Startup Nieuw Bedrijf

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • StevenGeerts
    • Nov 2005
    • 101

Startup Nieuw Bedrijf

Hoi mensen. Stel, ik ben Vlaming (beter dan belg) en van opleiding gegradueerd in elektromechanica dus weet het verschil tussen volt en ampère. Voorts speel ik al jaren in band als drummer dus ik ken iets van podia, geluid en belichting, zei het dan als gebruiker. Onze vaste geluidsman interesseert zich enkel in geluid en niet in licht. Ik ben reeds zelfstandig ICT consulent maar zoek te investeren in een totaal andere richting. Ik besluit een "artistiek licht" bedrijf te willen starten from scratch. Ik deed reeds wat research via het internet en bezocht verleden week de ACF beurs in Brussel. De catalogus van pakweg Showtec ken ik van buiten maar ken ondertussen (danzij dit forum) al wat andere merken.
    Ik wil me om te starten richten naar kleine optredens en het met licht aankleden van evenementruimten (voorbeeld bedrijfsfeesten). Daarnaast zijn ook beursstanden een interessante markt.

De bank wil me een investeringskrediet toestaan van 125.000 euro over 5 jaar.

Naast een lichte vrachtwagen type Mitsibushi Canter of soortgelijk om m'n materiaal te vervoeren (ik heb nog niets op dit moment)......wat heb ik nodig aan materiaal om van start te gaan.

Graag jullie adviezen (en ik beloof de Nederlanders niet te beconcurreren, erewoord !)

Alvast bedankt voor jullie raad,
    Steven
  • timleurink
    • Mar 2005
    • 121

Hallo Vlaminger,

ten eerst vlamingers zijn beter dan belgen, maar helaas niet beter dan Nederlanders, vandaar dat wij natuurlijk niet bang zijn voor wat jij noemt beconcurreren.

Zo te horen ben je van plan iets groots op te starten vanuit het niets en zonder enige kennis ( behalve showtec ), dit lijkt me een verstandig plan.

Zet je een bv. vof. of iets dergelijks op? Neem je mensen in dienst of ga je alles alleen doen? Hoe groot zie jij jouw bedrijf?

Om al het licht aan te sturen koop een Avolites Pearl 2004, dit apparaat is overal geaccepteerd en geen lichttechneut die hierop weigert te werken.

Koop een paar barretjes met 500 watt parren ofzo :-)
    10 mac kryptons ontour en 4 wash versies hiervan.
    Jem rookmachine of miscshien wel wat icesmoke.
    Hier kun je wel leuk mee beginnen..

Groeten Tim

Comment

• soundcheckfrits
      • Jan 2005
      • 455

citaat:Geplaatst door timleurink

Hallo Vlaminger,

ten eerst vlamingers zijn beter dan belgen, maar helaas niet beter dan Nederlanders, vandaar dat wij natuurlijk niet bang zijn voor wat jij noemt beconcurreren.

Zo te horen ben je van plan iets groots op te starten vanuit het niets en zonder enige kennis ( behalve showtec ), dit lijkt me een verstandig plan.

Zet je een bv. vof. of iets dergelijks op? Neem je mensen in dienst of ga je alles alleen doen? Hoe groot zie jij jouw bedrijf?

Om al het licht aan te sturen koop een Avolites Pearl 2004, dit apparaat is overal geaccepteerd en geen lichttechneut die hierop weigert te werken.

Groeten Tim
      @ tim .. ik ben het duzz totaal niet met je eens!!! je kunt dan wel zo'n mega budget hebben en de beste materiaal, maar als je niet weer hoe het werkt ben je nergens. enne je kunt ook hele leuke dingen doen met budget intelly's hoor!! futerlight, robe o.i.d)

@steven .. als je idd wil beginnen kijk eens heel goed rond in (voorjouw dan) vlamingen wat je echt pcies wil (parren , intelly's ect ect) kijk desnoods eens bij een bedrijf wat jij denkt --> dat wil ik ook. probeer dan van de grond af steeds meer bijtekopen!!!! Als je dan toch besluit alles groot,duur gaat kopen, koop dan goeie dingen, geen budget meuk -kwaliteit is beter (bijna altijd) en betere service

de groeten SCF

Hebt u last van de Krypton?? Gebruik de ''Krypton eliminator ''

Comment

• tuurKE
        • Jan 2005
        • 252

Hey Steven, welkom op het forum.

Eerst ga ik toch effe reageren op wat Tim schrijft.

citaat:Geplaatst door timleurink

Hallo Vlaminger,

Waarom zijn er dan zoveel Belgen en Vlamingen aan het werk op de grotere produktie's in nederland!!!

citaat:
        Waarom niet een Jands/Hog, of een Case tafel, zijn toch ook goede tafels. En hier kan ook het gros van de lichttechneuten op werken.

citaat:
        Het zijn mac250 Kryptons of mac250 Entours.
        En als je vooral voor bandjes wil werken is een hazer meer aan te raden dan een fogger.
        En in plaats van Par64's zou ik gaan voor Multipars, meer licht voor minder Watt's en zijn ook leuker te gebruiken als frontlicht dankzij de verwisselbare lenzen.
        Wat ook nogal belangrijk is en door velen in het begin vergeten wordt zijn verlengkabels en stroomkasten.

Wat mss ook interresant is, is eens gaan kijken bij firma's bij je in de buurt met welke materialen zij werken en daar dan je eigen installatie op afstemmen. Zo kan je gemakkelijk materiaal bijhuren als dit nodig is. Dit geldt zeker voor rigging. Want als je je een goedkoop B-merk trussen koopt maar er niemand in de regio dezelfde trussen heeft zit je vast aan je eigen set en wordt bijhuren moeilijk of duur.

Voor de rest is het een beetje kijken wat jij verwacht en wat je denkt dat je toekomstige klanten van je gaan verwachten. Verlichten bij live-events is totaal verschillend van verlichting op beurzen. Ok, je hebt op allebij de plaatsen een constuctie nodig, en kabels, dimmers,... Maar de gebruikte lampen verschillen nogal eens, live heb je meer par's en wat intelligent, op beurzen zullen dit meer profiel spotten en decoratief licht zijn.

Ik hoop alleszins dat je in je opzet slaagt.

greetz Tuur
        Maar wij hebben.......
        .......chamsys!!

Comment

• stekelvarke
          • Dec 2004
          • 1062

Over het materiaal, ik vind het zelf vrij belangrijk dat je een systeem uitdoktert waarmee je een paar jaar mee overweg kunt. Zo hebben wij een aantal jaar geleden een hele reeks DMX 4-barren aangekocht, nu blijkt dat voor het soort klussen dat we nu krijgen een dim systeem met patchfield makkelijker is. Daar zit je dan met die T4.
          Het forum kan hier een grote hulp bij zijn.
          Ook is het belangrijk om verschillende materialen af te wegen tegen elkaar. Tim noemt hier de Pearl 2004, een erg fijne tafel maar er zijn ook goede alternatieven voor op de markt, dit is net zo bij moving heads enz.

Nuja een standaard materialen lijstje is parren op 4 en/of 6 barren natuurlijk zijn theaterarmaturen zoals fresnels en profielen ook niet uit den boze, dimmers(of bv DMX barren) eventueel aangevuld met Moving heads of scans en daarnaast ook een effect zoals een strobo of led producten kom je nu ook vaak tegen, een DMX stuurtafel, een grote hoop truss met statieven en/of takels. Ik zie dat je je ook wilt richten op bedrijfsfeesten en beursstanden, daarvoor is backdrop en doek ook erg handig. Natuurlijk heb je ook dingen nodig zoals stroomverdelers en kabels.

Iets wat zeker ook niet slecht is is een sterke samewerking met een geluids bedrijf (indien je enkel licht doet) want op veel klussen waar licht gewenst is moet vaak ook geluid komen.

Ik heb ooit voor mezelf eens een gratis site gemaakt met een hele hoop links op dus daar kan je ook eens op kijken (zie profiel). Kijk ook misschien eens op websites van andere conculegas om eens te kijken naar hun materialen lijstjes en foto's.
          exit night into LIGHT

Comment

• StevenGeerts
            • Nov 2005
            • 101

Thanks Tim, ik heb inderdaad nog nooit een scanner bedient. Ik ga voorlopig alleen opstarten al heb ik wel een neef die afgestudeerd is als lichttechnieker. Zodra het financieel haalbaar is mag hij meedoen, voor opbouw zou ik wel iemand nodig hebben uiteraard....even serieus nu. Ik had al aan volgende zaken gedacht :

- Een Truss vierkant constructie van 4 a 5m hoog en het vierkant minstens 5mx5m, type prolyte 30/3 .
            - Projectiedoek om minstens plafond en 3 zijden af te sluiten
            - 4 chainhost van 1 TON + controller + beveiliginskettingen
            - 2 tot 4 wind/ups tot 5m (belasting +/- 200kg)
            - 20 Par 56 (+ kleurfilter)
            - 20 Par 64 (+ kleurfilter)
            - 2 stroboscopen (minsten 1500W)
            - 10 Ledpars 56
            - 4 Led projectoren (bvb SGM Palco 3)
            - 4 meter sunstripe stage blinder
            - 3 showtec quatro's
            - 4 trusslichts
            - 10 Aircones
            - 6 grote Led bollen
            - 4 spiegelbollen van 50cm
            - 1 dimmerpacks 12 x 10A
            - 4 dimmerpacks 6 x 10A
            - 4 dimmerpacks 4 x 5A
            - 2 showbar4 (showtec)
            - 10 x Mac Krypton 250 Entour (€2700 stuk !!!) (Ik hoop dat je het meent Tim)
            - De lichttafel weet ik no zo niet maar voor 3 a 4000€ moet er iets heel goeds bestaan
            - Een pak DMX kabels
            - Een DMX tester
            - Verlengkabels, ook 5 polig

Ben ik nog iets vergeten of ben ik nu al boven budget ?

Comment

• Silence
              • Apr 2003
              • 50

hoi,

mmm, ik denk niet dat je het direct groots mag zien. Want inderdaad er is nog een verschil tussen veel materiaal hebben en er mee kunnen werken. Ik denk dat het beste is dat zo iets kan groeien. Begin met hier en daar wat freelance licht te doen (fuifje, kleine productie) om zo in de branche te geraken en de knepen van het vak te leren, het is allemaal ni zo simpel als het lijkt. Dan kan je investeren in een eigen zaak met wat parren, intelli en e wa bruggen en een degelijke lichttafel. Denk niet dat het anders lang gaat duren. Er is immers veel concurentie.

groetjes, en natuurlijk veel succes
              silence lighting

Comment

• StevenGeerts
                • Nov 2005
                • 101

Jullie zijn fantastisch ! Op de tijd dat ik een reactie typ zijn er 3 antwoorden...Ik vertel jullie dus iets meer van mijn plannen.

Ik heb reeds contact met een geluidsman die enkel interesse heeft in geluid. De enige verlichting die hij heeft is een T bar met 4 parretjes. Voorts ken ik ook enkele organisatoren van evenementen. Die kunnen me ook aan opdrachten helpen. Daarnaast zou ik gewoon verhuur doen en in een later stadium (eens ik materiaal en leveranciers wat beter ken) misschien een webwinkel.

Het plan :
                1) Een realistische lijst maken van alle zaken die nodig zijn om te starten
                2) Offertes aanvragen voor al deze dingen, eventueel 2dehands zoeken maar liever niet
                3) Financieel plan aan de bank voorleggen
                4) Materialen aankopen
                5) Thuis al deze dingen leren kennen in de homestudio en mijn eigen band tijdens optredens als testplatform gebruiken. Ik heb dan wel prima materiaal maar zou dit pas inzetten indien ik het "beheers"

Het leuke is dat ik ondanks het aanzienlijk startkapitaal (alhoewel - ik ben tijdens m'n research al op Giotto's van 6000 Euro gebotst !!!) kan beginnen zonder dat ik er moet van leven. Ik heb nog mijn "dayjob"

Ik moet wel bekennen dat ik onlangs een paar aankoopjes heb gedaan om een kindertoneeltje te voorzien van licht en da's goed meegevallen :

4 x Par56
                1 x dimmerpack 4x5A
                1 x switchpack 4x5A
                1 x Strobe 1800W
                1 X Showtec lightdesk Pro

Er hingen ook nog een paar profielspots van 1000W die ik kon bedienen via m'n eigen tafeltje.

Het verbaasd me wel dat er zoveel info te vinden is via internet. Dit 10jaar geleden proberen zou ondenkbaar zijn....

Wat die hazers of foggers betreft...ik heb ze nog nooit naast elkaar gezien maar ik vermoed dat een hazer een veel waziger en verspreid mistgordijn levert ipv een fogger die de rook gewoon voor zich uit blaast.

In mijn lijstje daar straks ben ik inderdaad nog een paar floodlights (500W) en profielspotten vergeten (1000W)....van elks 4 dan maar.

Stroomkasten is inderdaad een probleem. Niet elke zaal of evenment beschikt over 5 polige 3faze stopcontacten. Ik denk dat vooral bij modeshows er flink wat Pars geconsummeerd worden maar speciaal daarvoor een stroomgroep aankopen doe ik niet...huren dan maar veronderstel ik.

Comment

• dj bj
                  • Jun 2003
                  • 67

Ik neem aan dat je toch een degelijk ondernemingsplan hebt geschreven alvorens je naar de bank bent gegaan. De bank schuift in deze tijden maar niet zo met 125.000 Euroootjes. Genoeg informatie ingewonnen en mensen gesproken die in het vak zitten? Vind het op deze manier nogal linke soep. 125.000 euro over 5 jaar en dat terug verdienen zonder nu een klantenbestand te hebben? Ga je kijken naar afschrijving, verzeking, eigen inkomen (ook belangrijk), onderhoud, onderhoud en belasting voertuig en andere financiële zaken dan weet ik niet of je dan wel uit komt. Heb je dat soort zaken al op papier staan? Zomaar 10 mac's kopen zonder klussen gedaan te hebben is link. Straks begin je met klussen en zegt de klant telkens dat hij/zij geen mac's wil omdat hij/zij dat te duur vind. Heb je daar al dat spul staan en das best zonde. Ervaring, klantenkring opbouwen, de gevaren kennen (valkuilen) en dat soort zaken zijn heel belangrijk alvorens zomaar iets op te starten. Meerdere mensen (de meeste) zullen je aanraden om eerst in dat wereldje aan de slag te gaan om te kijken hoe alles werkt. Mocht je toch door willen gaan met het beginnen van een eigen bedrijf, dan wens ik je wel veel succes en dan horen wij het wel.

Comment

• dj bj
                    • Jun 2003
                    • 67

Oh ja, niet op de fouten letten. Zit ff wat na te lezen, maar had ik beter wat eerder kunnen doen! :-)

Comment

• StevenGeerts
                      • Nov 2005
                      • 101

Wat dat klein beginnen betreft....dit is voor mij geen optie.

Volgende uitleg geef ik alleen ter verduidelijking maar heeft met licht opzich niets te maken

Een beetje boekhouden nu... Het zit namelijk zo. Ik ben reeds zelfstandig en in Belgie betalen we heeeeeeel veeeeeeeeel belastingen. Het enige middel om legaal minder belastingen te betalen is onkosten maken door bvb te investeren. Ik zit in het geval waarbij ik jaarlijks 20 to 25.000 euro extra onkosten moet maken om niet te veel aan vadertje staat te moeten betalen. Aangezien men aankopen moet spreiden over de afschrijftermijn doen we het in Belgie als volgt. Je vraagt een investeringskrediet van 125.000 euro over 5 jaar om materiaal te kopen. Dit wordt afgeschreven over 5 jaar. Da's dus jaarlijks 25.000 euro. Deze mag volledig worden afgetrokken van de totaalinkomsten wat het gaat om 1/5 van het totaal.

Daarom ben ik verplicht om direct met een aanzienlijk kapitaal te starten, anders is dit fiscaal niet interessant. Maar genoeg hierover. Ik ben vooral geïnteresseerd om een fatsoenlijke lijst van aankopen samen te stellen en jullie zijn aardig op weg om me interessante tips te geven.

Comment

• Jasper-Lichtbron
                        • Jun 2001
                        • 2155

citaat:Geplaatst door StevenGeerts

- 10 x Mac Krypton 250 Entour (€2700 stuk !!!) (Ik hoop dat je het meent Tim)
                        Niet teveel op de prijslijsten afgaan, bij de meeste bedrijven krijg je sowieso een korting van 20% en nog wel wat meer als je daarop aandringt. Sowieso een goed idee om dat dus eens te proberen.

Ik zou je willen aanraden om goed uit te zoeken wat je toekomstige klantenkring zou willen. Koop geen spullen omdat ze standaard zijn of omdat je het zelf gaaf spul vind. Koop spullen omdat je weet dat je die de komende tijd goed kunt verhuren zodat je je geld terug verdient. Pas daarna kun je gaan denken aan leuke speeltjes.

Koop niet de duurste merken, misschien vind je er over een paar jaar niks meer aan en zit je met een grote schuld. Koop ook niet de goedkoopste spullen, die brengen over het algemeen veel onderhoud met zich mee en zijn wat lastiger te verkopen voor een goede prijs op de 2e hands markt.

Laat je goed informeren bij verschillende zaken en probeer je aankopen een beetje bij een of een paar bedrijven te houden. Overal alles los kopen is over het algemeen veel duurder, je loopt een korting mis en je zit een stuk vervelender met evt. service. Daarbij is het handig om in de buurt rond te kijken naar de concurrentie. Altijd handig als je wat bij wilt huren en je kunt komen aan compatible truss, dezelfde movingheads etc. etc.

Bij het zien van je apparatuurlijst vraag ik me toch een beetje af welke kant je op wilt. Je hebt wat decorstukken erop staan (LED bollen, ledpars, aircones), een klein rigging systeempje (ik kan bijna nergens een carre aan 4 takels omhoog hijsen!), 10 movingheads maar relatief weinig conventioneel. Combinatie tussen par56/64?

Kortom: bezint eer ge begint! (en ruil je Highlite catalogus in voor een betere [)])

Comment

• StevenGeerts
                          • Nov 2005
                          • 101

Hoi DJ BJ, bedankt voor de bezorgdheid hoor. Ga er van uit dat ik niet moet leven van dat licht-bedrijf. Ik ben zelfstandig ICT consulent en zelfs al verdien ik de eerste 10 jaar geen cent met dit hele gedoe, dan niet getreurd. Het is geld dat anders toch naar de fiscus was gegaan. M.a.w. eigenlijk begin ik iets met centjes die ik anders toch moest afgeven. Maar gaat het binnen 10jaar dan wel goed, dan kan ik de ICT wereld verlaten vooriets dat ik ook graag doe...da's de idee erachter

Comment

• StevenGeerts
                            • Nov 2005
                            • 101

Jasper,

wees gerust, het lijstje dat ik heb getypt is niet iets waar ik al tijd aan besteed heb hoor. Ik heb dat hier effe on the fly getypt om naar jullie reacties te peilen. Zo weet ik nu wat de Kryptonreeks van Mac is, iets waar ik 1 uur geleden niet eens van wist dat ze bestond.....

Ik ga voor 3 doelgroepen : Klein concertjes door amateurbands (zoals ikerzelf eentje heb www.tsq.be), daarnaast verhuur aan DJ's en groepjes van wat Parbars, scanners, strobes, discobollen en foggers, kleine beursstanden in truss met projectiescherm, logoprojectie op maat van de klant (hiervoor heeft www.rosco.com een prima product dat je thuis zelf met de kleurprinter kan verwezenlijken) etc....

Comment

• stekelvarke
                              • Dec 2004
                              • 1062

Ik ga even leerkracht spelen en m'n opmerken op dit lijstje geven
                              - Een Truss vierkant constructie van 4 a 5m hoog en het vierkant minstens 5mx5m, type prolyte 30/3 .
                              - Projectiedoek om minstens plafond en 3 zijden af te sluiten
                              - 4 chainhost van 1 TON + controller + beveiliginskettingen
                              - 2 tot 4 wind/ups tot 5m (belasting +/- 200kg)
                              - 20 Par 56 (+ kleurfilter)welke lampen? 4barren?
                              - 20 Par 64 (+ kleurfilter)warom par 64 EN 56
                              - 2 stroboscopen (minsten 1500W)misschien handig om nog maar 1 strobo van 1800W die je al hebt
                              - 10 Ledpars 56 waarvoor wil je deze gebruiken, let wel het zijn nog geen supperdingen (altans de showtecs)
                              - 4 Led projectoren (bvb SGM Palco 3)
                              - 4 meter sunstripe stage blinder
                              - 3 showtec quatro's wellicht kunnen LED projectoren zoals de Palco hiervoor ook een oplossing bieden- 4 trusslichts
                              - 10 Aircones
                              - 6 grote Led bollen
                              - 4 spiegelbollen van 50cm
                              - 1 dimmerpacks 12 x 10A
                              - 4 dimmerpacks 6 x 10A
                              - 4 dimmerpacks 4 x 5A Warom zoveel soorten dimmerpacks?
                              - 2 showbar4 (showtec) misschien kan deze ook door dimers worden vervangen, lijkt me leuker om voor 1 systeem te kiezen
                              - 10 x Mac Krypton 250 Entour (?2700 stuk !!!) (Ik hoop dat je het meent Tim)vergeet hier zeker niet naar andere merken te kijken bv robe, niet dat Martin slecht is natuurlijk
                              - De lichttafel weet ik no zo niet maar voor 3 a 4000? moet er iets heel goeds bestaan 3-4000 euro is zeker niet slecht, de echte supper tafels beginen echter rond de 11000 euro, kijk hiervoor zeker goed rond en laat je niet vangen
                              - Een pak DMX kabels
                              - Een DMX tester
                              - Verlengkabels, ook 5 polig
                              Vergeet geen terminator en zo een zekeringen doos om van krachtstroom naar gewwoone 16A groepjes te gaan
                              exit night into LIGHT

Comment

Working...