Baseplates zelf gemaakt?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3148

Ik kan je niet tegenhouden. Zelf vind ik het niet kunnen om een truss met hobby-maatregelen enigszins te zekeren. Bedenk wel: als het toch misgaat (persoonlijk letsel), ben je tot na je pensioen (en dat duurt lang voor een 16-jarige) bezig om schadevergoeding te betalen, want je hebt geen poot om op te staan.

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5946

Een gewaarschuwd mens....
      Een zelstoot zich in het algemeen...

Zalig zijn de onwetenden...

kan slechts in tegelteksten advies geven.

Samenvattend: steek je je kop in het zand, of doe je iets met de adviezen die worden gegeven.
      Alles kan, maar ook alles heeft gevolgen.

Ga eerst eens uitrekenen wat er aan kracht op de koppelingen komt te staan, kijk dan wat je zwakke schakels zijn en kom vervolgens met verdiepingsvragen!
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

Wil je niet met klein maar zwaar in de weer,
        dan wordt het vanzelf groter maar lichter:
        In plaats van de baseplate kun je een 2-tal stalen kokerbuizen
        (pakweg 50x50x3mm) van voor naar achter over de vloer leggen.
        Laten we zeggen 1 a 1,2m lang (0,5 a 0,6 naar voor en naar achter).
        Die noemen wegen dan 'outriggers'.
        En die wegen een 5 kilo of daaromtrent.
        Daarop moeten dan wel weer jouw halve conische koppelingen komen.
        (en de beroemde bierviltjes eronder om de vloerongelijkheid te compenseren).
        En het zijn natuurlijk wel weer irri struikelobjecten!
        Ander idee:
        8-10mm dikke stalen plaat, maar niet veel breder dan de truss:
        dan heb je dus een asymmetrische baseplate van ong. 1m x 0,4m.
        Lichter, iets minder sterk, maar wel nog een redelijke stabiliteit
        als je die 'goalpost' set opbouwt.

Voor een enkele mast ('totempaal') gaat deze (baseplate)vlieger
        dan natuurlijk niet meer op.
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• dj-vince
          • Sep 2008
          • 58

het gewicht wat er ongeveer aan die brug komt te hangen, is 40- max 50 kilo. dit is incl. kabels en dergelijke. ook dit is teveel voor mijn oplossing?? toch snap ik het niet helemaal. ik ken een proffesioneel bedrijf, die met 60x60 baseplates van 30 kilo pilaren maakt van 4 meter hoog met een effect erop. ik snap dan ook niet helemaalwaarom mijn brug niet zou kunnen...
          [FONT=Tahoma]dj-vince drive in shows bilthoven
          [/FONT]

Comment

• Rieske
            • Aug 2002
            • 544

Je wil het maar niet snappen hè
            Life is what you make it

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Originally posted by dj-vince
              ..... ik heb natuurkunde, dus kracht keer arm is bekent....
              en dat je dat dan "hebt" zegt niks, als je wel doorgaat met melken.
              Dat verbaast mij dan weer wel.
              Dat je "iets hebt", en dat het 'bekend is", zegt kennelijk niet zoveel over dat je iets ook echt begrijpt.

Als een ander op de rand van een afgrond gaat staan....
              doe jij dat dan ook dus maar?

En als je zoveel vertrouwen had in de aanpak van dat 'andere lichtbedrijf' dan zou je er niet in dit topic over zijn begonnen.
              Maar zodra de opmerkingen daarover dan beginnen binnen te rollen,
              of suggesties voor een oplossing voor jou worden aangedragen,
              wil je die weer niet horen...

Zoek de onderstaande begrippen verder zelf maar op:
              - sterkte
              - stabiliteit
              - veiligheid
              - stevigheid
              en misschien dan ook maar meteen:
              - koppigheid,
              en/of
              - luiheid ?
              - lamlendigheid ?

Ik wilde graag weten wie de baseplates zelf maakt/gemaakt heeft
              en waarom....
              Dat was de strekking van het originele topic.

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3148

het gewicht wat er ongeveer aan die brug komt te hangen, is 40- max 50 kilo. dit is incl. kabels en dergelijke. ook dit is teveel voor mijn oplossing?? toch snap ik het niet helemaal. ik ken een proffesioneel bedrijf, die met 60x60 baseplates van 30 kilo pilaren maakt van 4 meter hoog met een effect erop. ik snap dan ook niet helemaalwaarom mijn brug niet zou kunnen...
                Wat een ander doet wil nog niet betekenen dat het een juiste oplossing is.

Het gaat ook niet zozeer om wat je in je truss hangt, het gaat erom dat je soms een zijdelingse kracht te verduren krijgt (dronken persoon, wild dansen, spelende kinderen) en dan gaat die trussbrug van je zonder moeite om. Hoe groter de baseplate, hoe moeilijker dit is. Ook instabiele vloeren spelen een rol.

Als je denkt dat dat professionele bedrijf (al hoewel ik meerdere bedrijven ken die onterecht zo betiteld worden) juist heeft gehandeld: bel ze op en vraag of ze je de berekeningen uit willen leggen, of anders de veiligheidsvoorzieningen. Of wellicht beter: volg een cursus en lees je in over regels, richtlijnen, normen en waarden die rigging tot een vak maken dat iets gecompliceerder is dan kijken naar wat andere bedrijven doen.

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5946

Jurjen,

Ik heb de laatste reactie van DJ Vince verijwderd, hij vond het niet prettig dat hem werd duidelijk gemaakt dat hij natuurkunde niet selectief is.
                  Jouw advies is juist, maar de boodschap komt niet over.

Denk dat we dan het beste maar het originele onderwerp kunnen volgen en deze spin-off kunnen laten voor wat het is.

Comment

• dj-vince
                    • Sep 2008
                    • 58

@moderator,
                    sorry hoor, maar ook jou handelen vind ik niet echt onpartijdig en ook niet echt normaal over mij pratende in je reactie. maar nogmaals ik ben er klaar mee, als jullie zo met mensen om willen gaan, moeten jullie dat vooral doen. de boodschap komt nogmaals prima over, alleen zijn dei oplossingen geen oplossing voor mij. en volgens mij komt die boodschap niet bij jullie over.
                    [FONT=Tahoma]dj-vince drive in shows bilthoven
                    [/FONT]

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5946

Onpartijdig ben ik niet inderdaad, ik kom 100% op voor het forumbelang daar waar dit nodig is!

We gaan in dit onderwerp verder met de vraag:
                      Wie heeft er ervaring met zelfgemaakte baseplates, en wil die ervaring in het onderwerp delen.

met dank.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

hallo,

het idee is om het volgende voorbeeld temaken zegmaar:

met dan dus 2 2 meter stukken ertussen, en op poten van 2 meter dus macximaal ,25 bij 5 meter.
                        de truss die ik gebruik is prolyte x30d. zou dit stabiel genoeg zijn om wat parren, lichteffecten en in de toekomst misschien wat scannertjes of een paar movingheadjes??
                        denk ff hard op mee..

feestje, lekker dansen, er wordt wat geduwd, er valt iemand tegen je truss aan, en diegene drukt de truss omver.

schadepostje : toch gauw een paar kapotte lampen, defecte lcd's / plasma's, en enkele deukjes in kinderkopjes.. ( zie leeuwarden verhaal) ..

Kortom : of je gaat schoren, ( een zijpoot erachter zetten die de beweging van voor naar achter en vv voorkomt) , of je gooit een baseplate met een ballast erop die die beweging voorkomt.

Ik ben bijna 140 kg zwaar, en bijna 2 meter lang, dus dan kun je met kracht en arm de massa uitrekenen van je baseplate.

140kg op 2 m = 280 kg op 1 meter. Dus zul je op 1 cm hoogte 28.000 kg moeten zetten. 10 cm outrig maakt dan nog steeds 2800 kg lood.

Toch maar ff sparen voor die trekhaak?

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

ofwel : baseplates zijn alleen bedoeld om je truss rechtop te zetten, zodat de truss niet in je vloer wegzakt. Bij 4 poten of meer ( carrétje, box etc) zal de constructie zichzelf zekeren, alhoewel ik ook dan graag wat vakwerk / schoren zie.

maar de baseplate als anti-tuimelaar kan alleen met Stelcon platen :>> , en dan nog is het maar de vraag wat er het eerste gaat.

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

Foute oplossing Mac.... die zijn te groot en zwaar voor dj vince

Wat hij echt nodig heeft is die nieuwe Newton-negatieve plaat:
                            eentje die de lokale zwaartekracht volledig opheft.
                            Of de stabillusie platen, maar daarvan accepteren de
                            VeiligheidsInspecties en de verzekeraars het gebruik weer niet.

Wel lekker groot, dik en zwaar,
                            alleen ik zie ze nooit binnen gebruikt onder een enkele mast of goalpost.
                            Wel buiten onder de towers van een outdoordak....

Comment

• SoundOfSilence
                              • Mar 2007
                              • 766

Originally posted by rinus bakker
                              Wat hij echt nodig heeft is die nieuwe Newton-negatieve plaat:
                              eentje die de lokale zwaartekracht volledig opheft.
                              vermoet dat volstaan kan worden met een lading heliumballonnen boven aan de constructie. Daarmee verlaag je het zwaartepunt en gaat de constructie zich als een zelfoprichtend waggelmannetje gedragen.

(en aangezien ik toch flink off topic ben: wordt een gasfles lichter naarmate je er meer helium in pompt?)

On-topic: ik heb wel een baseplates gemaakt voor een truss-brug (3m hoog, 6 meter overspanning met daarin 20 par-16's. Bestond uit platen hechthout 40mm van 1 x 1 meter met rubber doppen eronder, conische koppelingen erdoorheen gebout en halfcouplers aan 2 zijkanten. Met die halfcouplers kon ik 2 of 3 meter lange buizen (50mm steigerpijp) in de makkelijke-val-richting van de brug bevestigen zodat ik met mijn 94 kilo als een aap erin kon slingeren zonder dat ie om ging. Was mischien overkill, maar voelde behoorlijk safe.
                              It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• mhsounds
                                • Sep 2009
                                • 933

Ga er maar vanuit dat er hier advies word gegeven door mensen die je het uit kunnen leggen maar er zouden daar heel veel berekeningen bij komen...

Of volg eens een cursus bij het ARGH en dan nog veel meer ervaring opdoen en nog meer cursussen, misschien zie je het dan in.

Er is hier een hoop ervaring aanwezig die dit jou afraad niet om jou te pesten maar voor de veiligheid van je eigen en anderen.
                                Freelance Light and Video |
                                Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

Working...