Digitale eindtrappen vs conventionele eindtrappen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    er is ook op hoog volume met een live opname van een drumsolo getest.
    Deze opname had losse >110dB klappen op snare vanuit het niets.

    EN met geproduceerde dynamische muziek. waarin dikke accenten lagen.

    We luisterden nadrukkelijk naar verschillen. En de verschillen tussen best bekend staande apparatuur.
    Ook was vrijwel de hele aanwezige ploeg ervaren luisteraar qua livesound.

    alles uitsluiten kan natuurlijk niet. Maar ik denk wel dat de klankkarakteristiek en toepasbaarheid goed genoeg in te schatten viel om een keuze te maken. Dat het daarna op smaak uiteen gaat lopen hou je. Maar uiteindelijk is de taak en de begrenzing van een eindbak ook om eerlijk te zijn natuurlijk lang zo bepalend niet als een microfoon of een speakerset.
    Er IS een verschil als je een eindbak moet kiezen. Maar voor een kleine bandset in een cafe of bruiloft zullen de gebruikers echt met vrijwel alle aanwezige materiaal prima wegkomen. Zo eerlijk moeten we ook zijn.

    Maar er zijn duidelijk meerdere aanwezigen die digi op laag totaal anders zijn gaan zien.... waaronder ik

    voor studioafluistering is wel erg duidelijk geworden dat eindbakken vre-se-lijk kunnen kleuren.
    lekker belangrijk!

    Comment

    • Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

      Originally posted by Kasper
      - Dap stage-amp: zeker niet verkeerd totdat ik de prijs hoorde. 1000,00 euro voor een Dap?
      Dan heb je het ook over een serieuze middenklasser. Vergeet niet dat het ook een amp is die 2 ohm stabiel kan draaien en volgens mij aardig zijn mannetje kan staan. Dat er nu toevallig het (beladen) merk van DAP op staat wil dus even niks zeggen over de geluidskwaliteit

      Combineer het ding met een X-serie stackje en ik denk dat je een aardig lokaal poppodiumpje ermee blij zal maken.

      Wat ik wel nog een beetje in het test-'verslag' mis is hoe de digitale amps zich houden als je langdurig veel vermogen vraagt. De conventionele amps zullen het zonder veel problemen trekken, maar als je een Synq 2K2 op het mid/hoog zet en even een tiental minuten flink open draait, gaan op een gegeven moment ook de 'Protect' lampjes aan omdat het ding gewoon niet genoeg spanning meer over heeft.

      Op het laag is klasse D perfect omdat je gewoon echt flinke dreunen uit kan delen met die versterkers, op mid-hoog ben ik zelf wel fan van klasse H.
      First make it work, then make it look pretty!

      Comment

      • salsa
        • Jan 2007
        • 1315

        Originally posted by Stoney3K

        Wat ik wel nog een beetje in het test-'verslag' mis is hoe de digitale amps zich houden als je langdurig veel vermogen vraagt. De conventionele amps zullen het zonder veel problemen trekken, maar als je een Synq 2K2 op het mid/hoog zet en even een tiental minuten flink open draait, gaan op een gegeven moment ook de 'Protect' lampjes aan omdat het ding gewoon niet genoeg spanning meer over heeft.

        Huh?? Een switch mode power supply heeft geen trafo en krijgt direct zijn spanning binnen, hoe en waarom zou een smps niet genoeg spanning krijgen!?!?!?! Juist dit is het geval bij conventionele trafo bakken, niet bij Digi bakken...
        Echt onzin! Verdiep je eens in het puls breedte modulatie techniek.


        Op het laag is klasse D perfect omdat je gewoon echt flinke dreunen uit kan delen met die versterkers, op mid-hoog ben ik zelf wel fan van klasse H.

        Begint een HiFi gehalte te krijgen waarbij de greins weer te ontdekken is rond mijn mond...
        We moeten erg blij zijn met de nieuwe ontwikkelingen en niet stil blijven staan met de oude technieken.
        Ik heb zelf reeds ontdekt dat een Crown MA5000 een bar slechte conventionele versterker is en dat zelfs de Crown
        XTI 6000 beter presteert op het laag..
        En een gewichts besparing van maar liefst 75 -80%! En dan nog zeuren??

        Dave
        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

        Comment

        • salsa
          • Jan 2007
          • 1315

          Originally posted by Hansound
          Ik was er niet bij, (vind het wel errug fijn dit allemaal te lezen) maar heb een vraag over de test,

          Ik heb door de jaren heen verschillende sets gehoord en die met een test cd fantastisch klonken maar die zodra er een live band over speelde helemaal onderuit gingen,

          De goedkope amps doen het op een discoset vaak best maar zodra ik mn snare lekker vet in de mix gooi bij een live band dan is het snel gebeurt met veel amps (en sets).
          Hoe is jullie idee over de test met dit in gedachte ?
          Ga eens een cursus 'geluids mixing' doen, lijkt wel of je geen Band kan mixen...
          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            han kan best mixen hoor...

            En zeker met speakerboxen zijn er zat die het bij een drive in goed doen maar voor livegebruik grote tijd zuigen.
            lekker belangrijk!

            Comment

            • Tofke78
              • Jan 2005
              • 504

              Misschien niet gepast hier, maar ik werk met QSC PL4.0 en PL380. Gebruikt voor de versterking van een live band. Zijn deze ok of zou ik ook beter overschakelen naar digitaal???

              Comment

              • jack
                • Apr 2002
                • 1090

                salsa heeft makkelijk praten
                gebruikt alleen nexo systemen.....

                Kenmerk van de gemiddelde dixo set is dat bij een "live" uithaal vaninstrument of vocaal deze hartstikke dicht slaat.
                Rode lampjes lijken door te branden en gaan niet meer uit!.

                na een kwartier "Live"spelen vinden de tweeters het welletjes.
                Het scheidingsfilter loopt vol, de amp gaat in de dc protect.................dan is het lekker stil......


                Een goede limiter zoals in de nexo processoren zit .
                ,limit daar waar nodig is en laat de rest van het geluid ongemoeid....

                het belangrijkste : het blijftspelen en blijft heel…
                Ik heb vroeger veel zelfbouwsetsgemaakt. Voor dixo heel goed. Live vielen ze door de mand…..
                Last edited by jack; 28-10-11, 19:09.
                JVM sound de NEXO specialist

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  Originally posted by Tofke78
                  Misschien niet gepast hier, maar ik werk met QSC PL4.0 en PL380. Gebruikt voor de versterking van een live band. Zijn deze ok of zou ik ook beter overschakelen naar digitaal???
                  Die vallen onder de categorie 'digitaal', eigenlijk is er niet zoveel digitaal aan. Het gaat erom dat de voeding geschakeld is.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • metalteacher
                    • Dec 2007
                    • 467

                    ik heb het gevoel dat we weer langzaam afdalen naar een merkendiscussie, en volgens mij heeft de test van afgelopen zondag toch duidelijk aangetoond dat er minder verschil tussen de merk zit als aanvankelijk werd gedacht. voor mij ook een eye opener. de dynacord s1200 klonk prima in mijn oren, net zoals de synq en de dap. ik vraag het me werkelijk af of de digitale versterkers nu echt de geest geven bij zware continu belasting. er moeten hier toch verhuurbedrijven te vinden zijn met ervaringen hierin?

                    ik was zelf tot de conclusie gekomen (misschien voorbarig) dat bij een eventuele aanschaf van digitaal te gaan voor een extra zwaar type om er zeker van te zijn dat de voeding niet zou inzakken. eerlijk gezegd denk ik dus zelf dan ook dat de betrouwbaarheid van de voeding minder is.

                    nu rijst bij mij dan de vraag, is zoiets te meten (vergelijken) in een test?
                    Steelwing - Full Speed Ahead!!!

                    Comment

                    • Big Bang
                      • Apr 2008
                      • 652

                      Betrouwbaarheid van de voeding is iets wat je gewoon kunt halen uit de gebruikerservaringen. Bij sommige budget amps wordt iets te veel bezuinigd, dat zie je dan misschien niet zo veel terug in de geluidskwaliteit, maar in dingen als stevigheid, lagere ohmse belasting, beveiligingen, koeling etc.

                      Echter als je bijvoorbeeld een LAB FP6400, QSC PL4.0 of een andere bewezen bak neemt dan zou ik me om dat soort zaken geen zorgen maken. Ik denk dat de verschillen in betrouwbaarheid niet veel veranderen naar gelang het type. De verhouding van defecte amps na x jaar (percentage defecte budget amps / percentage defecte dure amps) zal niet veel meer verschillen voor schakelende of conventionele voedingen. Tegenwoordig weten ze ook in China in princiepe wel hoe ze een amp met schakelende voeding in elkaar moeten steken.
                      It's time to play the music, It's time to light the lights ...

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        Originally posted by metalteacher
                        nu rijst bij mij dan de vraag, is zoiets te meten (vergelijken) in een test?
                        Wanneer je dit wilt gaan meten begeef je je op glad ijs, alle metingen die ik aan 'digitale' versterkers heb gedaan waren op zijn zachtst gezegd ronduit teleurstellend.
                        Dit komt simpelweg omdat een testsignaal weinig overeenkomst heeft met een muziek signaal. De digitale amps zullen bij metingen van vol vermogen binnen enkele tienden van seconden nog slechts de helft of minder van het opgegeven vermogen kunnen leveren waar een conventionele amp vrolijk continu zijn volle vermogen af blijft geven.
                        Je zou dan ook verwachten dat bij een lange bastoon de digitale amps door de mand vallen, dat is wel en niet het geval. Doordat het verschil in volume bij een halvering van het vermogen slechts 3 dB is valt het sowieso niet op en verder komen lange noten op echt full power nauwelijks voor in muziek.
                        Wil je een goed vergelijk van hoe digitale amps zich ten opzichte van analoge amps houden onder maximale belasting dan zou je, net als bij de testmiddag, twee identieke sets naast elkaar moeten zetten en bijvoorbeeld continu terror op vol vermogen moeten draaien en dat ook nog eens bij de maximaal te verwachten omstandigheden qua temperatuur.
                        De vraag is alleen of het realistisch is omdat er nog teveel variabelen meespelen en of er 'liefhebbers' zijn die hun kostbare versterkers hier voor willen lenen want de kans is er dat het een destructieve test wordt.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • vdbeke
                          • Aug 2011
                          • 74

                          @musicXtra:

                          Het is niet omdat de voeding een smps is, dat je een digitale versterker hebt. Dan is een AB versterker met smps gevoed ook digitaal? Spijtig genoeg komt er toch veel meer bij kijken:



                          Ga je kijken naar klasse H wordt het uitgangssignaal teruggekoppeld naar de voeding. En zal de voedingsspanning een omhullende worden van het uitgangssignaal:



                          Tja de voedingskwestie, een conventionele versterker die op zijn maximum zit loopt tegen de voedingsspanning aan en gaat hoorbaar in de clip. Digitale versterkers hebben wat "reserve" om gedurende korte tijd extra gas te geven. Het toffe eraan is dat de meeste fabrikanten het maximum opgeven, maar niet hoe lang ze dit maximum kunnen leveren. Naar het schijnt hebben deze versterkers problemen met een zuivere sinus, dus testen zal moeilijk gaan denk ik.

                          Leek me wel interessant om even de technische kant achter de digitale versterkers toe te voegen aan dit uiterst leerzame topic.

                          Comment

                          • DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

                            Oorspronkelijk geplaatst door Stoney3K


                            Wat ik wel nog een beetje in het test-'verslag' mis is hoe de digitale amps zich houden als je langdurig veel vermogen vraagt. De conventionele amps zullen het zonder veel problemen trekken, maar als je een Synq 2K2 op het mid/hoog zet en even een tiental minuten flink open draait, gaan op een gegeven moment ook de 'Protect' lampjes aan omdat het ding gewoon niet genoeg spanning meer over heeft.

                            Huh?? Een switch mode power supply heeft geen trafo en krijgt direct zijn spanning binnen, hoe en waarom zou een smps niet genoeg spanning krijgen!?!?!?! Juist dit is het geval bij conventionele trafo bakken, niet bij Digi bakken...
                            Echt onzin! Verdiep je eens in het puls breedte modulatie techniek.






                            Hmm, ik zou even wat minder vet gedrukt reageren.
                            Ook een switch mode power supply bevat een trafo, al draait deze op hogere frequenties en andere (blok) golfvormen.
                            Ik zou ook niet graag een versterker hebben welke niet galvanisch gescheiden is van het net.
                            Vergeet niet dat er vele PWM technieken zijn, met elk hun voor en nadelen.
                            En ja ook een geschakelde voeding kan ook als gevolg van thermische (over) belasting zijn spanning of stroom gaan knijpen, het resultaat is dan niet zoveel anders. Als dit niet het geval was dan zou een geschakelde versterker bij 4 ohm exact 2x zoveel vermogen af moeten geven als bij 8 ohm. Dat is (bijna) nooit het geval.

                            Een switched mode zou ook altijd een gestabiliseerde spanning af kunnen geven, onafhankelijk van de netspanning, echter is dat meestal bij versterkers niet zo. Je moet je ook afvragen of je dat wel zou willen, bij zakkende netspanning moet de stroom opname groter worden om hetzelfde vermogen (P=UxI) te kunnen produceren. In die gevallen dat de netspanning niet ok is, zal als gevolg hiervan zeer waarschijnlijk de netspanning alleen maar verder zakken tot... Ook is het ingangscircuit van de switched mode er niet altijd op berekend om die extra stromen aan te kunnen.

                            Het is niet voor niks dat een aantal betere typen de stroom opname uit het net meten, en daarop limiters etc aanpassen. Dit is niet enkel om de 16A zekering van de stroom voorziening erin te laten blijven. Ook al klinkt dit marketing technisch wel beter.

                            Comment

                            • DJ Antoon
                              • May 2005
                              • 1681

                              Oorspronkelijk geplaatst door Stoney3K


                              Wat ik wel nog een beetje in het test-'verslag' mis is hoe de digitale amps zich houden als je langdurig veel vermogen vraagt. De conventionele amps zullen het zonder veel problemen trekken, maar als je een Synq 2K2 op het mid/hoog zet en even een tiental minuten flink open draait, gaan op een gegeven moment ook de 'Protect' lampjes aan omdat het ding gewoon niet genoeg spanning meer over heeft.

                              Huh?? Een switch mode power supply heeft geen trafo en krijgt direct zijn spanning binnen, hoe en waarom zou een smps niet genoeg spanning krijgen!?!?!?! Juist dit is het geval bij conventionele trafo bakken, niet bij Digi bakken...
                              Echt onzin! Verdiep je eens in het puls breedte modulatie techniek.






                              Hmm, ik zou even wat minder vet gedrukt reageren.
                              Ook een switch mode power supply bevat een trafo, al draait deze op hogere frequenties en andere (blok) golfvormen.
                              Ik zou ook niet graag een versterker hebben welke niet galvanisch gescheiden is van het net.
                              Vergeet niet dat er vele PWM technieken zijn, met elk hun voor en nadelen.
                              En ja ook een geschakelde voeding kan ook als gevolg van thermische (over) belasting zijn spanning of stroom gaan knijpen, het resultaat is dan niet zoveel anders. Als dit niet het geval was dan zou een geschakelde versterker bij 4 ohm exact 2x zoveel vermogen af moeten geven als bij 8 ohm. Dat is (bijna) nooit het geval.

                              Een switched mode zou ook altijd een gestabiliseerde spanning af kunnen geven, onafhankelijk van de netspanning, echter is dat meestal bij versterkers niet zo. Je moet je ook afvragen of je dat wel zou willen, bij zakkende netspanning moet de stroom opname groter worden om hetzelfde vermogen (P=UxI) te kunnen produceren. In die gevallen dat de netspanning niet ok is, zal als gevolg hiervan zeer waarschijnlijk de netspanning alleen maar verder zakken tot... Ook is het ingangscircuit van de switched mode er niet altijd op berekend om die extra stromen aan te kunnen.

                              Het is niet voor niks dat een aantal betere typen de stroom opname uit het net meten, en daarop limiters etc aanpassen. Dit is niet enkel om de 16A zekering van de stroom voorziening erin te laten blijven. Ook al klinkt dit marketing technisch wel beter.

                              Comment

                              • MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

                                Originally posted by vdbeke
                                @musicXtra:

                                Het is niet omdat de voeding een smps is, dat je een digitale versterker hebt. Dan is een AB versterker met smps gevoed ook digitaal? Spijtig genoeg komt er toch veel meer bij kijken:
                                Voor zover ik weet heeft een Lab Gruppen gewoon een vaste voedingsspanning, in het geval van de FP10.000Q is dat +/- 160 V.
                                Ruwweg is het onderscheid tussen wat hier 'digitaal' en analoog genoemd wordt dus wel degelijk het al of niet aanwezig zijn van een geschakelde voeding.
                                De term digitaal vind ik ook verwarrend, het doet vermoeden dat er met enen en nullen wordt gewerkt en dat is niet het geval.
                                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                                Comment

                                Working...