Baseplates zelf gemaakt?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rolandino
    • Mar 2007
    • 1451

Ik snap je volkomen. ( alleen gaan de berekeningen voor mij net iets te ver )

Alleen de setup die ik aangeef wordt NIET tussen publiek gezet ( iig NIET directe verbinding )

Kga het toch maar proberen en kijk wat de praktijk met zich brengt. Het hout heb ik liggen dus kost geen extra geld voor mij

Een T4 balk weegt niet veel nee en er wordt niet tegen gelopen ofzo ( staan naast Djbooth op podium ) deze is alleen toegankelijk voor DJ ( dus geen publiek )

Natuurlijk zal er een keer tegen aangestoten worden door publiek maar dat heb je met een statief ook ( kan daarmee ook omvallen ) maar wel veel miinder risico natuurlijk .

Alvast bedankt voor je info/
    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• sjoerd
      • Apr 2004
      • 341

Bij een baseplate van ongeveer 80cm of groter wordt het al lastig om deze om te duwen, want je staat dan al snel zelf met je voeten op de plaat... Wij gebruiken zelf platen 80x80 van 10mm alu. Dit werkt perfect,ook voor plasma schermen.

Comment

• Rolandino
        • Mar 2007
        • 1451

Ok dat zou kunnen maar jullie hebben ALU platen ik praat over een HOUTEN plaat van 30mm
        EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

2 sjoerd
          Redelijk argument wat betreft de plaatgrootte. Zolang er geen slokkerige types tegenaan leunen of tegenaan vallen. Dat is een voorzienbaar groter gevaar wanneer er aan alkohol geen gebrek is.
          Op een beurs is dat minder voor de hand liggend dan op een dansend feest...
          (ook al zul je daar geen plasma zien, maar dan zijn de wapper- en zwieper-spots weer veel ruimer voorhanden.)

Vragen:
          1) Weegt die plaat dan pakweg (8x8x0,1x2,87~) = 18 kg?
          2) Wat voor truss komt daar op? (driehoek? vierkant? 30cm? 40cm? dun/dikwandig?)
          3) Waar staat die truss op de plaat (in het midden of juist ernaast?)
          4) Hoe hoog is die truss?
          5) Hoe zwaar is de plasma?
          6) Waar bevestig je de plasma (zwaartepunt naast? of boven het hart van de truss?)
          7) Hoe bevestig je die plasma? (speciale beugels? steigerklemmen? tie wraps? tape? )

2 Rolandino
          als je van 60x60x3cm uitgaan kun je ook snel uitrekenen dat die lichter zal zijn (6x6x0,3x0,7) ~7,5kg. En als die dan ook 20cm kleiner is gaat er natuurlijk wel de nodige stabiliteit verloren.
          Ik heb van jou ook nog niet begrepen hoe zwaar de 4bar gaat zijn en hoe hoog je die staande truss (of enkele buis?) wil maken.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Rolandino
            • Mar 2007
            • 1451

Ik neem aan met jouw wijsheid dat je wel weet wat een T4 balk weegt. je rekent er zo op los met van alles dat je mij moet vragen wat een t4 balkje weegt .

Volgens mij heb je zelf al een antwoord gegeven een paar reactie's terug ( 15kg ) De hoogte is minimaal 2M maximaal 2,5m.

Kan natuurlijk ook een plaat maken van 80x80cm of zelfs 1x1m

Ging wel uit van 60X60cm vanwege de plaat ( 120x240 ) dus goedkoper gezaagd
            ( kan uit een plaat dus 8 platen halen )

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Originally posted by Rolandino
              Ik neem aan met jouw wijsheid dat je wel weet wat een T4 balk weegt. Volgens mij heb je zelf al een antwoord gegeven een paar reactie's terug (15kg)
              De hoogte is minimaal 2M maximaal 2,5m.
              Kwestie van Babylon zullen we maar zeggen. Ik ken wel de "4-bar", maar er zijn een eindeloze reeks varianten van en aan zo'n buis. En van een T-bar weet ik allee dat die maar op 1 punt (in het midden) wordt gesteund.
              Kan natuurlijk ook een plaat maken van 80x80cm of zelfs 1x1m
              3 keer 80x80 - en dan met wat creatief zaag+frees+lijmwerk is er wel een vierde uit te halen.
              In dit geval is het nu eenmaal zo dat bigger ook better is.
              Ging wel uit van 60X60cm vanwege de plaat ( 120x240 ) dus goedkoper gezaagd ( kan uit een plaat dus 8 platen halen )
              Het lijkt wel of je een bos wilt bouwen met zoveel bomen op de buhne?

Comment

• Rolandino
                • Mar 2007
                • 1451

Je hebt helemaal gelijk moet een heel bos bouwen op een podium hahahahaha.

Nee ff serieus.

kan er ook 2 laten maken maar uit een volleplaat zou ik er 8 uit kunnen halken van 60x60

Maar als ik het doe ga ik voor de optie van 80X80 lijkt me idd stabieler.

Denk ook dat ik de plaat afwerk met Penn fliteware hoeken en strips en klaphandvat ofzo

Zal kijken wat ik ermee doe mss 2 een leuke optie om mee te beginnen.

Heb binnenkort ook een klus met uitlichten van een zaal voor receptie mss kan ik wel een paal of 6 kwijt op deze manier voor sfeerverlichting. anders moet ik met statieven werken en dat is minder mooi.

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

Over de flightcase achtige afwerking zullen de smaken verschillen, maar bij een handvat kan ik je aanbevelen om die niet te dicht bij de rand te doen.
                  Dat draagt namelijk heel onhandig bij een grote plaat.
                  Iets anders is dat bij de rand-handgrepen van de grote (~1m) ronde stalen platen,
                  dat is vooral om ze rechtop te zetten om te kunnen rollen als een wiel.
                  Dan is de plaats in de rand wél handig = minder gewicht om te tillen bij het rechtop zetten.
                  Over de sfeerverlichtingsklus:
                  kijk uit voor de "verlokking" om dan voor die sfeerspots toch maar een 4 of 5m hoge truss op die baseplates te zetten.
                  Dat worden gevaarlijke dingen bij onverhoopt omvallen.

Comment

• sjoerd
                    • Apr 2004
                    • 341

[QUOTE=rinus bakker;526979]2 sjoerd
                    Redelijk argument wat betreft de plaatgrootte. Zolang er geen slokkerige types tegenaan leunen of tegenaan vallen. Dat is een voorzienbaar groter gevaar wanneer er aan alkohol geen gebrek is.
                    Op een beurs is dat minder voor de hand liggend dan op een dansend feest...
                    (ook al zul je daar geen plasma zien, maar dan zijn de wapper- en zwieper-spots weer veel ruimer voorhanden.)

Vragen:
                    1) Weegt die plaat dan pakweg (8x8x0,1x2,87~) = 18 kg?
                    2) Wat voor truss komt daar op? (driehoek? vierkant? 30cm? 40cm? dun/dikwandig?)
                    3) Waar staat die truss op de plaat (in het midden of juist ernaast?)
                    4) Hoe hoog is die truss?
                    5) Hoe zwaar is de plasma?
                    6) Waar bevestig je de plasma (zwaartepunt naast? of boven het hart van de truss?)
                    7) Hoe bevestig je die plasma? (speciale beugels? steigerklemmen? tie wraps? tape? )

Rinus,

Je kunt het natuurlijk nooit helemaal uitsluiten maar gezien de afmeting zul je wel echt je best moeten doen om door er tegenaan te vallen zo'n truss staander om te krijgen. Met name omdat je zoals gezegd er dan ook met je voeten op de plaat moet staan. En zoals al aangeeft worden ze met plasma's niet tussen dansend publiek gebruikt, wel met movingheads e.d.

wat antwoorden op de vragen:
                    1) nooit gewogen maar zal wel kloppen
                    2)X30D
                    3)truss staat exact in het midden omdat deze ook voor MH's gebruikt word
                    4)maximaal 2.5meter
                    5)niet bekend. betreft 42" model van LG en Samsung
                    6 en 7)plasma wordt met scaff klemmen bevestigd tegen de truss aan. Deze klemmen zijn dmv een gelast stalen frame gemonteerd achterop de schermen. (blijven er ook in de case op zitten)

Comment

• crewpoint
                      • Feb 2004
                      • 82

base plates

Ik heb de afgelopen periode verschillende zelf gemaakte base plates gezien.
                      Je ziet steeds vaker high end RVS plates om plasma's op te zetten of met LED verlichting er in verwerkt. Dat maakt een standaard fabrikant niet.

gr Willem
                      IRATA L3 supervisor

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

Hallo Willem
                        (kersverse opper-liaanaap )

Maar zijn dat dan nog baseplates die ook op de vloer gebruikt worden,
                        of zijn het eigenlijk 'alleen maar' speciale apparaatbevestiging platen?

Comment

• Rieske
                          • Aug 2002
                          • 544

Mag je met een houten plaat en een X30D truss dus de CCS4-602 couplers gebruiken ? Blijft dat wel goed vast zitten met alleen een M12 bout ? Lijkt me dat het gemakkelijk los kan trillen.
                          Life is what you make it

Comment

• crewpoint
                            • Feb 2004
                            • 82

base plates

Hoi Rinus

dat zijn in de meeste gevallen base plates die gebruikt worden om een stukje truss of een rvs buis op te zetten waar een plasma oid aan bevestigd wordt
                            Soms kom ik een base plate tegen die specifiek voor een ruimte gemaakt wordt ivm vreemde hoeken of uitsparingen die zijn niet bepaald high end hoor

gr Willem
                            IRATA L3 supervisor

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

Originally posted by Rieske
                              1) Mag je met een houten plaat en een X30D truss dus de CCS4-602 couplers gebruiken ?
                              2) Blijft dat wel goed vast zitten met alleen een M12 bout ?
                              3) Lijkt me dat het gemakkelijk los kan trillen.
                              1) die houten plaat is natuurlijk geen waaibomenspaanderplankje.
                              Een degelijke kwaliteit (Fins of Siberisch berken) multiplex van 30mm dik.
                              Waarom niet vraag ik me af? De plaat ligt op de grond, en de truss staat - via de koppelingen - op de plaat...
                              Het is natuurlijk wel zo handig om bij een Prolyte truss ook Prolyte 'halfcouplers' te gebruiken.
                              En bij Eurotruss de door Eurotruss gemaakte koppelingen, en bij Djoedkowtroas de Djoedkowkouplas .... enz
                              2) De M12-bout met achter de kop een carroseriering (hééél grote sluit'-ring) is natuurlijk wel zo verstandig...
                              3) Trillen? Aardbevingen bedoel je?
                              Of Montage op rijdende trailers (Dance-parade enzo)?
                              Of de hossende meutes die met carnaval de hele feestzaal laten bewegen?
                              Wat is het risico als er een bout een beetje los zou raken?
                              Uitgaande van het feit dat we zo'n totem loodrecht naar beneden belasten?
                              Maar elke benul-loze die dit soort platen voor muur montage gaat gebruiken doet dat toch altijd op eigen risico. Want ik ken geen fabrikant die de belastbaarheid van zijn 'wall-/-base-plates' opgeeft.
                              Zelfs al zou je keilbouten zo groot als olifantspoten gebruiken.

Dat stukkie dunne plaat kan hoegenaamd geen moment opnemen, of het nou van hout, alu of pykrete is.
                              Dat laatste is eigenlijk alleen maar handig op Spitsbergen, Groenland en de Zuidpool.

Comment

• jans
                                • Feb 2003
                                • 869

Originally posted by Rieske
                                Mag je met een houten plaat en een X30D truss dus de CCS4-602 couplers gebruiken ? Blijft dat wel goed vast zitten met alleen een M12 bout ? Lijkt me dat het gemakkelijk los kan trillen.

Samen met een carrosseriering en een veerring lijkt me dit opgelost.
                                Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

Working...