Zelfbouw line array

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bobkedeba
    • Aug 2009
    • 85

    #271
    de RH driver is de SD 1400-16, processor word een behringer en de amps, crown voor het hoog(budgetserie) en voor de woofertjes ben ik er nog niet helemaal uit.
    doe het goed, doe het met martin audio

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #272
      Grappig te zien dat mijn ontwerp nagebouwd wordt, voel me vereerd
      Op welke frequentie heb je de kastjes getuned?
      Ik maak me alleen wel zorgen over de rigging, als je die boven mensen gaat gebruiken kun je erop wachten dat het een keer heel erg mis gaat.
      Eén kastje zal uit MDF ongeveer 25 kg wegen, 4 kastjes onder elkaar wegen dus 100 kg. Wanneer je de tilt maximaal maakt komt die 100 kg, en mogelijk meer, aan de achterste rigging van het bovenste kastje te hangen.
      Zelf heb ik in al mijn berekeningen steeds een SF van 10 gerespecteerd, bij gebruik van maximaal 4 kastjes per kant moet dat punt dus minimaal 1 ton kunnen dragen.
      Ook al ziet mijn rigging er misschien niet sterk uit, hij is het wel. Het grote verschil zit em in de gebruikte materialen, de dikte (10mm) en het feit dat de achterkant bij mij aan twee punten hangt wat al de helft scheelt.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • bobkedeba
        • Aug 2009
        • 85

        #273
        ja de rigging is niet de stevigste, en van dun alu gemaakt, ik moet hier nog maar eens over nadenken, ik denk wel dat ik niet meer als 2 kastjes per kant zal gebruiken dus 50 kg per kant ongeveer.
        doe het goed, doe het met martin audio

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #274
          Originally posted by bobkedeba
          ja de rigging is niet de stevigste, en van dun alu gemaakt, ik moet hier nog maar eens over nadenken, ik denk wel dat ik niet meer als 2 kastjes per kant zal gebruiken dus 50 kg per kant ongeveer.
          Als je toch niet meer dan twee kastjes per kant gebruikt heb je altijd de maximale hoek nodig, dan kun je de rigging heel simpel houden.
          Maar hoe je het ook maakt en hoeveel kastjes je ook gebruikt, je zult toch moeten weten hoe sterk je rigging is. Dat kan alleen door het te berekenen, dan moet je dus de eigenschappen van je materialen weten, of door een breuktest.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • salsa
            • Jan 2007
            • 1315

            #275
            Als je toch maar twee kastjes per kant wil inzetten, is het dan niet beter geweest om een enkele kast gewoon dubbel uit te voeren??
            Ik bedoel dat het Line Array principe dan toch niet op gaat als je maar twee kastjes gebruikt.
            Als je wel het constructieve van een Line Array wil gebruiken, en een beetje de voordelen, had ik deze kast gewoon dubbel uitgevoerd, scheelt je ook veel meer hoofd brekens met de rigging,enz.enz

            Dave
            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #276
              Originally posted by salsa
              Als je toch maar twee kastjes per kant wil inzetten, is het dan niet beter geweest om een enkele kast gewoon dubbel uit te voeren??
              Ik bedoel dat het Line Array principe dan toch niet op gaat als je maar twee kastjes gebruikt.
              Als je wel het constructieve van een Line Array wil gebruiken, en een beetje de voordelen, had ik deze kast gewoon dubbel uitgevoerd, scheelt je ook veel meer hoofd brekens met de rigging,enz.enz

              Dave
              Kan me voorstellen dat hij op dit moment slechts twee kastjes per kant wil gebruiken om eventueel later uit te breiden naar meer.
              In dat geval zou ik de rigging zo simpel mogelijk maken met een vaste hoek en ondertussen verder denken aan een deftiger oplossing. Is de tijd er om uit te breiden dan is de tijd er ook om de definitieve rigging te maken. Zo kom je in fases uiteindelijk tot een volwaardig line-array.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • bobkedeba
                • Aug 2009
                • 85

                #277
                ja het zit inderdaat zo dat ik later wil gaan uitbreiden en dus daarom voor apparte kastjes kies, ik heb het ontwerp van Ivo van het line array topkastje wel bekeken hoor, interessant maar minder ruimte voor uitbreiding. de rigging ga ik herzien als het 2de kastje (nu aan bezig) af is, het is misschien best om het inderdaat zo simpel mogenlijk uit te voeren me één hoek en zo door minder gaten het alu steviger te houden.
                doe het goed, doe het met martin audio

                Comment

                • @lex
                  • Jul 2006
                  • 1086

                  #278
                  Hoi MusicXtra,

                  Even een krte vraag tussendoor. Wat gebruik jij om je kastjes inwendig te bedraden. Ik ben bezig een set om te bouwen van EP4 naar NL. De bestaande bedrading bestaat uit in elkaar gekringelde draden (rood-zwart voor Lo, wit-zwart voor Hi). Ik moet helaas eea vervangen en zou het liefst deze manier van bedraden voortzetten. Waar vind ik deze bedrading?

                  @lex
                  Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #279
                    Originally posted by @lex
                    Hoi MusicXtra,

                    Even een krte vraag tussendoor. Wat gebruik jij om je kastjes inwendig te bedraden. Ik ben bezig een set om te bouwen van EP4 naar NL. De bestaande bedrading bestaat uit in elkaar gekringelde draden (rood-zwart voor Lo, wit-zwart voor Hi). Ik moet helaas eea vervangen en zou het liefst deze manier van bedraden voortzetten. Waar vind ik deze bedrading?

                    @lex
                    Dat 'gekringelde' is een kwestie van de draden in elkaar twisten, desnoods met een accuboormachine.
                    Draad met verschillende kleuren vindt je bij automaterialen en electronica zaken. Zou je aanraden om 1 qmm te nemen.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #280
                      Originally posted by bobkedeba
                      ja het zit inderdaat zo dat ik later wil gaan uitbreiden en dus daarom voor apparte kastjes kies, ik heb het ontwerp van Ivo van het line array topkastje wel bekeken hoor, interessant maar minder ruimte voor uitbreiding. de rigging ga ik herzien als het 2de kastje (nu aan bezig) af is, het is misschien best om het inderdaat zo simpel mogenlijk uit te voeren me één hoek en zo door minder gaten het alu steviger te houden.
                      Je bestaande rigging is onbruikbaar, als het echt goedkoop moet gebruik dan soortgelijke profielen maar dan van staal, dat is een heel stuk sterker dan dit 'pisbakken' aluminium.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #281
                        Komende zaterdag 29 mei is de line-array met subs te beluisteren in de Powerzone in Amsterdam.
                        Wordt een stevig dance feestje met naar verwachting rond de 1500 bezoekers plus een ieder die naar aanleiding van dit bericht komt.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • Richnies2000
                          • May 2008
                          • 204

                          #282
                          wat ga je in de powerzone allemaal neerzetten? 4 subs met 12 topkastjes?

                          ik ga iig kijken of ik wat kan schuiven in mn agenda!!

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #283
                            Originally posted by Richnies2000
                            wat ga je in de powerzone allemaal neerzetten? 4 subs met 12 topkastjes?

                            ik ga iig kijken of ik wat kan schuiven in mn agenda!!
                            Er komen idd 4 subs te staan en 12 toppen te hangen, gevoed door 4 FP 10.000Q's. Daarnaast komen er twee Nanosubs met een aantal FL122's te staan als monitor voor de DJ en eventuele zangers. De 28e gaan we daar ook nog een ander systeem testen met 8 hoorngeladen subs.
                            Mogelijk dat de 29e een aantal van die hoorngeladen subs gebruikt worden om i.c.m. de dubbel 18" subs een cardoide opstelling te maken maar dat hangt er helemaal van af of ze met elkaar te combineren zijn en hoeveel vrijheid (lees ruimte) ik heb met opstellen.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • daviddewaard
                              • Mar 2008
                              • 627

                              #284
                              had dit weekend nog een klus in de powerzone, houd er rekening mee dat je daar niks in het dak kan hangen.
                              wij hadden prolyte flytowers voor het vliegen van het systeem neergezet.

                              Originally posted by MusicXtra
                              Er komen idd 4 subs te staan en 12 toppen te hangen, gevoed door 4 FP 10.000Q's. Daarnaast komen er twee Nanosubs met een aantal FL122's te staan als monitor voor de DJ en eventuele zangers. De 28e gaan we daar ook nog een ander systeem testen met 8 hoorngeladen subs.
                              Mogelijk dat de 29e een aantal van die hoorngeladen subs gebruikt worden om i.c.m. de dubbel 18" subs een cardoide opstelling te maken maar dat hangt er helemaal van af of ze met elkaar te combineren zijn en hoeveel vrijheid (lees ruimte) ik heb met opstellen.
                              A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

                              Comment

                              • MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

                                #285
                                Originally posted by daviddewaard
                                had dit weekend nog een klus in de powerzone, houd er rekening mee dat je daar niks in het dak kan hangen.
                                wij hadden prolyte flytowers voor het vliegen van het systeem neergezet.
                                Vreemd, mij is verteld dat het geen probleem is...
                                Heb zelf ook een kijkje genomen en lijkt me dat die 200 kg aan de dakspanten wel moet kunnen.
                                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                                Comment

                                Working...