Vision Acoustics, een tipje van de sluier

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• Timo Beckman
    replied
    Aantekening voor mijzelf .
    Nooit meer accepteren dat de systeem labtop mee genomen wordt door wie dan ook . Ook al is het de eigenaar van het systeem . Als het dan fout gaat heb je geen manier om wat dan ook te traceren .
    Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 21:26.

Leave a comment:

• mvdwerff
    replied
    Dan heb ik daar overheen gelezen, mijn excuus. Meten is altijd belangrijk, ook voor je eigen gemoedstoestand. Natuurlijk kan er altijd was misgaan, dat zie je nu wel.

Om toch een keer terug op topic te komen: ben je de line-array al commercieel aan het verkopen / bouwen? Zo ja, hoeveel afnames heb je al gehad of komen eraan?

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Originally posted by mvdwerff
    Nogmaals, ik snap ergens het punt van MusicXtra. Je krijgt je spanning aangeleverd, je wilt je verder niet druk maken om wat voor problemen dan ook. Maar welke moeite is het om even je multimeter er in te drukken?
    Heb je trouwens in je algemene voorwaarden / contract ook staan dat de aanbieder van de stroomvoorziening verantwoordelijk is bij eventuele problemen?
    Ik schreef al eerder dat ik altijd meet voordat de spanning op mijn apparatuur gaat. En in dit geval zat er verder niks raars tussen het aggregaat en mijn aansluiting, het aggregaat stond op 2 meter naast het podium.
    Maar nogmaals, frequentie en spanning meten had dit keer het probleem ook niet laten zien en op vrijdag tijdens het inregelen was er niets aan de hand behalve dan dat ik vond dat de subs erg weinig druk gaven vooraan. En dat laatste was (mede) te wijten aan de end-fire sub opstelling.
    We kunnen hier nog weken over discussiëren, het probleem zal nooit met zekerheid gevonden worden.

Leave a comment:

• mvdwerff
    replied
    Ik snap ergens de redenering, maar toch vind ik het raar. Je bent ZO afhankelijk van je stroomvoorziening. Sterker nog, je hele set kan compleet om zeep geholpen worden als de stroomvoorziening niet deugt.

Als jij een busje huurt voor je bedrijf, dan controleer je van te voren toch ook dat het ding werkt? En als je halverwege stil komt te staan, ga je dan zelf aan de sleutel? of eis je dan dat je een nieuwe bus krijgt?

Laatst een klus in Gelderland, kom je op locatie, staat een paddo voor je klaar on stage. Toch even verder kijken. Aggregaat 60 kVA, met staartje 63A uit. Loop je verder het staartje af, komt er een connectorkoppeling. Uit aggregaat: 5G16, keurig. Na de koppeling: 5G4 met 63A connectoren.
    Kuch kuch...

Spanning en frequentie meten tijdens de show.. met welk nut?

Nogmaals, ik snap ergens het punt van MusicXtra. Je krijgt je spanning aangeleverd, je wilt je verder niet druk maken om wat voor problemen dan ook. Maar welke moeite is het om even je multimeter er in te drukken?
    Heb je trouwens in je algemene voorwaarden / contract ook staan dat de aanbieder van de stroomvoorziening verantwoordelijk is bij eventuele problemen?

Leave a comment:

• Big Bang
    replied
    Ik denk inderdaad ook niet dat ik de frequentie zou gaan meten. Wat je wel zou kunnen doen is een stroomverdeler maken/aanschaffen met wat meer meetinstrumenten (o.a. voltages tussen de nul en de 3 fases). Dan kun je tijdens de show de boel wat in de gaten houden en soms problemen ook voortijdig tackelen.

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Originally posted by radioactivediscoshow
    Met je eens, maar om dan te zeggen, wij hebben daar slechts speakers verzorgt vind ik dan toch wel slap. Je promoot toch wel je eigen speaker merk en dat moet toch goed zijn? Nu moet je jezelf eigenlijk weer verdedigen terwijl ik denk dat dat niet nodig moet zijn met jou systeem?
    Als ik ergens kom en ik zie een groot aggregaat staan van waaruit ik keurig een voldoende dikke kabel krijg aangeboden ga ik er, zeker bij een jaarlijks terug kerend festival, vanuit dat dit in orde is. Wel meet ik altijd of er niet een fase en een nul is verwisseld maar het gaat mij toch echt te ver om te controleren of het aggregaat verder in orde is.
    Buiten dat om had ik ook dan waarschijnlijk niets gevonden want waar had ik naar moeten zoeken? Wanneer jij bij iemand in de auto stapt ga je toch ook niet controleren of die auto wel APK gekeurd is? Als je dan pech of een ongeluk krijgt is het voor buitenstaanders heel makkelijk jou te verwijten dat je dat niet hebt gecontroleerd. Hoe ver moet je gaan?

Leave a comment:

• vdlaanlichtengeluid
    replied
    Originally posted by MusicXtra
    Nee, wij hebben daar 'slechts' speakers en versterkers verzorgd, lijkt me ook de 'normale' gang van zaken dat degene die je inhuurt de stroomvoorziening verzorgd.
    Met je eens, maar om dan te zeggen, wij hebben daar slechts speakers verzorgt vind ik dan toch wel slap. Je promoot toch wel je eigen speaker merk en dat moet toch goed zijn? Nu moet je jezelf eigenlijk weer verdedigen terwijl ik denk dat dat niet nodig moet zijn met jou systeem?

Ondanks alles vind ik dan wel dat de hoofdaannemer van de klus wel verzaakt heeft als namelijk vrijdag de aggregaten al niet goed werken om dan te besluiten toch door te gaan. Laat dan een andere komen en ga niet lopen klooien om het maar zo te noemen. Aggregaten kunnen heel veel mankementen hebben maar als zoals jij omschrijft het net scheeft word getrokken is er toch behoorlijk wat mis met die aggregaat in mijn ogen.

Leave a comment:

• mvdwerff
    replied
    ... Overigens was de kabel meer dan dik genoeg, was het ook een 5 polige aansluiting alleen was er kennelijk iets aan de hand met deze aansluiting. Ik betwijfel of ik dit had kunnen ondervangen door heel uitgebreid te omschrijven waar het allemaal aan zou moeten voldoen.
    Dat zeg ik ook niet: ik zeg het puur als hint.
    Verder snap ik dat je er erg van baalt. Het zijn dingen waar je zelf niks aan kan doen en toch je set beinvloeden. Heb je toevallig ook de spanning en frequentie gemeten voordat je de set inprikte?

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Ja, natuurlijk probeer ik de oorzaak te achterhalen, je wilt niet weten hoe ik hiervan baal. Vooral ook omdat deze set met slechts 3 kasten per kant al verschillende keren door mij is gebruikt met live muziek waarbij het volume en de dynamiek meer dan dik in orde waren. Deze set kan absoluut concurreren met het beste wat er te koop is.
    Bij een volgende demo zorg ik ook dat ik er van begin tot eind bij ben zodat ik ter plekke problemen op kan lossen. Nu is het allemaal achteraf redeneren waardoor ik er waarschijnlijk nooit met zekerheid achter zal komen.

Leave a comment:

• NesCio01
    replied
    Hahaha, mierenn**ker.
    Het was idd blauwe diesel.
    Maar zonder dollen.
    Als je gewoon een echt puike set neerzet
    en t blijkt dat er op 1 of ander manier kuren waren,
    dan ga je uiteraard op zoek naar een of juist dé oorzaak.
    Uitsluiten dus wat het niet was, om te komen bij wat het
    wel was.
    Stroom, kabels, input, output, tafel, randapp, speaker-
    bekabeling, mens.

Streep maar door wat het niet was en kijk wat er niet
    is doorgestreept, concludeer dan niet dat dat het was,
    maar onderzoek dat ook nog.

Ik hoop dat je d'r uitkomt, mede ter lering voor next time!

grtz

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Originally posted by NesCio01
    dan lag het aan de diesel?, die is nl. fout.
    In dit geval moet nl. laagbelaste diesel worden gebruikt,
    geen onbelaste.
    Door onbelast gebruik, wordt de belasting wel erg moeilijk
    @lol

grtz
    Hahaha, mierenn**ker.
    Het was idd blauwe diesel.

Leave a comment:

• NesCio01
    replied
    Rode diesel, zonder accijns.
    rode mazout?
    dan lag het aan de diesel?, die is nl. fout.
    In dit geval moet nl. laagbelaste diesel worden gebruikt,
    geen onbelaste.
    Door onbelast gebruik, wordt de belasting wel erg moeilijk
    @lol

grtz

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Moet mijn verhaal ook wel iets nuanceren, ik heb ook altijd nog telefonisch contact met de opdrachtgever waarbij ik altijd nog even de belangrijkste punten doorneem. Uiteraard speelt daar de stroomvoorziening en de maximale hijslast een belangrijke rol.
    Er is ook dit keer dus uitgebreid gesproken over welke aansluiting ik nodig had. Overigens was de kabel meer dan dik genoeg, was het ook een 5 polige aansluiting alleen was er kennelijk iets aan de hand met deze aansluiting. Ik betwijfel of ik dit had kunnen ondervangen door heel uitgebreid te omschrijven waar het allemaal aan zou moeten voldoen.

Leave a comment:

• mvdwerff
    replied
    Originally posted by qvt
    Hij bedoelt het feit dat een CEEtje geen "rand"aarde heeft maar een pen
    Wel, dat was meer een grapske.
    Echter, hoevaak zie je wel niet aggregaten zonder aardpin? Aggregaten werken tegenwoordig ook vaak met isolatieweerstandbeveiligingen.
    Dit in combinatie met bijvoorbeeld een IM stelsel. Dit is verboden bij evenementen.
    Ik vind het onzin om eisen kort en bondig te vermelden.
    Als ik 2 1-tons takels eis, eis ik ook dat de ophangpunten minimaal een ton kunnen hebben. Dingen zijn niet meer vanzelfsprekend tegenwoordig.
    Al helemaal niet als we spreken over stroomvoorziening. Een schuko kan pinaarde hebben, maar ook randaarde. Wil jij een schuko, mag ik dan zelf bepalen welk type aarde jij krijgt?
    (Zelf vind ik de notatie "3x 32A" ook niet erg duidelijk, je bedoeld een CEE 32A 3 fasen aansluiting, maar ik kan me voorstellen dat mensen dit ook lezen als: 3x CEE 32A 3 fasen of misschien zelfs 3x CEE 32A 3 polig single fase)

Leave a comment:

• qvt
    replied
    Ik ga ervan uit dat, wanneer ik vraag om een 3*32A aansluiting voorzien van deugdelijke randaarde, er volgens de geldende voorschriften wordt gewerkt. En die randaarde is dus niet deugdelijk wanneer er geen aardpin is geslagen en gemeten.
    Daarbij is mijn ervaring dat je eisen vooral kort en bondig moet houden daar dit de kans vergroot dat ze ook gelezen worden.
    Kom op zeg, als ik vraag om twee 1 tons takels hoef ik er toch ook niet bij te vermelden dat de kettingen dat gewicht ook moeten kunnen dragen?
    Op die manier is er altijd wel een opening te vinden om niet aan mijn wensen te voldoen.
    Hij bedoelt het feit dat een CEEtje geen "rand"aarde heeft maar een pen

Leave a comment:

Working...