Verbod op zenderfrequenties???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • remco_k
    • Sep 2002
    • 325

Originally posted by showband
    Ik wil dus even melden dat ik vooralsnog de stelling niet kan onderschrijven dat wifi niet gaat werken.
    Dat schrijft ook niemand. Ik sloot mijn post niet voor niets af met:
    Hiermee zeg ik dus niet dat het gebruik van de 27 MHz of 2,4 GHz band per definitie problemen veroorzaakt, maar ik zeg dat de kans veel groter / te groot is op problemen met een andere gebruiker.
    Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
    Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• KlankOntwerp
      • Jun 2008
      • 130

Je hebt het over WiFi, dan bedoel je 802.11g of n neem ik voor het gemak aan?

Weet je dat WiFi een polite systeem is..? Dus dat het op zijn beurt wacht als er een ander signaal gestuurd wordt om botsingen te voorkomen? Dit betekent dat als er twee signalen in het WiFi-protocol gestuurd worden en de pakketjes botsen/niet aankomen beide zenders een random wachttijd genereren en het opnieuw proberen.

Bovendien moet je dus nu van audio naar streaming audio en dan weer terug naar audio en dan naar een mengpaneel. Dan heb je toch redelijk wat latency lijkt mij.

Als je niet WiFi bedoelde maar een FM-zender in de 2.4 GHz-band dan druk je dus dingen als WiFi gewoon weg. Helaas druk je bewegingsmelders en magnetrons die te dicht in de buurt staan niet weg en die zullen dan een flinke storing opleveren.

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

ik heb het over 2,4Ghz
        Line6 G30
        Line 6 - Wireless Systems - Relay G30 - Wireless Guitar System

zie thread: http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...over-wifi.html
        lekker belangrijk!

Comment

• joe
          • Jan 2003
          • 446

Hallo Marco,

dat kan heel goed, had ik van jou niet wat tips gekregen over mijn setup? Ik zat naast Steven.

Het typische was overigens dat ik de dag erna een produktie had en één van de zenders in de voorstelling begon te storen tijdens de voorstelling, na een uurtje of zo, heel even wederom. Dat terwijl ik de frequenties ditmaal had uitgepeild volgens de tips.

In december ga ik de zenders en receivers na laten kijken want het probleem is te sporadisch om goed thuis te brengen.
          Hey Klankontwerp,

Jep, dan hebben we elkaar gesproken.
          Wat je nu wel weet is dat de frequenties onderling goed zijn, het is dus of onheil van buitenaf of de zenders/ontvangers hebben een storing. Eff na laten kijken dan maar.

Vraagje: Het kost me steeds meer moeite om op locaties een goede verbinding te krijgen met me wifi. Ik wil eigenlijk overstappen naar 5GHz, wat moet ik kopen!?
          Ik zoek een simpele router/accespoint voor de kleinere locaties en een extra accespoint met zeg een 120 grade antenne voor de grotere locaties.

Comment

• Magico
            • Aug 2009
            • 21

Ik weet dat dit topic al behoorlijk oud is maar ik vroeg me af wat de ontwikkelingen vwb het terugeisen van 700-900MHz banden zijn.
            Gaat het door? Is er al een datum bekend?

Ik zou het niet bepaald leuk vinden om mijn Inear en draadloze mic niet meer te gebruiken.....
            Nog maar niet te spreken over de grote firma's die -tig systemen op deze frequentes gebruiken.

Comment

• MusicSupport
              • Feb 2006
              • 1016

Originally posted by Magico
              Ik weet dat dit topic al behoorlijk oud is maar ik vroeg me af wat de ontwikkelingen vwb het terugeisen van 700-900MHz banden zijn.
              Gaat het door? Is er al een datum bekend?

Ik zou het niet bepaald leuk vinden om mijn Inear en draadloze mic niet meer te gebruiken.....
              Nog maar niet te spreken over de grote firma's die -tig systemen op deze frequentes gebruiken.
              De veiling van de freq. tussen 790 en 863Mhz gaat 100% zeker weten door. Eind 2011 of begin 2012. Onlangs is bekend geworden dat onze demissionaire minisiter wel een vervroegde invoering (voor 2015) wil bewerkstelligen op verzoek van de telco's die daar hun internet en televisie op willen duwen. (Sidenote: de 2e kamer moet deze planning nog officieel goedkeuren)

(Deze frequentieband heeft een goede penetratie in gebouwen; nu loopt men in de praktijk nog wel eens aan dat in een dik gebouw ons mobiele internet dienst weigert bijv.)

(Ik blijf het een grappige ontwikkelingen vinden omdat bijv. KPN ook al met een LTE netwerk bezig is; maar dit is meer voor de communicatiedoeleinden)

Dus in de E-band kun je alleen het stukje tussen 863 en 866Mhz nog gebruiken met apparatuur die je hebt.

Ook DVB-T (digitenne) zal worden gereorganiseerd (tussen 470Mhz en 790Mhz); maar hoe en wat weet niemand. Dus in het gebied waar we straks met z'n allen naar toe verhuizen wordt het een zooitje!

In de VS hadden ze eerst een hoop users uit de 800Mhz band gejaagd waarna de overheid ook de 700Mhz band terugeiste om te gebruiken voor communicatiedoeleinden van hulpdiensten.

Nu investeren voor de lange termijn doe je dus in de A/B/C band (of in oude goede VHF (200Mhz & co) apparatuur )

Investeer je voor projecten die tot 2014 lopen waarin je apparatuur kan afschrijven op zo'n project dan is het niet zo erg om in de rustiger wordende D/E band te zitten en te investeren.

Alle muziekanten in Nederland die hun 1 kanaals apparatuur halen bij bijv. Feedback krijgen allemaal 863.100Mhz mee en dat spul is allemaal waardeloos over 4 tot 5 jaar.

Verder zijn zoals eerder in dit topic de dure UHF-R series van shure om te bouwen naar een nieuwe frequentie (prijzen nog niet bekend) heb ook ik begrepen. De oudere series komen hier niet (allemaal) voor in aanmerking.

Dan heb je nog de EW series van Sennheiser; dat wordt een soort collectieve kliko actie want daar gaat men bij Sennie niet aan beginnen heb ik vernomen
              (Geld natuurlijk alleen voor gear in de D/E band)
              Last edited by MusicSupport; 25-08-10, 12:31.
              d&b Audiotechnik

Comment

• Leks
                • Oct 2007
                • 330

Geen ombouw kits voor Sennheiser ?

Dat hoop ik dat er financiële compensatie komt voor de getroffenen.
                Er draaien volgens mij nog wat mensen met de EW 100 & 300 Serie.

Als dit allemaal de prullenbak ( lees: buitenland) in gaat dan gaat er een hoop presentaties en bandjes tijdelijk bedraad spelen
                Gezien 2e hands EW setjes in dit soort dump aantallen amper meer wat kunnen opbrengen. Zeker niet genoeg om eenzelfde in een andere band terug te kopen.

PS
                moet je dan ook alle antenne splitters,combiners,vlaggen etc vervangen? of alleen de zender en de ontvanger chipsets?
                Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• 4uss
                  • Aug 2005
                  • 578

Originally posted by Leks
                  moet je dan ook alle antenne splitters,combiners,vlaggen etc vervangen? of alleen de zender en de ontvanger chipsets?
                  De meeste splitters en combiners werken op het hele UHF-gebied. Vlaggen heb je in 2 smaakjes: een klein frequentiebereik, of ook het hele UHF-gebied. Je zult dan zelf moeten kijken welk materiaal je hebt.

Wij hebben ook een aantal EW sets in de 790-822Mhz band, ik hoop dat er nog tussendoor te fietsen valt. Als het DVB-T wordt is er meestal een kanaal vrij tussen twee gebruikte kanalen, als ze er echt mobiele communicatie op gaan doen houdt het helemaal op vrees ik, ik gok zelfs dat je dan Agentschap Telecom op je dak krijgt.

Comment

• Leks
                    • Oct 2007
                    • 330

Het lijkt me niet dat Agentschap Telecom met scanner gaat rondlopen rond podia. Lijkt me erg veel werk voor erg weinig.

Het zendvermogen van een mic/ inear setup ligt volgens heel ver ( minimaal factor 100) onder het vermogen van een dergelijke DVB-T mast.
                    ik kan zo snel geen vermogen vinden van wireless mic's maar dit lijkt me om max 300 mW oid gaat? terwijl masten enkele kW doen.

Dus volgens mij krijgen we het niet voor elkaar om tv's te storen ( toch jammer )
                    Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• MusicSupport
                      • Feb 2006
                      • 1016

Het lijkt me niet dat Agentschap Telecom met scanner gaat rondlopen rond podia. Lijkt me erg veel werk voor erg weinig.

Het zendvermogen van een mic/ inear setup ligt volgens heel ver ( minimaal factor 100) onder het vermogen van een dergelijke DVB-T mast.
                      ik kan zo snel geen vermogen vinden van wireless mic's maar dit lijkt me om max 300 mW oid gaat? terwijl masten enkele kW doen.

Dus volgens mij krijgen we het niet voor elkaar om tv's te storen ( toch jammer )
                      Gemiddeld zendvermogen van een handheld of IE transmitter ligt zo tussen de 10 en 20mW en bij de duurdere systemen mag dit in NL geboost worden tot max 49,9mW
                      d&b Audiotechnik

Comment

• NesCio01
                        • May 2010
                        • 1987

Kan het dan zo zijn dat die mast het vermogen van de transmitter
                        overruled en het signaal compleet wegdrukt?

Leuk als dat signaal tijdens de soundcheck er niet was en tijdens
                        de performance wel?

grtz
                        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• dj-wojcik
                          • Jul 2008
                          • 911

Originally posted by NesCio01

de performance wel?
                          ...
                          Of nog leuker..... Tijdens de soundcheck wel en op het moment supreme niet!
                          Dan sta je leuk met je mic
                          [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                          [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• stamgast
                            • Feb 2010
                            • 253

Originally posted by NesCio01

de performance wel?

grtz
                            Ik heb wel eens een zenderbak moeten laten omwisselen toen we in Limburg voor een programma zaten. Je hebt op de RF volledige ontvangst en je komst er niet tussen.
                            Op het mediapark heb ik ook wel een een scan gedaan op de 51/53 band en aan het einde daarvan zag ik ook al een groot blok.
                            Afgelopen week ENG gedaan (achter een cameraman aan hobbelen met een mixer op je buik) en in diverse plaatsen in het land kon ik óf de één, óf de andere zender niet gebruiken wegens digitenne. (had dus al expres twee zenders uit verschillende banden meegenomen tegen dit soort ongein)
                            Het is wel degelijk een probleem dat door velen onderschat wordt. Het lijkt me toch sterk dat we straks in studio's MKE-40's aan draad geven aan presentatoren die over de studiovloer vliegen. Ik zie mezelf al zitten met 50 meter xlr op een acht...

Comment

• frederic
                              • Jan 2006
                              • 3511

Inperking draadloze frequenties?

Weet iemand iets meer van de inperking van het aantal frequenties voor draadloze systemen?
                              Naar het schijnt heeft Sennheiser een reeks frequentielicenties gekocht, waardoor andere merken na nieuwjaar deze niet meer mogen gebruiken.

Bovendien zouden de andere frequenties ook verder gelimiteerd worden.

Comment

• @lex
                                • Jul 2006
                                • 1087

Voor zover ik weet is de aangkondigde verkoop van zendfrekwenties door de overheid nog niet van start (over anderhalf jaar?). Het lijkt me daarom ook sterk dat Sennheiser bandbreedte heeft gekocht. Ook lijkt het me sterk dat als er bandbreedte wordt verkocht dat Sennheiser daar genoeg geld voor zou hebben. Het zijn ws. de telecombedrijven en investeerders die die bandbreedte voor de neus van relatief kleine bedrijven als Sennheiser (maar ook Shure, AKG, etc.etc.) gaan wegkapen.

@lex
                                Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

Working...