opleiding theatertechniek?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

    #61
    Citaat: (vet gedrukte is door mij gedaan)

    "De Opleiding Theatermaker / Techniek & Theater is de enige HBO-opleiding op dit gebied in Nederland en heeft de afgelopen jaren in sterke mate bijgedragen aan het niveau en de differentiatie van de functies achter de schermen van het theater.

    Het toenemende belang van techniek, efficiency en schaalvergroting, maar ook van arbeidsomstandigheden en veiligheid (ARBO) vragen om een steeds betere organisatie en planning, kortom om leidinggevenden met een gedegen opleiding. De OTT biedt die opleiding ."


    Kijk.... dit is wel een punt voor AJB!
    Het maakt niet uit van wie deze tekst afkomstig is,
    maar hij is toch 'niet geheel vrij van pretenties',
    èn hij staat op de website van de AHK/OTT.
    Maar ....
    Al duurt die pretentie ook nog zo lang, de studenten leren snel een heel ander gezang.(c)
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

    Comment

    • pietradelmundo
      • Nov 2004
      • 7

      #62
      citaat:Geplaatst door rinus bakker

      Citaat: (vet gedrukte is door mij gedaan)

      "De Opleiding Theatermaker / Techniek & Theater is de enige HBO-opleiding op dit gebied in Nederland en heeft de afgelopen jaren in sterke mate bijgedragen aan het niveau en de differentiatie van de functies achter de schermen van het theater.

      Het toenemende belang van techniek, efficiency en schaalvergroting, maar ook van arbeidsomstandigheden en veiligheid (ARBO) vragen om een steeds betere organisatie en planning, kortom om leidinggevenden met een gedegen opleiding. De OTT biedt die opleiding ."


      Kijk.... dit is wel een punt voor AJB!
      Het maakt niet uit van wie deze tekst afkomstig is,
      maar hij is toch 'niet geheel vrij van pretenties',
      èn hij staat op de website van de AHK/OTT.
      Maar ....
      Al duurt die pretentie ook nog zo lang, de studenten leren snel een heel ander gezang.(c)
      Zo is dat, want ik heb ook mijn twijfels bij dit soort zinnen. Heb vandaag de reklamefolder even opgevraagd van dit jaar, de tekst daarin bevat geen one-liners zoals op de website. De tekst op de website vind ik persoonlijk nogal te hoog gegrepen.

      Wellicht aanleiding tot een gesprek met belanghebbenden over de presentatie van de opleiding? Een presentatie die overigens heel moeilijk is; als je ziet hoe lastig het voor ons studenten is om op een open dag de opleiding te laten zien in 2 uurtjes... De opleiding is complexer en diverser dan menigeen denkt. Veel belangstellenden lijken een opleiding te willen waar je leert om 'met tafels om te kunnen gaan'.
      Wellicht toch even wennen als je ook Dramaturgie, Beweging, Kunstgeschiedenis, Algemene Muziekleer, Muziekgeschiedenis, Dansgeschiedenis, Nederlands, Computervaardigheden, Vormgeving & Theater, Projectmanagement, Organisatie, Houtbewerken, etc etc etc krijgt, naast alle 'technische vakken'. (ben best trots als ik die lijst zie, want ik leer, wat 'men' ook mag vinden, echt veel!)

      Toch vind ik dat wat anderen van de opleiding zien overeen moet komen (iig zoveel mogelijk) met wat de studenten op de opleiding zelf zien. Zelf zie ik erg weinig 'reklamewerk' van de opleiding, dus ook de geciteerde teksten zijn me ontgaan. Toch schrik ik er een beetje van, want volgens mij kan de opleiding (en geen enkele opleiding) dat niet waarmaken.

      Naast dit alles ben ik wel erg tevreden met wat ik nu doe. Ik heb momenten gehad waarbij ik twijfelde aan de opleiding of zelfs de toekomst erna, maar als ik weer eens een show doe, of naar theater ga, dan weet ik dat ik gewoon het MOOISTE BEROEP ga uitoefenen dat er bestaat. [u]En daar wil ik ALLES over leren!</u>

      Tot het volgende bericht,
      Pieter Ploeg, OTT 2e jaar
      can you imagine?

      Comment

      • thyzerrr
        • Nov 2004
        • 92

        #63
        citaat:Geplaatst door AJB
        @ the students; zodra jullie klaar zijn met de opleiding; stuur me een mailtje, dan zal ik zien of ik jullie kan indelen op een leuke tour; DAAR leer je wat van...
        Ben dan geen OTT student, maar kan dit alleen maar beamen.
        Waarvoor hartelijk dank aan Arvid

        Thijs

        Comment

        • AJB
          • Jul 2003
          • 2289

          #64
          Heey Thijs !...Jij bent lekker met 3 mooi meiden op tour En nog een mooie lichtshow ook!

          Nog veel plezier, ik kom binnenkort nog wel ff loeren [B)]

          grtz

          If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
          ------------------------------------------------
          Arvid Buit
          Creative-Director / Artist-Manager

          Comment

          • thyzerrr
            • Nov 2004
            • 92

            #65
            Daarom, wat wil een mens nog meer?
            Lijkt me gezellig! Ohja, ik heb ***dank weer een cracker kunnen regelen. Daar gaat toch niks boven...

            &lt;en nu écht naar bed...)&gt;

            Comment

            • Ruud_de_Koning
              • Aug 2003
              • 112

              #66
              De OTT ontvangt geld op basis van het aantal ingeschreven studenten. (Simpel gezegd) Het ministerie van Onderwijs geeft aan hoeveel studenten er per jaar mogen worden toegelaten. In 2001 is het aantal studenten verhoogd van 15 naar 17.

              De OTT is een kunstvakopleiding, en mag daarom selectie plegen aan de poort. Voor zover ik het weet is er nog nooit op basis van vooropleiding geselecteerd. Geschiktheid, studeerbaarheid, en de juiste combinatie van reeds verworven competenties zijn de belangrijkste selectiecriteria.

              De OTT sluit aan op MBO 4. Wiskunde en natuurkunde op goed niveau zijn een pré.

              De selectie schommelt tussen de '1 uit 6' en de '1 uit 8'. Het aantal aanmeldingen is ongeveer 25% hoger. Zelfs de balletafdelingen halen de genoemde getallen met drie nullen niet...

              Ruud
              "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

              Comment

              • Ruud_de_Koning
                • Aug 2003
                • 112

                #67
                Leidinggevende in de Theatertechniek. Tja, naast een brede basisopleiding beschik je dan vaak ook nog over een aantal persoonlijke vaardigheden en dien je de competenties van een manager te verwerven. Die zullen in de theatertechniek, naast theotretische kennis over leidinggeven, vooral gecentreerd zijn rond analytische eigenschappen en procesbeheersing.

                Bij het verwerven van competenties op leidinggevend niveau zal er voornamelijk aandacht moeten worden besteed aan het totale proces, de kritische factoren die hierbij een rol spelen, en het inzicht om zowel technisch als artistiek oplossingen te kunnen creeren.

                De keten als een geheel is dus belangrijker dan de componenten waar zij uit is opgebouwd. Bij een opleiding die stuurt richting leidinggevenden zal veel aandacht moeten worden besteed aan de 'flow'. De gereedschapkist van een manager zit niet vol bromtollen. Toch kan hij of zij een bromtollenfabriek leiden. Waarmee ik niet zeg dat deze kennis niet nodig is, maar bij het maken van keuzes voor het samenstellen van een vierjarig curriculum moet je de prioriteit leggen op de algemene ontwerpcriteria.

                En voor het schrijven van wervende teksten hoef je blijkbaar helemaal niets meer van het vak te weten. Mij specialisatie ligt op het gebied van arbeidsomstandigheden (ARBO) en veiligheid. De afkorting dient daarbij wel op de goede plaats in de tekst gezet te worden.

                Groet van Ruud
                "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

                Comment

                • AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

                  #68
                  Helaas is de selectie dusdanig, dat "leidinggevende" een irreel toekomstbeeld is voor de betreffende student. De kwaliteit, continuiteit en stabiliteit van de opleiding is zodanig dat ik durf te beweren dat bepaalde wervingsacties grenzen aan valse voorlichting... Natuurlijk bevat de opleiding ook goede zaken, en leuke projecten, maar het geheel wordt anders gepresenteert dan in werkelijkheid wordt uitgevoerd...

                  If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                  ------------------------------------------------
                  Arvid Buit
                  Creative-Director / Artist-Manager

                  Comment

                  • rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

                    #69
                    Hallo Ruud,
                    welkom op dit leukste theaterforum in de Wonderde wereld van het Hollandse Bromtolland!

                    Ook een roadie is al manager, en dat laatste begrip is zo aan erosie onderhevig dat een keukenzwabber binnenkort ook al een culinair-facilitair hygiene-manager is.
                    Dus de OTT-er mag van alles willen 'managen' maar dat moet wel een konkrete inhoud hebben...
                    Wat bedoel je in dat verband met 'algemene ontwerp-criteria?'

                    Artisitiek = de zwierige schets met de viltstift of het wilde onuitgewerkte hersenspinsel?
                    Techniek = de omzetting daarvan naar de bikkelharde realiteit van de natuur-(& Arbo-)wetten en het beschikbare budget?
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                    Comment

                    • Lighting
                      • Sep 2004
                      • 209

                      #70
                      citaat:Geplaatst door AJB

                      Helaas is de selectie dusdanig, dat "leidinggevende" een irreel toekomstbeeld is voor de betreffende student. De kwaliteit, continuiteit en stabiliteit van de opleiding is zodanig dat ik durf te beweren dat bepaalde wervingsacties grenzen aan valse voorlichting... Natuurlijk bevat de opleiding ook goede zaken, en leuke projecten, maar het geheel wordt anders gepresenteert dan in werkelijkheid wordt uitgevoerd...

                      Dat is net als zo'n jongen die al jaren roept operator te zijn. om vervolgens met de eerste patch op zijn muil te gaan!!!!
                      een lang verhaal dus heel kort je kunt pas iemand/iets beoordelen als je ze aan het werk gezien hebt.aan de andere kant is het zo dat de eerste ingeving meestal de beste is


                      Nils


                      enneeee AJB hoe zit dat nou met at biertje dat wij gingen drinken (die ene in breda was namelijk wel ERG mager)(ik bedoelde dat biertje AJB!!!!!!)
                      LET THERE BE VARI LITE(S) and ALPHA's , AND A LOT OF THEM.......(this line is powered by Grand MA too)

                      Comment

                      • AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

                        #71
                        Absoluut Nils; die boyz zijn er zat... Of die operator willen zijn en vervolgens hun lampen niet kunnen opstarten (eeeeuh...Pearl, macro... etc.)

                        Dat soort types verpesten ons vak, en zorgen voor een boel zorgen bij de heren organisatoren...

                        Bier ???.... Wie zei er BIER ???....

                        Gaan we binnenkort ff doen kerel
                        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                        ------------------------------------------------
                        Arvid Buit
                        Creative-Director / Artist-Manager

                        Comment

                        • Ruud_de_Koning
                          • Aug 2003
                          • 112

                          #72
                          Mmmmm...hoe formuleer je een correct antwoord met een bierslempende moderator??

                          Ontwerp-criteria zijn de lijnen die je uitzet om tot bepaalde dingen te komen. Als losse tekst wat vaag en zweverig, maar in het geheel van mijn verhaal verbonden aan de wens om op een opleiding op HBO niveau toch maar liever niet te veel kleurfilters in spotjes te stoppen. De vraag waar je welke spot met welk filter aan welk soort dimmer met besturing moet gaan hangen is interessanter. Omdat je dan meteen de gehele keten overziet.

                          Op een HBO electronica ontwerpt men electronische schakelingen. Niet omdat ze dat nou perse moeten leren, maar omdat dat ze leert nadenken over alle randvoorwaarden en het geheel van de keten. Dat brengt inzicht. En met dat inzicht ben je in staat om complexe situaties te beoordelen. Wellicht lukt het dan zelfs om storingen of manco's te verhelpen.

                          De OTT is nog steeds een vakopleiding. Met vakken. Vakmatigheden. Handen uit de mouwen en een spotje stellen. En dan in de volgende les een geluidje maken. Theatertechniek is een complexe veelvoud van competenties. Grootschalige breed opgezette projecten die al deze competenties behandelen zijn dus veel interessanter. Gedrag en houding worden door iedereen als zeer belangrijk ervaren. Het is tenslotte teamwerk. Deze componenten moeten dus een wezenlijk onderdeel vormen van een opleiding.

                          Ik maak altijd vergelijkingen met de scheepvaartopleidingen. Daar is dieseltechniek geen apart vak meer. In een project komt een probleem met een dieselgenerator voor. Om dat op te kunnen lossen moet je in de boeken duiken. Hulp zoeken bij een docent. College's over dieselmotoren bijwonen. Enzovoort.

                          Spotjes, mixers, dimmers, versterkers, decor, rekwisieten; we gebruiken het allemaal als onderdeel van een geheel. Een totaalproject. In een totaaltheater. De onderdelen op zich zijn interessant, maar de verbanden tussen de onderdelen zijn veel belangrijker. Ik grijp voor het belichten van de verbanden altijd de criteria waarop dingen zijn ontworpen. Lees een verhaal in de krant over het nieuwe ontwerp van een theaterzaal, en je weet niks. Lees het PvE en je weet alles.

                          Kritiek op HBO'ers?? Ze kunnen niks. Dat klopt! Als het goed is WETEN ze veel. Een volwassen werkveld kan daar prima mee omgaan. En leert een student in de eerste jaren van zijn of haar carriere alle beroepsvaardigheden. Dan komen de dingen samen. Maar een volwassen werkveld kent zelf alle criteria. Heeft zelf randvoorwaarden opgesteld. En richtlijnen. Een volwassen werkveld roept niet vanaf de zijlijn, maar speelt aktief mee. Bepaalt in samenwerking met alle spelers in de branche wat opleidingscriteria zijn. Om maar eens iets te noemen...

                          Voor de complexe technieken die vandaag de dag onze toneelhuizen en trailers binnensluipen hebben we procesdenkers nodig. Het wordt tijd dat we die gaan opleiden.

                          Ruud



                          "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

                          Comment

                          • rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

                            #73
                            Hoi Ruud,

                            maar dan denk ik even aan de opmerking van een technisch directeur van een behoorlijk grote firma die CADCAM-gestuurde machines (CNC-draaien / watersnijden /lassen enz)gebruikt om allerlei soorten van specialistische opleggers/trailers (voor achter de trekker/tractor) te maken.
                            "Geef mij maar HTS-ers die kunnen denken en DOEN.
                            Die proces-jongens van de TH weten amper hoe een schroevendraaier eruit ziet laat staan dat ze er mee rekening in het ontwerp op het moment dat het op onderhoud en insepctie aankomt..."
                            Ik toch neem aan dat hij dat niet zei omdat de TH jongen duurder zijn dan een HTS-er.
                            En begrijp ik dat je nu zegt dat je op HTS-niveau een TH-denkwijze wil invoeren. Straks hebben we alleen maar mensen achter bureaus (en daarna in de sportschool want dat krijg je als je de hele dag achter een bureau zit) maar moeten we voor het onderhoud (of het opbouwen van en voorstelling?) naar China bellen om 'een paar mannetjes'....?
                            Mijn ergste ervaring is dat de OTT-ers wel (dachten te rekenen = proces) aan een stalen bint, maar het verschil tussen een HE en een IPE niet wisten.
                            Als je weet hoe een hard-patch 'proces' werkt, maar geen idee hebt hoe de kabels, connectors enz eruitzien, heb je aan het eerste ook niets zo veel.
                            Wanneer gaan we nu eens inzien dat in dat hele brede vak van ons
                            = constructie = bouw & werktuigbouw;
                            = electrotechniek
                            = electronica
                            = optica en kleuren
                            = akoestiek en versterken
                            = AV-projectietechniek
                            = transport en logsitek
                            = te veel om op te noemen
                            het OTT eigenlijk een selectie/samenvoeging zou moeten van de gespecialiseerde kennis op MBO-niveau
                            - en dan op basis daarvan weten welke specialist MBO/HBO je moet hebben en hoe je die moet aansturen.
                            Die verzamelde MBO-kennis wordt juist door de giga-breedte en de hoeveelheid ervan automatisch een HBO-vak.
                            Maar we moeten m.i. niet nog meer ontwerpers (of 'zwevers?') gaan binnenbrengen die met hun voeten de vloer al niet meer raken.
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                            Comment

                            • Ruud_de_Koning
                              • Aug 2003
                              • 112

                              #74
                              Hola hola, maar dat heb ik niet gezegd. Ik heb alleen maar geroepen dat er meer aandacht moet komen voor het totaalproces. En dat ik een voorstander ben om dingen door de bril van de ontwerpcriteria te bekijken.

                              Dat zeg ik omdat ik als geen ander weet hoe verzuild het HBO onderwijs nog is. Het MBO heeft inmiddels prachtige mengvormen in onderwijs, maar helaas is het HBO nog te veel ingedeeld in vakhokjes. vanuit de ouderwetse gedachte dat je kunt leren timmeren door alles wat met timmeren te maken heeft apart te behandelen. Een vak houttheorie, en een vak houtwetten, en dan natuurlijk nog de taal van het hout, de splinters, enzovoort. En dan vooral ook maar niet praten over belangrijke beroepscompetenties als houding en gedrag.

                              Een leidinggevende persoon wordt niet ingeschakeld om een lamp te vervangen. Of een stekker aan te zetten. Hij moet wel weten wat dat is, en hoe dat moet. Onderwijs kan je leren hoe het hele (ontwerp)traject er uit ziet. En welke verstoringen daar in kunnen plaastvinden. Hoe je daar me omgaat. Hoe je daar prioriteiten in opstelt. En het begroot?

                              Met ontwerpen bedoel ik niet het ontwerpen zoals op de TH. Nee, ik ben het op dat vlak roerend met je eens. Maar ik vind dat de waarde van een HBO'er ook zou moeten zitten in kennis over trajecten en verbanden. Kritieke paden. Het berekenen in plaats van aanvoelen. Maar ook aanvoelen na het berekenen.
                              Ach het is lastig te omschrijven. Maar in de eerste lijn ondersteun ik jouw verhaal. MBO doet al denkende. HBO denkt al doende. Of zoiets.

                              Theatertechniek is vanzelfsprekend omgaan met een enorme complexiteit. Die complexiteit mag wat mij betreft centraal staan. In denken en in doen. Het curriculum laat mensen nu in de waan dat ze door het verzamelen van bomen en struiken een bos kunnen vormen. Met als gevolg dat ze er later in zullen verdwalen. Ik pleit er voor om eerst aan de paden te verkennen en onderzoek te plegen naar de werking van het bos. Dan zien we daarna wel wat we een eik noemen of een berk. Bomen aanwijzen en weten hoe de bladeren groeien zegt zo weinig over hoe het geheel functioneert. En hoe gevolgen en oorzaken gezocht moeten worden. En wat je moet doen als er een boom omvalt.

                              Ruud

                              "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

                              Comment

                              • rinus bakker
                                • Mar 2002
                                • 5430

                                #75
                                Duidelijk!
                                En eigenlijk in grote lijnen ook wel eens.

                                (Hoewel dat van die eik en die berk me niet helemaal lekker zit:
                                in jouw redenatie zou je aan het eind toch kunnen overgaan om een berk een eik te noemen en omgekeerd ? ...
                                En dan is Leiden toch echt in last!
                                De voorbeelden daarvan zie ik - op mijn vakgebied - helaas nog vaak verschijnen in ons onvolprezen Vakblad voor Podiumtechnologie).
                                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                                Comment

                                Working...