Oh als je er niet van rond hoeft te komen heb ik niks gezegd. Denk je ook aan flightcases etc?? Heel belangrijk en de bescherming van je apparatuur, omdat je toch minimaal 10 jaar bezig wilt blijven.
Startup Nieuw Bedrijf
Collapse
X
-
Als ik jou was zou ik de verhuurlijsten van AED, EML, AS Technology etc. te pakken zien te krijgen, kun je kijken wat de concurrentie aanbied :-) maar vergeet het conventioneel idd niet en pak daar een paar goede dimmers etc. bij..
Enneh...stroomdistributie is duur! verkijk je er niet op, prijzen van 63A kabel lopen voor een verlenger van 25 meter op tot 400 euri bruto.. en een goede gereedschapskist etc... verbruiksmaterialen zoals lampen, filters en tape...denk dat je voor een basis filterassortiment voor evenementengebuik al snel zo'n 500 euri kwijt bent...
Een aantal t4-balkjes is nooit mis, zijn waarschijnlijk regelmatig op pad als setje van twee met standaard discofilters er in
maar de belangrijkste raad; begin er niet aan; belastingtechnisch intressant of niet...zo goed gaat het niet in de branche qua verhuurbedrijven die zich toeleggen op evenementen in de middelgrote sector..misschien als je er fuiven bij gaat doen, maar dat levert vaker materiaal op wat niet meer bruikbaar is voor bijv. tentoonstellingen..en artistiek licht bij een bedrijfsfeest? laat frank wentink het niet horen
Comment
-
Beste Stekelvarke,
hier alvast wat uitleg over de terechte vraagtekens die je plaats bij m'n "on the fly" gemaajte lijstje :
De 56 zijn qua formaat kleiner (goedkoper) dan de 64. Meestal zijn de 56's uitgerust met 300W (al is 500W uiteraard mogelijk) en de 64's worden gebruikt vanaf 500W tot 1000W. Voor kleine, nearfield applicaties waar het stroomregime beperkt is, vind ik een 56 dan de betere keuze. Je kan dan ook met kleinere dimmerpacs werken. En geloof me, ik als drummer verkies liever 2 keer 300W dan 1 keer 1000W op mijn kop tijdens een live concert. Als de truss 5 meter boven het object hangt heb je uiteraard dat grotere vermogen nodig (en gelijkwaardige dimmers).
Voor die strobes geef ik je gelijk, ware het niet dat ik ook wil verhuren en dan kan het geen kwaad er eentje extra te hebben (+ reserve lampen indien de klant belt dat de lamp tijdens het transport is gesneuveld).
Die decoratieve elementen zoals Ledbollen en zelfs een klein podium wil ik gebruiken voor een organisator die dikwijls bedrijfsfeesten moet aankleden. Dikwijls is dit met een panel (die wat hoger moeten zitten) of moet de locatie extra in de verf gezet worden (5 lightcones aan beide zijden van de ingang will do a fine job).
Ledpars....ik heb op de ACF beurs toch al wat aardige producten gezien. En terug sprekende uit de ervaring als muzikant...nearfield liever een 100rode leds dan één rode par op m'n kop want de hitte is soms ondraagelijk !
De dimmerpacs. Ik heb nog nooit een grote installatie gedaan maar het lijkt me handig en wijs om dimmerpacks zo dicht mogelijk bij hun verbruiker te plaatsen. Anderzijds kan het niet de bedoeling zijn om bvb in een decoratieve truss 20 verschillende stroomkabels van 3x2,5mm² omhoog te jagen..lijkt me niet echt netjes. Daarom dat ik reeds de kleinere dimmerpack en switchpack ergens bovenaan dich bij de gebruikers plaatste. Resulaat, slechts 1 stroomkabel + 1 dmx kabel naar boven. Bij grotere events weet ik het niet maar ik veronderstel dat men daar geen complete dimmerracks de hoogte in hijst maar verkiest om met bvb socapex te werken (but tell me - ik weet er niks van).
Die showbars zijn gewoon handig om te verhuren aan een DJ. Hij plugt gewoon zijn line-out in en de lampen volgen de muziek.....
Ik ga zeker andere moving heads evalueren, ik heb die "entours" maar neer gepend omdat Tim deze vernoemde ! De website van Mac toont anders aardig wat referenties voor dit beestje.
Een supertafel zal ik nog niet nodig hebben. Zo realistisch ben ik wel. (ben er al van 50.000euro tegen gekomen)
Een terminator (ik veronderstel dat je DMX bedoelt) ken ik uit de literatuur maar volgens mij werken bvb een dimmer of switchpak met ingang en uitgang eveneens als terminator. Het is uiteraard wel een must er apart eentje te hebben.
Wel bedankt. Het lijkt wel of deze thread er eentje van lange duur gaat worden, te volgen als een soap met telkens nieuwe wendingen en personages....Comment
-
Beste Ralph, het zou inderdaad dom zijn indien ik de verhuurlijsten nog niet had geraadpleegd van enkele grote namen. Ik heb er dus al een aantal bekeken. O.a. ook van stagelight,vlak bij m'n deur hier in Haaltert. Zij werken bvb voor de Helmut Lotti tour... Ik heb er eens een strobe van 1500W gehuurd voor een dag om te evalueren. 25 euro (terwijl het ding er 150 kost) en het was zeker al 15jaar oud. Binnen in de "hangar", een rommel van jewelste en oud aftands materiaal....
2 gemeenten verder doet men beroep uit een firma uit Nederland indien er veel aandacht moet worden besteed aan het licht. Waarom ???
Ik denk dat het vooral een kwestie is van degelijk materiaal aan een eerlijke prijs te leveren. Klantvriendelijk te zijn en vooral te luisteren naar wat die wil. Maar wees gerust, mijn studieronde is zeker niet afgelopen. Op het eind ervan kan ik alsnog beslissen om erniet voor te gaan maar daarvooris het nu nog veel te vroeg...je leest er alles over op dit forum maar nu eerst pitten, een goeie nachtrust ordent de gedachten. Groeten,
StevenComment
-
leuk stukje om over te discussieren. Maar ik zet mijn vraagtekens bij de haalbaarheid, is er geen andere manier om die belasting te "ontduiken" dan een hele zooi aan apparatuur aan te schaffen wat vervolgens waarschijnlijk voor de meeste tijd in de schuur staat?
Wanneer je begint en er dus helemaal niet inzit hoe komt men dan aan klanten? Dat er wordt geschreven dat er wel potientiele klanten zijn is mooi, maar of ze ook zullen huren bij een "leek" als ik dat zo zou mogen uitdrukken? Ik zelf zou hier dus niet bij huren wanneer ik een garantie wil hebben dat het goed zit met mn licht voor betreffend feest of evenement.
Als ik een raad zou mogen geven of een voorstel, probeer eerst eens een klantenkring op te bouwen en vertrouwd te raken met betreffende apparatuur. Huur in bij de grote jongens, precies dat wat je nodig hebt voor een klus en raak hiermee vertrouwd. Het aanschaffen van een basisset is dan misschien op ten duur wel interressant, maar om nou direct 125.000 euro te investeren?? das een hele smak geld die waarschijnlijk heel snel op is zonder hier enig plezier van te hebben gehad.
want maak maar eens snel een berekening voor de komende 5 jaar. afschrijving, rente, aflossing, verzekering en reservering voor nieuwe apparatuur (deze gaan namelijk meestal niet langer mee als 5 jaar, zeker niet op beurzen, bedrijfsfeestjes en modeshows waar alles er zeer netjes uit dient te zien)
en mocht u er niet uitkomen om op een andere manier het geld kwijt te geraken?? hier zijn denk ik nog heel wat mensen die wel een financiele push kunnen gebruiken!
JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :DComment
-
Over het al dan niet verstandig om in 1 keer zo'n bult geld te investeren from scratch ga ik niet te veel uitwijken, 1 ding wil ik wel kwijt over het "leek" zijn:
Als je alles zelf hebt staan heb je continu de tijd om je erin te verdiepen en ermee te experimenteren, denk dat je dit veel sneller onder de knie hebt dan dat je telkens "onder stress" op opdracht zit te rommelen. Verder heb je de kwaliteit van je eigen spullen in de hand, die van de verhuurder niet, en werk je telkens met het zelfde materiaal, zonder de kans te lopen met andere spullen op pad te moeten gaan omdat bepaalde dingen niet beschikbaar zijn.
Verder als het om kleinschalige verhuur gaat: als men weet dat je wat hebt komen ze ook sneller huren. Als je voor het minste moet inhuren trekt dat niet echt aan. Iedereen zoekt toch graag de kortste weg nietwaar?
Wat opmerkingen over het lijstje:
* 1 TONS takels + controller: Zou ik niet gelijk aan beginnen, zeker gezien de "kleine" hoeveelheid truss. Denk dan eerder aan een setje handtakels als je toch her en der wil gaan takelen. Vergeet ook de nodige steels/harpen etc niet.
* Lifters: denk niet alleen groot, een klein setje showbars kom je niet handig kwijt op die 200kg lifters
Voor kleine trussjes sleep je je ook een breuk aan die dingen.
* Conventioneel/dimmers etc: Probeer er een soort van standaard in te houden, bijvoorbeeld een aantal (4?) Showbars met PAR56 300W voor de kleinere dingen. Voor de rest four/sixbarren par 64 500W met harting op dimmers. Of zelfs alle fourbarren showbar en alle sixbarren met dimmers, zo hebben wij het hier. Qua dimracken lijken mij 6 en 12 kanalen varianten te volstaan? Voor de kleine setjes heb je dan immers de showbars.
* Intelligent: Kijk ook naar de inhuurbaarheid, voordeel van martin is dat je het op elke hoek van de straat inhuurt, stel er zitten veel robe gebruikers bij jou in de buurt kan dat ook interessant zijn, zowel qua inhuur als verhuur. Misschien een paar scans? Verhuurt beter bij een discobarsetje dan zo een "dure" movinghead, maar ook hier: afhankelijk van wat je klanten willen, kijk naar de "concurrentie".
* Lichttafel: denk niet alleen aan groot (qua prijs/mogelijkheden zou ik dan voor pearl 2004 gaan) maar ook aan sturingen voor de kleinere setjes. Bijvoorbeeld een parrentafeltje van 12 kanalen voor de kleine discobarsetjes erbj.
Grote lijn in het verhaal: probeer een set samen te stellen waar je alle formaten opdrachten mee aankan. Als ik jouw eerste lijst bekijk waarin je uitgaat van 200kg lifters, movingheads, pearl etc ga je problemen krijgen om simpele setjes te leveren, waar ook zeker handel in zit. Door de 2 slim te combineren in je lijst ga je de kleinere spullen ook goed kunnen gebruiken in de grotere opdrachten (denk aan bijvoorbeeld de kleine lifters voor simpele trussjes (ben erg te spreken over eurolift: ES-160 oid) die je bij grote opdrachten kan inzetten voor de achtertruss. Par 56's die je bij grote shows kan inzetten als achtergrondlicht/barverlichting/dj licht etcetcetc.
Die decoratie-items vind ik overigens zeker geen gek idee. Dingen als led-tubes etc. heeft iedereen al. Maar ga als kleine organisator maar eens op zoek naar zo een aircone....CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2Comment
-
Tom, jij bent de eerste (behalve Tim die het op een cynisch ludieke manier deed), die niet direct begint te zeuren om er niet aan te beginnen. Daarvoor alvast dank. Je bent ook de eerste tegen wie ik niet met tegenargumenten moet afkomen. Jij weet dus blijkbaar heel goed waarover je praat en ik kan me 100% vinden in jouw betoog. Vooral je betoog over de 4 en 6 bars vind ik een prima advies dat ik zeker niet in de wind ga slaan. Het is de bedoeling dat ik met al die goeie raad een evenwichtige lijst van materiaal maak, die inderdaad multi-inzetbaar is, in functie van de doelgroepen.
Ik start m'n officiële lijst dus vanaf nu en daar komen volgende zaken op :
Showbar 4 + statief 4
Showbar 6 + statief 4
Handtakels 2
Dimmrack 12 x 10A 2
Dimmrack 6 x 10A 4
Pearl 2004 1
LightDeskPro 136 1
ES-160 Wind-Up 4
Windup's (200Kg) 2
Aircones 10
Spiegelbol 50cm 4
Stroboscoop 1500W 2
ParCans56 20
ParCans56 short 16
ParCans64 20
Led Bollen 6
DMX tester 1
Dollies Accesoires 2
Quatro's 3
Deze lijst wordt verder aangevuld aan de hand van dit forum (en m'n eigen onderzoek uiteraard). Zo wil ik het eens hebben over alle soorten/merken lichteffecten (scanners - moon's etc) die in aanmerking komen voor mijn doel. Tevens over
soorten truss die het vaakst voorkomen, intelli-light etc....
Alle opmerkingen op het groeiende lijstje zijn inderdaad welkom.
Comment
-
Het kwam al even snel voorbij, maar begin zeker ook te kijken naar de manier waarop je dingen wilt aansturen. Simpele voorbeeldjes daarvan zijn
- DMX 5 of 3 polig? 5 polig = officieel standaard, 3 polig is vaak makkelijker op de showtec apparatuur
- Harting 10 of 16 pens? Ligt eraan wat je er uiteindelijk mee wilt sturen. Wij gebruiken 10 pens voor 4-bars waarbij je dan nog 1 set pennen overhoudt om 220 over te voeden, best handig! Echter wanneer je 6 bars gaat sturen is 16 pens weer handiger, maar voer je dan alles 16 of aparte kabels voor de 6-bars?
- Powercon/CEE/16CE? Genoeg manieren om je stroom te verdelen, maar wat vind je handig en hoe wil je dat aanpakken (gebruik ook de zoekfunctie)
- Normale 220 kabel: probeer een systeem in je kabels in te brengen, kleurcodering vind ik zelf handig werken, een vakkenindeling in de flightcase kan ook prima zijn.
Deze punten komen misschien over als "ja dat is toch logisch?" Maar je kunt je een serieuze hoop moeite besparen door hier vooraf over na te denken! Jij hebt het grote voordeel dat je met een schone lei kunt gaan beginnen en beginnersfouten achterwege kunt laten door het uit te denken!
Vergeet ook niet wat van je euri's weg te tellen voor bekisting, bekabeling en overige materialen. Kan er overheen gelezen hebben; maar heb je al een plaats om het spul te stallen? Zo ja: al gedacht aan alarm/verzekerings mogelijkheden?
Over Tom's decoratie opmerking: helemaal gelijk, maar dan moet je er inderdaad wel voor zorgen dat mensen je weten te vinden! Dat soort artikelen zie je toch meestal op de wat grotere evenementen waar er budget voor is, met het gevolg dat ze er ook meteen genoeg willen hebben
Opmerkingen op je apparatuurlijstje:
- handtakels lijkt me inderdaad een veel beter idee, vergeet je aanslag middelen niet (stroppen, beamclamps)
- Pearl: ik vind het overdreven maar je kunt 'm inderdaad wel aan iedereen verhuren die een tafel nodig heeft. Dus wanneer je veel losse verhuur verwacht: doen!
- Spiegelbollen: de versie met 5x5mm spiegeltjes kopen, zijn veel gaver (vind ik)
- Conventioneel: al veel beter in verhouding! Filters + filterkoffer niet vergeten
Zo, wel weer genoeg bijgedragen: succes ermee!Comment
-
Ook even mijn commentaar bij het lijstje
En het is al gezegd: vergeet geen bekabeling en bekisting. Dit kan een pak duurder uitvallen dan je eerst zou vermoeden.citaat:Geplaatst door StevenGeerts
Showbar 4 + statief 4
Showbar 6 + statief 4 in totaal 8 statieven is overbodig, 4 zal volstaan, omdat je ze bij grotere producties toch in een truss hangt
Handtakels 2 eventueel 4 voor als je een carré wil takelen
Dimmrack 12 x 10A 2
Dimmrack 6 x 10A 4 Je hebt al T-barren voor 40 parren, dus blijven er, met het opgegeven aantal parren dat je wil, nog 16 over om op dimmers te hangen. waarom dan nog zoveel dimmers? Of ga je telkens je parren van bar verhangen? In dat geval: veel plezier. In het andere geval: ofwel meer parren, ofwel minder T-barren, ofwel minder dimmers. Het is goed dat je multifunctioneel wil zijn, maar met een berg dimmers zonder parren kan je niets doen
Pearl 2004 1
LightDeskPro 136 1
ES-160 Wind-Up 4 zou ik 2 van nemen, hoewel 4 niet helemaal overbodig kan zijn
Windup's (200Kg) 2 van deze heb je er 4 nodig om je carré omhoog te draaien (als je niet kunt takelen)
Aircones 10
Spiegelbol 50cm 4
Stroboscoop 1500W 2
ParCans56 20
ParCans56 short 16 short zou ik sowieso achterwege laten. Ook lijkt me 36 stuks par56 teveel van het goede. Als je dan toch veel parren wil (die hoeveelheden heb je enkel op grotere producties nodig), ga dan gelijk voor meer par64 spots
ParCans64 20
Led Bollen 6
DMX tester 1
Dollies Accesoires 2
Quatro's 3
BTW Als je ermee doorgaat: veel succes ermeeComment
-
hoe ga je je parren nu juist doen? Een aantal showbars met par 56 (300W MFL?), daarnaast gewone 6-bars met harting (par 64 1kW raylight? of eerder iets van NSP?) Ook moet je er rekening mee houden dat als je iets moet uitlichten dat je dit dan best met PC's of fresnel's doet og met parren maar den wel liefst WFL lampen. Over de sturing Pearl 2004 is een leuke sturing en ook pupulair in de verhuur, maar dit is de Jands/Flying Pig HOG 1000 ook.
Dan je Dimmers, hier zou je ook een systeem in moeten zoeken, bv 1 dimmerrack van 24 kanalen (dus 2x12) dan 1 van 12 (2x6) en dan 2 dimmers van 6 kanalen. Deze hebben uiteraard stroom nodig en liefst krachtstroom.
Ik zou gaan voor 4 wind up statieven, deze ben je sneller kwijt dan je denkt, en dan ook 4 gewone statieven voor een showbar met parren.
Wat ook leuk is voor de verhuur zijn een paar kleine simpele effecten, bv. 2 100W moonflowertjes niets te duur of te breekbaar.exit night into LIGHTComment
-
Populair in de verhuur, maar weinigen die er blijkbaar op een correcte manier mee kunnen werken.citaat:Geplaatst door stekelvarke
Over de sturing Pearl 2004 is een leuke sturing en ook pupulair in de verhuur, maar dit is de Jands/Flying Pig HOG 1000 ook.
Afgelopen maand weer eens paar keer gebleken. Als je al niet weet hoe gewone simpele chase te proggen, please... hou dan je handen van dat ding af!
Het lijkt wel alsof het cool is om een hog te hebben op een fuif/event, maar om er dan nog iets uit te halen... hou maar!
If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!Comment
-
Zo erg moeilijk is proggen op een pearl niet, maar mij lijkt het als je een tafel in eigen bezit hebt of je doet je voor als operator van een bepaalde tafel dat je deze op zen minst moet kennen. En lukt dit niet met de manual bestaan er ook nog eens mensen voor die je tegen wat betaling de tafel wel zullen uitleggen.exit night into LIGHTComment
-
Ging over de hog, maar dat even ter zijdecitaat:Geplaatst door stekelvarke
Zo erg moeilijk is proggen op een pearl niet, maar mij lijkt het als je een tafel in eigen bezit hebt of je doet je voor als operator van een bepaalde tafel dat je deze op zen minst moet kennen. En lukt dit niet met de manual bestaan er ook nog eens mensen voor die je tegen wat betaling de tafel wel zullen uitleggen.
Kan genoeg voorbeelden opnoemen van mensen die een hog willen, er beweren mee te kunnen werken en uiteindelijk... iemand anders moeten bellen.
Het is niet zo dat als je in een gekraakte wyg-versie connected met hogPC paar rendertjes kan maken, dat dat ook wil zeggen dat je op hog kan werken... Zelfs een simpele parrenchase is voor velen al een probleem!
Mijn advies, ga voor een pearl. Mensen die op een juiste manier met een hog kunnen werken en er ook datgene uithalen op de manier waarop het bedoeld is, zijn blijkbaar zeldzamer dan je denkt!If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!Comment
-
Ik zal zelf ook even een lijstje geven.
Dit is ongeveer wat er op mijn lijstje stond (nu aangevuld met de app. van nu) toen wij gingen uitbreiden.
Sturing :
1x Pearl 2004 (ja een tafel van 10.000 maar die moet je gewoon hebben !!) GOEDKOOP = DUURKOOP
1x MA 24/6 conventioneel tafel. (ook werledwijd geaccepteerd)
1x Lepricon 612 (voor de kleine dingetjes)
Licht Conventioneel :
16x Par 64 (MFL) long Fourbar + 4x meatrack t.b.v 4 stuks 16pole harting
4x ACL set (2 barretjes) par 64 long + 1x meatrack t.b.v 4 stuks
8x Sunstrip + case
4x 4lite blinder + case
12x Profiel ETC zoom + 2x case t.b.v 6 stuks
8x 1 KWer + 2x meatrack t.b.v 4 stuks
12x Quartet + flightcase
24x Losse par 64
2x 24ch Dimmerrack + patch + Distributie 63A (neem goede geen showtech)alles H16
1x 12ch Dimmerrack + patch + distributie 32A(neem goede geen showtech)alles H16
Licht intelli :
8x Mac 250 Entour + 4x case t.b.v 2 stuks
4x Mac 250 Wash + 2x case t.b.v 2 stuks
2x Atommic strobo + case
8x Ledtube + case
Bekabeling :
Shuko 25/20/15/10/5/2.5 begin met 30 elk
Shuko blokken : alles 2.5m viervoudig 50 stuks
125A 1x 25m
63A 4x 25m / 6x 10m / 2x 5m
32A 10 25m / 10x 10m / 6x 5m
1x Verdeel 125A
1x Verdeel 63A
4x Verdeel 32A
H16 4x 30m / 8x 25m / 10x 15m / 10x 10m / 10x 5m
H16 BO (MUV blok) 8x
XLR 10/5/2.5 begin met 15 elk + 2x 50m op haspel
Diverse kracht verlopen + cee 220 naar shuko en andersom
Rigging:
(Electrotakels even vergeten is voor n beginnend bedrijf niet rendabel)
8x Handtakel 500kg + case per 2
4x VMB TE64
16x Manfrotto klein t.b.v 4 barren
4x Manfrotto groot t.b.v 1 kweres of klein trussje
12x 300 cm Prolyte H30V
12x 200 cm Prolyte H30V
8x 100cm Prolyte H30V
4x 3weg hoek Prolyte H30V
4x 2weg hoek Prolyte H30V
Steels 4/2/1.5/1/0.5 elk 10 + harpen
8x Beamclamp
Truss pennen en veren +/- 100x teveel
Dolly's t.b.v trussen
Overig :
10x Kabel kist 80*60
1x Bus met bak en laadklep (vrachtwagen is duur voor kleine transportjes !!!)
1x Flinke hanger voor achter je bus (als t wat groter moet)
Klimvest + touw en haken
6x helm
1x Toolcase
1x Laptop
1x PAND
1x Kantoorinrichting
1x PC met internet
1x website
1x goudengids
1x RMS of ander verhuur programma
1x telefoon
1x mobieltje
1x alarm voor je pand
Verzekeringen o.a Pand/ongeval/diefstal/bus/ongeval personeel/ect
Dit was het waar in nu even zo snel op kon komen.
Maar ga eerst een bedrijfsplan opzetten want je schrikt van prijzen en omkosten.
Succes
Comment
-
Thanks iedereen voor jullie tips. Ik heb vandaag niet echt de tijd om te reageren maar morgenavond ben ik terug. Wat die parren betreft wil ik flexibiliteit. Dwz, ik moet ze kunnen verhuren aan een DJ, direct gemonteerd op de showbar 4 of 6. Maar indien nodig wil ik ze ook apart in de truss hangen. Die 56's short zijn klein en handig voor een DJ om ze samen met een statief en showbar mee te nemen maar voor een beursstand kan je ze ook gebruiken. De grotere zou ik voorbehouden om in de trussen te hangen. Wat de lampen betreft zou ik een 50/30/20 verdeling tussen MFL/WFL/NFL gebruiken in de parren. De quatro's kunnen prima dienst doen als RGB floods en er kunnen een paar gewone Floods aan het assortiment worden toegevoegd. 4 a 6 profielspotten of Fresnels zijn inderdaad ook leuk om bvb te gebruiken op een toneel.
Robin, jouw lijstje vind ik zeer interessant, vooral wat de "niet licht" zaken betreft. Ik ga het zeker bestuderen. Juist effe wat tijd vinden....Comment

Comment