opleiding theatertechniek?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • papers@xs4all.nl
    • Apr 2005
    • 3

citaat:Geplaatst door rinus bakker

2 'papers'
    aan jou kunnen we natuurlijk wel vragen hoe jij aan jouw kennis en enthousiasme over die opleiding bent gekomen.
    Geen 'voorkennis' hoop ik - of 'belangenverstengeling' misschien?
    Daar kun je lelijk voor worden afgerekend in het theaterwereldje....
    Laten we eerlijk zijn, er zit zeker een mate van "voorkennis" in dit hele verhaal, zelf belangenverstrengeling ... Toch lijkt het van belang dat binnen het "topic" opleiding theatertechniek de aandacht niet altijd naar de "gevestigde grote & belangrijke" theateropleidingen zoals de OTT gaat waarbij de toelatingseisen hoog zijn én maximaal aantal plaatsen beperkt. Niet iedereen wil (en kan of moet) lichtontwerper, geluidsontwerper of dramaturg worden. Ik ben van mening dat in het vak vooral behoefte is aan "werkers" op de vloer, geluidsTECHNICI, lichtTECHNICI, stageMANAGERS, toneelTECHNICI ect ect ect. Bovenstaande (maar ook een aantal van de onderstaande) opleiding(en) voorzien in de behoefte van faciliterende bedrijven (of theaters) om mensen af te leveren die deze vaardigheden op startniveau beheersen.

Om de schijn van partijdigheid te vermijden hierbij enkele andere opleidingen die zich ook begeven op het gebied van " Allround Medewerker Audiovisueel"

Grafisch Lyceum Rotterdam
    Grafisch Lyceum Amsterdam
    ROC Midden Nederland
    ROC Eindhoven
    Friesland College
    ROC Tilburg

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

tuurlijk, gewoon doen die opleiding.

Zolang de branche (VPT-symposium vorig jaar) geen erkende opleiding heeft, geen exameneisen heeft en geen examencommissie met een eisenpakket komt is en blijft het allemaal vreselijk leuk en spannend, die opleidingen....

Van je rijbewijs is in de wet bepaald hoe het examen eruit moet zien, wat je moet laten zien, en welke kennis er hoe en waneer getoetst wordt. Maar in de theatertechniek is het allemaal nog steeds los zand....

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

En ja hoor tel bij de theatertechniek ook nog eens de AV-opleidingen met dezelfde affiniteit...
        en binnen de kortste keren hebben we alleen maar TOP-technici in Nederland rondlopen in dit vak?
        Plus die diverse opleidingen in 'music-management' enzovoorts.
        En dat hele innovatieplatform van Balkellende is volkomen overbodig
        (was het natuurlijk toch al - want als de overheid zich ergens mee bemoeit
        is het bijna op voorhand al een misser.)

Of .... krijgen we na de golf van de geitenwollensokken van de jaren '70-'80 ?
        (Hordes sociologische opleidingen, en al die 10.000-en studenten hebben echt bijgedragen tot een maatschappelijke en psychosociale verbetering in dit land ...
        Welvaart, welzijn en geluk alom in Nederland!
        Toch?)
        Nu beginnen we aan een reeks nieuwe lichtingen van modieuze pret-studies?
        Die gegarandeerd borg zullen staan voor een fors aantal toekomstige werklozen!
        Maar zolang er aardgas is (zeker met de huidige oliesprijs...) is er hoop - op een uitkering dan wel te verstaan!
        Mag ik een tikkie sceptisch blijven ...
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• deurklink

citaat:Geplaatst door papers@xs4all.nl
          Om de schijn van partijdigheid te vermijden hierbij enkele andere opleidingen die zich ook begeven op het gebied van " Allround Medewerker Audiovisueel"

ROC Midden Nederland
          ROC Eindhoven
          Friesland College
          ROC Tilburg
          Je vergeet Zwolle (Deltion college) die Audiovisueel en Theatertechniek gecombineerd heeft in het eerste jaar en in het 2de jaar je kan kiezen voor een van de 2!

Comment

• thyzerrr
            • Nov 2004
            • 92

citaat:Geplaatst door papers@xs4all.nl

Laten we eerlijk zijn, er zit zeker een mate van "voorkennis" in dit hele verhaal, zelf belangenverstrengeling ... Toch lijkt het van belang dat binnen het "topic" opleiding theatertechniek de aandacht niet altijd naar de "gevestigde grote & belangrijke" theateropleidingen zoals de OTT gaat waarbij de toelatingseisen hoog zijn én maximaal aantal plaatsen beperkt. Niet iedereen wil (en kan of moet) lichtontwerper, geluidsontwerper of dramaturg worden. Ik ben van mening dat in het vak vooral behoefte is aan "werkers" op de vloer, geluidsTECHNICI, lichtTECHNICI, stageMANAGERS, toneelTECHNICI ect ect ect. Bovenstaande (maar ook een aantal van de onderstaande) opleiding(en) voorzien in de behoefte van faciliterende bedrijven (of theaters) om mensen af te leveren die deze vaardigheden op startniveau beheersen.

ROC Midden Nederland
            ROC Eindhoven
            Friesland College
            ROC Tilburg
            Het is natuurlijk een heel nobel streven om goede harde werkers af te willen leveren, maar zorg er dan op zijn minst voor dat je docenten uit het werkveld aantrekt, mensen met jaren praktijkervaring. Lessen die worden verzorgd door leraren met een puist theoretische kennis kunnen hartstikke interessant zijn en vormen een mooie basis, maar zonder mensen uit de praktijk kun je een opleiding die pretendeert mensen voor het werkveld af te leveren wel op voorhand afschrijven.

Mijn twee centjes.

T

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

2 thyzerrr,
              Daar is geen woord verkeerd aan gezegd!

Comment

• AJB
                • Jul 2003
                • 2289

Scholen, opleidingen, studies; all in the mix gaat het maar om 1 ding;
                - KENNISOVERDRACHT...

Dus; een stukje natuurkunde, wiskunde en tegenwoordig vooral ook economie, kan absoluut geen kwaad... Maar hoe draag je de kennis van lichtontwerp over in een klaslokaal ? En hoe leer je een cursist een situatie in te schatten, zonder enig zicht op toepassingen van boekenwijsheid ? Het blijft 1 grote farce, en die opleidingen moet ik meegeven dat ze slim inspelen op de "hoop" bij het ontwetende publiek. Wie wil er niet achter zo'n prachtig mengpaneel staan?? Hard reality is echter wel, dat 9 van de 10 studenten gewoon compleet ongeschikt zijn, en dus nooit in dit vak zullen rollen, laat staan achter de mengtafel komen te hangen...

Valse hoop schuilt in de prachtige folders, die zijn gemaakt door mensen met zeer beperkte geesten. Deze mensen geven tevens de vakken die eindigen op -ontwerp, -design en -nuances... Somebody needs a reality check over here....

Theatershit, audio-visuele onzin, studio en media-flauwekul; ik adviseer u allen een ernorme kwaliteitsverbetering, alvorens de "hype" zich tegen u keert...

Amen
                If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                ------------------------------------------------
                Arvid Buit
                Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• deurklink

[quote]citaat:Geplaatst door deurklink

citaat:Geplaatst door thyzerrr

Geplaatst door papers@xs4all.nl

ROC Midden Nederland
                  ROC Eindhoven
                  Friesland College
                  ROC Tilburg
                  Het is natuurlijk een heel nobel streven om goede harde werkers af te willen leveren, maar zorg er dan op zijn minst voor dat je docenten uit het werkveld aantrekt, mensen met jaren praktijkervaring. Lessen die worden verzorgd door leraren met een puist theoretische kennis kunnen hartstikke interessant zijn en vormen een mooie basis, maar zonder mensen uit de praktijk kun je een opleiding die pretendeert mensen voor het werkveld af te leveren wel op voorhand afschrijven.

Mijn twee centjes.

T
                  Kijk dat heeft dus onze opleiding wel goed gedaan! Mr. Venema van de Flint uit Amersfoort gaf ons les in "audio" (brede zin van het woord) En Mr. Hutschemakers van het Odeon te Zwolle licht techniek! Dit deed hij ook in het Odeon zelf (ongetwijfeld bekend bij sommige mensen, wereldje blijft klein)! Waren uiteraard de leukste lessen van deze twee vakdocenten.

Verder kregen we een beetje elektro (wat na mijn idee niet voldeed aangezien ik zelf 1 1/2 jaar mbo elektro had gedaan) maar het niveau van m'n klasgenoten lag ook een stuk lager op dat moment dus misschien wel voldoende. En algemene vakken die nou eenmaal verplicht zijn.

Als ze op deze weg verder gaan en blijven uitbreiden (over techniek en vaklessen heb ik het dan) kan dit een zeer boeiende opleiding worden! Iedereen zegt dat je het niet kan leren uit boeken (blijft een praktsich vak). Klopt! Boeken hebben we daarom ook nauwlijks (ook omdat ze nauwelijks bestaan). Wel veel copietjes van boeiende onderwerpen.

Maar uiteindelijk denk dat het veel van je stage moet hebben! Of zie ik dit nou verkeerd? 1/3 van de opleiding is stage! (zonder school projecten die daar veel van weg hebben meegerekend) lijkt mij toch behoorlijk!

Zie hier op het forum nogal een negatief beeld over theateropleidingen. Heb ook van mensen persoonlijk over bepaalde andere opleiding negatieve dingen gehoord. Maar vind dat het deltion tot nu toe niet slecht af brengt! (en dan ben ik ook nog de eerste lichting)

En vind het jammer dat je de mensen die nu ons als stagelopers hebben. Niks kunnen/willen (omdat ze hier niet actief zijn bijv.) zeggen over ons. Want als je op ons klassenforum kijkt, lees je hele leuk berichtjes over wat klasgenoten al meemaken of bereikt hebben!

Lijkt wel of mensen hier bang zijn voor de nieuwe lichting mensen die op de markt word gezet (opvolgers van jullie tevens) Ze worden toch anders op de markt gezet dan jullie allemaal ooit begonnen zijn! Met een stuk kennis die jullie niet hadden voorda

Comment

• AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

Ik vind de toelating te laagdrempelig, waardoor er allemaal hele domme mensen, zonder een sprankje creativiteit op zo'n opleiding komen. Zelf heb ik 6 stagaires van theatertechniek op diverse tours gepland. Vrijwel uitsluitend positief ! Maar die moet je wel zelf uit de groep uitzoeken, want je hebt er toch een partij lombroso's bij..

De groep die toch al okay is, red het zonder die opleiding ook wel ! Dus zo'n opleiding moet haar toegevoegde waarde (momenteel nihil) eerst maar eens gaan bewijzen... Dat zou bijv. kunnen door alle vakdiploma's aan te bieden... Wat is er handiger voor een technicus dan; heftruckrijbewijs, rigging diploma's, basis diploma belichting, basis diploma audio, ehbo/vca/bhv, operating diplima compulite sparktop (bijv.) en nog een partij van die onzin... Leuk voorbeeld is de theatertechniek in Rotterdam, daar zit een docent die WEL uit alle macht probeert om zinvolle stof te integreren. Rinus kent hem ook; hij deed tegelijk met mij die cursus (Vincent Jansen als ik me niet vergis). Maar is het nou zo moeilijk om op elke opleiding zo'n docent te vinden ???? Dat hoeft echt geen roady te zijn; liever niet zelfs..

Arvid Buit

Comment

• jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3148

citaat:Geplaatst door AJB
                      De groep die toch al okay is, red het zonder die opleiding ook wel !
                      Misschien dat ik het verkeerd zie, maar het lijkt mij dat als je uiteindelijk bij een groot bedrijf wil werken, dat ze toch wel wat waarde hechten aan zo'n papiertje waarop staat dat je die opleiding hebt gedaan.
                      Al krijg je daardoor alleen al een wat leuker loonstrookje, dat is toch ook al mooi meegenomen.

Ondertussen kun je die studie mooi doen op de kosten van de staat (mits je binnen 10 jaar slaagt [)]). Niet dat dat ruim leven is, maar als je bij de stages nog wat bij kan verdienen en in het weekend met een baantje erbij en misschien nog een kleine bijdrage van pappiemammie, kun je -volgens mij- zo wel prima 4 jaar van je leven op zo'n school doorbrengen.

Comment

• AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

Met zo'n afhankelijkheids-mentaliteit gaat Nederland tenonder... Werken !!!
                        Arvid Buit

Comment

• kokkie
                          • Nov 2003
                          • 1166

En hier gaat het dus alweer fout. Denken dat je een leuker loonstrookje krijgt omdat je een diploma hebt. Helaas, zo werkt het niet. De enige manier om er te komen als je zo'n licht/geluids/onzin opleiding hebt gedaan, is om zelf te beseffen dat je nog niets weet als je van je beschermde schooltje komt en het echte leven in stapt.
                          Lijkt me niet eens onwaarschijnlijk dat je minder verdient als iemand die begonnen is na zijn VMBO elektro toen jij begon met je "MBO weet ik veel". Vooral omdat de 'bruikbare' kennis, die je op school hebt geleerd, pas bruikbaar wordt na een paar jaar, wanneer je eindelijk eens aan de knoppen mag zitten. Of hebben jullie ook een praktijk vak "bouwen & breken"? Dat zouden ze eens moeten geven, samen met "trailer laden".
                          Ik kan niet veel zeggen over de vaste theater technici en AV mensen van congrescentra en aanverwanten. Daar kun je denk eerder wat met je opleiding, omdat je daar ook eerder gelegenheid krijgt. Maar ik denk niet dat het daarvandaan weer makkelijk overstappen is naar de evenementen wereld en de verhuurbedrijven. Dan zal je je toch weer opnieuw moeten bewijzen.
                          Ik heb 7 jaar geleden mijn MTS energietechniek diploma gehaald en ben toen in dit wereldje terechtgekomen. Het niveau van je diploma zal best meespelen, maar als er maar Middelbaar en iets technisch opstaat voldoet dat ruimschoots en AV/Theater of welke richting dan ook geeft in dat geval nauwelijks een extra toevoeging. Er wordt namelijk gezocht naar mensen met inzicht, die problemen die tijdens het bouwen naar voren komen snel en efficiënt kunnen oplossen en storingen kunnen verhelpen (nog een leuk praktijkvak:"dimmer is uitgefikt, show begint over een uur, show must go on, wat doen we nu"). Welk MTS papiertje maakt niet uit, dat is het teken van technisch inzicht. Daarnaast kijkt men naar of je het aankan, stressbestendig bent en of je wel een beetje tegen de 5 tot 21 of 21 tot 5 mentaliteit kan en niet de 9 tot 17 mentaliteit hebt.
                          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Enrico
                            • Jun 2004
                            • 28

Ik zit nu in het eerste jaar van de opleiding inspecien/theater technicus (tegenwoordig podium techniek) aan het Grafisch Lyceeum Amsterdam.

AL mijn docenten hebben ervaring in deze wereld. ze hebben het gedaan, of doen het nog.

Bevalt me prima
                            BOEM is HO!

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

Hallo Enrico,
                              Dan doe je ook wel even de groeten aan Han Ellenbroek namens mij?

Maar wie zijn die andere docenten en
                              van hoeveel door hen gegeven vakken kun je (voor je gevoel of beargumenteerd!?)
                              aangeven dat je er meer of juist minder van wilt horen/weten?

Comment

• Martincrul
                                • Apr 2005
                                • 32

Sorry maar als je het mij vraagt ligt het probleem van de opleidingen alleen maar bij de inzet van de studenten op deze bij lange na niet toerijkende opleidingen.
                                Ik heb in de afgelopen 7 jaar voor vele diverse opdrachtgevers gewerkt in zowel nederland als belgie en ben daar veel stagaires tegengekomen van diverse opleidingen. Van al die stagaires zijn er tot nu toe 2 geweest die ik nu zelf wel eens inhuur en die daadwerkelijk met 150% inzet aan de slag gana iedere dag.
                                Ook zie ik veel jongens die de opleiding gedaan hebben en die het theoretische deel van de belichting volledig snappen, alleen het aansluiten van de apparatuur laat erg te wensen over.
                                Ik denk dan ook dat de mensen die zonder opleiding vanuit het vrijwilligers circuit (jongerencentra, poppodia, cultureelcentra), of vanuit de praktijk ervaring qua local crew/stagehands werkzaamheden een grotere meerwaarde hebben waneer zij bepaalde curussen volgen die specifiek gericht zijn op het werkveld dan wanneer iemand zonder enige ervaring van hoe de (helaas toch al in veel te kleine mate aanwezige) rock 'n roll/house/overige entertainment branche werkt een opleiding doet tot iets als av tech of theater tech. Omdat ze gewoonweg de ervaring missen die velen van ons zonder opleiding wel hebben.

Comment

Working...