Kickdrum grotere festivals

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

Originally posted by DJ Antoon
    Heb je zelf eens vakantie kom je eens in harderwijk op de markt. Daar hadden ze afgelopen weekend ook wel een systeem engineer mogen hebben. Zelfs de achtergrond muziek was bedroevend...
    De redenen dat bedrijven geen systeemtech inhuren:

1. Ze weten niet wat een systeemtech is en waarvoor het nodig is. Boxen kunnen harder en zachter. Meer niet.
    2. Ze weten wel wat een systeemtech is en wijzen binnen het bedrijf de minst achterlijke aan om dat te gaan doen.
    3. Ze doen alleen maar kutklussen waar zowel het publiek als de bezoekende bands / acts het allemaal maar aan de reet zal roesten en er wordt niks over gezegd. Als het bier maar koud is.

Bij inprik situaties ben ik dan vaak te lief. Ik leg uit dat het systeem van geen kant klopt en dat er meer bij komt kijken dan alleen stekkers erin duwen. Als er ergens een laptop staat met controle over de processors en er is nog tijd, dan ga ik aan de slag. Een jaar later kom je ze weer tegen en is de situatie geen haartje beter.

Wat is nu de moraal? Ze staan dus een jaar later weer met kutgeluid datzelfde evenement te doen. Wat is dan belangrijker? Goed geluid? Of het feit dat de baas van het bedrijf goed bevriend is met de kerel van de gemeente die de subsidie regelt?

Politiek dus. En dus geenszins gemotiveerd om het beste eruit te halen voor de belastingbetaler.

Ik ga boodschappen doen.

Comment

• DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

Originally posted by peterwagner
      Haha, maar dat heb ik ook wel in winkels. Dat er van die kutboseplafondspeakertjes uit fase staan ten opzichte van elkaar....
      En dat je er zo aan staat te ergeren dat je meteen maar weer vertrekt, of een ander hoekje van de winkel op zoekt?
      Ik heb vaak genoeg aan mensen gevraagd of ze dat niet horen, dat druk verschil op je oren... Blijkbaar niet dus.
      Ben ik te kritisch...

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

Originally posted by peterwagner
        speakertjes uit fase staan ten opzichte van elkaar....
        uit polariteit...
        g

Comment

• peterwagner
          • Oct 2008
          • 317

Originally posted by MacGyverSounds
          uit polariteit...
          g
          Klopt, je hebt gelijk.

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

Meldpunt overlast Polen
            lekker belangrijk!

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

Originally posted by gertgeluid
              Wat ik bij veel "beginners" merk is dat ze de kick vaak misbruiken om problemen op te lossen. Als de mix "ballen" mist, duwen ze de kick op, of laten hem te lomp of juist te plakkerig klinken. In werkelijkheid is het systeem gewoon niet in orde. Verder kijken dan de kick is teveel moeite of te moeilijk.

Als het systeem in orde is, valt alles op zijn plek en ga je natuurlijker mixen. Je hoeft dan niks te repareren op de kanalen, anders dan oneffenheden in het instrument, de microfoon, de microfoonplaatsing of de speeltechniek van de muzikant. Bij een goed systeem ben je na één liedje "klaar" en blijf je met je balzak rond de VCA's dansen, draai je hier en daar een galmpje wat korter of langer en krijg je een brede glimlach op je gezicht. Ik kan mixen!

De werkelijkheid is: elke boerenlul kan mixen. Echt waar. Systemen daarentegen... en leren mixen op een slecht getuned systeem... dat is een ander vak. Maar dat is wel wat de avond maakt. Systeem kut? Mix kut. Tenzij je er mee om kan gaan.

Er zijn best veel goede mixers in dit land. Er zijn ook genoeg goede systechs in dit land. Mensen die het allebei kunnen, zijn schaarser. En het is ook jammer dat er veel prutsers systemen inregelen. Ga maar eens op clubtour. Je broek zakt af. Daarmee krijg je ook apenverhalen de wereld in over merk X of merk Y. Onzin. Huur een goede systech in en je krijgt het altijd optimaal voor zover de componenten het toelaten. Met merk X ben je sneller klaar, maar merk Y is in de basis niet slecht alleen vergt meer aandacht. Daar begint het mee. Leer tunen en de juiste beslissingen nemen. Niet staren naar curves en getallen maar afgaan op je eigen gevoel en ervaring. Je oren zijn best handig. Soms veel handiger dan Smaart alleen.

Als ik mocht kiezen tussen een Verona op een perfect getuned systeem en een XL4 op een kutsysteem, dan ga ik voor de Verona. Met de mixer is namelijk niks mis en ik heb geen functionaliteit nodig a la XL4 om het "goed" te krijgen. Met een goed systeem is het gainen, laagaffen en faders open zetten. Tuurlijk kom je met een XL4 verder, maar als het systeem kut is, zal het publiek dat laten merken, en dan kun je wel beweren dat je weet waar al die knopjes voor zijn, maar daar heeft het publiek geen boodschap aan. Die hebben kutgeluid. En nu?

Als elk systeem eens werd aangepakt door een ervaren systech, dan had dit forum niet bestaan. Lekker rustig!
              dit is helemaal mijn idee..... maar: verona wel een matige tafel... maar prima op te mixen met een goed afgesteld PA. Mixer interesseert me eigenlijk heel weinig... het moet vooral handig zijn, snel werken... het gaat erom dat je snel alles kan vinden dus snel kan anticiperen.
              knoppen en waarden :)

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

En die harde kickdrums van Olaf: helemaal fijn dat je het aankaart. Ieder zijn ding hoor. Maar het is alsof er gebrek aan muzikale overtuigingskracht is en dan maar de kick harder.... ik denk dat het trouwens ook best wel een mode-dingetje is geweest de afgelopen 15 jaar.... Wat ik heel fijn vind zijn die geluidslimieten. heerlijk. je kan je eindelijk weer op de muziek focussen. er is zoveel meer te halen dan volume... en het is een uitdaging om powerfull te klinken op beschaafd volume. wat mij betreft zelfs een extra dimensie. Ik vind het echt leuk om mee bezig te zijn namelijk als het goed word gemeten tenminste, door event acoustics ofzo...
                knoppen en waarden :)

Comment

• SoundFacilities
                  • Aug 2013
                  • 24

Wat ik bij veel "beginners" merk is dat ze de kick vaak misbruiken om problemen op te lossen. Als de mix "ballen" mist, duwen ze de kick op, of laten hem te lomp of juist te plakkerig klinken. In werkelijkheid is het systeem gewoon niet in orde. Verder kijken dan de kick is teveel moeite of te moeilijk.

Als het systeem in orde is, valt alles op zijn plek en ga je natuurlijker mixen. Je hoeft dan niks te repareren op de kanalen, anders dan oneffenheden in het instrument, de microfoon, de microfoonplaatsing of de speeltechniek van de muzikant. Bij een goed systeem ben je na één liedje "klaar" en blijf je met je balzak rond de VCA's dansen, draai je hier en daar een galmpje wat korter of langer en krijg je een brede glimlach op je gezicht. Ik kan mixen!

De werkelijkheid is: elke boerenlul kan mixen. Echt waar. Systemen daarentegen... en leren mixen op een slecht getuned systeem... dat is een ander vak. Maar dat is wel wat de avond maakt. Systeem kut? Mix kut. Tenzij je er mee om kan gaan.

Er zijn best veel goede mixers in dit land. Er zijn ook genoeg goede systechs in dit land. Mensen die het allebei kunnen, zijn schaarser. En het is ook jammer dat er veel prutsers systemen inregelen. Ga maar eens op clubtour. Je broek zakt af. Daarmee krijg je ook apenverhalen de wereld in over merk X of merk Y. Onzin. Huur een goede systech in en je krijgt het altijd optimaal voor zover de componenten het toelaten. Met merk X ben je sneller klaar, maar merk Y is in de basis niet slecht alleen vergt meer aandacht. Daar begint het mee. Leer tunen en de juiste beslissingen nemen. Niet staren naar curves en getallen maar afgaan op je eigen gevoel en ervaring. Je oren zijn best handig. Soms veel handiger dan Smaart alleen.

Als ik mocht kiezen tussen een Verona op een perfect getuned systeem en een XL4 op een kutsysteem, dan ga ik voor de Verona. Met de mixer is namelijk niks mis en ik heb geen functionaliteit nodig a la XL4 om het "goed" te krijgen. Met een goed systeem is het gainen, laagaffen en faders open zetten. Tuurlijk kom je met een XL4 verder, maar als het systeem kut is, zal het publiek dat laten merken, en dan kun je wel beweren dat je weet waar al die knopjes voor zijn, maar daar heeft het publiek geen boodschap aan. Die hebben kutgeluid. En nu?

Als elk systeem eens werd aangepakt door een ervaren systech, dan had dit forum niet bestaan. Lekker rustig!

hier ben ik het zo niet mee eens,
                  je mix klinkt niet per definitie lekker/goed door een goed ingeregeld systeem.

het goed laten klinken van heel je mix heeft met meedere factoren te maken:
                  -plaatsing mic's
                  -mic keuze
                  -accoustic geluid (hoe het van zichzelf klinkt)
                  -freq. die elkaar overlappen (kick, bass, git/voc, keys enz.)

daarnaast wat ik veel mensen zie zeggen in dit form is het bijdraaien op de eq, don't! probeer zo veel mogelijk weg te halen.
                  that's the way you do it! *geluidstechnicus*

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

Originally posted by SoundFacilities

daarnaast wat ik veel mensen zie zeggen in dit form is het bijdraaien op de eq, don't! probeer zo veel mogelijk weg te halen.
                    weghaalmixers zijn levensgevaarlijk!

Stel je voor dat je een tafel hebt met een lel van een ingangstrap ervoor-- Hop- naar de 0dB spanningslevels! - Daarna begint de slag door de eq's - waar we dus weer diezelfde hoogwaardige versterkers tegenkomen. Daar begint er iemand lekker alles in de min te draaien.
                    Waarom dan die voortrap er nog in geknoopt?

denk aan je bus : als alles in de - 20 dB de bus opgaat wordt het een klerezooi daar. Je masters zien bijna geen signaal - je master-eq ook niet - je versterkers staan te slapen - omdat er iemand besloten heeft dat je er niet bij mag draaien. Midas, Yamaha en consorten vinden het prima, maar hier op het forum roept er iemand dat ze daar gek zijn…

Ben je gek : weghaalmixers zijn gevaarlijk. Vooral voor hun eigen carriere .

Comment

• DJ Antoon
                      • May 2005
                      • 1681

Precies, probeer rond de 0 te balanceren, dus als je een gebiedje mist, niet al het andere wegtrekken. Nee gewoon de + in.

Ik zie er vaak een eq als volgt afstellen:
                      Dit teveel --> weg, dat teveel --> weg, daar nog ergens teveel --> weg.
                      Gevolg alles staat uiteindelijk ver onder de 0. Ziet er misschien nog aardig uit op een frontplaat, maar de curve van al die eq bandjes samen zien er niet zo mooi uit.

De meeste (er zijn inderdaad uitzonderingen) eq's kunnen niet voor niets ook per eq band versterken.

Afgelopen weekend nog gezien, monitor eq van de avond van tevoren met de wildste landschappen.
                      Maar niet in de gaten dat op de labgruppen 2 ingangen gesommeerd waren.
                      Versterker normaal gezet, eq's er tussenuit, en met een paar bandjes parametrisch waren de artiesten al heel blij.

Comment

• drbeat
                        • Jun 2012
                        • 671

Denk dat het ook wel helder is, en hier al vaak wereldkundig gemaakt: Geluidsversterking is een VAK.

Wat duidelijk naar voren komt is dat men het geheel goed in balans moet staan.

Dat wil zeggen dat de Keten goed moet zijn, wat feitelijk dan weer dit inhoud:

- een goed beginpunt, dus een goed (gestemd) instrument, goed geluidsbestand of goede cd.
                        - een goede weergever of opvanger in de vorm van een Microfoon, een goede CD speler ed. en goede plaatsing
                        van de mic ed.
                        - een goed medium, kabel, zender ontvanger ed.
                        - een goed ontvangstsysteem in de vorm van een preamp in de mixer of bij de digitale mixers en stageboxen een
                        goede preamp in de stagebox.
                        - Een goed chanelstrip waar de klankkleur in gevarieerd wordt.
                        - een goede eventuele bus of matrix waar wat zaken samen komen.
                        - Een goed kabelsysteem tussen voorversterker van de mixer, of voorversterker van de digistagebox
                        naar de Versterker of speakerprocessor/managementsysteem.
                        - een goed kabelsysteem tussen managementsysteem en eindversterker.
                        - een goed kabelsysteem tussen eindversterker en speakerkast.
                        - een goede eindweergever in de vorm van een speaker in samenspraak met de ontwikkelde kast daaromheen cq speakerset.

- een goede terugkoppeling van de ruimte waar het speakersysteem en instrumenten worden gebruikt en weergegeven zodat het zo goed mogelijk klinkt.

en in deze keten van materialen zit de mens die vooral met gehoor, soms gevoel, maar voornamelijk kennis en ervaringen heel deze keten per instrument insteld en afregeld om het zo goed mogelijk te laten klinken.

En als het even kan zullen we consessie's moeten doen in deze keten omdat het kostenaspect van al deze componenten ook nog een stevige rol heeft in het hele verhaal. Als iedereen en elk evenement geld heeft om een top keten weg te zetten of in te huren dan was het geheel al veel minder interessant mijn inziens en wordt het misschien wel weer erg saai.

Al met al toch een aardige aaneenkoppeling van systemen, kabels, versterkers, ed wat de zaak er echt niet gemakkelijker op maakt maar wel duidelijk naar voren komt:

Een goed beginpunt, dus een goed instrument (met bijbehorende muzikant), cd of geluidsfile is ESSENTIEEL wil het uiteindelijk goed klinken en heel de keten optimaal benutten.
                        Je kunt in een mixer nog veel bij schaven en bij poetsen maar daar zit wel een limiet aan, altans zeker aan LIVE.
                        Als een band uit de maat speelt en totaal niet strak en vals speelt kun je nog zo veel kastjes, geweldige eindsets en mixers tussen schuiven....het resultaat zal uiteindelijk net zo bagger zijn alleen een stuk harder....

Maar goed, dat is mijn bescheide mening...ieder is er vrij in natuurlijk daar anders over te denken.
                        Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• gertgeluid
                          • Dec 2006
                          • 520

Originally posted by SoundFacilities
                          hier ben ik het zo niet mee eens,
                          je mix klinkt niet per definitie lekker/goed door een goed ingeregeld systeem.

het goed laten klinken van heel je mix heeft met meedere factoren te maken:
                          -plaatsing mic's
                          -mic keuze
                          -accoustic geluid (hoe het van zichzelf klinkt)
                          -freq. die elkaar overlappen (kick, bass, git/voc, keys enz.)

Heb jij wel eens op een systeempje van Dwali, Casper de Jong, Raymond Bancken, Jurgen Vandewalle, Paul van Baasbank, Hugo Scholten, of een andere ervaren systech gemixt?

Comment

• RayM
                            • Jan 2006
                            • 742

Heb jij wel eens op een systeempje van Dwali, Casper de Jong, Raymond Bancken, Jurgen Vandewalle, Paul van Baasbank, Hugo Scholten, of een andere ervaren systech gemixt?
                            Ja, maar wat wil je daar mee zeggen? Dat het niet fout kan gaan? Een 'goed' ingeregeld systeem is geen garantie voor een goed geluid.
                            Als je dit topic leest dan zitten hier de beste technici van Nederland. En toch krijg je het gevoel dat het in Nederland slecht geregeld is, de kritiek is alom aanwezig. En de festivals die hier voorbij komen worden gedaan door gerenommerde bedrijven, ga er niet van uit dat daar prutsers rondlopen.
                            Van één ding ben ik wel overtuigd, het gaat vaak veel te hard. Een paar decibellen minder geeft vaak al een aangenamere sound.
                            Heerlijk die stilte

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Het systeem, de ruimte, de man die het systeem inregelt en de man achter de knoppen, dat zijn de belangrijkste schakels in de keten.
                              Ook met mindere kwaliteit microfoons, randapparatuur en mengpaneel kun je nog steeds een heel acceptabel geluid neerzetten zolang bovengenoemde in orde zijn.
                              Een slecht afgeregelde FOH set zorgt ervoor dat je steeds achter de feiten aan hobbelt, iemand met 40°C koorts kun je in een vriescel zetten tot hij weer een normale temperatuur heeft maar beter is hij nog steeds niet.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• drbeat
                                • Jun 2012
                                • 671

De mens achter de knopjes is inderdaad het belangrijkste..wat ik wil verduidelijken dat een topset met een mens die niet weet wat hij doet net zo moordend is dan een slecht speakersysteem...heb je iemand die met een budget systeem een aardige mix kan maken het met een topset wellicht ook kan maar een prutser met een topset is misschien wel het allerergste van de kink in de keten...

Maar we begrijpen elkaar wel zo te lezen...
                                Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

Working...