Startup Nieuw Bedrijf

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

Kijk ook eens naar de par38, kan je dingen mee uitlichten, je kan ze makkelijk plat op de grond, recht omhoog schijnend zetten. Die van AED kan je ook doorlussen op de fixture zelf.

Comment

• StevenGeerts
      • Nov 2005
      • 101

Ziehier al een update van het groeiende lijstje die ik dankzij jullie steun opbouw. Zoals jullie merken heb ik me deze keer al iets meer verdiept in conventioneel licht.

Product Aantal
      Showbar 4 + statief 4
      Showbar 6 + statief 4
      Handtakels 2
      Dimmrack 12 x 10A 2
      Dimmrack 6 x 10A 4
      Pearl 2004 1
      LightDeskPro 136 1
      ES-160 2
      Windup's (200Kg) 4
      Aircones 10
      Spiegelbol 50cm (5x5mm) 4
      Stroboscoop 1500W /1800W 2
      ParCans56 20
      ParCans56 short 16
      ParCans64 20
      Led Bollen 6
      DMX tester 1
      Dollies 2
      Quatro's 3
      Filterkoffer (150 filters) 1
      Adapter 3p > 5p 5
      Adapter 5p > 3p 5
      Floodlight (4 x 0,5KW) 4
      Sunstrip (20 x 35w) 4
      Fresnel 1000W 4
      Scanners 250W 5
      Trusslight 4
      Moonflower en soortgelijke eff 10
      Zoomspot (Selecon) 1

Een filterkoffer werd toegevoegd met 150 filters (voor 56 parren geen overbodige luxe denk ik). Een mens wil toch niet bezig zijn om voortdurend gels te switchen in die dingen he.

Er zijn een paar DMX adaptertjes toegevoegd.

De floodlights. Daar verkies ik exemplaren met 4 keer 0,5 KW omdat er dan al eentje van die 4 mag begeven tijdens een voorstelling. Met 1 van 2000W die het begeeft is het meteen gedaan, daarom dus liever op veilig spelen.

Op jullie collectief aanraden zijn er ook een 4 tal Fresnels toegevoegd van 1KW (ideaal voor een toneeltje) + een 10 tal goedkopere lichteffectjes waaronder ik de meest exotische namen zoals moonflower, spaceflowers, rootbeams etc…versta (Deze vallen voor mij nog steeds onder conventioneel licht).

Ik heb ook een 5-tal DMX scanners toegevoegd die al de eerste stap zijn naar intelligent licht. Op deze categorie concentreer ik me later nog eens.

Een 4 tal trusslights (voor een carré) vind ik mooi voor een beursstand, louter decoratief.

De zoomspot dan…de firma Rosco heeft een apparaatje ontwikkeld (eigenlijk niet meer dan een koeling) waarin je een transparantje kan schuiven met een logo of foto die dan geprojecteerd wordt met de zommspot. Het transparantje kan je thuis zelf op de kleurenprinter maken en dankzij de koeling gaat die afhankelijk van sterkte van de lamp en de kleurintensiteit van de afbeelding 5 tot 50 uur mee. Dit is zeer handig bij bedrijfspresentaties die een logo geprojecteerd willen hebben. De transparant gaat lang genoeg mee voor de gemiddelde presentatie of beurs (en anders druk je die gewoon 2 of 3 keer af) – info www.rosco.com (Imagepro)

Ik kan niet anders dan ook wat rookmachines in het assortiment te voorzien. Ik heb eerder op dit forum al eens gepost wat ik denk dat het verschil tussen een fogger en een hazer is en tot nog toe heeft niemand dit tegengesproken dus ik veronderstel dat ik het bij het rechte eind heb. Daarom denk ik dat 2 kleine foggers van 700W en 1 grote van 1500W moeten volstaan om te starten. De laatste zou eerder dienen voor klein live-concerten maar twijfel of ik dan niet beter een hazer neem van 1500W of meer ? Ik zou ze allemaal met DMX nemen vanwege de multi-inzetbaarheid. Wat denken jullie.

Voorts denk ik er ook aan om blacklights op te nemen maar weet niet goed of ik nu moet gaan voor de buislampversie of de beamversie en hoeveel er typisch nodig zijn voor een doorsnee applicatie (stel je hebt een zwart achtergrond doek met daarop fluoriderende sterren etc…..).

Ik ben ook nog opzoek naar halogeenspotjes van 35 of 50W die met een decoratief armpje van pakweg 70cm bovenop een presentatiepaneel bevestigd worden om aldus een poster, kaart, foto of schilderij te verlichten. Iemand een idee over een merk of type van die armpjes ? Een 12V versie heeft een mooiere kleurtemperatuur vanwege de hogere stroom door de gloeidraad

Andere categoriën zoals truss, bekabeling en intelli light etc….bekijk ik binnenkort.
      Ook de aansturing komt nog aan bod.

Eens de lijst definitiever wordt zou ik graag eens discussiëren over merken en types.
      Wat de opslag van al dit betreft….jullie hebben een punt. Ik beschik over een vrij grote, onderkelderde nieuwbouwwoning (met alarm + duitse herdershond). Het stockeren van licht , kabels en accessoires kan dus thuis. De bestaande brandverzekeri

Comment

• niesten
        • Aug 2004
        • 115

citaate bestaande brandverzekering/diefstalverzekering moet uiteraard aangepast worden naar de waarde van de inboedel.
        Ik weet niet hoe dit in Belgie zit, maar dat kan in Nederland dus NIET! Je particuliere verzekering zal bedrijfsmiddelen NIET verzekeren. Hiervoor zul je dus een apparte verzekering moeten afsluiten (of onderbrengen bij IT-bedrijf dat je al hebt).

citaat:Aangezien ik toch een licht vrachtwagentje (2de hands) met een bak van 4m x2m x2m zou aanschaffen (type Mitsubushi Canter), kunnen die trussen en m’n ladder van 12m (jawel, die zijn we niet vergeten) waarschijnlijk daarin blijven zitten.
        Transport is bij de meeste verzekeringen niet mee verzekerd (of het wordt wel een erg dure grap...). Als alles (bijna) permanent in de vrachtwagen blijft liggen, kan ik me voorstellen, dat de verzekering dit als permanet transport ziet en dus ook als zodanig verzekerd zal moeten worden.
        Daarnaast lijkt me dat niet echt handig. Waarheen met de trussen als ze voor een bepaalde klus niet nodig hebt (maar wel de laadruimte in je vrachtwagen)?

Sommige buttons op mijn lichttafel doen precies het tegenovergestelde: Full On = Black Out...

Comment

• StevenGeerts
          • Nov 2005
          • 101

Ik heb geen venootschap, werk onder statuut van eenmanszaak. 25% van de woning is voor proffesioneel. Daarvoor heb ik reeds een "business omni risk" verzekering. Da's dus geen probleem. Opslag van Truss is nog niet opgelost maar ik zoek verder. Misschien kan ons aanstaande tuinhok van 9m x 3m al enig soelaas brengen...

Comment

• Den dinge
            • Sep 2005
            • 15

of ergens een garagebox huren das ook een goed idee (zolang ge ze ma ni in den tuin zet )

Comment

• tuurKE
              • Jan 2005
              • 252

citaat:Geplaatst door StevenGeerts

Ik kan niet anders dan ook wat rookmachines in het assortiment te voorzien. Ik heb eerder op dit forum al eens gepost wat ik denk dat het verschil tussen een fogger en een hazer is en tot nog toe heeft niemand dit tegengesproken dus ik veronderstel dat ik het bij het rechte eind heb. Daarom denk ik dat 2 kleine foggers van 700W en 1 grote van 1500W moeten volstaan om te starten. De laatste zou eerder dienen voor klein live-concerten maar twijfel of ik dan niet beter een hazer neem van 1500W of meer ? Ik zou ze allemaal met DMX nemen vanwege de multi-inzetbaarheid. Wat denken jullie.
              Je opmerking over rook/hazer was inderdaad juist. Daarom is het ook aan te raden bij live, als de artiest het goed vindt, een hazer te gebruiken. Met een rookmachine krijg je een dikke wolk rook, die zich langzaam verdeeld. Ik denk dat het voor een artiest niet echt leuk is om eventjes in zo,n plotse mistbank te staan. Met een Hazer heb je rook die niet echt opvalt, maar waar je lichtstralen toch nog mooi zichtbaar in zijn. Het fijnste is om ze natuurlijk alletwee te hebben, zowel een rookmachine als een hazer. Soms zie je ook dat met een fogger met regelbaar debiet bij een vetilator plaatst, dit heeft ongeveer hetzelfde effect als een hazer. Alleen ruikt de rook uit een fogger sterker dan deze uit een hazer.

citaat:Voorts denk ik er ook aan om blacklights op te nemen maar weet niet goed of ik nu moet gaan voor de buislampversie of de beamversie en hoeveel er typisch nodig zijn voor een doorsnee applicatie (stel je hebt een zwart achtergrond doek met daarop fluoriderende sterren etc…..).
              Hier kan je beter voor de buislampversie gaan, hebben een betere spreiding en zijn niet zo fragile. Als voor een beamversie met een 125W of 400W ontladingslamp gaat leg dan maar genoeg reservelampem op voorraad. Deze lampem durven nogal eens sneuvelen tijdens het transport, zelfs in een stevige kist.

Dat is alleszins wat ik ervan denk. mijn concullega's denker er misschiens anders over.

Voor de rest ziet het er allemaal al redelijk goed uit.

Greetz Tuur
              Maar wij hebben.......
              .......chamsys!!

Comment

• stekelvarke
                • Dec 2004
                • 1062

Je set ziet er voorlopig niet slecht uit, Die rosco Imagepro is zeer bruikbaar aangezien het de bedoeling is om op beurzen enz. te gaan staan. Indien je echt richt op beurzen is het goed om een hoopje decoratief licht te hebben, dit lijkt ook inorde, voor die scans zou ik voor 6 gaan ipv 5 (is gewoon symmetrisch).
                exit night into LIGHT

Comment

• StevenGeerts
                  • Nov 2005
                  • 101

Hoi alweer. Ik heb me wat verdiept in bekabeling en het lijstje verder aangevuld. Ik start niet zo extreem als Robin’s lijstje qua kwantiteit. Het is nog niet de bedoeling om een volledige professionele show van 200KW te verzorgen. Ik heb gewoon gepoogd om van alles wat te hebben waarmee toch al een groot deel van de noden kan gedekt worden. Geef nu wel toe, het is niet meteen het meest sexy onderwerp maar we moeten er door.

Wat de XLR’s betreft zit ik toch wel met een vraag. De standaard is blijkbaar 2,5mm² maar ik kan niet geloven dat een DMX signaal groter dan 10A op 10V kan zijn en bijgevolg moet 1,5mm² volstaan. Ik veronderstel dat men gewoon voor dikkere kabels gaat vanwege de robuustheid (of vergis ik me ?). Ik heb voorlopig 2,5mm genoteerd maar heb toch twijfels. Uiteraard gaan we voor 5pole al denk ik hier dat er 2 aan 2 polen gewoon hetzelfde signaal dragen (leid ik af door de simpliciteit van de adapterstukken).

Wat onze geluidsman altijd doet is ipv de XLR’s op te rollen en in een “kabelkist” te gooien, verbindt hij deze gewoon in serie aan elkaar (maar wel per identieke lengte) en rolt ze op een haspel. Heel simpel, netjes EN eenvoudig. Misschien een tip voor andere newbies…

Om te starten zal 1 verdeler van 3x63A en 2 van 3x32A wel volstaan. Deze kunnen rechtstreeks naar de dimmers maar ik voorzie ook een 8-tal CEE-Splitters die de 3-fazige uitgangen van deze verders kunnen omzetten naar 6 schuko’s. Een voordeel dat ik heb…ik heb de electriciteit in onze woning volledig zelf bekabeld en heb van meet af aan een 3 fazige circuit. Ok ’t is maar 3x25A maar heb zwaar genoeg gekableerd om naar 32A te upgraden indien nodig. Het leuke is dat ik thuis rustig kan experimenteren met de 3fazige toestellen (don’t worry, I have a degree in it !!!)

De H16 kabels lijken me inderdaad aangewezen om een truss in te jagen en ik voorzie dan ook dat de 6-bars hierop kunnen worden aangesloten. Tevens worden hiervoor breakout boxes met telkens 6 Schuko’s voorzien. Waarom 6…ik zit met 12 en 6 kanaals dimmers remember !! De 12 kanaals dimmers zijn voorzien van 2 H16 connectoren. Deze vergen dan wel 2 kabels maar voor mijn startersconfiguratie moeten de opgegeven aantallen voldoen. De showbars-4 hou ik liever conventioneel voor de kleinere applicaties. (Zoals CyberNBD al aanraadde).

Opmerkingen van de vorige keer:

De blacklights zijn dan meteen buisversie geworden, 6 van 36W (120cm) zullen wel voldoen.
                  De 2 Foggers en Hazer zijn toegevoegd.

Zoals steeds zijn jullie opmerkingen welkom. Ik kan alvast zeggen dat ik op een paar dagen een pak theorie heb opgedaan dankzij dit forum omdat jullie me gewoon verplichten bepaalde zaken uit te zoeken. Thanks for that !

Nog een vraag, als je al over 36 PAR56 van 300W beschikt, en je hebt ook 20 PAR64's. Hoe verdeel ik deze laatste in 500W en 1000W. 10 van elk of zijn de 500W gewoon overbodig als er al zoveel 300W-ers beschikbaar zijn ?

De huidige lijst :

Adapter 3p > 5p Accesoires 5
                  Adapter 5p > 3p Accesoires 5
                  DMX tester Accesoires 1
                  Dollies Accesoires 2
                  3x32A (4mm²) 10m Bekabeling 10
                  3x32A (4mm²) 25m Bekabeling 4
                  3x63A (10mm²) 10m Bekabeling 3
                  3x63A (10mm²) 25m Bekabeling 1
                  Breakoutboxes H16-> 6Schuko Bekabeling 8
                  CEE Splitter 3 x 16A -> 6schuko Bekabeling 4
                  H16 10m Bekabeling 8
                  H16 15m Bekabeling 8
                  H16 25m Bekabeling 4
                  H16 5m Bekabeling 8
                  Schuko 10m (2,5mm²) Bekabeling 15
                  Schuko 15m (2,5mm²) Bekabeling 10
                  Schuko 2,5m (2,5mm²) Bekabeling 15
                  Schuko 25m (2,5mm²) Bekabeling 10
                  Schuko 5m (2,5mm²) Bekabeling 15
                  ShukoBlokjes (4voudig) Bekabeling 30
                  Verdeel 32A Bekabeling 2
                  Verdeel 63A Bekabeling 1
                  XLR 10m (2,5mm²) Bekabeling 15
                  XLR 50m (2,5mm²) Bekabeling 1
                  XLR 5m (2,5mm²) Bekabeling 15
                  Blacklight Tube 36W (120cm) Conventioneel Licht 6
                  Filterkoffer (150 filters) Conventioneel Licht 1
                  Floodlight (4 x 0,5KW) Conventioneel Licht 4
                  Fresnel 1000W Conventioneel Licht 4
                  Moonflower en soortgelijke eff Conventioneel Licht 10
                  ParCans56 Conventioneel Licht 20
                  ParCans56 short Conventioneel Licht 16
                  ParCans64 Conventioneel Licht 20
                  Quatro

Comment

• ronny
                    • Dec 2002
                    • 2138

citaat:Wat de XLR’s betreft zit ik toch wel met een vraag. De standaard is blijkbaar 2,5mm² maar ik kan niet geloven dat een DMX signaal groter dan 10A op 10V kan zijn en bijgevolg moet 1,5mm² volstaan. Ik veronderstel dat men gewoon voor dikkere kabels gaat vanwege de robuustheid (of vergis ik me ?). Ik heb voorlopig 2,5mm genoteerd maar heb toch twijfels. Uiteraard gaan we voor 5pole al denk ik hier dat er 2 aan 2 polen gewoon hetzelfde signaal dragen (leid ik af door de simpliciteit van de adapterstukken).
                    Hier kan ik je even niet volgen. Dmx kabels moeten signaal vervoeren en geen grote vermogens. Eerst en vooral moet je ook signaalkabel gebruiken. Dit kan standaard microfoonkabel zijn, maar ook speciale datakabel met een impedantie van 110 ohm. Dus laat je idee van 2,5mm² maar waaien, of gebruik dat maar voor shuko kabels.

Overigens raad ik je niet aan om voor dmx een 5 polige xlr connector te gebruiken. Oorpsronkelijk was het wel de bedoeling dat dmx allemaal naar de 5polige standaard ging, maar dit is uiteindelijk niet gebeurd, vandaar dat je nu overal 3polige xlr voor dmx tegenkomt.
                    Dus je kan gerust 3 polige xlr gebruiken.

Gebruik dan ook even fatsoenlijke connectoren en kabel. Dat is dus zeker neutrik en tasker of iets dergelijks.

Voor de rest wens ik je veel succes met de verdere uitbouw van je lijst en zeker van je toekomstig bedrijfje. Maar laat het ook duidelijk zijn dat je sowieso een risico neemt met zo een grote investering....

mvg
                    ronny
                    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• StevenGeerts
                      • Nov 2005
                      • 101

Hoi Ronny, dat van die 2,5mm voor DMX vond ik inderdaad ook niet kloppen, vandaar dat ik het op het forum nog eens wou checken. Bedankt voor de verduidelijking.

Wat 4 of 5 polig betreft. Blijkbaar heeft iedereen zijn voorkeuren. Ik heb elders in de discussie al gelezen dat me voor 5-polig opteert. Ik weet intussen ook dat de kleinere merken en toepassingen op 3P zitten. Dus ik laat het nog even in het midden en zoek nog wat meer referenties.

Iedereen heeft het steeds over het risico. Laat ik het nog een keer duidelijk stellen...ik kan over een bepaald bedrag beschikken die ik niet nodig heb voor m'n dagelijks leven. Sommigen gaan dit soort extra budget beleggen op de beurs, ik verkies om er een nieuwe zaak mee op te starten, in een branche die ik als hobby beschouw. Is dit dan risicokapitaal : JA maar da's bij elke belegging en opstart van een zaak. Echter, als blijkt uit m'n finacnieel plan dat het echt niet haalbaar is, dan doe ik het niet. Maar we zijn zover nog niet. Eerst de materiaallijst, dan de merken, types en prijzen. Als de totale som van alle offertes binnen de mogelijkheden van het startkapitaal liggen, zal ik nagaan wat de markt mogelijkheden zijn. Als ik het eerste jaar 10 betaalde opdrachten zou kunnen binnenhalen (en een paar try-outs) ga ik ervoor.

Onze liveband speelt 15 tot 20 keer per jaar dus daar heb ik experimenteerplatform (try-out) genoeg. Mijn neef is afgestudeerd als lichttechnicus dus die kan de knopjes wel bedienen.

Comment

• CyberNBD
                        • Aug 2000
                        • 1318

Wat de indeling van de parren betreft:

300W par 56 geeft een pak minder licht dan raylight 500W, lijkt me daarom zeker niet overbodig om 500watt parren te nemen, dan wel par64.

Wat ik zou doen (En zoals ik het ook heb):
                        * 4x Showbar par 56 300W MFL (klein en verbruikt niet te veel): ideaal voor discobar setjes, eventueel shortpars zoals je zelf al aangaf
                        * Een aantal Showbar par 64 raylight 500W: voor de middelmaat opdrachten en gezien de lichtopbrengst van 500W Ray ook in te zetten voor grote opdrachten evt in combi met de sixbarren.
                        * Een aantal Sixbarren op Harting (Neem er op 8 uitgangen ivm stroomvoorziening, hierover later meer) Deze uitrusten met par 64, 1000W VNSP, geeft erg mooie strakke stralen bij grote shows.
                        In bovenstaand opzicht zou ik dus voor meer par 64 gaan in je lijst, en minder par 56.

Over de rookmachines/hazers:
                        Verhaal van je klopte, haze is zeer dunne rook, meer mist, puur voor de zichtbaarheid van de lichtstralen. Hier kan ook rook voor gebruikt worden, maar bij voorstellingen etc kan dichte rook soms niet gewenst zijn, dan is zo'n hazer ideaal.
                        Indeling:
                        *Hazer van beetje leuk kaliber (bijv JEM 24/6)
                        *1x rookmachientje 750W voor de kleine discobar setjes
                        *1 of 2x dikke rookmachine (JEM Pro 2000 of JEM ZR33) Deze zou ik er zeker wel bijdoen, bij de grote shows heb je namelijk totaal niks aan die 750W rookmachientjes, een 1500watter kan je wel nog altijd inzetten bij een kleiner showtje.

Dan nog een verhaaltje over de harting bekabeling:
                        Deze kan je ook gebruiken voor stroomvoorziening, bij grote shows intelligent licht etc via de harting kabels van je sixbarren: hiervoor gebruik je kanalen 7 en 8 (vandaar de 8 outputs eerder in mijn verhaal) Spreekt voor zich dat je dan ook in je dimmerracks die kanalen moet verbinden en afzekeren op vaste spanning. Dat ik ook een reden waarom ik de break outs ook 8-kanaals zou doen.
                        Verder zou je nog kunnen overwegen om een aantal 32A verdelers te voorzien van een harting output, hierop sluit je dan de 6 groepen van je verdeler aan (kanalen 1-6). Op die manier kan je heel makkelijk extra stroomvoorziening je truss in brengen zonder al die losse kabels. Ook practisch bij kleine shows: 1 harting vaste spanning naar boven met break out in de truss, dmx lijntje erbij en je kan je show draaien.

Oja: Over de scans: 4 stuks doen in plaats van 5, dit soort dingen worden meestal in veelvouden van 2 gebruikt/verhuurd.

Verder nog een tip: Hou zeker nog een bepaald budget als reserve om te kunnen inspelen op de vraag van je klanten!! Je kan nu een prima basispakket samenstellen maar je zal pas later, als je een tijdje bezigbent kunnen zien wat het beste verhuurt, of wat je tekortkomt, hier kan je dan handig op inspelen, dat zijn de beste investeringen!
                        CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2

Comment

• StevenGeerts
                          • Nov 2005
                          • 101

Om m'n replies niet te lang te maken publiceer ik de wijzigen van het lijstje voortaan via onze website www.tsq.be . Op de pagina "Links" vinden jullie onderaan een hyperlink naar de materiaallijst. Gewijzigde items staan in groen....veel duidelijker !

Parren : de 16 x PAR56 300W (MFL) short zijn gebleven voor de 4 x showbar4 setjes. Ik voorzie echter 24 x PAR64 van 500W. Deze moeten een 4 x showbar6 dekken.(wat bedoel je met raylight :WFL, MFL, NSP of VNSP ?). Daarnaast heb ik nog 4 sixbars H16 toegevoegd en 24 x PAR64 van 1000W VNSP.

Foggers: werden aangepast zoals je adviseerde

Het verhaal van de H16's is me slechts gedeeltelijk duidelijk. Ik snap wel dat je met een H16 naast 6 gedimde kanalen nog 2 kanalen over hebt om stroom te voorzien in de truss. Dat die dan op de dimmracks moeten afgezekerd worden is ook duidelijk. Ik ga hier van de veronderstelling uit dat ik dan "installer" versies van de dimmracks moet aanschaffen.

Stel dan dat de H16 boven in een sixbar gaat en de H16 output hiervan op een breakoutbox komt....dan heeft het toch geen zin om er eentje te nemen om de H16 in 8 kanalen te "breken", er zijn er immers maar 2 met permanente stroom. Of bedoel je dat de breakoutbox intern moet worden herkabeld zodat de 6 gedimde kanalen worden afgekoppeld op de H16 en 2 stroom kanalen over 2 x 4 schuko's komen te staan [?]

Wat de 32A verdelers met H16 uitgangen betreft...lijkt me inderdaad zeer handig. Ik voeg er dus eentje toe aan de lijst [}] 1 zal wel volstaan voor een starter....

Alweer eens bedankt voor jullie kritische opmerking. De DMX vraag 3P of 5P blijft nog steeds geldig - Welke is het meest gebruikt[?]

Comment

• Jasper-Lichtbron
                            • Jun 2001
                            • 2155

citaat:Geplaatst door StevenGeerts

Stel dan dat de H16 boven in een sixbar gaat en de H16 output hiervan op een breakoutbox komt....dan heeft het toch geen zin om er eentje te nemen om de H16 in 8 kanalen te "breken", er zijn er immers maar 2 met permanente stroom. Of bedoel je dat de breakoutbox intern moet worden herkabeld zodat de 6 gedimde kanalen worden afgekoppeld op de H16 en 2 stroom kanalen over 2 x 4 schuko's komen te staan [?]
                            Het idee is dat je naast de 16p harting kabels voor je sixbarren ook nog een kabel vanuit je stroomverdeler kunt trekken. Een breakoutbox op de andere kant zorgt er dan voor dat je 6 220 groepen via die kabel kunt sturen, dus 6x16A bovenin je truss hebt om bijvoorbeeld inteligent, rook, strobo's of wat dan ook van stroom te voorzien.

Wanneer je op je 6-bars ook 2 groepen 220 uit patched heb je het vaak niet nodig, maar wanneer je nu eens een hoop van je showbars in een trussje hangt kun je die voeden met 6x16A uit 1 harting kabel, ipv. 6 verschillende shucko's naar boven te trekken.

Overigens kun je op deze manier natuurlijk ook 8 groepen sturen, maar dan wordt je verdeling over R-S-T wat moeilijk om netjes te houden. Daarom heeft 6 (2x3) groepen vaak de voorkeur.

DMX: in profi wereld is 5-pens standaard, in hobby/semi-profi wereld is het vaker 3 pens. Dit vooral omdat goedkopere apparatuur als showtec vaak in 3p is uitgevoerd. Daarbij gebruik je van 5p er toch maar 3 effectief, tenzij je hele grote dingen gaat doen (en zelfs dan is 2 universes over 1 lijn niet erg handig). Dus kijk even hoe je apparatuur uitgerust gaat zijn, en koop sowieso wat adapters 3->5 en 5->3.

Comment

• axs
                              Moderator
                              • Jun 2002
                              • 2687

citaat:Geplaatst door Jasper-Lichtbron
                              DMX: in profi wereld is 5-pens standaard, in hobby/semi-profi wereld is het vaker 3 pens. Dit vooral omdat goedkopere apparatuur als showtec vaak in 3p is uitgevoerd. Daarbij gebruik je van 5p er toch maar 3 effectief, tenzij je hele grote dingen gaat doen (en zelfs dan is 2 universes over 1 lijn niet erg handig). Dus kijk even hoe je apparatuur uitgerust gaat zijn, en koop sowieso wat adapters 3->5 en 5->3.
                              Je verhaal klopt idd in de theorie. (buiten het stukje 2 universes over 1 kabel...maar dat is een ander verhaal)En eigenlijk zouden we het ook zo in de praktijk moeten toepassen.
                              5p is idd de voorgeschreven norm en dient dus eigenlijk ook gevolgd te worden. Echter in de praktijk blijkt dat je met een verloopje van 5pM naar 3pF al toekomt.
                              Desks hebben nl dikwijls een 5p uitgang maar de fixtures hebben allemaal een 3p aansluiting naast de eventuele 5p aansluiting.
                              Ik kan niet veel fixtures opnoemen die enkel de 5p aansluiting aan boord hebben (zo al niet de budgetmerken die allemaal 3p hebben, VL en HES heeft naast de 5p een 3p aansluiting, op enkele uitzonderingen na)

het 5pM -> 3pF verloopje (1 per univers) doet dus al wonderen.
                              Van de 3pM -> 5pF verloopjes zou ik er niet direct voorzien voor jou toepassingen.

If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• elmer
                                • Jul 2003
                                • 139

wat ik wel zou voorzien zijn wat XLR MA-Ma koppelstukjes voor als een of andere dombo je DMX verkeerd legt.

Comment

Working...