Baseplates zelf gemaakt?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Ha die jans
    die carrosserieng zat er al een keertje bij,
    nu dus twee?
    en dan die boutkop met al die ringen eronder nog een keer
    in het hout vastgieten met een kunst-hars?
    Niet meer los te krijgen - zelfs niet met hulp van
    Bokito (gorilla in RotterdamZoo)
    of
    Brigitte (neushoorn in AntwerpenZoo)
    of
    Arnold (bodybuilder-filmster-politicus in Californie).
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

Enne ....
      die vrijstaande totempalen ook maar niet
      achteraan op een outdoor 'bühne' zetten.
      Daar kan de wind via het zeildoek achter
      zorgen voor een "stoot" tegen zo'n (toch al excentrisch belaste) mast

YouTube - Jennifer Rostock - Bochum Total 2009 Unfall

Comment

• jans
        • Feb 2003
        • 869

Originally posted by rinus bakker
        Ha die jans
        Originally posted by rinus bakker

die carrosserieng zat er al een keertje bij,
        nu dus twee?
        en dan die boutkop met al die ringen eronder nog een keer
        in het hout vastgieten met een kunst-hars?
        Niet meer los te krijgen - zelfs niet met hulp van
        Bokito (gorilla in RotterdamZoo)
        of
        Brigitte (neushoorn in AntwerpenZoo)
        of
        Arnold (bodybuilder-filmster-politicus in Californie).

Rinus,

Ik denk dat jij wel bedoeld wat ik begrijp.
        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• dj-vince
          • Sep 2008
          • 58

Wanneer ik bij de locale metaalsnijder 2 platen van ijzer, afmeting: 60x 60 cm en 8mm dik laat snijden, zet hier koppelingen op voor prolyte, zou dit dan stevig genoeg zijn om een Brug van 2, meter hoog en 3 tot 5 meter breed te houden?
          Last edited by moderator; 13-04-10, 20:38. Reason: leesbaarheid
          [FONT=Tahoma]dj-vince drive in shows bilthoven
          [/FONT]

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Originally posted by dj-vince
            1) Wanneer ik bij de locale metaalsnijder 2 platen van ijzer,
            2) afmeting: 60x 60 cm en 8mm dik laat snijden,
            3) zet hier koppelingen op voor Prolyte,
            4) zou dit dan stevig genoeg zijn om een Brug van 2meter hoog
            5) en 3 tot 5 meter breed te houden?
            1) IJzer? Zeg maar 'staal'.
            2) 60x60cm - dat is niet al te groot wanneer je het vergelijkt met een outriggerbasis van een (forse) wind-up of lifter.... [die zijn al gauw 150x150cm tot 240x240cm]
            3) ladder? driehoek? vierkant? 30-er? 40-er?
            4) stevig = sterk? stabiel?
            Dat hangt mede af van de ondergrond, maar een baseplate zoals jij beschrijft kan op een betonnen ondergrond al gauw een Tiger, T-34 of klein Abrahams-tankje (50-70ton) aan...
            (van dat trussje ertussenin weet ik het niet 1-2-3)
            2m hoog is wel goed mikken om het zwaartepunt van die tank precies boven midden van de truss en baseplate te houden....
            5) ladder? driehoek? vierkant???? enz ?
            en ga je dan ook hoekstukken gebruiken?
            Dat helpt wel wat voor de stabiliteit in zijwaartse richting, maar niet echt voor die naar voren of naar achteren....

Comment

• dj-vince
              • Sep 2008
              • 58

hallo,

het idee is om het volgende voorbeeld temaken zegmaar:

met dan dus 2 2 meter stukken ertussen, en op poten van 2 meter dus macximaal ,25 bij 5 meter.
              de truss die ik gebruik is prolyte x30d. zou dit stabiel genoeg zijn om wat parren, lichteffecten en in de toekomst misschien wat scannertjes of een paar movingheadjes??
              [/FONT]

Comment

• RenéE
                • Oct 2006
                • 291

Ai, dit vind ik dus een enge constructie. Alles aan de voorste ligger en het dan zelfs nog aandurven om nog even 2 flatscreens vóór die voorste ligger te hangen. Het zal me niet verbazen als dit maar een klein zetje hoeft te hebben.

Je kunt het ook anders zien: Je zet je luidspreker toch ook niet op een ingekakt statief neer? Waarom een grotere contructie die waarschijnlijk zwaarder is en ook nog eens meer mensen zal kunnen verwonden dan wel op zo'n klein vloeroppervlak?

Een paar fatsoenlijke 1m*1m baseplates zou al een stuk netter staan.
                Last edited by RenéE; 15-04-10, 13:51.

Comment

• dj-vince
                  • Sep 2008
                  • 58

idd, dit plaatje is wat dat betreft niet een heel goed voorbeeld. maar qua brug wil ik hetzelfde princiepe. 1x1 word voor mij ook heel lastig met vervoeren, dus niet echt een optie. ook komen er bij mij geen tv's aan, als dat zo word is dat allen op een staand stuk truss dus niet met zo'n brug. aan mij truss komen 4-6 led parren, 4 stand alone effecten en in de toekomst een paar scannertjes en misschien een movingheadje. ook ben ik van plan om wat dingen zoals me versterkers op de voetplaat te zetten, voor wat gewicht. zou dit wel gaan?
                  [/FONT]

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3148

1x1 word voor mij ook heel lastig met vervoeren, dus niet echt een optie.
                    Dan geen floorplates. De floorplates die je in de foto laat zien, zijn bedoeld voor de poten van een carré.

Ik kan het zo snel niet terugvinden (het grootste deel van mijn boeken ligt nog in Nederland), maar ik kan me herinneren dat een 'outrig' (of de afstand van de truss tot uiteinde baseplate in dit geval) minimaal 1:5 tot de hoogte moet zijn.

Kortom: wil je 2 meter hoog met je truss (er vanuit gaande dat alles recht onder de truss hangt en geen extra zijwaardse krachten), moet je 2/5 = 40cm outrig hebben.
                    Met 30cm truss erbij dus: 2x 40 + 30 = 110cm brede baseplate.

Nu hoop ik dat een andere rigger mijn verhouding wil controleren, want ik ben er niet 100% zeker van.

Comment

• dj-vince
                      • Sep 2008
                      • 58

oke, maar als ik een aantal zware gewichtop die baseplate zet moet dit met mijn kleine gewicht toch wel gaan??
                      [/FONT]

Comment

• jurjen_barel
                        • Jun 2003
                        • 3148

oke, maar als ik een aantal zware contragewichten op die baseplate zet moet dit met mijn kleine oppervlak toch wel gaan??
                        Ik naam aan dat je dit bedoelt?

Het is een kwestie van rekenen hoe groot het contragewicht moet zijn. Hoe breder de baseplate, hoe minder contragewicht je nodig hebt (moment = kracht x arm).

Sowieso zou ik dan een manier vinden om die contragewichten aan de plaat te kunnen bevestigen. Als alles gaat schuiven, heb je er nog geen klap aan.

Met een baseplate van 60 bij 60 kom je (denk ik) sowieso niet zo ver.

Comment

• dj-vince
                          • Sep 2008
                          • 58

contra gewichten heb je goed, maar waar jij oppervlak heb bedoelde ik het gewicht van mijn brug er komt niks zwaars in te hangen. heb natuurkunde, dus kracht keer arm is bekent. maar als ik bijvoorbeeld mijn versterker case, welke ene kilo tje of 50 zal wegen, eventueel met een steel vastzet tegen me truss op de plaat, dan heb ik toch al veel opgevangen?? daarnaast wegen die platen zelf ook wel wat, en misschien tafel poot erop ofzo?? en zou zoo plaat volgens julli wel genoeg zijn om alleen een 2 meter stuk met een ledpar of headje ofzo neer te zetten??
                          [/FONT]

Comment

• RenéE
                            • Oct 2006
                            • 291

Versterkerrackje, dat is dan nog maar 1 van de 4 kanten (beide baseplates voor en achter) waar je een contragewicht op zou moeten zetten.

En mijn gevoel erbij is dat zoiets goed gaat totdat het versterkerrackje een keer noodgedwongen op een andere plek moet staan of als er een keer alleen een lichtsetje wordt weggezet.

Tenslotte nog: Je bent op deze manier niet flexibel met je hoogtes en je kunt je afvragen of dat wel handig is voor een drive-in. Want laten we eerlijk zijn, als je licht op 2m hoogte hangt of zelfs nog lager dan is dat aan de lage kant. Dat zou ik dus alleen in gevallen doen waar je dankzij het plafond gewoon niet hoger kan.
                            Last edited by RenéE; 15-04-10, 19:37.

Comment

• jurjen_barel
                              • Jun 2003
                              • 3148

Ga je met contragewichten in de weer, dan zou ik voor een partij kluiten gaan. Uiteraard gaat dit er niet uit zien.

Mijn dringend advies is om grotere baseplates te nemen. Kwestie van een aanhanger achter de auto of een meubelbakje en je kan het meenemen. Heb je wel eens baseplates van 1,20 x 1,20 in je handen gehad? Als je je rug niet wilt breken, doe je dat met 2 man. Een rek met een stuk of 5 van die plates en dan wordt het flink huffen om dat nog vooruit te duwen op een tapijtvloertje. Ramps mag je vergeten. Per stuk met de hand de bak in changeren of met een kleplift (die gaat ineens heel hard kreunen bij dat gewicht).

Wat is er trouwens mis met 2 goede windupstatieven?

Comment

• dj-vince
                                • Sep 2008
                                • 58

ik snap jullie punt, maar het volgende:

groter baseplaat, nogmaals, gaan ij niet lukken ivm de maat. het is makkelijk zeggen ff een aanhanger achter je auto, maar als het zo makkelijk was had ik dat allang gedaan. die kosten zijn voor mij nog te hoog, moet dan ook trekhaak montage betalen.

en met 2 windup statieven is niks mis, maar ik zelf vind zon brug mooier. wel wil ik in de toekomst ook nog 2 wind upjes kopen, om ook zon brug neer te kunnen zetten.

maar nogmaals, met zulke redelijk grote base plates moet het toch eignlijk wel goed komen, zeker met wat gewicht erop. de koppelingen die ik trouwens voor mijn truss heb zijn die met 12 mm offset, waardoor ik eventueel nog een extra plaat tussen de trussen en de bodem plaat zou kunnen doen, mocht het niet genoeg zijn. misschien dan zelfs een loden plaat? en wat ik zeg met versterker rekje vast er tegen aan gaat goedkomen, en als ie een keer ergens anders moet zorg ik dat ik een ander gewicht heb. dan moet het wel gaan toch?
                                [/FONT]

Comment

Working...