hoor..
En ook als het niet om stereo gaat wil ik nog wel eens met 2 mics werken per gitaar. Op festivals kan het erg handig zijn om iets van een 409 en een 57 per versterker te plaatsen. Je hebt weinig tijd om te soundchecken, als de ene mic niet zo lekker klinkt, is er een kans dat de ander beter werkt, of een combi van beiden.Last edited by sparky; 29-11-10, 03:32.Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
De originele ergernis was:
Daar gaat het duidelijk over één amp.ik heb 2 microfoons nodig voor mijn gitaarversterker, want ik speel in stereo
Meerdere amps (wanneer nodig, in de wat kleinere poppodia waar ik vaak sta kan ik de PA dan wel uit zetten) is op zich al een ander verhaal, wanneer je die met de ruggen naar elkaar zet zou je misschien nog wat aan stereo effecten kunnen creëren. Maar uit één kabinet waar één ongebalanceerd jackje naartoe loopt (hoeveel pedaaltjes of tierlantijnen er ook tussen zitten), daar krijg je nooit stereo uit. Dat zijn wel de situaties en muzikanten waar deze ergernis zijn oorsprong vind als je het mij vraagt (daar herken ik hem in ieder geval van!)
Nog een ergernis in een andere categorie: regisseurs van toneel/theater die NA soundcheck, lichtdoorloop, laatste repetitie, generale en voorstelling 4 van de 5 met een lijst op/aanmerkingen aankomen die ze al van voor de generale in hun hoofd hebben... doe dat toch wat eerder!!!!Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...Comment
-
Nou goed, als je echt in te kleine ruimtes zit, dan kan ik me wel voorstellen dat het niet werkt. Maar ik snap het probleem niet echt. Als jij gewoon een microfoon extra neerzet, dan is muzikant tevreden. Nou, ik zie het probleem niet om ff een extra microfoontje neer te zetten en te prikken. Of die aanstaat voren is een heel ander verhaal.......Daar gaat het duidelijk over één amp.
Meerdere amps (wanneer nodig, in de wat kleinere poppodia waar ik vaak sta kan ik de PA dan wel uit zetten) is op zich al een ander verhaal, wanneer je die met de ruggen naar elkaar zet zou je misschien nog wat aan stereo effecten kunnen creëren. Maar uit één kabinet waar één ongebalanceerd jackje naartoe loopt (hoeveel pedaaltjes of tierlantijnen er ook tussen zitten), daar krijg je nooit stereo uit. Dat zijn wel de situaties en muzikanten waar deze ergernis zijn oorsprong vind als je het mij vraagt (daar herken ik hem in ieder geval van!)
En op festivals is het ook vrij simpel. Als het niet in de rider staat, en het is een strakke priklijst, dan is het ook wat anders. Zo niet, gewoon doen.Comment

Comment