Kickdrum grotere festivals

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RayM
    • Jan 2006
    • 742

Het wordt tijd dat de bands jullie in gaan huren als technicus......
    Last edited by RayM; 30-07-13, 11:20.
    Heerlijk die stilte

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

Originally posted by RayM
      Het wordt tijd dat de bands jullie in gaan huren als technicus
      we doen het gewoon omgekeerd : wij gaan de bands wel inhuren..

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Komen er een hoop bands zonder werk te zitten.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• dexter
          • Jul 2005
          • 433

Maar dan worden de bandjes kwa kwaliteit en performance wel beter.
          Die houtige mensen die saai voor zich uit staren alsof ze kraftwerk zijn mogen
          van mij part thuis blijven.

Nee dan zijn er heel andere acts die musicaal of kwa uitstraling veel leuker doen.

Comment

• drbeat
            • Jun 2012
            • 671

Ik hoor dit ook vaak bij dit soort festivalletjes. En verwonder mij altijd waarom die kick zo laag gaat... Volgens mij klinkt een mix veel lekkerder en strakker als de basgitaar zeg maar het allerlaagste gaat met de grondtonen, en de kick niet te veel in die grondtonen hoorbaar is... Ik heb haast nooit met gates gewerkt en werk er nu nog vrij weinig mee. puur omdat ik vind dat een drummer zijn drumstel heeft gestemd en vind dat die zo moet klinken.

Je moet toch een beetje groepjes maken in je mix, en zorgen dat niet alles op een bepaald gebied zit? Gewoon alles in groepjes zetten op je octaafband... zorgen dat de gitaar en toetsen de zang niet wegdrukken, en dat de drums de bassgitaar niet wegdrukt maar dat alle instrumenten elkaar aanvullen en daardoor het 1 geheel wordt. Je hebt automatisch wat overlap van de instrumenten maar de grondtoon van elk afzonderlijk instrument moet je zorgen dat die elkaar niet overlappen. Dan doe je het volgens mij al als muzikant cq geluidsman het al heel erg goed als je dit voor elkaar hebt...

Maar dit gaat vaak al mis bij bandjes.... IEDERE muziekant cq instrument moet veel laag bevatten volgens de muzikanten.. want dat klinkt vetter... Wat natuurlijk leugen nummer 1 is...

Ik vind dat een goede band met bijbehorende instrumenten eigenlijk geen enkele aanpassing nodig heeft op die grote schuivenbak alleen om de eventuele nevenefecten van de zaal of het buitenpodium te elimineren....en de verhoudingen er op af te stemmen...
            Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

Originally posted by drbeat
              Ik heb haast nooit met gates gewerkt en werk er nu nog vrij weinig mee. puur omdat ik vind dat een drummer zijn drumstel heeft gestemd en vind dat die zo moet klinken.
              Hangt sterk van je locatie af. In een kleine zaal is het niet fijn als je de snare of floortom na een kwartier nog hoort nagalm. Daarvoor zijn die gates, die nagalm controleren.
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• drbeat
                • Jun 2012
                • 671

Originally posted by renevanh
                Hangt sterk van je locatie af. In een kleine zaal is het niet fijn als je de snare of floortom na een kwartier nog hoort nagalm. Daarvoor zijn die gates, die nagalm controleren.
                Ja dat klopt, en dan gebruik je het eigenlijk om te zorgen dat die tom niet mee gaat resoneren in het geluid uit de PA.
                En gewoon om het zaakje bij te schaven... en de ruwe kantjes er af te schaven... niet om dat geluid helemaal uit zijn ballans te trekken...of zo'n digitaal tommetje na te gaan doen....koop dan een digidrums...

Maar blijf er bij dat een goed gestemd drumstel en goede mics en goed geplaatst je toch het mooiste resultaat hebt en vaak er niet heel veel aan hoeft te doen...beetje bijschaven maar niet om het drumstel dan opeens wel te laten klinken...
                Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4516

En ik boei mij helemaal niet voor de leer dat het in principe "hoort" om alle instrumenten zonder aanpassing door te geven.
                  Ook een goedklinkend, op elkaar aangepast stel muzikanten staat gewoon in een ruimte. En speelt in veel gevallen meerdere stijlen. Als FOH man wil ik als bandleider in ieder geval wel dat je iets meer doet dan alle volumes in balans trekken en wat noisegates te plaatsen.

Wij leveren als band bijvoorbeeld bewust alles droog aan. Dan kan de zaalmixer exact de juiste hoeveelheid galm/delay in zijn mix zetten. Als je dan weer een "alles recht" man tegenkomt dan wil dat nog wel eens tegenvallen. Zeker omdat alles ook DI is. Dus je hebt met de cleane gitaar gewoon een gortdroog signaal. In een dansband mag je compressie gewoon horen werken want dat grooved. (mits goed gedaan. Dat wel)

Wat ik wel veel hoor is (te) creatief werken met delay. Dat je als band op altijd de verkeerde plekken stukken van je spel uit de maat hoort doorlopen. Dat doen de "alles moet recht" jongens vaak weer wel

De PA man is een onderdeel van het team. En die mag, nee moet, gewoon proberen het totaalgeluid naar een hoger plan te trekken. En dan zijn kraakjes en brommetjes minder belangrijk dan zo nu en dan stevig aan je EQ te draaien.
                  lekker belangrijk!

Comment

• drbeat
                    • Jun 2012
                    • 671

Originally posted by showband

Als FOH man wil ik als bandleider in ieder geval wel dat je iets meer doet dan alle volumes in balans trekken en wat noisegates te plaatsen.

Wij leveren als band bijvoorbeeld bewust alles droog aan. Dan kan de zaalmixer exact de juiste hoeveelheid galm/delay in zijn mix zetten. .
                    Dan ben je al op een hoger niveau bezig je mix te maken. vaak kom je bij veel bandjes hier nog niet eens aan toe om dat je meer damage control toe aan het passen bent.
                    Het oppoetsen van je mix is dan erg moeilijk. Als je werkt zoals je nu beschrijft dan kun je inderdaad meer uit je knoppenbakken halen.

In principe is het aangeboden signaal dan al representatief en kun je hier al mee aan de slag. En zo te horen werken jullie met digidrums en alles met DI's . dan is het al totaal anders werken en dan komt je vak veel meer tot zijn recht. dan ben je echt sound aan het maken en een aanvulling op de band.

En hebben jullie een keuze gemaakt hoe je de instrumenten aanbied bij de FOH. En dat er dan wat verlangt wordt van de knoppenman er achter. Veel bands denken hier niet eens over na..

Mijn inziens is dan het werken met een DIGI tafel ideaal omdat je dan per nummer je instellingen kunt maken en opslaan en je de onvolkomenheden van je zaal al aardig weg gewerkt hebt met je EQ.
                    Altans op deze manier werk ik zelf dan met mijn eigen bandje. Daar schaaf je zelfs per nummer aan je sound, en kun je feitenlijk tot het uiterste gaan..

Maar goed, dat is mijn bescheiden mening. En ik begrijp die van Showband en anderen zeerzeker en is ook een waarheid. Al met al komt het neer op SMAAK. Toch?

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Ja dat klopt, en dan gebruik je het eigenlijk om te zorgen dat die tom niet mee gaat resoneren in het geluid uit de PA.
                      En gewoon om het zaakje bij te schaven... en de ruwe kantjes er af te schaven... niet om dat geluid helemaal uit zijn ballans te trekken...
                      De belangrijkste reden voor gebruik van gates is bij mij nog steeds om overspraak tegen te gaan en de al te enthousiaste toms en kickdrums wat in te tomen.
                      In ieder geval niet om een 'eigen' sound te creƫren, als dat de bedoeling was dan had ik wel op het podium tussen de andere muzikanten gestaan.

Comment

• R. den Ridder
                        • Sep 2000
                        • 1500

Op de Zwarte cross viel me de klankkleur zowiezo op, Reggaeweide, megatent, Bayou en Hoofdpodium klonken ontzettend laidback, niet slecht, maar bijna "loom".
                        Deels inderdaad door een wollige mix in het midlaag, maar ook veel galmpjes her en der die meer systeem-gerelateerd dan per instrument klonken.

Vervolgens bedacht ik me dat dit festival een vreemde mix van publiek trekt, dus misschien is het een keuze om het zo vriendelijk te laten klinken. Heb op de Dansvloer na ook geen enkel moment het idee gehad dat ik extreme niveaus te verwerken kreeg.
                        De dansvloer vond ik overigens echt ruk klinken, verhouding tussen Sub en alles boven de 100hz was volledig zoek, kwam geen energie van de djsets af hierdoor.

Comment

• drbeat
                          • Jun 2012
                          • 671

Originally posted by MusicXtra
                          De belangrijkste reden voor gebruik van gates is bij mij nog steeds om overspraak tegen te gaan en de al te enthousiaste toms en kickdrums wat in te tomen.
                          In ieder geval niet om een 'eigen' sound te creƫren, als dat de bedoeling was dan had ik wel op het podium tussen de andere muzikanten gestaan.
                          Das zeker waar. En een drumstel wat zo onversterkt al niet klinkt, klint versterkt nog veel beroerder...mijn inziens. maar goed...ieder zijn ding..

Al deel ik deze mening zeker nog het meest.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Das zeker waar. En een drumstel wat zo onversterkt al niet klinkt, klint versterkt nog veel beroerder...
                            De keren dat ik drumstellen heb gestemd op gigs zijn niet meer te tellen.
                            Verbaas me iedere keer weer dat vaak best goede drummers niet in staat zijn een drumkit goed te stemmen.

Comment

• MarkRombouts
                              • Jan 2005
                              • 1391

Kick blijft lastig. Klank daarvan is toch wel erg afhankelijk van de gespeelde muziekstijl. Maar staat inderdaad vaak te prominent in de mix.

Wat betreft stemmen: veel drummers hebben daar inderdaad geen kaas van gegeten. Dan kun je soms nog beter een drumkit van een backline verhuur hebben.

Wat betreft stemmen 2: Had laatst voor een productie een inhuur piano (zo'n echte akoestische, geen electrische). De leverancier daarvan kwam hem brengen met de mededeling dat hij al gestemd was. Ik hoorde dit helaas pas toen hij al weer weg was. Na een paar akkoorden, diezelfde leverancier maar weer gebeld dat hij toch nog even langs mocht komen voor de uitvoering.

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Originally posted by MarkRombouts
                                De leverancier daarvan kwam hem brengen met de mededeling dat hij al gestemd was. Ik hoorde dit helaas pas toen hij al weer weg was. Na een paar akkoorden, diezelfde leverancier maar weer gebeld dat hij toch nog even langs mocht komen voor de uitvoering.
                                Dan ontbreekt het de leverancier duidelijk aan basiskennis... Een piano is per definitie ontstemt wanneer je deze vervoert en ergens op een podium plaatst waar temperatuur en RV anders zijn als in de opslag.
                                @Showband: Mijn streven is altijd die sound te creeren zoals de band in kwestie bedoelt, niks meer en niks minder.

Comment

Working...