Digitale eindtrappen vs conventionele eindtrappen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Michel van de Beek
    • Oct 2000
    • 283

Originally posted by MusicXtra
    knip ... De kleuring van de analoge amps is niks meer dan vervorming ...
    Hoewel het niet volledig juist is, is het ook niet volledig onjuist. Om dit uit te leggen, gebruik ik het voorbeeld van de beroemde klank van de Stradivarius violen.

Jarenlang is gezocht naar het geheim van van deze klank. En die klank kan niet alleen verklaard worden met behulp van het frequentiespectrum en het harmonischen patroon (oftewel vervormingspatroon). Met eenzelfde spectrum en vervorming kan de klank nl gigantisch verschillen. Oorzaak: het gedrag in tijd, en met name hoe boventonen zich over tijd 'gedragen'.

Voor wie dit ver van je bedshow is ... google eens op:
    - gunnes focussing
    - wavelet analysis
    - CSD diagram loudspeakers
    etc etc
    Groeten,
    Michel

Comment

• metalteacher
      • Dec 2007
      • 467

Ik ben sinds zaterdag wel helemaal om voor wat betreft digitaal op het laag, met name met metal denk ik dat het rustige, klinische welhaast steriele geluidsbeeld veel rust en definitie kan brengen in met name het double bass gebied. Voor wat betreft het hoog ben ik nog steeds niet overtuigd ook al geef je een hele goeie uitleg MusicXtra. Muziek is ook emotie, en emotie is soms niet te vangen in frequenties en dergelijke. Ik vind de audio high-enders vaak maar rare kwasten met hun rare theorieen, maar in wezen voel ik wat dit betreft wel een deel met ze mee. Vervorming of niet, maar vervorming kan dus wat mij betreft ook nuttig zijn. Zolang het de kwaliteit van het geluid maar ten goede komt, en daar belanden we dan gelijk weer in een hele subjectieve discussie. waarin er voor beide kampen wel aanhangers te vinden zijn. Deze dag snakt eigenlijk naar een vervolg, en misschien kan een vervolg toch wel eens leiden tot nog betere inzichten. De aanwezigen kunnen wat dit betreft nu een heel stuk gerichter luisteren, en we weten nu een beetje de valkuilen. Overigens andere ideeen als het inregelen en processors testen juich ik ook toe. Ik heb afgelopen zaterdag echt veel opgestoken.
      Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

een stukkie zachter zoals de indruk er voor mij nu voor staat zou ik bij " damn de costs" materiaallijsten ook opteren voor de oplossing "digitale op laag en moderne analoge amp op hoog".

Maar ik kan eigenlijk met alle eindbakken wel leven. Ik vond de winst in stereobeeld en definitie in midlaag voor een laagamp echter niet te verwaarlozen. Als je dat samentelt met het feit dat juist voor het laag je grote vermogens nodig hebt. En dus optimaal rendement van gebruik van digitaal. Terwijl een capabele analoge bak voor hoog tweedehands niet veel hoeft te kosten dan denk ik dat voor mij een goede aanpak voor eindversterkerkopers met weinig geld is:
        Budget richting moderne digi amp op laag. En dat dan betalen uit het oorspronkelijke "hoogbudget".

Backup is mono draaien op die analoge hoogbak. Die volgens mijn toch wel een stuk bedrijfszekerder is.....

Dan heb je als band of DJ je tweeweg setje volgens de testconclusie ingekocht. Toch?

Ik wil echt geen lans breken voor het opbouwen van een "schoon canvas" set als het budget niet aanwezig is voor een hevige set + bijbehorende technicus.
        Een kleine drive-in leiden naar een digi-amp clean op hoog. En dan met EQ aan de slag.... dan zie je ineens weer van de goedkope 31-bands verschijnen. Als er iets een garantie voor geen geluid is dan zijn het wel budget EQ's op de master. (vaak niet eens insert want niet op goedkope apparatuur aanwezig) Ik werk in het >200 personen feestjes gebied echt liever zonder EQ met een bandje. Beetje mix aanpassen, microfoons/speakers plaatsen en de gewone X-over aaien. En dan zo veel mogelijk apparatuur in de flightcase laten.
        lekker belangrijk!

Comment

• Big Bang
          • Apr 2008
          • 652

Originally posted by showband
          Ik werk in het >200 personen feestjes gebied echt liever zonder EQ met een bandje. Beetje mix aanpassen, microfoons/speakers plaatsen en de gewone X-over aaien. En dan zo veel mogelijk apparatuur in de flightcase laten.
          Mee eens, behalve dat je toch best vaak een nare feedback over de FOH krijgt in die kleine zaaltjes. Daarom heb ik een Rane ME60 in het rack zitten; in principe staat ie redelijk vlak, behalve als het anders moet.
          It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• Michel van de Beek
            • Oct 2000
            • 283

Originally posted by showband
            Ik wil echt geen lans breken voor het opbouwen van een "schoon canvas" set als het budget niet aanwezig is voor een hevige set + bijbehorende technicus.

... knip ...

Ik werk in het >200 personen feestjes gebied echt liever zonder EQ met een bandje. Beetje mix aanpassen, microfoons/speakers plaatsen en de gewone X-over aaien. En dan zo veel mogelijk apparatuur in de flightcase laten.
            Soms wil je helemaal geen schoon 'canvas' ... dan is juist een beetje kleuring wel prettig. Maar dat is een andere discussie & the art of mixing a show.

Idem eigenlijk voor wel of niet gebruik van EQ, keuze en plaatsing microfoons. Waarbij je bij de laatste twee meer en beter resultaat kan krijgen (als je weet wat je doet) dan met de eerste.
            Last edited by Michel van de Beek; 26-10-11, 08:30.
            Groeten,
            Michel

Comment

• 4AC
              • Nov 2007
              • 1791

Bij deze even een verslagje van mijn bevindingen. Het is een behoorlijke lap tekst geworden, maar ik ben dan ook bereidt hier even wat meer moeite voor te doen. Of het volgens jou nou een zinnig verhaal is of niet… het gaat erom dat ik probeer wat terug te doen voor de mensen die deze dag mogelijk hebben gemaakt.

Ik begin over de locatie. Doordat deze zich onder de grond bevond, was er helaas een trap. Exact hetzelfde exemplaar die ik de avond voor de testdag in een nachtmerrie ook al tegen kwam. Gelukkig was er een traplift aanwezig. Verder zag het er mooi uit, verzorgd ook. Mijn complimenten en dank aan Metalteacher! Ik hoop dat we deze locatie in de toekomst eventueel nog eens kunnen gebruiken.

Het zien van verschillende forumleden vond ik erg boeiend. Allemaal verschillende, andere types mensen uit dezelfde branche. Het was wel jammer dat er geen voorstelrondje plaatsvond (tenzij ik dat gemist heb?). Daardoor heb ik slechts bij enkelen een forumnaam aan het gezicht kunnen koppelen. Maar aangezien ik zelf ook niet het initiatief heb genomen, heb ik eigenlijk het recht niet om er over te mekkeren. Mocht iemand me er mee willen helpen: voel je vrij om jezelf op één van de foto’s aan te wijzen.

Gebrek aan introductie was er wat mij betreft ook bij het Vision Acoustics systeem. Het was wel leuk geweest als er even kort iets over verteld werd; waar luisteren we nou eigenlijk naar? Dat hoeft natuurlijk geen eeuwen te duren, maar ik denk dat het voor zowel Musicxtra (mag ik Sander zeggen?) als de andere forumleden gunstig was geweest.
              Mijn eerste indruk van de Vision Acoustics spullen was trouwens meer dan prima. Aan het uiterlijk is overduidelijk veel aandacht besteed en dat zie je zeker terug. De grille van de line-array ziet er mooi uit. Al is het door het grote contrast met het uiterlijk van de subs, een kwestie van smaak of je het totaalplaatje geslaagd vindt. Ikzelf prefereer bij een ‘gematched’ systeem ook een ‘gematched’ uiterlijk, zeker indien deze van hetzelfde merk is. Over de geluidskwaliteit vertel ik later wat.

Verder met: de voorbereiding. Showband was zo vriendelijk geweest om een test-cd samen te stellen en een A4’tje waar ieder zijn beoordeling in kon vullen. In de praktijk zijn de blaadjes niet gebruikt. Het had dan ook niets meer met een ‘blinde test’ te maken. Dat heb ik overigens niet gemist verder, het deed totaal geen afbreuk aan de dag.

Na het opbouwen stonden er twee stacks per kant, bestaande uit twee line-array elementen en een dubbel 18” sub. Een fotootje van SH1000, van de opstelling:

Tussen de twee stacks stonden twee ampracks met een nogal indrukwekkende inhoud: vier-kanaals Lab FP’s. Althans, dat leken het te zijn van een afstandje. Toen ik wat dichterbij liep, viel het mij op dat het Lab.Gruppen logo ontbrak en dat er het modelnr. K13004 op stond. En nou ben ik geen Lab-kenner, maar ik weet wel dat er niet zo’n model bestaat. Om eerlijk te zijn heeft het me enorm doen verbazen dat het hier ging om 100% Chinees fabricaat. Copy-cats! Dan lopen mij echt de rillingen over de rug… Wat een tegenvaller! Foto, weer van SH1000:

TOT de toko aan ging. Man man, wat een indrukwekkende versterkers! Ik heb echt met open mond zitten luisteren toen deze china-kopiën vergeleken werden met de gevestigde orde. Deze dingen zijn (hoorbaar) echt vergelijkbaar met bijvoorbeeld de QSC PL6.0II, die qua (toenmalige) adviesprijs echt op een HEEL ander niveau zit. Al met al hebben deze versterkers mij compleet voor schut gezet gezien de vooroordelen die ik heb over china-kopiën. Ze bestaan dan TOCH, goede kopiën uit China. Toch zou ikzelf, ALS ik een dergelijk budget had, nooit zo’n kopie kopen. Het is wat mij betreft… diefstal. Hoe goed ze ook zijn. Ik hoor je zeggen: “beter goed gejat, dan slecht verzonnen” maar ik vindt dat het hier niet helemaal opgaat.

Over die QSC trouwens niets dan lof. We hebben deze versterker vergeleken met de Crown MA5000VZ, op de subs. De Crown viel voor mij echt compleet door de mand. Wat een wapperig, ongecontroleerd laag. Enorm brommerig, totaal geen ‘attack’. Dat is overigens nog steeds MIJN mening, een ander kan dit als warm of zoiets dergelijks ervaren.
              Het al eerder beschreven ‘klinische’ geluid van een digitale versterker komt op het laag wat minder naar voren. Op het mid/hoog kan het als kil ervaren worden, op het (sub)laag is het eerder enorm STRAK, tegen-de-borst-slaand laag.

Nu verder over het geluidssysteem. Ik ben er van overtuigd dat de naam Vision Acoustics rustig in één zin kan worden genoemd met menig groter, bekender merk. Met name de wat betere lijnen van ElectroVoice, JBL, Dynacord en EAW hebben er een waardige concurrent bij. Het is tijdens de test ook duidelijk geworden dat de speakers goed in staat zijn om de verschillen tussen versterkers hoorbaar te maken. Het is gewoon een prettig systeem als referentie voor deze dag gebleken. Top!

Ik zou echter Teun niet wezen, als ik er geen kritiek op zou hebben. Het systeem heeft -bij mij- de hele dag niet de ‘WOW-factor’ weten los te krijgen. Geen rillingen-over-de-rug momenten. :P De dubbel 18” kasten ijn niet bepaalt een verrassing t.o.v. een reguliere dubbel 18” BR. Het enige voordeel dat ik kan opnoemen is dat de kast van voren een stuk compacter is, maar dat wordt vervolgens weer gecompenseerd door de diepte van de kast. Qua klank/luchtverplaatsing/SPL heeft de kast mij niet doen verbazen. Het zou overigens prima kunnen dat andere forumleden dit wel hadden?

De line-array elementen hebben me met een vergelijkbaar gevoel achter gelaten. Op hogere volumes werd de klank in het midhoog-hoog gebied duidelijk minder prettig. Het werd, om de woorden van een ander forumlid te gebruiken, wat agressief. Ook werd het op hogere volumes lastiger om de verschillende instrumenten van elkaar te onderscheiden. Qua midlaag/kick miste ik trouwens ook het een en ander, zeker in vergelijking met een goede 12” of 15”. Ik kan me van ergens in een ander topic herinneren dat er voor dat soort gevallen losse dubbel 10” kasten zijn? Om dit aan te vullen?
              Begrijp me trouwens niet verkeerd hoor, NIETS dan respect voor MusicXtra dat hij een systeem van dit niveau heeft weten te ontwerpen/fabriceren/vermarkten. Het zou ronduit onbeleefd zijn als ik hem niet de waardering gun, die hij verdient heeft na deze dag. Ik ben ook erg blij dat hij de moeite en tijd heeft willen nemen voor deze dag. Ik ben er trots op dat Nederland weer een serieuze speakerfabrikant heeft.

Nog heel eventjes verder over het geluidssysteem; de opstelling leek me niet helemaal ideaal? De L/R stacks stonden bijv. niet met dezelfde afstand van de muur. Verder leek me een line-array in deze zaal verre van ideaal, de zaal was namelijk helemaal niet zo breed/diep? Krijg je door de spreiding niet alleen maar meer reflecties van de muren? Als dit alles geen biet uitmaakt, dan wordt het voor mij tijd om zo’n cursusje te volgen, haha! Over die cursus. Het is mij ook opgevallen dat er groot gebrek aan basiskennis was. Ik beschouw mijzelf ABSOLUUT niet als deskundige (laat staan kenner), maar geluidstechniek is dan ook niet mijn professie. Wel één van mijn grootste passies. Van de mensen die hier hun brood mee verdienen zou je toch mogen verwachten dat ze de basis onder de knie hebben. En als er dan al iemand de mist in gaat bij 4 ohm brug=2 ohm stereo of verdubbeling vermogen=+3dB… :S

Jammer dat de zaaltechnicus niet toeliet om het Turbo-systeem te gebruiken. Daar kennen velen de klank van, was dus een leuk vergelijk geweest met de line-array. Maar ach, dan zit je weer met de tijd… en met het doel van deze dag… Haha! Ik dwaal compleet af van het doel, merk ik al wel.

Op naar de volgende versterker-vergelijking. Met zichtbare moeite werd een flightcase richting speaker-stack gerold; de Crest 9001. Vijf-en-vijftig-kilogram is op geen enkele manier meer ‘stoer’ te noemen, maar gewoon ACHTERLIJK ZWAAR. Sorry meneer F. Stubbe (de eigenaar), maar deze versterker is volgens mij hedendaags alleen nog geschikt voor installaties. ALS hij het doet, tenminste. Dat was helaas niet het geval. :P Na het inschakelen van de versterker deed deze na enkele seconden functioneren helemaal niets meer. Zou je niet verwachten… Dit type versterker staat toch wel bekend als ‘oerdegelijk’ en ‘niet kapot te krijgen’. Nou vooroordelen-boyz, pack your stuff! Het probleem was bekend bij deze versterker, het deed zich al eens eerder voor, alleen dan op een aggregaat. Op het net deed deze het overigens gewoon ok. Erg jammer dat we dit bakbeest hebben moeten missen in de vergelijking!

...
              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
              Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• 4AC
                • Nov 2007
                • 1791

...

Van de andere versterkers kan ik me nog maar bar weinig herinneren, haha. Even in een rijtje, wat me allemaal wél bij is gebleven:
                Synq 3k6:
                Oi-oi, dit is echt een aanradertje! Erg lekker laag uit dit ding, zeker gezien de prijs. Mid-hoog klank valt wel wat op aan te merken wat mij betreft, en dan heb ik het niet over alleen het klinische. Maar dit gaat alleen op, in vergelijking met veel duurdere versterkers.
                Er zat trouwens behoorlijk wat ruis in dit ding, geloof ik.

Synq 2k2:
                Deze hebben we geruime tijd naast de Dynacord S1200 op het laag gehad. We waren het er unaniem over eens dat de Synq het vele malen beter deed (wat niet wil zeggen dat de S1200 het slecht deed). Op het mid-hoog waren de rollen omgedraaid, maar dat gaat over het hele kleuring-verhaal (AAARRGHH) waar nu al veel over is geschreven. Qua vermogen was het vergelijk met de Dynacord trouwens niet bepaalt eerlijk: bij de S1200 was op een geven moment hoorbaar de CLIP in werking. Vervolgens het volume iets terug gedraaid, meningen bleven vervolgens identiek.
                Hier zat trouwens ook behoorlijk wat ruis in, als ik het me goed herinner.

Dap stage amp 4.4:
                WOW! Dit was ook ECHT een verrassing! De gezichtsuitdrukking van sommigen bij het horen van dit ding, naast de Copy-Labs, vergeet ik niet gauw weer! Eigenaar was apetrots… Deze Dap heeft echt bergen headroom en een prima klank. Echt een ongekend goede prijs/kwaliteit verhouding. Wel weer, meer ruis dan de duurdere versterkers.

Crown ma3600VZ/ma5000VZ:
                Hier kan ik simpel over zijn; dit is niet mijn ding. Echt persoonlijk, hoor. Ik kan me prima voorstellen dat een ander het helemaal geweldig vindt, maar de klank is niet wat voor mij.

Crown XTi 1000:
                Ik had nooit gedacht dat mijn eigen versterker de tegenvaller van de dag zou zijn. Voor mij, wat dat betreft, een nog grotere tegenvaller dan het helemaal niet functioneren van de Crest.
                Het verschil met de Dynacord S1200 was ZO groot, dat ik de indruk kreeg dat er iets niet helemaal 100% functioneerde. Het klonk dof, bij spraak leek het alsof de zanger zijn/haar hand voor de mond hield. Verder viel het mij op dat er een stuk hoog ontbrak, alsof de amp tot x,x kHz niets meer deed. Deze dingen waren me na twee jaar bijna dagelijks gebruik nog NOOIT opgevallen.
                Aanmerking bij de kritiek: de XTi hadden we samen met de S1200 aangesloten op het setje 4-Acoustic toppen, niet de line-array. Na deze test zijn we de line-array voor alles gaan gebruiken. Daarnaast is uit de test wel gebleken dat de S1200 écht iets toevoegt aan het geluid (of je het nou mooi vindt of niet), dus wellicht was het verschil met de digitale XTi daardoor te verklaren.

MC Squared B1200 en B2000:
                Dit waren voor mij de versterker die bewezen dat conventionele versterkers ook nog steeds ENORM goed kunnen klinken. Deze versterkers hadden wat mij betreft de beste klank van de dag. Of er nou ook kleuring in het geluid zat boeit me om eerlijk te zijn maar weinig, want het klonk gewoon heerlijk. Op het laag ging dit zo ongelooflijk lekker, niet in woorden te omschrijven! Bijzonder wijze keuze van Bose (ho, wacht even, zeg ik dit nu?) om het maken van versterkers aan lui over te laten die ECHT weten waar ze mee bezig zijn (leuk videootje)
                Laatste opmerking over het geluidssysteem: het zal je waarschijnlijk opvallen dat ik het beoordeel als ‘niet speciaal’, ‘weinig opvallends’ e.d. Dan kun je denken: dat hoeft toch ook niet? Je kunt toch ook gewoon een degelijke, nieuwe speler in de markt zijn. Wat mij betreft kan dat dus NIET. Gezien het aantal merken in deze branche, zul je echt met USP’s moeten komen als nieuw merk. En een opvallend uiterlijk is er niet echt één, aangezien er al legio merken zijn die deze weg al eerder zijn ingeslagen. Daarnaast bereik je met een ander kleurtje op de grille/kast al bijna eenzelfde doel. Je hebt bestaansrecht als onderneming als je waarde creëert, meerwaarde t.o.v. de concurrent. Dat heb ik tot zoverre niet gezien bij de line-array en bijbehorende subs van Vision Acoustics. Even in algemene zin: als je geen toegevoegde waard hebt, heb je weinig kansen in een overvolle markt. DUS: neem risicio’s (ondernemen...) en kom met IETS echt nieuws. Kan aanslaan, of voor geen meter lopen. Wat dat betreft ben ik benieuwd naar de Column van Vision Acoustics…

Mooi leerpunt voor de volgende keer, is om meer structuur in de dag aan te brengen. Er moet echt van te voren ingepland zijn WELKE versterkers er WANNEER vergeleken gaan worden. Nu werd het soms een tikje chaotisch, er ging gewoon te veel tijd verloren in het uitzoeken van geschikte kandidaten. En het is natuurlijk best sneu als iemand moeite doet om zijn spulletjes mee te nemen, als deze vervolgens niet gebruikt worden. Wat dat betreft is het wellicht wijs om de volgende keer één opperhoofd (haha) aan te wijzen (of iemand stelt zich kandidaat) die zorgt dat alles op rolletjes loopt. Iemand die zegt, wie-wat-waar-wanneer-hoe-waarom.
                Even dit: ik probeer gewoon feedback te geven voor een eventuele volgende keer hé, ik neem niemand wat kwalijk of zoiets. Daar was deze dag gewoon veel te gezellig voor.

Ik had het eerder al over de test-cd en het blaadje van Showband. De test-cd is uiteindelijk ook niet meer gebruikt. Ik had wel even medelijden met Showband, haha, aangezien hij er overduidelijk druk mee geweest was (waarvoor dank). Wel was het jammer dat de door hem meegenomen geluidsbron een dvd-speler was. Dat kan wat mij betreft ECHT niet. Inferieure geluidskwaliteit, om het subtiel te zeggen. Die mening heb ik ook over het klapjapannertje van MusicXtra, als bron tenminste. Ik heb liever géén muziek, dan muziek die via een 3,5mm jack kabeltje uit de geluidskaart van een laptop komt. Maar ik geloof dat MusicXtra zich hier heel goed bewust van is. Later hebben we trouwens alleen nog het denon-draairack van DJ-BPM en Hugo gebruikt, wat natuurlijk prima voldoet.

Ik hoop dat mijn kritiek voldoende geargumenteerd is en eventueel discussie op gang brengt. Ik heb mijn best gedaan. En anders lees ik graag terug wat ik volgens jou anders moet doen!

Iedereen, nogmaals bedankt voor deze dag.

Een fijne avond gewenst,

Teun
                (die jongen met dat blauwe blouseje, die het soms niet kon laten om er doorheen te blèren)

Ps. Die roze koeken waren niet verkeerd, haha, nog bedankt daarvoor.
                uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• 4AC
                  • Nov 2007
                  • 1791

Originally posted by renevanh
                  Heel kort door de bocht zou je kunnen concluderen dat digitale amps, zowel op het laag als op het hoog, veel klinischer zijn. Hierdoor ben je veel flexibeler, je kan je eigen klankkleur maken zonder vast te zitten aan de klankkleur van een analoge amp als de Dynacord S1200 of de Crown Macrotech.
                  Die conclusie gaat heel lang op, tot je de Bose MC2 bij je vergelijking betrekt...
                  Prima conclusie van de dag.

Originally posted by Watt Xtra
                  Iedereen is namelijk erg te spreken over de synq 2K2, ook fullrange gebruik? Ik ben namelijk tot conclusie gekomen dat de synq's ht heel erg goed op bassen doen, maar monitor, topkast, of fullrange spelen klinken ze zo PLAT.
                  -Het verschil met een lab 1300 op monitor tegen een synq 2k2 is ENORM.
                  -Het verschil met een lab 6400 op dubbel 12" topkast tegen een synq 3k6 is NOG Groter, net of de synq kant kapot is :P Je mist daar een hele hoop.
                  Dat komt overeen met wat ik uit de dag heb opgemaakt. De lab1300 en lab6400 zijn volgens mij de wat oudere bakken van lab, het zal dan ook de kleuring zijn die je gehoord hebt.

Originally posted by Watt Xtra
                  Mocht hier een vervolg op komen dan zal ik zeker proberen om aanwezig te zijn. Ik heb hier nog wel een ampje liggen, digitaal welke mij in ieder geval heeft overtuigd... PKN Controls.
                  GRAAG. Over PKN Controls heb ik veel goeds gelezen.
                  En man-man, die nieuwe versterker van hun, wat is dat een beest zeg! videootje en linkje
                  uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

4AC dank voor je uitgebreide reactie, daar ben je wel ff mee bezig geweest.
                    Nou heb ik je zeker wel gezien, heb alleen geen idee welk gezicht er bij 4AC hoort en je zult zelf bij de foto's achter de camera hebben gestaan.
                    Je kritiek op de klank van de line-array was denk ik deels terecht, ik heb het setje snel neergezet en had wat problemen met het aan de gang krijgen omdat alle processor settings m.b.t. inputs en outputs nogal door elkaar lagen.
                    De tijd die daarin ging zitten belette me helaas om iets meer aandacht te besteden aan het Equen van de setjes. Ik had op het gehoor nog wel het 2,5k gebied wat omlaag getrokken maar dat had nog wel een dBtje meer gemogen. Wel was het met deze afregeling heel erg goed mogelijk om de kleinste detailverschillen hoorbaar te maken. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of de andere aanwezigen je mening delen...
                    Het klopt inderdaad dat het uiterlijk van de subs en de toppen niet matcht maar zoals de set nu gebruikt werd is ook niet zoals het bedoelt is, normaal hangt de line-array minstens een paar meter boven de subs en dan speelt het veel minder dat ze optisch niet matchen.
                    De opstelling was dus ook verre van ideaal maar het was voor mij de enige mogelijkheid om twee identieke sets neer te zetten wat een must was om een goeie vergelijking te kunnen maken.
                    Ik nodig je dan ook graag een keer uit wanneer de set gebruikt wordt zoals de bedoeling is.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• SH1000
                      • Dec 2009
                      • 220

Originally posted by 4AC
                      Bij deze even een verslagje van mijn bevindingen. Het is een behoorlijke lap tekst geworden, maar ik ben dan ook bereidt hier even wat meer moeite voor te doen. Of het volgens jou nou een zinnig verhaal is of niet… het gaat erom dat ik probeer wat terug te doen voor de mensen die deze dag mogelijk hebben gemaakt.
                      Mooi uitgebreid verslag met wat mij betreft ook zeker een zinnige en goed onderbouwde mening.
                      TNX
                      Good is the enemy of Great
                      [Jim Collins]

Comment

• Richnies2000
                        • May 2008
                        • 204

hebben jullie ook nog de test gedaan met de lange speakon kabel ?

leuk om de reacties hierover te lezen, kon helaas zelf niet aanwezig zijn

Comment

• metalteacher
                          • Dec 2007
                          • 467

ik denk dat we de ma5000 niet helemaal eerlijk hebben kunnen beoordelen vanwege de ernstige compressors die er in het begin op die set zat. Wel jammer vind ik want ik had graag de 3600 met de 5000 beter vergeleken. dat we de 3600 ook niet op het hoog hebben kunnen krijgens was ook jammer want daar is hij tenslotte voor ontworpen. ik miste bij mijn 3600 duidelijk het vette laag onderin, iets wat de 2400 en de 5000 veel meer hebben. misschien wel daardoor, maar dat weet ik dan weer niet, vond ik hem redelijk goed vergelijkbaar met de copy lab gruppen, al was de digitale duidelijk beter, vanwege de betere definitie en rust in de mix. maar ik had toch ook de indruk dat de 3600 in het laag behoorlijk strak bleef. we hebben hier in harderwijk afgesproken voor een vervolgafspraak en gaan de 3600 alsnog naast de 5000 zetten. ik ben benieuwd.

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4524

Originally posted by 4AC
                            Verder met: de voorbereiding. Showband was zo vriendelijk geweest om een test-cd samen te stellen en een A4’tje waar ieder zijn beoordeling in kon vullen. In de praktijk zijn de blaadjes niet gebruikt. Het had dan ook niets meer met een ‘blinde test’ te maken. Dat heb ik overigens niet gemist verder, het deed totaal geen afbreuk aan de dag.
                            Originally posted by 4AC
                            Mooi leerpunt voor de volgende keer, is om meer structuur in de dag aan te brengen. Er moet echt van te voren ingepland zijn WELKE versterkers er WANNEER vergeleken gaan worden. Nu werd het soms een tikje chaotisch, er ging gewoon te veel tijd verloren in het uitzoeken van geschikte kandidaten. En het is natuurlijk best sneu als iemand moeite doet om zijn spulletjes mee te nemen, als deze vervolgens niet gebruikt worden. Wat dat betreft is het wellicht wijs om de volgende keer één opperhoofd (haha) aan te wijzen (of iemand stelt zich kandidaat) die zorgt dat alles op rolletjes loopt. Iemand die zegt, wie-wat-waar-wanneer-hoe-waarom.
                            Even dit: ik probeer gewoon feedback te geven voor een eventuele volgende keer hé, ik neem niemand wat kwalijk of zoiets. Daar was deze dag gewoon veel te gezellig voor.

Ik had het eerder al over de test-cd en het blaadje van Showband. De test-cd is uiteindelijk ook niet meer gebruikt. Ik had wel even medelijden met Showband, haha, aangezien hij er overduidelijk druk mee geweest was (waarvoor dank). Wel was het jammer dat de door hem meegenomen geluidsbron een dvd-speler was. Dat kan wat mij betreft ECHT niet. Inferieure geluidskwaliteit, om het subtiel te zeggen. Die mening heb ik ook over het klapjapannertje van MusicXtra, als bron tenminste. Ik heb liever géén muziek, dan muziek die via een 3,5mm jack kabeltje uit de geluidskaart van een laptop komt. Maar ik geloof dat MusicXtra zich hier heel goed bewust van is. Later hebben we trouwens alleen nog het denon-draairack van DJ-BPM en Hugo gebruikt, wat natuurlijk prima voldoet.
                            Technisch met je eens maar...

Zoals van te voren heel erg duidelijk in deze thread was aangekondigd was een testdag waarbij een doel voor ogen stond. : "het verschil in geluid tussen analoog en digitaal"

Daar wilden diverse mensen op een leuke manier eens een testdag voor doen.

Het probleem van meerdere testdagen was dat er veel getest werd maar dat er soms weinig antwoorden kwamen. Dat het ontaarde in een wedstrijd verplassen. Zoals ook in de aanloop van deze test al terecht werd geopperd.

Als semi regelneef was het dus zaak om te zorgen dat er met een doel gewerkt werd. En dat de sfeer gewoon goed was en iedereen betrokken daarnaar toe kon werken.

In de aanloop leek het beste te gaan werken met veel versterkers en blinde tests.
                            Maar al na 1 vergelijking bleek voor mij dat:
                            1) het verschil zo duidelijk was dat het niet om details ging.
                            2) de vormgeving met vragenlijsten de discussie zou doodslaan.
                            3) de deelnemers echt proactief aan de slag gingen naar het testdoel. (spullen werden bijgehaald, scenario's besproken enz.)

Kortom, we zouden echt een betere test doen als van het eerste plan afgestapt zou worden. (plannen zijn er om te worden bijgesteld niet waar?)

Dan verander ik van rol en ga ik vragen stellen, discussies afkappen naar het forum, controlevragen stellen, stemrondes doen, vragen of het technisch of gevoelsmatig was, enz. Je bent workshopman of je bent het niet.

Waarom doe ik dat?
                            De inzet van de deelnemers en de gezelligheid had ook volgens mij gewoon wat ruimte nodig. Het was een bonte groep qua achtergrond, kennis en insteek van mensen die normaal gewend zijn zelfstandig te werken. Ik had op dat moment echt niet het idee dat een opstelling als opperhoofd die zegt, wie-wat-waar-wanneer-hoe-waarom bij had gedragen aan het testresultaat. We hadden misschien meer materiaal verbruikt, maar het is sterk de vraag of er beter zou zijn geluisterd. En ik denk dat juist het overleg over de luisterervaring en het klankbeeld diepte geeft aan zo een test. Je pakt dan ook het inzicht en de luisterervaring van collega's op. (Verbeter me als dat anders gevoeld werd)

En zeker de sfeer die echt goed was. Gezellig, soms centraal dan weer in groepjes, even tijd om te roken, handje helpen, en werkend naar een doel. Dat is iets wat je moet koesteren. De laatste vraag " hebben we allemaal het idee dat we een verschil gehoord hebben tussen digitale en analoge versterkers qua klank?" had een score van 100%
                            Dat lijkt me voor een testdag die dat wilde bereiken een goed resultaat.

De meeste open vragen zijn nu ook in de trand van " wat is het verschil tussen merk x op dit en merk y op dit" Veel technische vergelijken die op zichzelf al bijna een tsetdag waard zouden zijn. Dat ik persoonlijk ook graag een crown naast een dap op een forumsub had willen horen is ook iets. Iedereen had nog veel willen testen passend bij eigen vragen. Maar dat was tot nu toe de achilleshiel van vorige testdagen gebleken. Dat het ontaardde.
                            Last edited by showband; 27-10-11, 09:53.
                            lekker belangrijk!

Comment

• metalteacher
                              • Dec 2007
                              • 467

ik vond de testdag perfect eigenlijk zo. wat mij betreft moet je niet teveel gaan regelen, dan slaat de spontaniteit ook wat dood. die was er nu wel. en zoals showband zegt. de kernvraag is beantwoord, en dat is in mijn ogen ook het belangrijkste. wedtrijdjes hoeven we niet te houden. zoals musicxtra al aangaf, een verdubbeling van vermogen is nauwelijks waarneembaar in gehoortesten. daarmee haal je de wedstrijdjes wat mij betreft al direct onderuit. klankmatige beoordelingen idem dito denk ik. deze test heeft bewezen dat er een groot verschil is tussen digitaal en analoog. ieder zijn keuze denk ik. om nou analoog weer onderling te gaan vergelijken, is wat mij betreft redelijk onzinnig, die verschillen zullen waarschijnlijk veel kleiner zijn dan wij zelf denken. blijft over de merkengeilheid, en die zal altijd blijven meespelen. vooralsnog vind ik het erg spijtig dat John Deere geen versterkers maakt, ik zou er direct eentje kopen!!

Comment

• Kasper
                                • Jul 2004
                                • 171

Hallo allemaal,

Ik heb beloofd wat uitgebreider te reageren. Nu, dat moet ik dan wel snel doen want bijna alles is wel zo'n beetje gezegd denk ik!
                                Goed te zien dat er zo enthousiast en inhoudelijk gereageerd wordt.

Even, omwille van de leesbaarheid, puntsgewijs mijn bevindeingen voor zover al niet geschreven door anderen.

- compliment aan showband voor het zo sportief opnemen van test cd/vragenlijst.

- verrassing: Synk.

- lekker cq prettig geluid op mh: Dynacord 1200!

- Dap stage-amp: zeker niet verkeerd totdat ik de prijs hoorde. 1000,00 euro voor een Dap?

- tegenvaller: Crown. En die stond tot zondag hoog aangeschreven in mijn beleving! Werd onder borrelpraat altijd over gezegd: ja, als je echt lekker dik laag wilt moet je een vette Crown kopen. Zo'n lastrafo! Dah was vroeguh. Echt ingehaald door de tijd.

- Vraag aan MusicXtra: Hoe zit dat nu met die Lab's? Chinese Copy? Jij vertelde wat anders. Kun/wil je hier helderheid over geven?
                                Lab-gruppen's zou ik voor deze sessie blind gekocht hebben. Nu denk ik daar genuanceerder over.

- Ik vind het bijzonder jammer dat niet de hele set compleet aan te sturen was met ingebrachte versterkers. Ik had graag die mooie set op cominatie B1200/B2000 gehoord ( had nog een extra 1200 in de auto staan evt.)

- Dit mede forumlid noemde de set "wat agressief" , witte poloshirt.

- @4AC: Het valt niet mee die versterkers Bose1200 en Bose2000 te noemen hè..... Geintje!
                                Ben altijd duidelijk geweest over de fabrikant. Is idd met zorg gekozen. Ben zelf ook niet over een nacht ijs gegaan.

- Ondanks dat zo'n 18" set met deze toppen niet helemaal mijn geluid is, toch welgemeende complimente aan MusicXtra. Top afwerking en ik wil graag deze 'ns horen in een grote toepassing. We hebben contact via ArieV dus dat gaat er van komen!

Conclusie (mijn) voor de vraag digitaal vs analoog:

Voor het laag zeker het overwegen waard. Voor het mid/hoog zeker niet.
                                Geleerd afgelopen zondag: Voor die tijd zei mijn gevoel dat dat net andersom was.

Nogmaals dank aan allen!

Groet,

Wilfried, verder weer Kasper

-

Comment

Working...