Zelfbouw line array

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Zondag 29 augustus is de line-array in vol ornaat te bewonderen en te beluisteren. Dit is voor een concert van Margriet Eshuijs samen met de Brass-band Breukelen.
    Zoals het er nu naar uitziet wordt de set gevlogen met 6 kastjes per kant en daaronder 6 dubbel 18" subs in cardoïde opstelling. Dit alles gaat gebeuren in het park bij het gemeentehuis te Breukelen. Ik begin daar rond 10.00 uur met bouwen en het concert is van 14.00 uur tot 16.00 uur. De toegang is gratis en op Home vindt je meer info.
    Last edited by MusicXtra; 07-08-10, 21:38.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Back on Track
      • Jun 2009
      • 227

moest jij geen rust houden?
      BACK ON TRACK DJ

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by Back on Track
        moest jij geen rust houden?
        Ja, maar dat hoef ik niet de rest van het jaar vol te houden.

Comment

• Back on Track
          • Jun 2009
          • 227

fijn om te horen dat je weer "back on track" bent!

helaas is Breukelen me net wat te ver op de fiets
          BACK ON TRACK DJ

Comment

• M'Elodie
            • Oct 2006
            • 148

..."Een toon van 850 Hz heeft een golflengte van 40 cm, 1/2 hiervan is dus 20 cm. Heb je twee bronnen verticaal boven elkaar met een tussenafstand kleiner dan 20 cm dan zal de geluidsdruk on-axis 3 dB hoger zijn als met één bron. 90 graden 0ff-axis in het verticale vlak zal er echter 100% cancellation optreden wanneer het looptijdverschil van de afzonderlijke bronnen precies een halve golflengte bedraagt, de faseverschuiving bedraagt dan 180 graden. Tussen on-axis en 90 graden of axis zal er tot een faseverschuiving van ongeveer 120 graden sprake zijn van optelling. Daar het stralend oppervlak van een weergever nooit oneindig klein zal zijn zal ook de uitdoving nooit 100% zijn..."

Dit staat op jouw website met uitleg over de woofer afstand.
            In mijn visie klopt deze redenering niet. De woofers staan verder dan 10 cm uitelkaar: 8" is bij benadering 20 cm. Dus hart op hart afstand is 20 cm. Bij 850Hz heb je het over een golflengte van +/- 40 cm. Dus een kwart daarvan is 5 cm. Dat is meer dan wat jij zegt.
            Kan je mij dit uitleggen?

Comment

• M'Elodie
              • Oct 2006
              • 148

??? nog reactie op vorige post ???

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by M'Elodie
                Dit staat op jouw website met uitleg over de woofer afstand.
                In mijn visie klopt deze redenering niet. De woofers staan verder dan 10 cm uitelkaar: 8" is bij benadering 20 cm. Dus hart op hart afstand is 20 cm. Bij 850Hz heb je het over een golflengte van +/- 40 cm. Dus een kwart daarvan is 5 cm. Dat is meer dan wat jij zegt.
                Kan je mij dit uitleggen?
                Ik begrijp je vraag totaal niet, jij hebt het erover dat een kwart van 50 cm slechts 5 cm is, in mijn optiek is dat fout en hoort dat 10 cm te zijn.
                Maar dat zal vast je vraag niet geweest zijn....

Comment

• M'Elodie
                  • Oct 2006
                  • 148

Originally posted by MusicXtra
                  Ik begrijp je vraag totaal niet, jij hebt het erover dat een kwart van 50 cm slechts 5 cm is, in mijn optiek is dat fout en hoort dat 10 cm te zijn.
                  Maar dat zal vast je vraag niet geweest zijn....
                  Heb het niet over 50cm. Heb het over je uitleg van woofers verticaal bovenelkaar. Info van jouw website:

..."Een toon van 850 Hz heeft een golflengte van 40 cm, 1/2 hiervan is dus 20 cm. Heb je twee bronnen verticaal boven elkaar met een tussenafstand kleiner dan 20 cm dan zal de geluidsdruk on-axis 3 dB hoger zijn als met één bron. 90 graden 0ff-axis in het verticale vlak zal er echter 100% cancellation optreden wanneer het looptijdverschil van de afzonderlijke bronnen precies een halve golflengte bedraagt, de faseverschuiving bedraagt dan 180 graden. Tussen on-axis en 90 graden of axis zal er tot een faseverschuiving van ongeveer 120 graden sprake zijn van optelling. Daar het stralend oppervlak van een weergever nooit oneindig klein zal zijn zal ook de uitdoving nooit 100% zijn..."

Je gebruikt 8" woofers. Een kwart golflengte van 850 Hz is 10cm. De step-step (hart op hart) afstand van 8" is meer dan 10 cm. Dat klopt niet in jouw verhaal.
                  Dus hoe is jouw visie daarover?

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Je gebruikt 8" woofers. Een kwart golflengte van 850 Hz is 10cm. De step-step (hart op hart) afstand van 8" is meer dan 10 cm. Dat klopt niet in jouw verhaal.
                    Dus hoe is jouw visie daarover?
                    Mijn visie is dat het niet om de hart afstand gaat maar om de afstand van het stralend oppervlak, in dit geval dus de conus. Ik ga er dan gemakshalve even vanuit dat de totale conus geluid afstraalt (dat is in de praktijk niet helemaal zo maar in dit geval doet dat niet ter zake) en dat dit geluid over de totale conus in fase is. En dan klopt mijn verhaal van A tot Z.

Comment

• M'Elodie
                      • Oct 2006
                      • 148

Mijn visie is dat het niet om de hart afstand gaat maar om de afstand van het stralend oppervlak, in dit geval dus de conus. Ik ga er dan gemakshalve even vanuit dat de totale conus geluid afstraalt (dat is in de praktijk niet helemaal zo maar in dit geval doet dat niet ter zake) en dat dit geluid over de totale conus in fase is. En dan klopt mijn verhaal van A tot Z.
                      ook in jouw visie: golflengte van 850Hz is 2 x zo groot als oppervlak van de woofer. Het gaat juist om dat getal. De hoogste frequentie moet binnen 1/2 golflengte blijven. Dat gaat maar net met crossover frequentie van 850 Hz en een 8" woofer (8"=20cm). Dus voldoet niet ruimschoots maar voldoet maar net aan dat criteria. Dat is het feit waar ik me over verbaas dat zo opgeschreven is.
                      Overigens is de criteria voor driver koppeling wel de step-step (hart-hart) afstand. Heb nog geen wetenschappelijk studie gelezen over oppervlakte enzo. vandaar deze vraag. Bovendien om echt +3dB te halen zul je zoals je zelf ook zegt de 1/4 golflengte moeten aanhouden.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

ook in jouw visie: golflengte van 850Hz is 2 x zo groot als oppervlak van de woofer. Het gaat juist om dat getal. De hoogste frequentie moet binnen 1/2 golflengte blijven. Dat gaat maar net met crossover frequentie van 850 Hz en een 8" woofer (8"=20cm). Dus voldoet niet ruimschoots maar voldoet maar net aan dat criteria. Dat is het feit waar ik me over verbaas dat zo opgeschreven is.
                        Overigens is de criteria voor driver koppeling wel de step-step (hart-hart) afstand. Heb nog geen wetenschappelijk studie gelezen over oppervlakte enzo. vandaar deze vraag. Bovendien om echt +3dB te halen zul je zoals je zelf ook zegt de 1/4 golflengte moeten aanhouden.
                        Bij koppeling van bronnen gaat het niet om de laagste frequentie maar om de hoogste. Met jouw theorie zou je 18" subs dus nooit bij 50 Hz kunnen laten koppelen terwijl dat toch heel duidelijk aan is te tonen dat dit wel degelijk gebeurd.
                        Een aantal 'geleerden' spreekt elkaar tegen waar het gaat om de criteria voor driver koppeling. Mijn mening is dat het om het oppervlak gaat wat in staat is geluid in fase af te stralen en niet slechts om het middelpunt. Wanneer dat wel het geval zou zijn heeft het gebruik van een wave-guide voor een hoog driver geen enkele zin terwijl de ontwikkeling hiervan juist voor de doorbraak van line-array's in hoge kwaliteit audio heeft gezorgd.

Comment

• M'Elodie
                          • Oct 2006
                          • 148

Bij koppeling van bronnen gaat het niet om de laagste frequentie maar om de hoogste. Met jouw theorie zou je 18" subs dus nooit bij 50 Hz kunnen laten koppelen terwijl dat toch heel duidelijk aan is te tonen dat dit wel degelijk gebeurd.
                          Een aantal 'geleerden' spreekt elkaar tegen waar het gaat om de criteria voor driver koppeling. Mijn mening is dat het om het oppervlak gaat wat in staat is geluid in fase af te stralen en niet slechts om het middelpunt. Wanneer dat wel het geval zou zijn heeft het gebruik van een wave-guide voor een hoog driver geen enkele zin terwijl de ontwikkeling hiervan juist voor de doorbraak van line-array's in hoge kwaliteit audio heeft gezorgd.
                          :-) dat zeg ik ook(!): dat het om de hoogste frequentie gaat. Dat is nou juist het probleem hoe groter de woofer hoe moeilijker hogere frequenties te koppelen zijn. Met 50 Hz is dat juist heel eenvoudig: met deze frequentie mogen drivers 1,7 - 2 meter uit elkaar staan. Bij 850 Hz moet dit 10 cm zijn.
                          Maw in jouw visie kan je dus ook 12" woofers gebruiken. Maar nog steeds gaat het om de driver afstand (behalve als we spreken over hoogdrivers die cylindrische danwel isophase afstraling hebben zoals ribbon drivers en waveguides zoals die van L'acoustic).
                          Dus nogmaals hoe meet jij de driver afstand van die 8" inch tov elkaar. In mijn visie zijn die 20 cm doorsnee dus is de afstand tov elkaar 20 cm. Dus is de maximale koppeling bij een 1/4 golflengte 430 Hz of 1/2 golflengte 850 Hz.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Het gaat erom hoe groot het oppervlak is dat daadwerkelijk geluidsgolven afstraalt, dat is lastig vast te stellen maar ga er eens vanuit dat de conusophanging niet meedoet. Je houdt dan zo'n 15 cm over waarmee je de afstand al een heel stuk kleiner maakt en die 800 Hz geen probleem meer zal zijn.

Comment

• M'Elodie
                              • Oct 2006
                              • 148

Het gaat erom hoe groot het oppervlak is dat daadwerkelijk geluidsgolven afstraalt, dat is lastig vast te stellen maar ga er eens vanuit dat de conusophanging niet meedoet. Je houdt dan zo'n 15 cm over waarmee je de afstand al een heel stuk kleiner maakt en die 800 Hz geen probleem meer zal zijn.
                              Nope: het gaat erom hoe ver de bronnen uit elkaar zijn. Werkelijk afstralende oppervlak is maar relatief, dit moet overigens wel minimaal 80% van de totale hoogte van de kast zijn. Afstand tot elkaar wordt er niet minder van. Bovendien heb je ook 2 x een boven- en onderrand van de kast en evt. een kleine luchtspleet tussen twee kasten. Denk dat de afstanden van de woofers al snel 22,5 to 25 cm van elkaar zijn. Meet de hart-hart afstanden maar eens van twee kasten op 0 graden. Dan ben ik benieuwd hoeveel dit is....

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Nope: het gaat erom hoe ver de bronnen uit elkaar zijn.
                                Dan zijn we het daar dus niet over eens.

Comment

Working...