MA lighting lichttafels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Originally posted by kokkie
    En wat is dit voor een opmerking??? Denk je dat ik niet weet dat dit bestaat of zo??? Waarom denk je dat ik het over 1% heb? Weet jij eigenlijk voorbeelden van feedback uit de unit die DMX ontvangt over pin 4 & 5? Weet je voorbeelden van armaturen die op dit moment af fabriek werken met RDM?
    Het verbaast me een beetje dat je hier serieus op ingaat. Natuurlijk weet ik donders goed dat (bijna alle) tegenwoordige lichttafels niet in staat zijn om uit te vissen wat er aan de DMX bus hangt. Ik had niet voor niets "zien" tussen aanhalingstekens staan, want op de tafel moet je natuurlijk zelf instellen welke fixtures eraan hangen en op welke adressen deze toegewezen worden. Voor een 12/2 is dat maar één mogelijke fixture (een dimmer) en daar maximaal 24 afzonderlijke van, en dan moet je dus zelf in het achterhoofd houden dat die dimmer in werkelijkheid geen dimmer voorstelt maar een pan, tilt, gobo of whatever. 1 dimmerschuif aan meerdere adressen toewijzen kan dan weer wel.

Mooi systeem, maar voor de toekomst. Volgens mij is de GrandMA 2 er ook nog niet mee uitgerust. Ja, dat is idd de opvolger van een van de grote concurrenten van de grote broer van jouw geliefde RoadHog, waar we op dit moment naar aan het kijken zijn of die al stabiel genoeg is om in oktober een productie met 32 universes licht (idd geen video) mee te doen.
    Het feit dat ik een of twee keer met een Roadhog gewerkt heb wil niet zeggen dat het voor mij een 'geliefde' tafel is. Sterker nog, ik vind het ding lomp, in verhouding sloom en gebruikers-onvriendelijk. Als ik een scene inschuif en die wil ik ergens opslaan (zowel met intelligent als conventioneel licht), dan wil ik dat met één knop kunnen doen en niet 5 menu's door hoeven wandelen om even een wijziging in het programma te kunnen maken. Een SGM 12/24SC (of Pilot) is meer mijn ding, die is veel makkelijker voor on-the-fly werk al is het inpatchen van nieuwe fixtures lastiger.
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• joep hofman
      • Jun 2008
      • 11

Originally posted by kokkie
      Sinds wanneer kunnen DMX stuurtafels 'zien'????
      Of denken????

Dat is draadje 4 en 5 in de DMX kabel en die worden met DMX-protocol in hooguit 1% van de in NL en BE meest gebruikte producten gebruikt.

En een joystick is geen 'feature', maar een reden om de tafel niet te kopen. Waarom moet de text gobo en shutter eigenlijk op een knop staan? Bij een 24/6 heb je een aantal buttons die je daar uitstekend voor kan gebruiken.
      Met een 24/6 kan je op een klote feest een hele avond plezier hebben met 8 spotjes ala Mac250, maar met een 12/2 moet je het toch met maar 4 spotjes doen. Verder moet je met een 12/2 rekening houden dat je maar 100 dmx channels kan gebruiken, waar je met de 24/6 tot 256 kan.

Je eigen creativiteit is de beperking en je moet echt een beetje werken in plaats van die slappe shape generator aan te slingeren, maar ik heb liever iemand die zijn best doet met een 12/2 dan iedere idioot die met minder dan 16 spots een shape generator durft te gebruiken. Maar goed, die noemen zich dan ook LJ of operator en zitten met een stijve achter de tafel 'kijk mij hoe goed ik ben' terwijl er gewoon absoluut niks uit hun handen komt.

Met zo'n conventioneel tafeltje leer je tenminste echt wat er gebeurt in zo'n armatuur en wat er allemaal voor info nodig is om er licht uit te krijgen. Dus als het niet te uitgebreid is dewoon doen!
      er komen 8 parre op
      en 2 movingheads Futurelight DJ head 250
      dus dat is dan nog wel te doen

Comment

• AJB
        • Jul 2003
        • 2289

Pin 4 en 5 hebben in het protocol niks met RDM te maken, maar met een tweede lijn dmx. DAAR zijn ze volgens het protocol ooit voor bedacht. Verder slaat dit hele topic niet meer op MA tafels.

Als mensen willen proberen of een MA2 stabiel is met 32 lijnen heb ik vast het antwoord; NEE...

Big hug 4 ya all,

Arvid
        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
        ------------------------------------------------
        Arvid Buit
        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• krizzz
          • Aug 2009
          • 10

Pin 4 en 5 zijn eignlijk bedoeld om bepaalde data teversturen naar je lamp en om het verschil tussen audio en licht kabels.

Vroeger gebruikte clay paky of coemar de 4 en pin 5 om bepaalde data teversturen.
          Highend gebruikt dit ook. Je kan ze dan met elkaar laten communiceren of de ene lamp update de andere lamp.

Maar het is eigenlijk bedoeld om data te sturen naar je lamp en vanaf je lamp weer data terug te krijgen voor bepaalde dingen
          In the beginning there was Jack. And Jack had a groove. And from this groove came the groove of all grooves. And while one day viciously throwing down on his box Jack boldly declared "Let there be house!" And house music was born

Comment

• AJB
            • Jul 2003
            • 2289

Nope: volgens het protocol voor DMX, zijn pin 4 en 5 voor een tweede lijn.

De rest is door fabrikanten verzonnen, en daarna weer afgeschoten.
            Arvid Buit

Comment

• DeVerlichting
              • Aug 2009
              • 4

GrandMA & LED fixtures

Hee,

Ik kijk regelmatig rond op het forum en dit wordt mijn eerste post. Ik heb gezocht naar het onderwerp in de zoekfunctie. Kon er helaas geen antwoord/advies op vinden. Wel iets in de richting...maar niet een concreet antwoord.

Ik wil wil met me Grand MA LED fixtures aansturen, Showtec Pixeltracks.
              Nu heb ik begrepen dat ik die zowel als fixture of als losse generic RGB personality kan benaderen. (8 segmenten is dan 24 ch, 3 ch per RGB.)
              Die ik dan vervolgens in me Bitmap layer invul zodat de bitmap effect generator weet waar die het over heen moet sturen.

Mijn vragen:

- Werken de bitmap effects als plaatje dat dan over mijn getekende LED grid beweegt, afhankelijk van het effect met de kleur die ik als Background heb gekozen? Of moet ik zoiets als apparte kleur palettes voor het effect aanmaken?

- Als ik een effect store onder een playback werkt mijn fader dan als intensity fader ( speed doe ik via een aparte speed groep.)

- Als ik ze als fixture benader. Wat voor effecten krijg ik dan over mijn LED's? En in hoeverre zijn deze te besturen over +- 24 PixelTracks?
              Kan ik dan ook nog met Bitmap effecten werken? Of werkt dat dan niet meer?

Voorheen deed ik het met Canvix, en dan via de tafel canvix benaderen.

Gr Bob

Comment

• Harmen
                • Sep 2003
                • 379

je kunt me bitmap FX inderdaad plaatjes en gobo's ed over je matrix heen laten lopen. hier zijn een aantal opties voor, gewoon even mee stoeien om te kijken wat voor jou bruikbaar is lijkt me het makkelijkst.

wat betreft je vraag over een intensity fader, uit mn hoofd lijkt het me logisch dat dit hetzelfde werkt als met andere faders, even met assign erin en aanpassen naar hoe je hem wilt hebben..

Natuurlijk kunnen bitmap en fixture effecten door elkaar heen lopen. je kunt immers ook bitmap effecten over gewone fixtures heen leggen. Met de FX engine zelf kun je zeker ook mooie dingen maken, zitten genoeg mogelijkheden in! Ik zou een combinatie maken, een aantal effecten in je engine en een aantal in het bitmap FX gedeelte, maar wederom, het is maar net hoe je het zelf wil hebben!

Comment

• DeVerlichting
                  • Aug 2009
                  • 4

Thx Harm, ik ga er gewoon mee pielen tot dat het doet wat ik wil.

Gr

Comment

• Christiaan Visser
                    • Apr 2004
                    • 235

Het is enigzins in verval geraakt, dus hierbij alsnog mijn vraag. Misschien iemand op het forum die hier ervaring mee of kennis over heeft?

Originally posted by Christiaan Visser
                    Beste,

Inmiddels ben ik al een heel eind met het trainen op de GrandMa onPC i.c.m. GrandMa 3D. Mijn vraag is vrij simpel, in GrandMa 3D kun je vanuit verschillen camera posities je stage bekijken, eventueel zelfs fullscreen. Ik zou graag op 3 van mijn 4 schermen een (fullscreen?) camera positie willen hebben, is dat mogelijk? Op mijn 4e scherm draai ik dan GrandMa onPC gekoppeld via het interne netwerk.

Zelf heb ik al meerdere pogingen gedaan om het voorelkaar te krijgen, maar elke keer krijg ik niet 3 afzonderlijke schermen. Zie ik iets over het hoofd, of is het simpelweg niet mogelijk?
                    Beter één spotje op je lichttafel, dan 10 op de band! Stukje prioriteiten stellen..

Comment

• mhsounds
                      • Sep 2009
                      • 933

Omdat grandMA eigenlijk wel een tafel is die je moet kennen heb ik nu grandma on pc gedownload.
                      Lukt tot nu toe erg goed met de 3D software erbij, ik krijg een sequence maar deze blijft niet lopen, hoe zit dat?

Naar de dvd op youtube kijken heb ik geprobeerd maar daarvan viel ik in slaap
                      Freelance Light and Video |
                      Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

Sequences blijven niet automatisch lopen. Een sequence is een "lijstje" met cue's. Om deze te laten lopen moet je er een loop in maken, of de functie instellen als chase.

Je kunt natuurlijk ook een training GrandMA volgen Mocht je daar over informatie willen: check even mijn profiel op URL.
                        Arvid Buit

Comment

• JeroenVDV
                          • Mar 2004
                          • 963

Je vraag is een basis-vraag op het gebied van lichttafels.

Antwoord is conditie van de cue-triggering wijzigen: Follow voor direct volgen na vorige cue, of een WAIT tijd invoeren voor een X aantal seconden wachten na de vorige cue. Of HALT voor handmatig triggeren (zoals default, en bij jou dus ook het geval is). Dat doe je dus in de CUElist-editor.
                          Last edited by JeroenVDV; 31-05-10, 14:43.
                          Creating shows beyond Imagination

Comment

• Svartrose
                            • Apr 2008
                            • 229

Voor de geïnteresseerden:

[FONT=&quot]Hi Martijn,[/FONT]
                            [FONT=&quot] [/FONT]
                            [FONT=&quot]Unfortunately we currently have no plans to make an Android version of GrandMA Remote, the majority of our users are on the iPhone platform which is why we moved from windows mobile. [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
                            [FONT=&quot] [/FONT]
                            [FONT=&quot]We are continually developing the MA system and always are looking to for ways to improve the system.[/FONT]
                            [FONT=&quot] [/FONT]
                            [FONT=&quot]Thanks for your input.[/FONT]
                            [FONT=&quot] [/FONT]
                            [FONT=&quot]Callum Howie[/FONT]
                            [FONT=&quot]Technical Sales[/FONT]
                            [FONT=&quot]MA Lighting UK[/FONT]

Comment

• Svartrose
                              • Apr 2008
                              • 229

Zo zo, lekker loopt dit topic, ben hier al ff niet meer geweest en wat zei ik, mijn eigen post als laaste!

Maargoed, hoop dat mijn vraag gelezen wordt:

Is het mogelijk om, eigenlijk vergelijkbaar met een pearl 20xx, een soort virtuele roller te maken? Ik gebruik namelijk grandMA OnPC. Heb dus geen motorfaders tot mijn beschikking, wel DMX-in en MIDI-faders.

Het zou mooi zijn als ik voor een bepaalde fader een andere functie kan kiezen, bijvoorbeeld een groepje blauwe parren in plaats van rood. Ideaal zou zijn als je een keuze kan maken terwijl de fader nog open staat terwijl je output niet veranderd. Met een GrandMA kan dat vast wel, maar hoe?

Of moet ik anders denken en een hele andere oplossing bedenken? 100 faders gebruiken is geen optie :-)

Comment

• mvdwerff
                                • Sep 2010
                                • 144

ik snap eigenlijk niet wat je wilt.

Je wilt live een executor een andere functie toewijzen?

Wat dacht je van wisselen van pagina?

Als je dat doet met MIDI faders (bijvoorbeeld de Behringer doosjes), en je wijst de pagina wissel toetsen van dat doosje toe aan een MIDI commando wat vervolgens de pagina wisselt op je OnPC, dan gaan je faders mee met de faders op je scherm...
                                Mark van der Werff
                                Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

Working...