Digitale eindtrappen vs conventionele eindtrappen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Watt Xtra
    • Oct 2004
    • 1119

Originally posted by Stoney3K
    KNIP
    Wat ik wel nog een beetje in het test-'verslag' mis is hoe de digitale amps zich houden als je langdurig veel vermogen vraagt. De conventionele amps zullen het zonder veel problemen trekken, maar als je een Synq 2K2 op het mid/hoog zet en even een tiental minuten flink open draait, gaan op een gegeven moment ook de 'Protect' lampjes aan omdat het ding gewoon niet genoeg spanning meer over heeft.

Op het laag is klasse D perfect omdat je gewoon echt flinke dreunen uit kan delen met die versterkers, op mid-hoog ben ik zelf wel fan van klasse H.
    Ik weet niet wat jij doet met je 2K2, maar ik gebruik al vanaf het moment dat synq kwam met de 3K6 deze bakken. Veelal op bassen, enkel 18" dubbel 18"en zelfs wel eens triple 18" aan een ampkantje, dan ga je naar 2,7ohm belasting! Inkakkende amps heb ik nooit gehad.
    En geloof me, hier worden de ampjes flink belast, "verkracht".
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

Originally posted by MusicXtra
      Voor zover ik weet heeft een Lab Gruppen gewoon een vaste voedingsspanning, in het geval van de FP10.000Q is dat +/- 160 V.
      Ruwweg is het onderscheid tussen wat hier 'digitaal' en analoog genoemd wordt dus wel degelijk het al of niet aanwezig zijn van een geschakelde voeding.
      De term digitaal vind ik ook verwarrend, het doet vermoeden dat er met enen en nullen wordt gewerkt en dat is niet het geval.
      Ik weet niet specifiek voor de FP10.000Q, maar voor vele andere typen gaat de voedings spanning met het signaal mee op en neer waarbij het goed kan zijn dat 160V het maximum is.

Inderdaad hier word er veel uitgegaan van geschakelde voedingen, er zijn ook (nog) niet zo veel, veelgebruikte classe D (volledig digitaal) versterkers.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Bij de FP10.000Q is dat dus een vaste spanning, is trouwens iets lager, +/-153V.
        Maar is eigenlijk nogal off-topic, waar het om gaat is dat we de amps met geschakelde voeding 'digitaal' noemen en de amps met conventionele voeding analoog.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Overdrive
          • Feb 2002
          • 717

Dat versterkers met SMPS "digitaal" genoemd worden komt door het feit dat versterkers met een switched mode power supply veelal een klasse D eindtrap hebben. Bij een klasse D wordt er met PWM gewerkt, wat dus in wezen een conversie van het analoge domein naar het digitale is en weer terug is. Klasse D versterkers hoeven echter niet een SMPS voeding te hebben, dat kan ook een conventionele zijn.

Klasse AB versterkers hebben veelal een conventionele voeding(strafo) en kan als analoog beschouwd worden, niet zozeer door de voeding maar door het principe van klasse AB.

Conclusie: "digitale" of "analoge" versterkers heeft niet zozeer met de voeding te maken, WEL met de klasse eindtrap.

Comment

• vdbeke
            • Aug 2011
            • 74

Originally posted by Overdrive
            Dat versterkers met SMPS "digitaal" genoemd worden komt door het feit dat versterkers met een switched mode power supply veelal een klasse D eindtrap hebben. Bij een klasse D wordt er met PWM gewerkt, wat dus in wezen een conversie van het analoge domein naar het digitale is en weer terug is. Klasse D versterkers hoeven echter niet een SMPS voeding te hebben, dat kan ook een conventionele zijn.

Klasse AB versterkers hebben veelal een conventionele voeding(strafo) en kan als analoog beschouwd worden, niet zozeer door de voeding maar door het principe van klasse AB.

Conclusie: "digitale" of "analoge" versterkers heeft niet zozeer met de voeding te maken, WEL met de klasse eindtrap.
            Dank u!

Digitale versterkers werken wel degelijk met 1 en 0, zoals je op de onderstaande afbeelding kan zien. Ander is het er geen, vandaar mijn voorbeeld van de klasse A/B versterker gevoed met een SMPS.

Misschien een korte toelichting. De zaagtand wordt als referentie gebruikt om te vergelijken met het aangeboden ingangssignaal (de sinus). Uit die vergelijking ontstaat dan een PWM signaal (de blokgolf), na een Low pass filter houd je nog een sinus over (ahja, want een blokgolf krijoelt van de sinussen: fourrier analyse) welke de eindtrap aanstuurt.

Dit is voor een klasse D versterker, klasse H gaat nog verder. Daar wordt het uitgangssignaal teruggekoppeld naar de voeding en zal de voedingsspanning een omhullende worden van het uitgangssignaal.

Een smps bevat zeer zeker een transformator, weliswaar kleiner:
            De netspanning (230V) wordt gelijkgericht en afgevlakt, wat resulteert in een DC spanning van om en nabij de 320V DC. Die wordt met een hoge frequentie (10-100KHz) onderbroken en naar een transformator gestuurd. Door de hoge frequentie kan het blikpakket van de transfo kleiner worden en bespaart men dus ruimte en creƫert men minder warmte. Na wat filters om de harmonische frequenties weg te krijgen bekomt men een DC spanning. Nadeel van schakelende voedingen is dat men door het snel schakelen een hoop ongewenste harmonischen krijgt. Door een netfilter krijg je de meeste wel weg, maar er sluipen er altijd toch wel een aantal door. Waarschijnlijk beter bekend onder de naam netvervuiling.

IK ga me hier nog thuisvoelen met mijn elektronica achtergrond .

Comment

• DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

Originally posted by vdbeke
              Nadeel van schakelende voedingen is dat men door het snel schakelen een hoop ongewenste harmonischen krijgt. Door een netfilter krijg je de meeste wel weg, maar er sluipen er altijd toch wel een aantal door. Waarschijnlijk beter bekend onder de naam netvervuiling.

IK ga me hier nog thuisvoelen met mijn elektronica achtergrond .
              Tegenwoordig is dit onderdeel van de CE markering en moet elk apparaat voldoen aan bepaalde eisen, ik kan me voorstellen dat chinese spullen dat eerder met een korreltje zout nemen. Ook moet de opgenomen stroom sinusvormig zijn, en dat maakt dat elke input voorzien is van een Power Factor Correctie methode om daar voor te zorgen.
              De oude analoge versterkers zouden nu niet eens meer goedgekeurd worden.

Tja en voor mij is electronica en momenteel vooral schakelende voedingen ook dagelijkse kost.

Comment

• metalteacher
                • Dec 2007
                • 467

@Musicxtra: wat is dan een goede vuistregel voor het aanschaffen van digitaal, kan ik een 2x1400w macrotech 3600 zo omzetten voor 2x 1400w digitaal, of moet ik rekening houden met die teleurstellende meetresultaten en de versterker al gelijk wat zwaarder te nemen zodat hij de pieksignalen beter kan opvangen. zeg maar met extra headroom?
                Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by metalteacher
                  @Musicxtra: wat is dan een goede vuistregel voor het aanschaffen van digitaal, kan ik een 2x1400w macrotech 3600 zo omzetten voor 2x 1400w digitaal, of moet ik rekening houden met die teleurstellende meetresultaten en de versterker al gelijk wat zwaarder te nemen zodat hij de pieksignalen beter kan opvangen. zeg maar met extra headroom?
                  Je kunt de opgegeven vermogens van een digitale amp rechtstreeks vergelijken met die van een analoge, digitaal zal in de praktijk hetzelfde presteren als analoog met een zelfde opgegeven vermogen.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• muppet
                    • May 2009
                    • 94

Originally posted by DJ Antoon
                    Tegenwoordig is dit onderdeel van de CE markering en moet elk apparaat voldoen aan bepaalde eisen, ik kan me voorstellen dat chinese spullen dat eerder met een korreltje zout nemen. Ook moet de opgenomen stroom sinusvormig zijn, en dat maakt dat elke input voorzien is van een Power Factor Correctie methode om daar voor te zorgen.
                    De oude analoge versterkers zouden nu niet eens meer goedgekeurd worden.

Tja en voor mij is electronica en momenteel vooral schakelende voedingen ook dagelijkse kost.
                    CE-keurmerk is een Europees keurmerk.
                    Een Chinees product kan/heeft van zichzelf geen CE.
                    De importeur moet in deze de CE-markering geven, inclusief rapport en dergelijke.

Voor zover bij mij bekend.
                    Sound should sound like it should sound...

Comment

• vdbeke
                      • Aug 2011
                      • 74

Toch wel, in China hebben ze er wel een andere verklaring voor: China Export. En dat doen ze ook! Dus geen verzinsel.

Maar okƩ, dit gaat wel offtopic.

Comment

• MarkRombouts
                        • Jan 2005
                        • 1391

Leuk topic om eens door te nemen. Achteraf gezien helaas niet aanwezig geweest tijdens de tests, had me zeker interessant geleken.

Nu heb ik zelf een aantal Crown XTi2000 versterkers en ben dus zeker benieuwd naar de resultaten van de XTI op deze testdag. Ik lees hier en daar wat korte verwijzingen die niet echt positief zijn, maar zou daar graag wat meer over horen. Ben zelf op zich niet ontevreden over de versterkers, maar het is uiteraard altijd interessant om te kijken naar andere/betere opties.

Ik gebruik ze met name fullrange op D&B Max12 en EV ZX1 speakers.

Comment

• Draad
                          • Apr 2001
                          • 122

Na alle krachttermen zoals SMPS en zo te hebben gelezen, ben ik een beetje benieuwd wat dan eigenlijk PWM (Pulse Width Modulated) betekend.
                          Dit wordt bij de Carver PT 2400 gebruikt. http://thecarversite.com/manuals/fil...r%20manual.pdf
                          Het zal wel een gewone Class A/B zijn denk ik, maar met een iets intelligentere voeding?

Comment

• metalteacher
                            • Dec 2007
                            • 467

ik vond op de testdag de xti dof klinken of minder sprankelend als de rest. daar schrok ik wel van. ik had toch wel de indruk dat crown een gerenommeerd merk is, mij viel deze versterker goed tegen. geen alternatief voor de topkasten. wel jammer want hij is toch een mooi stukje goedkoper dan de i-tech of de macrotech
                            Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• vdbeke
                              • Aug 2011
                              • 74

Zoals je kan zien is de blokgolf (onderste signaal) variƫrend van "pulsbreedte", dit noemt men dan PWM (pulse width modulation = puls breedte modulatie). Onder de volksmond beter bekend als een klasse D versterker. Het kan zijn dat dit principe gebruikt wordt in de voeding om geen onnodig vermogen te verstoken in de eindtrap.

Comment

• Kasper
                                • Jul 2004
                                • 171

Ik vond alle Crown versterkers best wel tegenvallen. wat mij dan weer tegenviel!

Gr. Kasper

Comment

Working...