MA lighting lichttafels
Collapse
X
-
-
Kuch kuch, zouden er mensen bestaan die nóg monotoner kunnen praten dan dit vrouwtje? Video is zeer duidelijk, maar na 2 minuten begin je je toch echt wel volop te irriteren aan die voice-over.die staat ook deels online op het youtube kanaal van malighting.
YouTube - Kanaal van MALightingInt
@Rolanddeg: Ik heb verder geen ervaring op de Grand MA, maar als ik af ga op de rest van de MA producten dan vermoed ik dat ook de GMA kinderlijk eenvoudig te bedienen is. De gebruiksvriendelijkheid van MA producten is over het algemeen zeer hoog.
Voorbeeldje: had laatst een meisje die nog nooit een lichttafel van dichtbij gezien had binnen 5 minuten aan het programmeren op een MA 24/6. No problemo.
Groeten HugoRenkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!
"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" VarroComment
-
Beste Roland,
Ik ben toch wel een voorstander van MA, maar ga je toch in deze anders adviseren. Binnen een poppodium heb je te maken met live-situaties en mensen die snel moeten kunnen wennen aan een apparaat. Een grotere GrandMA zou je daar zeker blij kunnen maken, maar de "mini" consoles zijn echt niet geschikt voor je toepassing. Deze moet je vooral zien als een mogelijkheid voor vaste toepassingen om shows te draaien die reeds geprogrammeerd zijn.
Neem lekker die Pearl: daar ga je in dit geval heel blij van worden. Beste optie is doorsparen voor een GrandMA, maar ook bij een Ultralight zou ik je in een poppodium adviseren om er een losse dmx-remote bij te nemen voor extra fadertjes.
PS Voor elke lichttafel moet je beginnen met een degelijke training. Er zijn weinig tafels die alle mogelijkheden onthullen zodra je ze aanzet... Daarnaast is het vaak niet de machine maar de kennis van programmeren/armaturen die het lastig maakt. Belangrijk dus: regel bij de aanschaf ook een training!If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
------------------------------------------------
Arvid Buit
Creative-Director / Artist-ManagerComment
-
Beste Arvid,
Ik hoopte al een reactie van jouw kant te krijgen
Maar een duidelijk antwoord, bedankt! Vanmiddag kwam ik ongeveer tot dezelfde conclusie toen ik in gesprek zat met een vertegenwoordiger van Rolight. Dus het is me nu helemaal duidelijk: het zal een Pearl gaan worden.
De training is inderdaad een logisch verhaal, die zat ook al in de begroting opgenomen.
Bedankt!Comment
-
GrandMA gebruiken met onbekende muziek
Natuurlijk is het een kwestie van smaak en uitproberen, maar omdat ik het wiel niet helemaal opnieuw wil uitvinden zou ik graag van GrandMA gebruikers willen horen hoe zij hun tafel programmeren en gebruiken als deze live gebruikt wordt voor muziek die je niet kent. Ik stel me zo een situatie voor met 24 movingheads (12 wash, 12 spot), 48 dimmerkanalen, 4 Atomics en een PC met Arkaos bijvoorbeeld. Vanuit eigen situatie vertellen is ook prima natuurlijk.
Ben heel benieuwd!Comment
-
-
Ik weet uit eigen ervaring op de Ultralight dat het een kwestie van proberen is wat je het beste bevalt. Soms kan je wat afkijken van lichttechneuten die langs komen. (Vooral als ze niet te snel zijn met programmeren).
Ik weet dat er op de DVD die via Welcome to the MA Lighting Homepage te krijgen is (onderkopje training) een aantal voorbeelden gegeven worden van wat grotere shows. Zelf werk ik niet met groepen moving heads (1 groep van zes washers op rij boven podium). De dimmer staat onder een fader op de buttons heb ik twee rijen met kleuren, daaronder twee rijen met posities en effecten. Op de 2e pagina buttons nog aantal kleureffecten. Faders gebruik ik om lijntjes conventioneel licht bij te schuiven. Als ik meer dan negen faders nodig heb hiervoor kan ik softwarematig in het touchscreen faders bij programmeren. Soms sluit ik een externe DMX-faderbak aan met 16 extra schuiven.Last edited by Erik steeman; 06-04-09, 18:06.Comment
-
Ik zou zeggen: kom er een keer kijken als ik aan het werk ben. Je weet me te bereiken... AJB zul je daar niet gauw tegen het lijf lopen maar ik ben er altijd wel te vinden.
Groeten AlexAlex van der Krabben
Light board operatorComment
-
Bij een lichttafel is de opzet main-item. Voor elk type show is dat verschillend. Er zijn wel een heleboel trucs om dit logisch en vooral snel te kunnen doen. Dit soort zaken leer je in een training: niet met wat tekst op een forum.
Time-Out is door mij voorzien van zo'n opzet, maar ik ben daar inmiddels al ruim een jaar weg. De lightjockeys aldaar vermaken zich tegenwoordig prima geloof ik.
Een operator snapt een systeem, kent programmatuur door en door en kan oplossingen verzinnen voor complexe uitdagingen. Da's iets anders dan 24 lampen draaiende krijgen op een lichttafel: dat kan iedereen.
Trainingen zijn niet altijd duur: vooral niet als je met een groep mensen bent. Daarnaast kun je in Nederland ook opleidingen volgen waar bijv. een basis-training GrandMA bij in zit (MA College Amsterdam).
PS Alex: het is een light board operator, geen light operator
Tenzij je met de menu-tjes op de lamp gaat zitten klooien, maar dat lijkt me sterk
If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
Arvid Buit
-
Menu-tjes instellen op lampen hoort inderdaad niet tot mijn core-business gelukkig, maar zeker bedankt voor de tip. Mocht ik van beroep willen veranderen kan ik het in iedergeval een naam geven...
Siggy's en profielen zijn gauw genoeg veranderd maar een accountnaam iets minder snel. Met die "schande" moet ik maar leren leven.
Alex van der Krabben
Light board operatorComment
-
Vind light board operator ook weer heel erg smal gepakt.
Alsof je niet meer weet als alleen je MA.
Daarbij zeg je met Lighting operator dat je DE verlichting bestuurd, je lichtcomputer is daarbij een hulpmiddel.
Nou moet ik ook eerlijk zijn dat ik desk beter vind klinken dan board.
Board is alsof je gaat surfen
Met AJB's omschrijving zou je dan dus een fixture operator zijn
Comment
-
Comment
-
Operaten: "controlling the function of a machine". Dat doe je dus op een lichttafel. In de productiewereld ben je "machineoperator" geen "kip richting snij-machine operator". Je bedient je lichttafel namelijk, niet je lampen. Dat de lampen reageren op je lichttafel is een gevolg van je programmatie. Je mag jezelf wel "lighting controller" noemen, al klinkt dat vrij imbiciel. Wat controleren doe je ze wel namelijk.
Een (board) operator is iemand met vakkennis van een lichttafel, niet te verwarren met lichtman, lightjockey of technicus.
Lighting Design is de vertaling van LICHTontwerp, niet lampontwerp.
Leuke bijdehante reacties dus: maar volgende keer iets langer nadenken.If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
Arvid Buit
-
Beste,
Inmiddels ben ik al een heel eind met het trainen op de GrandMa onPC i.c.m. GrandMa 3D. Mijn vraag is vrij simpel, in GrandMa 3D kun je vanuit verschillen camera posities je stage bekijken, eventueel zelfs fullscreen. Ik zou graag op 3 van mijn 4 schermen een (fullscreen?) camera positie willen hebben, is dat mogelijk? Op mijn 4e scherm draai ik dan GrandMa onPC gekoppeld via het interne netwerk.
Zelf heb ik al meerdere pogingen gedaan om het voorelkaar te krijgen, maar elke keer krijg ik niet 3 afzonderlijke schermen. Zie ik iets over het hoofd, of is het simpelweg niet mogelijk?Beter één spotje op je lichttafel, dan 10 op de band! Stukje prioriteiten stellen..Comment

Comment