Kickdrum grotere festivals

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • drbeat
    • Jun 2012
    • 671

Originally posted by MusicXtra
    De keren dat ik drumstellen heb gestemd op gigs zijn niet meer te tellen.
    Verbaas me iedere keer weer dat vaak best goede drummers niet in staat zijn een drumkit goed te stemmen.
    Dan ben je denk ik echt niet de enige. En dat heeft me eigenlijk altijd verwonderd, dat dit eigenlijk gemeengoed is....
    ik zelf was daar vaak mee bezig, zeker elk half jaar een nieuw set vellen (zowel voor als achter) want daar sla je met 3x per week optreden toch echt wel de toon uit. Zeker in de zomer bij warmte en een hoge luchtvochtigheid.

Na mijn drukke coverband ben ik blijven hangen bij een geluidsbedrijfje en kwam daar nog al vaak drummers tegen die een perfect Pearl masters set of een DW set toch redelijk bagger stemde en die vellen voornamelijk bij de kick verwaarloosde. Vaak werd met een dubbel Base pedaal vergeten een keflar Falam Salam te gebruiken waardoor bij een avondje flink stampen het vel precies tussen de kloppers scheurt en er daarna flink wat gaffa op getaped wordt...

Die Falam Salam is er juist voor om bij dubble base die vellen wat te ontzien..

Gitaristen hoor ik vaak over een nieuwe set snaren op de gitaar... drummers hakken vaak door tot dat het vel door is en aan vervanging toe is... Jammer dat dit zo gaat maar het is niet echt mooi voor je klank...
    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• jadjong
      • Oct 2003
      • 654

Dat je als gitarist geen backlineroady met een rack reservegitaren meeneemt kan ik begrijpen. Maar zelfs bekende 'man met gitaar' acts hebben nog geen setje snaren aan de zijkant van het podium liggen.

Wat die kick op de zwarte cross betreft;
      Klank van een band wordt gemaakt door de combinatie van band en geluidsfiguur, maar die laatste is niet altijd degene die ook de klank bepaalt.

Comment

• Watt Xtra
        • Oct 2004
        • 1119

De hangende speakertrossen op het hoofdpodium waren ook veel te klein voor de grootte van de wei en het aanwezige publiek! Een delay was wenselijk, de aanwezige outfills; A verkeerd geplaatst, B veel te weinig!

Rond de FOH plek was het geluid nog enigsinds OK.. daarbuiten bagger! Dun, verweg.. niet lekker transperant.. gewoonweg te weinig!
        JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Originally posted by R. den Ridder
          Vervolgens bedacht ik me dat dit festival een vreemde mix van publiek trekt, dus misschien is het een keuze om het zo vriendelijk te laten klinken. .
          Ik heb een aantal antieke bruiloftband-mixers op Facebook met hun foto's van ZC zien voorbij komen, alle kans dat eea klonk als een antieke W-bin set met een boel SPX-90 galm erop..
          Last edited by Gast1401081; 01-08-13, 05:44.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by Watt Xtra
            De hangende speakertrossen op het hoofdpodium waren ook veel te klein voor de grootte van de wei en het aanwezige publiek! Een delay was wenselijk, de aanwezige outfills; A verkeerd geplaatst, B veel te weinig!

Rond de FOH plek was het geluid nog enigsinds OK.. daarbuiten bagger! Dun, verweg.. niet lekker transperant.. gewoonweg te weinig!
            Wanneer een bedrijf zwaar onder de prijs gaat werken moet je dit ergens in terug kunnen zien. In dit geval dus kennelijk gebrek aan kennis van de mensen die het systeem hebben geplaatst en te weinig materiaal. Helaas begint dit een beetje de standaard te worden, en niet alleen op de Zwarte cross.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• gertgeluid
              • Dec 2006
              • 520

Wat ik bij veel "beginners" merk is dat ze de kick vaak misbruiken om problemen op te lossen. Als de mix "ballen" mist, duwen ze de kick op, of laten hem te lomp of juist te plakkerig klinken. In werkelijkheid is het systeem gewoon niet in orde. Verder kijken dan de kick is teveel moeite of te moeilijk.

Als het systeem in orde is, valt alles op zijn plek en ga je natuurlijker mixen. Je hoeft dan niks te repareren op de kanalen, anders dan oneffenheden in het instrument, de microfoon, de microfoonplaatsing of de speeltechniek van de muzikant. Bij een goed systeem ben je na één liedje "klaar" en blijf je met je balzak rond de VCA's dansen, draai je hier en daar een galmpje wat korter of langer en krijg je een brede glimlach op je gezicht. Ik kan mixen!

De werkelijkheid is: elke boerenlul kan mixen. Echt waar. Systemen daarentegen... en leren mixen op een slecht getuned systeem... dat is een ander vak. Maar dat is wel wat de avond maakt. Systeem kut? Mix kut. Tenzij je er mee om kan gaan.

Er zijn best veel goede mixers in dit land. Er zijn ook genoeg goede systechs in dit land. Mensen die het allebei kunnen, zijn schaarser. En het is ook jammer dat er veel prutsers systemen inregelen. Ga maar eens op clubtour. Je broek zakt af. Daarmee krijg je ook apenverhalen de wereld in over merk X of merk Y. Onzin. Huur een goede systech in en je krijgt het altijd optimaal voor zover de componenten het toelaten. Met merk X ben je sneller klaar, maar merk Y is in de basis niet slecht alleen vergt meer aandacht. Daar begint het mee. Leer tunen en de juiste beslissingen nemen. Niet staren naar curves en getallen maar afgaan op je eigen gevoel en ervaring. Je oren zijn best handig. Soms veel handiger dan Smaart alleen.

Als ik mocht kiezen tussen een Verona op een perfect getuned systeem en een XL4 op een kutsysteem, dan ga ik voor de Verona. Met de mixer is namelijk niks mis en ik heb geen functionaliteit nodig a la XL4 om het "goed" te krijgen. Met een goed systeem is het gainen, laagaffen en faders open zetten. Tuurlijk kom je met een XL4 verder, maar als het systeem kut is, zal het publiek dat laten merken, en dan kun je wel beweren dat je weet waar al die knopjes voor zijn, maar daar heeft het publiek geen boodschap aan. Die hebben kutgeluid. En nu?

Als elk systeem eens werd aangepakt door een ervaren systech, dan had dit forum niet bestaan. Lekker rustig!

Comment

• MarkRombouts
                • Jan 2005
                • 1391

Pfoe dat is nogal een statement !!

Maar met een harde kern van waarheid in mijn ogen

Comment

• daviddewaard
                  • Mar 2008
                  • 627

Originally posted by gertgeluid
                  Wat ik bij veel "beginners" merk is dat ze de kick vaak misbruiken om problemen op te lossen. Als de mix "ballen" mist, duwen ze de kick op, of laten hem te lomp of juist te plakkerig klinken. In werkelijkheid is het systeem gewoon niet in orde. Verder kijken dan de kick is teveel moeite of te moeilijk.

Als het systeem in orde is, valt alles op zijn plek en ga je natuurlijker mixen. Je hoeft dan niks te repareren op de kanalen, anders dan oneffenheden in het instrument, de microfoon, de microfoonplaatsing of de speeltechniek van de muzikant. Bij een goed systeem ben je na één liedje "klaar" en blijf je met je balzak rond de VCA's dansen, draai je hier en daar een galmpje wat korter of langer en krijg je een brede glimlach op je gezicht. Ik kan mixen!

De werkelijkheid is: elke boerenlul kan mixen. Echt waar. Systemen daarentegen... en leren mixen op een slecht getuned systeem... dat is een ander vak. Maar dat is wel wat de avond maakt. Systeem kut? Mix kut. Tenzij je er mee om kan gaan.

Er zijn best veel goede mixers in dit land. Er zijn ook genoeg goede systechs in dit land. Mensen die het allebei kunnen, zijn schaarser. En het is ook jammer dat er veel prutsers systemen inregelen. Ga maar eens op clubtour. Je broek zakt af. Daarmee krijg je ook apenverhalen de wereld in over merk X of merk Y. Onzin. Huur een goede systech in en je krijgt het altijd optimaal voor zover de componenten het toelaten. Met merk X ben je sneller klaar, maar merk Y is in de basis niet slecht alleen vergt meer aandacht. Daar begint het mee. Leer tunen en de juiste beslissingen nemen. Niet staren naar curves en getallen maar afgaan op je eigen gevoel en ervaring. Je oren zijn best handig. Soms veel handiger dan Smaart alleen.

Als ik mocht kiezen tussen een Verona op een perfect getuned systeem en een XL4 op een kutsysteem, dan ga ik voor de Verona. Met de mixer is namelijk niks mis en ik heb geen functionaliteit nodig a la XL4 om het "goed" te krijgen. Met een goed systeem is het gainen, laagaffen en faders open zetten. Tuurlijk kom je met een XL4 verder, maar als het systeem kut is, zal het publiek dat laten merken, en dan kun je wel beweren dat je weet waar al die knopjes voor zijn, maar daar heeft het publiek geen boodschap aan. Die hebben kutgeluid. En nu?

Als elk systeem eens werd aangepakt door een ervaren systech, dan had dit forum niet bestaan. Lekker rustig!
                  helemaal mee eens!!

er zin genoeg p.a boeren die een zooi bananeboxen ophangen zonder enige know how, en denken dat het dan goed is.
                  vaak zat op festivals als gasttech meegemaakt, dat er toch een behoorlijk deftig setje hinh wat echt klonk als een opgeblazen dap setje, een goede systeemtech is bijna nog belangrijker dan een goed systeem
                  Last edited by daviddewaard; 01-08-13, 01:16.
                  A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• RayM
                    • Jan 2006
                    • 742

Heren, verkoop/verhuur je kennis. Dan komt het helemaal goed en kunnen we dit forum opheffen.
                    Heerlijk die stilte

Comment

• peterwagner
                      • Oct 2008
                      • 317

Het zou ook helpen als technici weten waar hun grenzen liggen. Ik weet van mezelf dat ik geen systeemtech ben. Ik begrijp precies wat systeemtechnici doen, en de theorie er achter maar zelf tunen ben ik niet goed in. Daarom begin ik er ook niet aan.

Comment

• gertgeluid
                        • Dec 2006
                        • 520

Originally posted by RayM
                        Heren, verkoop/verhuur je kennis. Dan komt het helemaal goed en kunnen we dit forum opheffen.
                        Er zijn steeds meer "PA boeren" die dit beseffen, maar nog steeds te weinig. De winst is dubbel en dwars. Bands zijn blij, bezoekers zijn blij en de PA boer krijgt een pluim en waarschijnlijk meer opdrachten. De kick is dan gegarandeerd goed. Einde topic

Comment

• gertgeluid
                          • Dec 2006
                          • 520

Originally posted by peterwagner
                          Het zou ook helpen als technici weten waar hun grenzen liggen. Ik weet van mezelf dat ik geen systeemtech ben. Ik begrijp precies wat systeemtechnici doen, en de theorie er achter maar zelf tunen ben ik niet goed in. Daarom begin ik er ook niet aan.
                          Er zijn regelmatig zeer interessante cursussen via AEM te volgen met Bob of Magu. Beschouw ze als een basis voor het vak systeemtech. Met andere woorden: het afronden van de cursus zegt niks. Je bent echt niet volleerd systeemtech als je de cursus hebt gevolgd. Het is wel de voedingsbodem om het vak beter te kunnen beoefenen. Of je goed bent, is een kwestie van aanleg en ervaring. Ik ben er ook van overtuigd dat je het vak pas perfect kan uitvoeren als je zelf regelmatig mixt. Je weet anders simpelweg niet tegen welke problemen een mix engineer aan loopt als je het zelf niet kunt ervaren.

Weten waar je grenzen liggen en daar ook rekening mee houdende, ben je al een heel eind. Dat zouden meer mensen moeten doen! Helaas is dat niet zo simpel, want natuurlijk neem je elke klus aan die je wordt aangeboden. Je ziet wel waar het schip strandt. Soms valt het mee, soms valt het tegen, en dan geef je het systeem de schuld. Of je staat er boven, lost de problemen op en bent de beste van de avond. In het land der blinden...

We sukkelen lekker door.

Comment

• peterwagner
                            • Oct 2008
                            • 317

Originally posted by gertgeluid
                            Er zijn regelmatig zeer interessante cursussen via AEM te volgen met Bob of Magu. Beschouw ze als een basis voor het vak systeemtech. Met andere woorden: het afronden van de cursus zegt niks. Je bent echt niet volleerd systeemtech als je de cursus hebt gevolgd. Het is wel de voedingsbodem om het vak beter te kunnen beoefenen. Of je goed bent, is een kwestie van aanleg en ervaring. Ik ben er ook van overtuigd dat je het vak pas perfect kan uitvoeren als je zelf regelmatig mixt. Je weet anders simpelweg niet tegen welke problemen een mix engineer aan loopt als je het zelf niet kunt ervaren.

We sukkelen lekker door.
                            Ik heb zelf de cursus van Magu gevolgd, ik heb er erg veel geleerd. Maar het is inderdaad de basis. Ik gebruik het vooral bij m'n werk als FOH en Mon tech. Mochten er echt grote fouten in een systeem zitten dan kan ik het vaak wel oplossen, maar het inregelen laat ik toch echt aan systeemtechs over.

Comment

• DJ Antoon
                              • May 2005
                              • 1681

Heb je zelf eens vakantie kom je eens in harderwijk op de markt. Daar hadden ze afgelopen weekend ook wel een systeem engineer mogen hebben. Zelfs de achtergrond muziek was bedroevend...

Comment

• peterwagner
                                • Oct 2008
                                • 317

Originally posted by DJ Antoon
                                Heb je zelf eens vakantie kom je eens in harderwijk op de markt. Daar hadden ze afgelopen weekend ook wel een systeem engineer mogen hebben. Zelfs de achtergrond muziek was bedroevend...
                                Haha, maar dat heb ik ook wel in winkels. Dat er van die kutboseplafondspeakertjes uit fase staan ten opzichte van elkaar....

Comment

Working...