Startup Nieuw Bedrijf

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • R. den Ridder
    • Sep 2000
    • 1500

Enne....even een tip die wat afwijkt...zorg dat je een klein discosetje hebt, niet veel nodig, maar gewoon twee kastjes, evt. subje, cd-spelertje, tafeltje en wat micro's..mag allemaal budget zijn. Je zult zien dat dit zeker een keer of vier per jaar weg is omdag leken klank en licht niet altijd weten te scheiden...dat jij en extraatje kan leveren is dan mooi en chte concurrentie met klankbedrijven is het niet als je zo ook andersom werkt..ken geen een geluidsboer in het middensegment die niet een paar parrenbalken heeft...

Comment

• stekelvarke
      • Dec 2004
      • 1062

Koppelstukjes zijn inderdaad erg handig en kunnen je veel leed besparen. Voor jouw toepassing lijkt 3pole mij voldoende(met verloopjes).
      De shucco kabels zou ik ook 2.5mm doen dan kan je je 16A kringen steeds maximaal belasten en dan hoef je geen rekening te houden met de kabeldoorsnede, dit moet wel als je 1.5mm zou nemen.
      Voor op beurs standen is het vaak ook mooi om enkele losse zilver par 56 short in de truss te hangen. Dit is mooier als een hele 4 of 6 bar.Voor de rest ziet je parrenverhaal er zeer goed uit.
      Om die effectjes aan te sturen is het handig om een schakelpakje met 8 of 10 schakelaartjes of een DMX switchpack aan te schaffen.
      Een backdrop is ook steeds handig voor jouw doelgroep.
      Verder zie ik ook geen truss meer staan, maar het lijkt me het beste om dit appart te behandelen. Ook het rookmachine en scan verhaal kan nog uitgediept worden.
      exit night into LIGHT

Comment

• StevenGeerts
        • Nov 2005
        • 101

citaat:Geplaatst door Jasper-Lichtbron

citaat:Geplaatst door StevenGeerts

Stel dan dat de H16 boven in een sixbar gaat en de H16 output hiervan op een breakoutbox komt....dan heeft het toch geen zin om er eentje te nemen om de H16 in 8 kanalen te "breken", er zijn er immers maar 2 met permanente stroom. Of bedoel je dat de breakoutbox intern moet worden herkabeld zodat de 6 gedimde kanalen worden afgekoppeld op de H16 en 2 stroom kanalen over 2 x 4 schuko's komen te staan [?]
        Het idee is dat je naast de 16p harting kabels voor je sixbarren ook nog een kabel vanuit je stroomverdeler kunt trekken. Een breakoutbox op de andere kant zorgt er dan voor dat je 6 220 groepen via die kabel kunt sturen, dus 6x16A bovenin je truss hebt om bijvoorbeeld inteligent, rook, strobo's of wat dan ook van stroom te voorzien.
        Maar eerst stelde je een breakoutbox van 8 voor en nu een van 6[?]. Een standaard verdeler heeft inderdaad 6 kanalen, daarom ook dat ik breakouts van 6 had voorzien....waarom dan 8[?] Ik snap het echt niet hoor

Comment

• CyberNBD
          • Aug 2000
          • 1318

Stel jij knoopt een hoop profielspots en 1/2kwers in je truss, die prik je in op een break out => dan heb je geen sixbar met 8 outputs. Als je dan alsnog wat vaste spanning nodighebt heb je dus een probleem. Als je een break-out box met 8 uitgangen hebt kan je de eerste 6 gebruiken voor de dimkanalen van je spots, en heb je ook nog 2 lijnen vaste spanning die je kan gebruiken voor diverse dingen. Vooral bij opdrachten met veel losse spots/parren etc en wat intelligent ertussen kan dat dus van pas komen.
          CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2

Comment

• Break the silence
            • Feb 2005
            • 50

Qua bekabeling zie ik enkel kabels vanaf 5m...
            Wat xlr en 220V stroomkabel betreft zou ik ook een boel kabeltjes van 1m en 3m voorzien.

Het zal maar al te vaak voorvallen dat je net een halve meter te kort komt waar je dan gelijk een kabel van 5m moet tussen zetten ...

Comment

• StevenGeerts
              • Nov 2005
              • 101

citaat:Geplaatst door R. den Ridder

Enne....even een tip die wat afwijkt...zorg dat je een klein discosetje hebt, niet veel nodig, maar gewoon twee kastjes, evt. subje, cd-spelertje, tafeltje en wat micro's..mag allemaal budget zijn. Je zult zien dat dit zeker een keer of vier per jaar weg is omdag leken klank en licht niet altijd weten te scheiden...dat jij en extraatje kan leveren is dan mooi en chte concurrentie met klankbedrijven is het niet als je zo ook andersom werkt..ken geen een geluidsboer in het middensegment die niet een paar parrenbalken heeft...

Omdat ik al jaren in een liveband speel en tevens verschillende instrumenten zelf kan bespelen....heb ik eigenlijk al heel wat van die spullen...bvb een versterker van 1000W, 4 kastjes van 300W, een stuk of 6 zangmicrofoons + drum microfoons, equ, voiceprocessor, statieven, 4 56Parren, een lightdeskpro tafeltje, een 4 kanaals dimmpack + een 4 kanaals switchpak, een hele resem XLR en jacks....daarnaast heb ik ook alle instrumenten die een elektroband nodig heeft zoals keyboard, el. guitaar en bassguit. + versterkers (+ specifieke geluidskasten) alsook de effecten voor die instrumenten. Voor DJ's kan ik inderdaad nog een paar dingetjes gebruiken.

Ik reageer later op alle andere opmerkingen want heb nu nog wat andere dingetjes te doen. Wat de truss betreft...dat wordt inderdaad apart behandeld en toegevoegd

Comment

• Orbis
                • Feb 2004
                • 217

Stagelight doet de helmut lotti tour intussen al een hele tijd niet meer hoor, de rest van je omschrijving klopte wél
                sex, drums & rock \'n\' roll

Comment

• StevenGeerts
                  • Nov 2005
                  • 101

De materiaallijst is alweer een beetje aangepast. Hij staat nog steeds op http://users.pandora.be/tsq/materiaallijst.htm

De tips van de 1 en 3m kabels zijn in acht genomen, een volgspot van 2KW werd ook toegevoegd. Voorts een 4 spotgoekope slingers van 20m met gekleurde peertjes (altijd handig voor een kermis of feesttent). De breakouts van 8 zijn er ook bij deze keer want ik snap nu de volledige achtergrond en het lijkt me inderdaad niet dom om ze te hebben.

Gisteravond gespeeld met de band op een (duur) privéfeestje in de Barrier te Houthalen. Bij het binnenkomen kreeg ik een eerste teken....6 pars64 stonden er in de gang. Maar dan in de zaal...als standaard uitrusting (van de uitbater) stond daar een DJ set. Errond een Prolyte30 truss van 4m breed en 3 hoog. Bovenop de truss, 4 Mac's 250Entour. Onderaan de truss een 4 tal Ledspots met barndoors. Die Mac's beschouw ik niet als toeval. Ze kwamen eerder al ter sprake in deze thread. Ik heb er nu 6 toegevoegd aan m'n lijst + nog 4 wash versies. Ik veronderstel dat sammen met de 6 eerder vermelde scanners, dit qua intilligent licht al zal volstaan.

De LED discussie zou ik nu wel eens willen starten. Ik ben zelf drummer en denk dat je met een paar led (nearfield), het drumstel prima kan uitlichten met prachtige kleuren, zonder de temperatuur rond de kit op te drijven tot 50°C. Da's nl. niet zo leuk voor de drummer.

Ik denk om bij aanvang een 3 tal led producten op te nemen. Een paar LEDpars, LedTubes en Pixelwashes. Graag jullie idee over aantallen. Ik had gedacht aan 6Ledpars, 20 tubes en 4 washes...

Comment

• Jasper-Lichtbron
                    • Jun 2001
                    • 2155

citaat:Geplaatst door axs

Je verhaal klopt idd in de theorie. (buiten het stukje 2 universes over 1 kabel...maar dat is een ander verhaal)En eigenlijk zouden we het ook zo in de praktijk moeten toepassen.
                    5p is idd de voorgeschreven norm en dient dus eigenlijk ook gevolgd te worden. Echter in de praktijk blijkt dat je met een verloopje van 5pM naar 3pF al toekomt.
                    Het 2 universes verhaal is niet helemaal waar, maar de apparaten die pen 4 en 5 daadwerkelijk gebruiken voor feedback (waar ze voor bedoeld zijn) komen in dit verhaal toch niet voor. Dan kun je er voor kiezen om 2 universes over 1 kabel te sturen, zodat je multi kanalen uitspaart. Dat was wat ik bedoelde (lichtelijk off topic)

Comment

• stekelvarke
                      • Dec 2004
                      • 1062

Die slinger met gloeilampjes is zeker niet slecht en zeer bruikbaar in veel gevallen.
                      Het toevoegen van wash en spot movingheads is helemaal niet slecht. Ook al enig idee welke scans je gaat nemen?

Nuja over LED, de tubes zijn ook handig om als decoratie te gebruiken. Maar ze kunnen ook perfect ingezet worden bij fuiven enz.
                      LED parren, om de drum in een kleurtje te zetten zijn deze zeer leuk maar echt uitlichten zal er nog niet bijzitten vrees ik, altans niet met de goedkopere verties. Maar deze zijn ook wel bruikbaar als truss verlichting.
                      De LED washes, deze zien er ook niet slecht uit om een object of podium in kleur te zetten.
                      exit night into LIGHT

Comment

• driesmees
                        • Apr 2003
                        • 1076

Ik zie nog geen truss staan in je lijstje, ben je die vergeten?
                        Ook zou ik de krachtstroomkabels wat dikker maken,
                        door een 4mm² mag je maar 25A trekken, ik zou eerder 6mm² nemen, daar mag 40 door (en zit je dus veilig boven de 32)
                        Voor je 63A kabels, zou ik 16mm² nemen, hetzelfde verhaal als bij 4mm²...
                        [CENTER] [/CENTER]

Comment

• StevenGeerts
                          • Nov 2005
                          • 101

scanners merken en types....nog geen idee. Ik raadpleeg eerst nog wat referenties, vergelijkende tests en jullie op dit forum uiteraard.

Bij de stroomkabels is het zo dat een dikkere draadsectie altijd beter is. Echter, de opgegeven referenties zijn standaarden met keurmerk dus die moeten voldoen. Het verhaal moet echter nog vollediger...om precies de sectie te kennen van de ideale kabel moet je weten hoe lang je kabel is, wat de resistiviteit per m van die kabel is (de kwaliteit koper speelt hier een grote rol) en wat de maximum toelaatbare spanningsdrop mag zijn bij volbelasting om nog aanvaardbaar te zijn. Zo zal een drop van 240V naar 230V geen enkele invloed hebben op de prestaties van de eindgebruiker (ok je verliest 40W licht op een PAR van 1000W maar da's verwaarloosbaar, je lamp gaat ietsje langer mee). Een moving head van 250W zal er geen last van hebben (verlies slechts 10W). En da's alleen als de zaak vol belast is. Ik zou het sowieso fout vinden om een opstelling te maken die dat soort kabels op vollast moet benutten. Dan trek ik er wel een 2de kabel naast. Ik raadpleeg nog wel eens een paar andere producenten van kabels en zal er ook de formules nog eens bijsleuren....Als ik echt wil muggenziften....wist je dat een bocht in een kabel leggen ook al een invloed heeft op de resisitiviteit. Verwaarloosbaar maar 't is wel zo.

Truss komt deze week zeker aan bod. Ik heb al wat leveranciers gesproken en catalogi bekeken van o.a. Showtec(Pro-30), Polyphonic (system 30 en 40), Interal T.C. Protruss 40 en of course Prolyte (verschillende 30 systemen). Voorlopig gaat qua belasting mijn voorkeur uit naar de formaten 30/3 of 40/2. Waarom....deze zijn beiden geschikt tot middelgrote applicaties. De 30 geniet mijn voorkeur omdat die niet zo log zijn en bovendien veel estetischer voor bvb kleinere beursconstructies. Door ze 3mm dik te nemen kan je ze toch voldoende belasten met moving heads voor kleine optredens. Echter, bij doorgroeien is het beter de 40 versie te kiezen vermoed ik. Ik ben er dus nog niet uit....

Comment

• stekelvarke
                            • Dec 2004
                            • 1062

citaat:Geplaatst door StevenGeerts

Truss komt deze week zeker aan bod. Ik heb al wat leveranciers gesproken en catalogi bekeken van o.a. Showtec(Pro-30), Polyphonic (system 30 en 40), Interal T.C. Protruss 40 en of course Prolyte (verschillende 30 systemen). Voorlopig gaat qua belasting mijn voorkeur uit naar de formaten 30/3 of 40/2. Waarom....deze zijn beiden geschikt tot middelgrote applicaties. De 30 geniet mijn voorkeur omdat die niet zo log zijn en bovendien veel estetischer voor bvb kleinere beursconstructies. Door ze 3mm dik te nemen kan je ze toch voldoende belasten met moving heads voor kleine optredens. Echter, bij doorgroeien is het beter de 40 versie te kiezen vermoed ik. Ik ben er dus nog niet uit....
                            Vierkant of driehoek? 30-30 vertie of 40-40 is zeker geen slechte keus.
                            exit night into LIGHT

Comment

• Watt Xtra
                              • Oct 2004
                              • 1119

truss keuze zou ik ook laten bepalen door wat er in de buurt makkelijk bij te huren is. Hier zou je dan gemakkelijk bij kunnen huren voor grotere klussen. En zij zouden ook naar jou kunnen komen wanneer zij te weinig hebben
                              JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Robin.vd.Have
                                • Nov 2005
                                • 165

Ik zou de scan's schrappen en er dan nog 2 of 4 mac-jes bij kopen.
                                Scan's raken langzaam aan toch wat minder in trek en je kan beter (is voor jezelf ook makkelijker) gewoon veel van hetzelfde hebben.
                                Probeer zoveel mogelijk het zelfde spul tekopen. Je kan dan 1 grote set maken (zonder dat er van alles doorelkaar hangt) en ook diverse kleintjes.

Teven zou ik je dimmerracks wel uitvoeren met een patch. Vergis je ook niet in deze prijs want dimmerrackjes zijn duur.
                                Momenteel hebben wij onze dimmerracks als volgt :
                                63A in / 32a gezekerd uit / 2x 25a voor de dimmers/6x 16a aux
                                12 ch dimmer (2x6) en 6x 16A vaste spanning op de patch.
                                Achterop zitten 6 harting 16 patchbaar en 6 schuko uitgangen patchbaar. Vooral dat laatste is een uitkomst. Als je nu op het podium een los ACL setje oid hebt staan kan je gewoon een enkele shuko naar je dimmer neer leggen en hoef je geen appart breakout blok te pakken.

Die ledtubes zou ik zowiso gewoon doen! wij hebben er nu 4 maar dat gaat zeer snel uitgebreid worden , alleen maar goede reacties van opdracht gevers. Led parren ect is leuk maar ik vind het momenteel nog net niet...

M.V.G

Comment

Working...