Baseplates zelf gemaakt?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Originally posted by RenéE
    Een paar fatsoenlijke 1m*1m baseplates zou al een stuk netter staan.
    Deze plates zijn ook verdomd klein, ik vraag me af of het wel BASE plates genoemd kunnen worden en geen end-plates.

Ik wil voor een feestje over een kleine 2 weken een goalpost-constructie maken van 2m hoog, met 1,20x1,20 baseplates van 50kg elk. Breedte wordt 4m, truss is Prolyte X30D triangle.

Er komt een Wizardje, twee T4's en een paar LED-fixtures in te hangen, dus geen enorme gewichten, maar ik wil er wel even zeker van zijn dat het met geen (redelijke) mogelijkheid omver kan kiepen.

Anders is het altijd nog een optie om een 90+down erin te hangen en de boel in een hoek te parkeren.
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• DeejayTim
      • Jan 2009
      • 46

En dan kun je wel allerlij theoretische berekeningen maken, maar de praktijk is toch echt het belangrijkst, bij dit geval. Ik vermeld hierbij dat ik contragewichten heb van zo'n 50 kilo p.s. die ik gebruik op precies dezelfde baseplates als van DJ-Vince, en dat gaat prima. Het materiaal kan dit prima aan (8mm dik verzwaard ijzer). En ja, het voldoet wellicht niet aan regeltje zus, regeltje zo wat betreft rigging, maar je moet eens weten hoeveel bedrijven (en dus ook professionals) er zijn die 60*60 platen gebruiken en daarop een brug van 5*3meter X30D truss opzetten (en geen apex-down), en dat met behoorlijk wat lampen volhangen. En dat kan dus bij de meeste hobby drive-in shows prima. Ik ken er een stuk of 5, waarvan 3 ook zo'n oplossing hebben en daar hebben zij nog nooit enig probleem mee gehad.
      Last edited by DeejayTim; 13-05-10, 07:59.
      TSD Licht & Geluid.

Comment

• dj-vince
        • Sep 2008
        • 58

nou sorry hoor, maar het moet niet gekker worden, dat zelfs die reactie word verwijderd
        [FONT=Tahoma]dj-vince drive in shows bilthoven
        [/FONT]

Comment

• DeejayTim
          • Jan 2009
          • 46

Originally posted by dj-vince
          nou sorry hoor, maar het moet niet gekker worden, dat zelfs die reactie word verwijderd
          En mijn onderstaande reacie wordt aangepast, terwijl datgene wel degelijk vann belang is op dit forum (in een echte discussie mag een deelnemend lid ook zijn inbreng doen over hoe er tegen elkaar gereageerd dient te worden..), maar daar heb ik ht al genoeg over gehad. Aber, nu weer ff wat on-topic: heeft iemand nog wat meer praktijkervaringen met soortgelijke opstellingen?
          Last edited by DeejayTim; 13-05-10, 14:15.
          TSD Licht & Geluid.

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Originally posted by DeejayTim
            a] En dan kun je wel allerlij theoretische berekeningen maken, maar de praktijk is toch echt het belangrijkst, bij dit geval.

b] Ik vermeld hierbij dat ik contragewichten heb van zo'n 50 kilo p.s. die ik gebruik op precies dezelfde baseplates als van DJ-Vince, en dat gaat prima.

c] Het materiaal kan dit prima aan (8mm dik verzwaard ijzer).

d] En ja, het voldoet wellicht niet aan regeltje zus, regeltje zo wat betreft rigging, maar je moet eens weten hoeveel bedrijven (en dus ook professionals) er zijn die 60*60 platen gebruiken en daarop een brug van 5*3meter X30D truss opzetten (en geen apex-down), en dat met behoorlijk wat lampen volhangen.
            e] En dat kan dus bij de meeste hobby drive-in shows prima. Ik ken er een stuk of 5, waarvan 3 ook zo'n oplossing hebben en daar hebben zij nog nooit enig probleem mee gehad.
            a+b+d)
            Die berekeningen worden formeel verlangd door de diensten die toezien op veiligheid. En dat doen ze (in principe) niet om ons te pesten, maar om ons te beschermen tegen wat "al te praktisch" opererende types.
            Als het om voedsel, verkeer of medicijnen gaat zijn er vaak minder bezwaren tegen berekeningen of onderzoek.
            Kun je met op papier vastgelegde resultaten aantonen dat jouw systeem sterk en stabiel blijft met bepaalde verhoudingen van
            -> baseplate: grootte,
            -> truss: doosrnede orientatie (apex-richting)
            -> ballast: hoeveelheid, plaats en borging
            -> brug: hoogte + breedte (overspanning)
            -> belasting: plaats en hoeveelheid op de brug en de staanders,

dan zal de inspecteur alleen nog willen weten wanneer het dan wel misgaat?
            bij welke van de wijzigingen in bovenstaande variabelen die sterkte of stabiliteit en NIET meer is?
            Kortom welke veiligheid (factor) er in jouw systeem zit.
            Als het erop aan komt zul je moeten kunnen aantoenen dat je voldoet aan DE REGELTJES voor Bouwveiligheid.
            Je gaat voorbij aan het feit dat die rergeltjes (hopelijk) ook gecontroleerd zijn voor jouw eigen huis en de lokatie waar je de show hebt opgebouwd.....

Vrijwel niemand (?) gaat met een auto rijden als hij weet dat
            - de remmen bij te hard intrappen weigeren, of
            - het stuur bij abrupt draaien betekent dat het los zal schieten.

c) Verzwaard ijzer? (staal!) heeft maar een soortelijk gewicht: ~7,8 kg/dm^3.
            "Verzwaard" ken ik wel bij isotopen van water of uranium.
            Maar verzwaard staal? Je bedoelt gewoon "dik" staal. Maar zelfs dat is relatief. Want wat wij "dik" noemen (> 5mm) is voor scheepsbouwers dun!
            En voor druk- of pantserplaatverwerkers (duikboten of tanks) is ons spul zo ongeveer blik.

e) We doen elkaar (zonder zelf na te denken) net zolang na, tot er bij de eerste wat misgaat.
            En dan doen we daarna snel een ander na?
            Zonder weer verder na te denken?
            Dat lijkt op iets dat ik als "gokken" omschrijf.
            Dus we hebben puur mazzel dat de fabrikant van jouw busje (regels!) of
            jouw spots, amps, dimmers enz. (regels!) dat niet mochten.
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• DeejayTim
              • Jan 2009
              • 46

Wanneer ik draai, gaat er niet een of andere pik vragen van "Is dit wel veilig?". En ja, de krachten bevinden zich naar beneden. En ja, ik heb aan die ijzerboer gevraagd of dit mogelijk is (gewicht, krachten, ballast) met dit
              materiaal, en dat is mogelijk.
              Daarnaast test ik altijd alles op stabiliteit en andere veiligheidsfactoren. Daarnaast durf ik te zeggen dat 9 van de 10 drive-in shows op dit forum het niet doet volgens de officiele richtljnen en de
              risicofactor in de meeste gevallen nihiel is (en aan mijn brug komt een last <50 kG te hangen). Daarnaast voldoe ik met mijn show niet aan
              een CE-keurmerk, waaraan fabrikanten wel moeten voldoen, omdat dit over een hogere risicofactor gaat (kans op electrische schok, bijvoorbeeld) EN ik vermeld even dat ik nog extra truss gebruik als "poten" (6-wegs hoek onderaan de trusspilaren, met per kant nog
              eens 75 cm driehoektruss eraan met het grootste vlak op de grond
              ).

Vrijwel niemand (?) gaat met een auto rijden als hij weet dat
              - de remmen bij te hard intrappen weigeren, of
              - het stuur bij abrupt draaien betekent dat het los zal schieten.
              Had ik het over auto's? Nee, totaal ander verhaal en geen vergelijkbaar voorbeeld, Rinus. Er bestaat ook verkeersveiligheid, wat nog meer risico's meebrengt en waarmee jij en ik dagelijks mee te maken hebben, heeft niks met desbetreffend topic te maken.

Verzwaard ijzer? (staal!) heeft maar een soortelijk gewicht: ~7,8 kg/dm^3.
              "Verzwaard" ken ik wel bij isotopen van water of uranium.
              Maar verzwaard staal? Je bedoelt gewoon "dik" staal. Maar zelfs dat is relatief. Want wat wij "dik" noemen (> 5mm) is voor scheepsbouwers dun!
              En voor druk- of pantserplaatverwerkers (duikboten of tanks) is ons spul zo ongeveer blik.
              Wat bedoel je hiermee (los van die relatieve dichtheid)? Is ook een totaal andere branche. Daarnaast hebben we het hier niet over staal, anders had ik dit er wel meteen bijgezet .

We doen elkaar (zonder zelf na te denken) net zolang na, tot er bij de eerste wat misgaat.
              En dan doen we daarna snel een ander na?
              Zonder weer verder na te denken?
              Dat lijkt op iets dat ik als "gokken" omschrijf.
              Dus we hebben puur mazzel dat de fabrikant van jouw busje (regels!) of
              jouw spots, amps, dimmers enz. (regels!) dat niet mochten.
              Over 'elkaar na doen' bij mensen: is "apengedrag", weet ik. Maar zal dat niet een sociale/budgetvriendelijke/ergonomische reden zijn in dit verhaal, wanneer we het over een vrij simpele truss-opstelling hebben waar relatief weinig aan hangt? Ik denk van wel, aangezien bij hetgeen wat ik, en velen anderen (ken er zo 10 van) "na doen", het goed zit. Dat kun je dan wel stellen namelijk.
              Over 'elkaar na doen' bij producten en fabrikanten: er bestaat ook nog een OEM regeling en gebrek aan eigen ontwerp/design
              Last edited by DeejayTim; 13-05-10, 14:23.
              TSD Licht & Geluid.

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

Thank you for this massively clear exposure.
                "Your honour: I'll rest my case"
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• DeejayTim
                  • Jan 2009
                  • 46

Originally posted by rinus bakker
                  Thank you for this massively clear exposure.
                  "Your honour: I'll rest my case"
                  Bijna.. -_-

Er zijn 2 opties:
                  - Of je koopt peperdure baseplates van €600 p.s, en je keurt het om het jaar op veiligheid.
                  - Of je maakt zelf baseplates met wellicht wat meer risico.
                  Voor mij is de "officiele weg", die jij (al dan niet dagelijks) doet geen optie. Is te duur en ik maak op die manier teveel kosten, waarvan ik mij afvraag of deze wel volledig nut bedragen. Bedankt voor je advies, Rinus, maar dat werkt voor de meeste "doorsnee" klusjes anders. Vandaar dat ik vanuit het praktisch oogpunt werk (wat iets meer risico bedraagt). Dat jou manier van riggen het meest veiligst is, sluit ik niet uit.

Durf risico's te nemen in het leven, het leven is al een en al risico (tot het mis gaat, zou je zeggen; maar dat is het risico en dat is in dit geval klein)
                  Last edited by DeejayTim; 13-05-10, 14:12.
                  TSD Licht & Geluid.

Comment

• dj-vince
                    • Sep 2008
                    • 58

nou sorry hoor, ik vind dit echt niet normaal meer. zelfs je mening word verwijderd.
                    [FONT=Tahoma]dj-vince drive in shows bilthoven
                    [/FONT]

Comment

• SoundOfSilence
                      • Mar 2007
                      • 766

Durf risico's te nemen in het leven, het leven is al een en al risico (tot het mis gaat, zou je zeggen; maar dat is het risico en dat is in dit geval klein)
                      risico's horen erbij, dat klopt. Maar het is aan jou (als leverancier/gebruiker/fabrikant) om het risico te minimaliseren.

Daarnaast: als je ervoor kiest het risico te nemen én het gaat mis, dan kom je niet weg met "tja, dat was het risico. Foutje bedankt".

Mocht je brug omlazeren en hij raakt iemand vol op de kop dan kun je de rest van je leven dokken.

Past veilig werken niet binnen je budget, dan zul je het budget moeten verhogen, of minder leveren, maar zeker niet bezuinigen op veiligheid.

Je bezuinigd toch ook niet je contactdozen weg? Met wat draad om pennen van de stekers gewikkeld werkt het toch ook... En als er niemand in de buurt komt is het best veilig. In ieder geval een aanvaardbaar risco. Heb het zelf geprobeerd, het werkt prima.
                      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• DeejayTim
                        • Jan 2009
                        • 46

Originally posted by SoundOfSilence
                        En als er niemand in de buurt komt is het best veilig. In ieder geval een aanvaardbaar risco. Heb het zelf geprobeerd, het werkt prima.
                        Zo ook met de opstelling waar ik het over heb (met aan de achterkant evt. contra's). Zelfs als er iemand in de buurt komt Dat risico valt binnen de 'gangbare normen', dat wil zeggen erg klein.

Je bezuinigd toch ook niet je contactdozen weg? Met wat draad om pennen van de stekers gewikkeld werkt het toch ook... En als er niemand in de buurt komt is het best veilig. In ieder geval een aanvaardbaar risco. Heb het zelf geprobeerd, het werkt prima.
                        Ik bezuinig inderdaad niet daarop. Het risico dat iemand zich electroqueteert is groter, dan wanneer er een lichtbrug omvalt die praktisch goed is getest.
                        Last edited by DeejayTim; 13-05-10, 14:48.
                        TSD Licht & Geluid.

Comment

• SoundOfSilence
                          • Mar 2007
                          • 766

Zo ook met de opstelling waar ik het over heb (met aan de achterkant evt. contra's). Zelfs als er iemand in de buurt komt Dat risico valt binnen de 'gangbare normen', dat wil zeggen erg klein.

Ik bezuinig inderdaad niet daarop. Het risico dat iemand zich electroqueteert is groter, dan wanneer er een lichtbrug omvalt die praktisch goed is getest.
                          Je wilt het gewoon niet snappen.
                          It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• DeejayTim
                            • Jan 2009
                            • 46

Originally posted by SoundOfSilence
                            Je wilt het gewoon niet snappen.
                            Leg me dan fatsoenlijk uit waarom jij denkt dat je gelijk hebt.

De gevolgen van een lichtbrug die omvalt hoef je me niet uit te leggen, die zie ik zelf ruimschoots in
                            Last edited by DeejayTim; 13-05-10, 15:29. Reason: SoundOfSilence; charcasme? Of gewoon een gebrek aan fatsoenlijke uitleg en vervolgens zinloze one-liners plaatsen?
                            TSD Licht & Geluid.

Comment

• jurjen_barel
                              • Jun 2003
                              • 3148

Wanneer ik draai, gaat er niet een of andere pik vragen van "Is dit wel veilig?".
                              Want ze hebben de waanillusie dat ze een vakman hebben ingehuurd.

En ja, de krachten bevinden zich naar beneden.
                              Alleen de zwaartekracht!

En ja, ik heb aan die ijzerboer gevraagd of dit mogelijk is (gewicht, krachten, ballast) met dit materiaal, en dat is mogelijk.
                              Een ijzerboer is geen rigger, waarschijnlijk ook geen machanicus.

Daarnaast test ik altijd alles op stabiliteit en andere veiligheidsfactoren.
                              Heb je een testrapport?

Daarnaast durf ik te zeggen dat 9 van de 10 drive-in shows op dit forum het niet doet volgens de officiele richtljnen en de risicofactor in de meeste gevallen nihiel is (en aan mijn brug komt een last <50 kG te hangen).
                              Dat een ander de regels aan zijn laars lapt, betekent nog niet dat jij een vrijbrief hebt om hetzelfde te doen!! <50kg zegt niets. Als ik mijn telefoon van 200 gram uit het dak van een sportpaleis of stadion uit mijn handen laat vallen en deze belandt op iemands hoofd (geen helm), dan is diegene hoogstwaarschijnlijk DOOD. Massa/gewicht alleen zegt NIETS.

Daarnaast voldoe ik met mijn show niet aan een CE-keurmerk, waaraan fabrikanten wel moeten voldoen, omdat dit over een hogere risicofactor gaat (kans op electrische schok, bijvoorbeeld)
                              Maar jij fabriceert je eigen baseplates, DUS hoor jij formeel ook een CE-keurmerk te halen.

EN ik vermeld even dat ik nog extra truss gebruik als "poten" (6-wegs hoek onderaan de trusspilaren, met per kant nog eens 75 cm driehoektruss eraan met het grootste vlak op de grond).
                              Was op zich handig om erbij te vermelden.

Had ik het over auto's? Nee, totaal ander verhaal en geen vergelijkbaar voorbeeld, Rinus. Er bestaat ook verkeersveiligheid, wat nog meer risico's meebrengt en waarmee jij en ik dagelijks mee te maken hebben, heeft niks met desbetreffend topic te maken.
                              Ik denk dat Rinus best wel weet waarmee hij dit kan vergelijken. Als jouw truss plat gaat, heb je ook nog steeds het risico dat je meer mensen dan jezelf ermee hebt.

Wat bedoel je hiermee (los van die relatieve dichtheid)? Is ook een totaal andere branche. Daarnaast hebben we het hier niet over staal, anders had ik dit er wel meteen bijgezet.
                              Als jouw baseplate puur ijzer is, zou ik het meteen maar weggooien. Uiteraard hebben we het over staal. Als je al niet eens het verschil tussen de twee weet, zou ik eerst maar eens een middelbareschoolopleiding volgen!!

Over 'elkaar na doen' bij mensen: is "apengedrag", weet ik. Maar zal dat niet een sociale/budgetvriendelijke/ergonomische reden zijn in dit verhaal, wanneer we het over een vrij simpele truss-opstelling hebben waar relatief weinig aan hangt? Ik denk van wel, aangezien bij hetgeen wat ik, en velen anderen (ken er zo 10 van) "na doen", het goed zit. Dat kun je dan wel stellen namelijk.
                              Over 'elkaar na doen' bij producten en fabrikanten: er bestaat ook nog een OEM regeling en gebrek aan eigen ontwerp/design
                              Dit hele verhaal slaat natuurlijk weer als een tang op een varken. Je wilt dus zeggen dat als je geen geld hebt, je veiligheid totaal overboord kan gooien?

Van wat je zoal hebt beschreven getuigd van dat je in de verste verte nog geen benul hebt van waar je mee bezig bent. Zeker als beginneling proberen het beter te weten dan een rigging-deskundige, die al eerder in het vak zat dan dat jij in de luiers zat, lijkt me zeer onrealistisch (zeker als je het verschil tussen ijzer en staal niet eens weet).

Dat je met een paar pruts-cd-spelers van US Blaster voor de dag komt, moet je zelf weten. Als die het opgeven halverwege de avond, is het vooral sneu dat de muziek ophoudt. Met een stellage als deze, is de risicofactor een stuk groter. Mensen kunnen gewond raken, botbreuken oplopen, omdat je een paar euro wilt uitsparen, omdat jij op mysterieuze gronden hebt 'gevonden' dat het veilig genoeg zou zijn en omdat je zelfs te lui bent om ergens kennis van te nemen. Dat lijken mij genoeg punten om te titel "incompetent" mee te verdienen.

Comment

• DeejayTim
                                • Jan 2009
                                • 46

Originally posted by jurjen_barel

Alleen de zwaartekracht!

Heb je een testrapport?

Dat een ander de regels aan zijn laars lapt, betekent nog niet dat jij een vrijbrief hebt om hetzelfde te doen!! <50kg zegt niets. Als ik mijn telefoon van 200 gram uit het dak van een sportpaleis of stadion uit mijn handen laat vallen en deze belandt op iemands hoofd (geen helm), dan is diegene hoogstwaarschijnlijk DOOD. Massa/gewicht alleen zegt NIETS.

Maar jij fabriceert je eigen baseplates, DUS hoor jij formeel ook een CE-keurmerk te halen.

Was op zich handig om erbij te vermelden.

Ik denk dat Rinus best wel weet waarmee hij dit kan vergelijken. Als jouw truss plat gaat, heb je ook nog steeds het risico dat je meer mensen dan jezelf ermee hebt.

Als jouw baseplate puur ijzer is, zou ik het meteen maar weggooien. Uiteraard hebben we het over staal. Als je al niet eens het verschil tussen de twee weet, zou ik eerst maar eens een middelbareschoolopleiding volgen!!

Dit hele verhaal slaat natuurlijk weer als een tang op een varken. Je wilt dus zeggen dat als je geen geld hebt, je veiligheid totaal overboord kan gooien?

Van wat je zoal hebt beschreven getuigd van dat je in de verste verte nog geen benul hebt van waar je mee bezig bent. Zeker als beginneling proberen het beter te weten dan een rigging-deskundige, die al eerder in het vak zat dan dat jij in de luiers zat, lijkt me zeer onrealistisch (zeker als je het verschil tussen ijzer en staal niet eens weet).

Dat je met een paar pruts-cd-spelers van US Blaster voor de dag komt, moet je zelf weten. Als die het opgeven halverwege de avond, is het vooral sneu dat de muziek ophoudt. Met een stellage als deze, is de risicofactor een stuk groter. Mensen kunnen gewond raken, botbreuken oplopen, omdat je een paar euro wilt uitsparen, omdat jij op mysterieuze gronden hebt 'gevonden' dat het veilig genoeg zou zijn en omdat je zelfs te lui bent om ergens kennis van te nemen. Dat lijken mij genoeg punten om te titel "incompetent" mee te verdienen.
                                Leuk voor je dat Rinus het vak 'rigger' langer doet dan ik leef. Erg jammer dat jij mensen afkraakt, dat doe ik zelfs niet. Valt me nou tegen van een volwassene.

Dat je met een paar pruts-cd-spelers van US Blaster voor de dag komt, moet je zelf weten. Als die het opgeven halverwege de avond, is het vooral sneu dat de muziek ophoudt.
                                Waar verneem jij uit dat ik US-Blaster heb, of zie jij waanillusies voor je? Ik gebruik namelijk geen budget-spul.

Met een stellage als deze, is de risicofactor een stuk groter.
                                Sluit ik niet uit, maar er bestaat ook nog een zoutvat

Van wat je zoal hebt beschreven getuigd van dat je in de verste verte nog geen benul hebt van waar je mee bezig bent.
                                Ik dacht het wel, daarnaast loop ik stage bij een gecertificeerd licht/geluid verhuurbedrijf.

Maar heeft wel verstand van de dichtheid en degelijkheid in materiaal

...omdat jij op mysterieuze gronden hebt 'gevonden' dat het veilig genoeg zou zijn en omdat je zelfs te lui bent om ergens kennis van te nemen.
                                Je moet wel degelijk kijken naar mogelijkheden en zelf alternatieven kunnen verzinnen, ik zit tenslotte niet voor niets op dit forum.

De meesten weten dondersgoed het verschil tussen een pro en een semi-pro bedrijf (zoals ik), en de daarbij behorende risico's (als die er zijn, in dit geval niet, omdat dit hier over een kleine trussopstelling gaat die 2 meter hoog is).

Voor eigen gebruik niet. Wel voor fabrikage aan derden.

Zeker als beginneling proberen het beter te weten dan een rigging-deskundige, die al eerder in het vak zat dan dat jij in de luiers zat, lijkt me zeer onrealistisch (zeker als je het verschil tussen ijzer en staal niet eens weet).
                                Ik probeer het niet 'beter te weten', ik stel alleen een feit aan de kaak dat je niet altijd plat van berekeningen dient uit te gaan.
                                Nou, is dat toevallig, laat het zo zijn dat ik op een middelbare school zit Bedankt voor je "advies" (not.. -_-)

..omdat je een paar euro wilt uitsparen
                                Een 'paar euro'? Zelfs jij die theatertechnicus is en een gemiddeld inkomen heeft, zou zich maandelijks dit niet kunnen veroorloven (hebbend over +/- 1500 euro).

Mvg,
                                Last edited by DeejayTim; 13-05-10, 16:34.
                                TSD Licht & Geluid.

Comment

Working...