opleiding theatertechniek?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

    #16
    17 personen stamt nog uit te tijd van Frits vd Haspel (studieleider toen der tijd). Ik neem idd aan dat dit te maken heeft met de capaciteit... Weet wel dat er af en toe uitzonderingen waren om meer mensen toe te laten. Geschiktheid was ook vaak een probleem; teveel losers die dachten alles aan te kunnen...

    Momenteel is er werk zat voor theatertechnici, echter niet in het leidinggevende deel. De opleiding in A'dam (HBO) pretendeert leidinggevenden af te leveren, terwijl dit absoluut niet waar is. Een ieder die hogerop wil, zal een zekere ladder moeten beklimmen, zelfs als je aan de OTT hebt gestudeert ([xx(])
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

    Comment

    • _Joop_
      • Dec 2002
      • 137

      #17
      Ik heb het even nagevraagd en dit jaar waren er ongeveer 200 aanmeldingen, hiervan zijn er 19 uiteindelijk aangenomen.

      Wat misschien ook wel interessant is om te weten is dat er van de NU tweedejaars nog maar 10 zijn, in het eerste jaar zijn er namelijk 7 (!) afgevallen...

      Comment

      • ralph
        Banned
        • Aug 2000
        • 2649

        #18
        Bij jou bekend wat de motivatie was om af te haken joop?
        ...kan motivatie van de school, maar ook de student zijn...tis een open vraag

        Comment

        • _Joop_
          • Dec 2002
          • 137

          #19
          Wat ik weet is dat voor een tweetal personen de opleiding te moeilijk was. Ook speelde persoonlijke problemen een rol. Ook was er iemand die na de eerste paar maanden erachter kwam dat hij, ondanks de hoge cijfers, deze kant niet in wilde.

          Meer weet ik je niet te vertellen...

          Comment

          • pietradelmundo
            • Nov 2004
            • 7

            #20
            Hier spreek één van die 10 OTT-2e jaars.

            Even een korte uitleg over die 7 studenten die zijn afgevallen:

            Twee mensen zijn halverwege het jaar afgevallen omdat de opleiding toch niet aan hun verwachtingen voldeed.
            Drie mensen zijn aan het einde van het jaar afgevallen door het niet behalen van het prodedeuse, één is door persoonlijke omstandigheden teruggegaan naar het eerste jaar, en één is na het behalen van het propedeuse met zeer hoge cijfers toch een andere opleiding gaan doen.

            Pieter, namens OTT groep M2
            can you imagine?

            Comment

            • JeroenVDV
              • Mar 2004
              • 963

              #21
              citaat:Geplaatst door _Joop_

              Ik heb het even nagevraagd en dit jaar waren er ongeveer 200 aanmeldingen, hiervan zijn er 19 uiteindelijk aangenomen.
              Ik vind het dan heel apart dat er op de open dag door de artistiek leider is verteld, dat er per jaar gemiddeld 50-70 aanmeldingen zijn. Dit is een stuk positiever dan ongeveer 200 aanmeldingen (voor degenen die een kans willen maken). Hij wekte juist de indruk zo min mogelijk mensen te willen (dit maakte hij ook goed duidelijk). Dan lijkt het me sterk dat hij een later aantal aanmeldingen per jaar zou melden dan er in werkelijkheid is. Eerder andersom
              Creating shows beyond Imagination

              Comment

              • AJB
                • Jul 2003
                • 2289

                #22
                Ik denk dat men graag een intelligente, dedicated groep wil...Dit heeft niets te maken met aantallen mensen, maar met het feit dat men over het algemeen compleet ongeschikt is voor de studie...
                If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                ------------------------------------------------
                Arvid Buit
                Creative-Director / Artist-Manager

                Comment

                • ralph
                  Banned
                  • Aug 2000
                  • 2649

                  #23
                  itelligent, dedicated....willen ze mensen die alles al kunnen of zoeken ze gewoon mensen die het denkvermoegn hebben om de juiste vaardiheden en kennis op te nemen en te onthouden en de juiste instelling?

                  Werken in theater, werken met licht, geluid, beeld spreekt enrom tot de verbeelding bij een grote groep mensen die een beroepskeuze moeten maken, ongeacht het denkniveau.

                  Het is inderdaad aan een opleiding om een juiste schifting te kunnen maken, in de start van een opleiding zal dit, zelfs met alle kennis van de opleiders lastig zijn om in te schatten welke mensen er wel en welke mensen er minder/niet geschikt zijn. De cijfers zoals hierboven weergegeven vallen mij dan ook reuze mee!

                  Comment

                  • Sandertje
                    • Feb 2004
                    • 29

                    #24
                    Hallo allemaal

                    ik ben naast pieter een van die andere 10 studenten. En om maar eens wat andere geruchten uit de wereld te helpen.

                    De discussie over de waarom er maar 17 eerste jaars worden aangenomen. Omdat de opleiding theater techniek aan de amsterdamse hoge school voor de kunsten wordt gegeven wordt het ook als een kunststudie gezien. Het heeft dan ook niks te maken met dat we er niet meer aankunnen of iets dergelijks, het is gewoon een besluit van de overheid. Een ander aspect van de verbinding met de AHK is dat we ons ook echt op theater als kunstvorm richten. Daartoe is de naam van de studie ook veranderd in Opleiding Theatermaker Techniek en Theater.

                    Dan de vraag hoe de klassen worden geselecteerd en wat je al wel en niet moet kunnen. Wat ik hiervan weet is dat we als een groep worden gekozen, het is de bedoeling dat we elkaar aanvullen en dat we vooral leren om leiding te geven aan verschillende mensen. Je moet minimaal HAvo hebben met minimaal de vakken natuurkunde en wiskunde. Dat ze liever VWO'ers aannemen is onzin. Vorig jaar begonnen wij met 3 mensen van de VWO waarvan alleen ik nog over ben. Ook technische vaardigheden zegt niks. Je begint hoe dan ook van voor af aan met techniek. De studie is ook niet bedoeld om een hele goeie licht of geluidsopperator te worden. We worden opgeleid tot artistiek technisch hoofd.

                    En over het verhaaltje dat de studieleider graag mensen afschrikt ja dat is zo, waarom??? De belangrijkste reden waarop mensen geselecteerd worden is motivatie. Zoals al eerder gezegd je moet het zien als een sollicitatie/selectieprocedure, waarin ze zoeken naar de voor in hun ogen beste mensen.

                    Over andere theatertechniek HBO's heb ik nog nooit wat gehoord. En wat betreft werk, je zal jezelf absoluut hoger op moeten werken. Maar je krijgt bij ons op de opleiding een grote basiskennis en zal jezelf moeten specialiseren. Echter dit gaat natuurlijk een stuk makkelijker als je de contacten vanuit de studie mee krijgt. Zo krijgen wij nu les van o.a. Rik schouten, Gert-jan brouwer, Piet Nieuwint en nog andere bekenden uit deze wereld.

                    Ik hoop dat het voor iedereen zo een beetje duidelijk is als er nog vragen zijn dan zal ik deze zeker beantwoorden.

                    Groeten Sander van der Ham

                    <<>>We can\'t see without light<<>>

                    Comment

                    • rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

                      #25
                      Hallo Sander,

                      Het is wel duidelijk dat de geleidelijke verbetering van die opleiding tot stand aan het komen is.
                      Vroeger was het vooral de "Frits-don't-know-show" [)] en dat heeft nog heel lang aan de OTT gekleefd.
                      Ik heb een paar jaar scripties beoordeeld en stagiaires begeleid... het was een crying shame! [:0]

                      Maar (ook de opbouwende) kritiek kon niet, en kritieken in de theaterwereld zijn vaak alleen welkom als ze goedkeurend/instemmend zijn.
                      Voor andere kritiek is vaak geen ruimte in artistieke kringen, en dus ook niet in de eraan gelieerde artistiek-technische kringen. Hoewel bij de technische mensen dat in een jaar of 10 toch heel wat ten goede is gekeerd, al denk ik niet dat we dat (al) aan de OTT danken.

                      Maar er is ook nog iets tegenstrijdigs in jouw opmerkingen:
                      1) "opgeleid tot artistiek technisch hoofd" dat is dus gebaseerd op een heel brede kennis
                      en
                      2) "zal jezelf moeten specialiseren" wat betekent dat je juiste een smalle maar diepgaande kennis hebt. En dat is niet echt wat je van een hoofd techniek wilt.
                      Je wordt opgeleid voor 1),
                      maar wilt? / zult? / gaat? / kan? werken als 2)?
                      En voor dat laatste is in zo'n heel brede opleiding helemaal geen plaats.

                      Vandaar dat types als ik destijds maar zelf maar begonnen zijn mensen (=aankomend specialisten) te gaan opleiden, en dat heden ten dage nog steeds moeten (maar ik vind het ook hartstikke leuk, dus ook 'willen'...) doen ...
                      Want zelfs de "gecertificeerde" (bleurkh) opleiding theater-hijstechniek (BMT) is een zwaar rammelend zooitje, dat nu voor het derde achtereenvolgende jaar weer anders wordt ingericht.
                      Maar zich daarbij wel elk jaar weer beroept op het voldoen aan DE Eindtermen - een al net zo'n grote hoop uitgeschreven vodden - en ook weer ontstaan onder auspicien van "De Opperbevelhebber Theatertechniek".
                      Ook daarin herken je nog steeds duidelijk de hand van De Grote Manipulator!

                      Van GertJan begreep ik trouwens dat wat hij aan beschikbare tijd heeft om iets over rigging te doceren wel moet leiden tot heel erg basic-basic-basic. [:I]
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                      Comment

                      • Sandertje
                        • Feb 2004
                        • 29

                        #26
                        Hallo rinus

                        Ingaand op mijn tegenstrijdige reactie, wat ik bedoel is dat wij ook een hele brede opleiding krijgen. Als ik in het forum lees dan zijn er een aantal mensen die specifiek zoeken naar een opleiding naar geluids of lichttechniek, dat zijn wij niet. Als je deze opleiding wilt doen dan zal je er dus voor moeten kiezen om je heel breed te oriënteren en/of te worden. Als je echter hierna nog je wilt specialiseren dan zal je dat zelf moeten doen. Je hebt dan echter wel een hele grote basiskennis bij je die je kan gebruiken om je collega's te helpen. Nogmaals zoals ik de studie nu zie (waar ik overigens niet altijd even blij mee ben) worden wij opgeleid tot creatieve technisch denkenden leidinggevenden. Je hoeft dus ook niet alles te weten. Daarentegen moet je wel kunnen overleggen met de regisseur, ontwerper, acteurs en alle andere mensen binnen het theater.

                        Over de verbeteringen in de opleiding, wij klagen zelf over het soms lage niveau er wordt momenteel ook heel veel aangedaan. Het is de laatste tijd gebleken dat met alleen maar een totaaltje stellen je geen top technicus wordt, zo krijgen wij sinds kort wysiwyg les en het is ook de bedoeling dat we meer en betere kennis krijgen. Zoals je al zei het Frits-don't-know-show tijdperk is heel erg aan het veranderen. Eddy Westerbeek is nu onze studieleider.

                        Over BMT kan ik het volgende zeggen, de docent die wij hebben Wim Maassen is dezelfde als degene die deze cursus geeft. Het grote probleem is dat dit niet iemand uit de theaterwereld is. De benodigde technische kennis is absoluut aanwezig. Daarnaast is er nog niet wettelijk vast gesteld wat de te hanteren normen en waarden zijn voor de evenementen branche. Hopelijk komt daar verandering in door de NEN 8020-10 of in ieder geval het proefschrift daarvan. Het is gewoon niet duidelijk wat men zou moeten kunnen, daarom ben ik het eens met jou opmerking over "gecertificeerd" en zeker omdat dit eigenlijk een niet door iedereen erkend certificaat is binnen de branche. (Helaas dat we niet meer les van GertJan kunnen krijgen erg goeie docent)

                        Groeten Sander
                        <<>>We can\'t see without light<<>>

                        Comment

                        • rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

                          #27
                          J*zus Sander,

                          dat is snel...
                          chatten lijkt dit zo wel.

                          Je moet altijd kunnen overleggen - een eigenschap van de Homo sapiens var. ludens, dus ook met de door jou genoemde figuren in 'tehater' (Freudiaanse? vertyping - overkomt mij ook nog wel eens).
                          Maar wat als jouw decorontwerper een totaal onwerkbaar en gefreaked idee heeft en daarbij maar meteen zegt: "ik wil 'geen moeilijk gepraat' en al helemaal geen 'nee' horen, en 'er is ook geen budget', het moet gewoon zoals ik het wil, punt uit". Lekker overleggen he?
                          Ik ken veel-te-veel van de door jou genoemde disciplines die er vooral op uit zijn om hun 'macht' bevestigd te zien. En dat dan vooral doen door over anderen heen te walsen (en desnoods over lijken te gaan....).
                          Overigens niet alleen in theater, ik ken ze ook uit de TV/Film-, Evenementen- en Standbouwwereld.
                          En als je in een opleiding dan krijgt te horen dat 'overleggen' zoiets is als voor schoothond of deurmat spelen, laat dat soort 'overleg' maar lekker over aan de amoeubes.

                          Er zijn geen heiligen of onfeilbaren meer, de laatste is afgeschaft toen de Paus zijn positie opgaf.
                          En ook *** is al jarenlang dood, al weten sommige van onze 'theater***en' dat zelf nog niet.

                          En laten we maar ophouden over de BMT - ik probeer al jaren om dat aangekaart te krijgen, maar ook dit is weer tot een heilig huisje verklaard.
                          En dat we dus weer een dodo/bobo van buiten de theaterwereld halen om ons te vertellen wat, waarom en hoe. En daarom gaat zo'n knurft vertellen dat ie het ook niet weet.
                          Terwijl de benodigde technische kennis /deskundigheid wel degelijk binnen de sector rondloopt.
                          En als die zich aanbieden - ook zonder nadrukkelijke financiele eisen vooraf - dan worden ze geschoffeerd door een stel bureaucratische nitwits.
                          Die overigens zelf wel meteen hun declaraties weten in te vullen, en beginnen met schreeuwen om subsisie(s), waarvan de producten soms regelrecht totaal riool-fähig zijn.
                          It pisses me off like hell,
                          maar ik vind het ook heerlijk dat soort kwezels flink te kakken zetten als ze de plank weer eens totaal misslaan..
                          (zie ook het Arbopodium-website-forum.)
                          genoeg weer
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                          Comment

                          • deurklink

                            #28
                            Ik doe zelf ook (zoals eerder vermeld) de opleiding "theatertechniek" maar dan in zwolle! Deze week doe wij (in groepjes) en in samenwerking met de opleiding drama uit zwolle een theaterproductie. En dan kom je er achter (na 1 1/2 jaar opleiding) dat je het meest gewoon in het theater leert! Maar is het gewoon erg fijn om een basis theorie te hebben dat je als je samenwerkt met de vaste theatertechnici je ook weet waar ze over praten! Dat je weet wat een fries bla bla bla bla enzo is... Dit kon ik goed merken met het opbouwen van het gebeuren het liep gewoon soepel tussen de huistechicus die ons begeleide. Maar uiteindelijk leer je het meest van gewoon doen! (maar dat is algemeen bekend) Ik zal trouwens proberen volgende week foto's online te krijgen van onze productie.

                            Comment

                            • JeroenVDV
                              • Mar 2004
                              • 963

                              #29
                              In Zwolle? HBO? Welke school is dat dan?

                              Wat betreft de OTT in Amsterdam. Ik ben niet echt geschrokken van de hoeveelheid kunst ten op zichte van techniek. Sterker nog, ik denk dat dit juist een hele goede zet is van de opleiding. Ze willen geen (potentiele) knoppendraaiers of lichtplantekenaars. Je zult de HELE theaterwereld goed moeten begrijpen en jezelf erin kunnen plaatsen om een goede technicus of whatever anders te worden. Ik ga het denk ik maar gewoon proberen
                              Creating shows beyond Imagination

                              Comment

                              • deurklink

                                #30
                                Nee is een MBO niveau 3(waarschijnlijk uitgebreid naar niveau 4 als wij klaar zijn) En dat is op het deltion college.

                                Comment

                                Working...