MA lighting lichttafels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joep hofman
    • Jun 2008
    • 11

ik heb een vraag.
    ik weet dat je met de 24/6 bewegend licht kunt besturen maar kan dit ook met de 12/2??
    Last edited by joep hofman; 04-08-09, 13:31.

Comment

• Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

Originally posted by joep hofman
      ik heb een vraag.
      ik weet dat je met de 24/6 bewegens licht kunt besturen maar kan dit ook met de 12/2??
      De 12/2 doet alleen conventioneel licht.

Natuurlijk kun je bewegend licht dan wel aansturen, maar de tafel kan niet 'zien' dat het bewegend licht is en je mist dus ook een hoop features daarvoor zoals een joystick en knoppen voor bv. gobo, dimmer, shutter, enz. Een 6 kanaals scan zal de tafel gewoon als 6 losse parren beschouwen.
      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Svartrose
        • Apr 2008
        • 229

Net zoals de 24/6 dus. Alleen zijn je faders op een 12/2 wel heel erg snel bezet met bewegend licht, Over wat voor bewegend licht praten we hier?

In princiepe kan elke DMX-tafel bewegend licht aansturen.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
          • Nov 2005
          • 950

Goed, ik ga nu mijn eerste kritiek leveren op GrandMAonPC:

Ik heb vandaag de OnPC2 bekeken, na een aantal jaar op OnPC1 te hebben gewerkt. Altijd grappig om te zien hoe dingen zich ontwikkelen.

Mijn schrik was groot, OnPC2 vind ik zo wirwarig, het ziet er onlogisch uit en vind het (met enige schaamte) zeer slecht werk wat MA hier heeft verricht.
          OnPC1 was met een mooie layout een fantastisch programma, maar OnPC2 lijkt dit helemaal niet meer te hebben...

Wat zijn jullie meningen hierover? Meer mensen die OnPC2 hebben geprobeerd?

3D2 (6) is daarentegen wel super vet!
          MEEO Audio Licht Rigging,
          Mark van der Werff
          Groningen

Comment

• kokkie
            • Nov 2003
            • 1166

Originally posted by Stoney3K
            De 12/2 doet alleen conventioneel licht.

Natuurlijk kun je bewegend licht dan wel aansturen, maar de tafel kan niet 'zien' dat het bewegend licht is en je mist dus ook een hoop features daarvoor zoals een joystick en knoppen voor bv. gobo, dimmer, shutter, enz. Een 6 kanaals scan zal de tafel gewoon als 6 losse parren beschouwen.
            Sinds wanneer kunnen DMX stuurtafels 'zien'????
            Of denken????

Dat is draadje 4 en 5 in de DMX kabel en die worden met DMX-protocol in hooguit 1% van de in NL en BE meest gebruikte producten gebruikt.

En een joystick is geen 'feature', maar een reden om de tafel niet te kopen. Waarom moet de text gobo en shutter eigenlijk op een knop staan? Bij een 24/6 heb je een aantal buttons die je daar uitstekend voor kan gebruiken.
            Met een 24/6 kan je op een klote feest een hele avond plezier hebben met 8 spotjes ala Mac250, maar met een 12/2 moet je het toch met maar 4 spotjes doen. Verder moet je met een 12/2 rekening houden dat je maar 100 dmx channels kan gebruiken, waar je met de 24/6 tot 256 kan.

Je eigen creativiteit is de beperking en je moet echt een beetje werken in plaats van die slappe shape generator aan te slingeren, maar ik heb liever iemand die zijn best doet met een 12/2 dan iedere idioot die met minder dan 16 spots een shape generator durft te gebruiken. Maar goed, die noemen zich dan ook LJ of operator en zitten met een stijve achter de tafel 'kijk mij hoe goed ik ben' terwijl er gewoon absoluut niks uit hun handen komt.

Met zo'n conventioneel tafeltje leer je tenminste echt wat er gebeurt in zo'n armatuur en wat er allemaal voor info nodig is om er licht uit te krijgen. Dus als het niet te uitgebreid is dewoon doen!
            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Svartrose
              • Apr 2008
              • 229

Originally posted by MEEO Licht en Geluid

Erg veel kan ik er niet over zeggen, maar mijn eerste ervaring was dezelfde. Doe mij ook maar de lompe teletubbie iconen van OnPc1.
              Daarnaast is mijn touchscreen 4:3 en is OnPc2 breedbeeld, dus ik blijf lekker bij v1. In v1 valt nog zoveeel te leren...

De nieuwe 3D is inderdaad een hele verbetering, mits je een moderne grafische kaart hebt.

Comment

• Stoney3K
                • Sep 2007
                • 1399

Originally posted by kokkie
                Sinds wanneer kunnen DMX stuurtafels 'zien'????
                Of denken????

Dat is draadje 4 en 5 in de DMX kabel en die worden met DMX-protocol in hooguit 1% van de in NL en BE meest gebruikte producten gebruikt.
                *kuch* Remote Device Management... *kuch* (Niet dat de 12/2 dat ooit heeft of zal hebben, maar goed...)

En een joystick is geen 'feature', maar een reden om de tafel niet te kopen. Waarom moet de text gobo en shutter eigenlijk op een knop staan? Bij een 24/6 heb je een aantal buttons die je daar uitstekend voor kan gebruiken.
                Met een 24/6 kan je op een klote feest een hele avond plezier hebben met 8 spotjes ala Mac250, maar met een 12/2 moet je het toch met maar 4 spotjes doen.
                Je mag toch met de 12/2 al heel creatief gaan patchen als je 4 MAC250's op die tafel wil krijgen, vooral als je er nog conventioneel naast hebt. Die 24 schuifjes zitten immers gauw vol, al zul je een hoop kunnen bezuinigen door de pan/tilt op 8 bit te zetten en bepaalde effecten van de headjes (gobo rotation, prisma) totaal niet te gebruiken of samen te pakken onder 1 schuif. Lijkt me wel een leuke uitdaging!

Met zo'n conventioneel tafeltje leer je tenminste echt wat er gebeurt in zo'n armatuur en wat er allemaal voor info nodig is om er licht uit te krijgen. Dus als het niet te uitgebreid is dewoon doen!
                Ik ben zelf ook op een Scene Setter in het lokale cultuur-centrumpje begonnen, en uiteindelijk heb ik zelf daar de 'grote' SGM Regia 256/36 (beetje vergelijkbaar met de MA 24/6) weer aan de gang geholpen. We hebben daar nog niet zo veel intelligent licht (behalve 2 oude MSD200 scans), dus het blijft roeien met de riemen die we hebben. Van de grond af werken is inderdaad wel leuk, want je zit recht op de techniek en niet alleen maar op knopjes te duwen om een 'showtje' te maken. Ik heb op een andere lokatie met een Roadhog gewerkt en dat werkt toch even totaal anders, geef mij de bak met schuiven maar!
                First make it work, then make it look pretty!

Comment

• VANEENBERGEN
                  • Sep 2003
                  • 187

hallo stone3k

wat bedoel je met

*kuch* Remote Device Management... *kuch*

joost
                  Joost van Eenbergen
                  ELC lighting

Comment

• deurklink

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                    Goed, ik ga nu mijn eerste kritiek leveren op GrandMAonPC:

Ik heb vandaag de OnPC2 bekeken, na een aantal jaar op OnPC1 te hebben gewerkt. Altijd grappig om te zien hoe dingen zich ontwikkelen.

Mijn schrik was groot, OnPC2 vind ik zo wirwarig, het ziet er onlogisch uit en vind het (met enige schaamte) zeer slecht werk wat MA hier heeft verricht.
                    OnPC1 was met een mooie layout een fantastisch programma, maar OnPC2 lijkt dit helemaal niet meer te hebben...

Ben het zeker met je eens dat onpc 2 niet heel bruikbaar vind maar ken de tafel ook nog niet.(de versie 2 dan) Heb redelijk wat ervaring met een grandMA ultralight 1 maar heb dat ding ook niet thuis staan. Voorbereiden met onPC en 3d vond ik erg fijn thuis.

Iets raars in de nieuwe 3d is dat ik de afmeting van bijvoorbeeld een doekje niet kan aanpassen (lxbxh). Alleen door de scale aan te passen maar dan weet ik niet de echte maten!.. Of doe ik iets verkeerd? Heb hier echt al een hele tijd op zitten zoeken en puzzelen..
                    Last edited by Guest; 05-08-09, 18:20.

Comment

• Funmaker
                      • Jun 2006
                      • 922

@vaneenbergen: RDM of remote device management is een vrij gloednieuw protocol waarmee als je lampen/tafel/laptop of weet ik wat dit ondersteund je gegevens van je lamp kan krijgen zoals lamp errors, lamp status en dergelijke meer.
                      Dit protocol werkt gewoon over een dmx snoer net zoals dmx alleen moet je dan zorgen dat bv je booster ook in omgekeerde richting werkt...

wiki linkje:
                      http://en.wikipedia.org/wiki/RDM_(lighting)
                      Hold on a second, relax and listen...

Comment

• DJ-Jan
                        • Jun 2008
                        • 326

Originally posted by Funmaker
                        @vaneenbergen: RDM of remote device management is een vrij gloednieuw protocol waarmee als je lampen/tafel/laptop of weet ik wat dit ondersteund je gegevens van je lamp kan krijgen zoals lamp errors, lamp status en dergelijke meer.
                        Dit protocol werkt gewoon over een dmx snoer net zoals dmx alleen moet je dan zorgen dat bv je booster ook in omgekeerde richting werkt...

wiki linkje:
                        http://en.wikipedia.org/wiki/RDM_(lighting)
                        Als je op de link klikt dan moet je ook even de ) erachter toevoegen anders werkt die niet...
                        Event-Light

Comment

• Wouter Verlinden
                          • Dec 2000
                          • 263

Funmaker, Joost Vaneenbergen weet heus wel wat RDM is (gezien zijn job).... Hij speelde gewoon in op het feit dat Stoney3K insinuerde dat er een link was tussen pin 4 en 5 en RDM... wat natuurlijk niet het geval is.... RDM werkt (samen met gewone DMX) op pin 2 en 3.... pin 4 en 5 blijven nog steeds ongebruikt...

Greetz,

W
                          Wouter Verlinden
                          Creative Sound & Light Development

Comment

• kokkie
                            • Nov 2003
                            • 1166

Originally posted by Stoney3K
                            *kuch* Remote Device Management... *kuch* (Niet dat de 12/2 dat ooit heeft of zal hebben, maar goed...)
                            En wat is dit voor een opmerking??? Denk je dat ik niet weet dat dit bestaat of zo??? Waarom denk je dat ik het over 1% heb? Weet jij eigenlijk voorbeelden van feedback uit de unit die DMX ontvangt over pin 4 & 5? Weet je voorbeelden van armaturen die op dit moment af fabriek werken met RDM?

Mooi systeem, maar voor de toekomst. Volgens mij is de GrandMA 2 er ook nog niet mee uitgerust. Ja, dat is idd de opvolger van een van de grote concurrenten van de grote broer van jouw geliefde RoadHog, waar we op dit moment naar aan het kijken zijn of die al stabiel genoeg is om in oktober een productie met 32 universes licht (idd geen video) mee te doen.

Je dacht toch niet dat ik gekke henkie ben?
                            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• deurklink

Originally posted by kokkie
                              En wat is dit voor een opmerking??? Denk je dat ik niet weet dat dit bestaat of zo??? Waarom denk je dat ik het over 1% heb? Weet jij eigenlijk voorbeelden van feedback uit de unit die DMX ontvangt over pin 4 & 5? Weet je voorbeelden van armaturen die op dit moment af fabriek werken met RDM?

Mooi systeem, maar voor de toekomst. Volgens mij is de GrandMA 2 er ook nog niet mee uitgerust. Ja, dat is idd de opvolger van een van de grote concurrenten van de grote broer van jouw geliefde RoadHog, waar we op dit moment naar aan het kijken zijn of die al stabiel genoeg is om in oktober een productie met 32 universes licht (idd geen video) mee te doen.

Je dacht toch niet dat ik gekke henkie ben?
                              Over die 32 universes he... Je maakt MIJ in ieder geval nieuwsgierig?! Binnen de lijnen van dit topic natuurlijk ..

Comment

• Funmaker
                                • Jun 2006
                                • 922

bij deze weten de onwetende (joost dus niet ) wat het inhoudt...
                                zover ik momenteel zeker weet werkt ROBE al met een aantal RDM fixtures
                                hebben daar ook een leuk "hebbedingetje" voor dat via usb aangesloten kan worden op je pc/laptop
                                Hold on a second, relax and listen...

Comment

Working...