Certificering takels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Johansc
    • Feb 2006
    • 27

2: de ketting
    2-1 Bekijk of de ketting toe is aan zijn jaarlijkse of 4 jaarlijkse keuring en inspectie.(staat op het certificaat niet op ketting)
    2-2 Test de ketting met een massa die gelijk staat aan de dubbele WLL(dit geld alleen voor losse ketting)
    2-2 Test de ketting met een massa die gelijk staat aan de dubbele WLL(dit geld alleen voor losse ketting)
    Hijskettingen of samenstellen mogen door de meeste fabrikanten niet op een dubbele werklast getest worden, dit staat ook nergens beschreven in de normen.
    Word spastisch aangehouden door de EKH bedrijven.
    In de AI 17 word onder punt 5.8.2. staat letterlijk: Soms schrijft de fabrikant voor welke periodieke keuringen en/of beproevingen uitgevoerd moeten worden. Alternatieve methoden voor het uitvoeren van beproevingen, bijvoorbeeld scheuronderzoek, metingen tussen referentiepunten en dergelijke, uitgevoerd door een door de werkgever ingeschakelde deskundige behoren tot de mogelijkheden.
    Bij www.euronorm.net kan je diverse formulieren downloaden t.b.v. keuren van hijsbanden en kettingwerk b.v.
    Voor diegenen die een uitgebreid keuringsrapport willen hebben voor takels kan ik wel een kopie van een inspectie rapport mailen.

opmerking van rinus
    even wat geedit, om het een beetje leesbaar te houden.
    Last edited by rinus bakker; 31-03-06, 15:06.

Comment

• havvyan
      • Mar 2005
      • 55

Originally posted by Johansc
      1 Hijskettingen of samenstellen mogen door de meeste fabrikanten niet op een dubbele werklast getest worden, dit staat ook nergens beschreven in de normen.
      2 Word spastisch aangehouden door de EKH bedrijven.
      3 In de AI 17 word onder punt 5.8.2. staat letterlijk: Soms schrijft de fabrikant voor welke periodieke keuringen en/of beproevingen uitgevoerd moeten worden. Alternatieve methoden voor het uitvoeren van beproevingen, bijvoorbeeld scheuronderzoek, metingen tussen referentiepunten en dergelijke, uitgevoerd door een door de werkgever ingeschakelde deskundige behoren tot de mogelijkheden.
      4 Bij www.euronorm.net kan je diverse formulieren downloaden t.b.v. keuren van hijsbanden en kettingwerk b.v.
      5 Voor diegenen die een uitgebreid keuringsrapport willen hebben voor takels kan ik wel een kopie van een inspectie rapport mailen.

opmerking van rinus
      even wat geedit, om het een beetje leesbaar te houden.
      1 de proefbelasting staat op het certificaat en is een van de vier factors
      waaraan de ketting moet voldoen (norm)ken de fabriek niet die dit verbied
      2 en de rest van de wereld
      3 proeflasten is de meest snelle en zekerste beproefing,scheuronderzoek en metingen per schalm is niet te doen en steekproef is niet toegestaan
      4 lekker zakkenvullen
      5 doe maar,wil ik wel eens zien
      CM gecertificeerd takel prutser

Comment

• havvyan
        • Mar 2005
        • 55

Certificering takels

sorrie rinus ik zal het nietmeer doen.
        kreeg het zelf er niet op vandaar

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

Originally posted by havvyan
          1 de proefbelasting staat op het certificaat en is een van de vier factors waaraan de ketting moet voldoen (norm) ken de fabriek niet die dit verbied
          2 en de rest van de wereld
          3 proeflasten is de meest snelle en zekerste beproefing,scheuronderzoek en metingen per schalm is niet te doen en steekproef is niet toegestaan
          4 lekker zakkenvullen
          5 doe maar,wil ik wel eens zien
          1) dat certificaat is dan voorschreven door wie - en waar is de wettelijke grondslag ervan te vinden? Noem ook even die andere drie factoren....
          2) voorbeelden van die wereld(delen) zouden geen kwaad kunnen....
          3) dat is niet meer dan een 'mening': - de AI stelt in AI-17 dat het herhaaldelijk beproeven (=feitelijk een vorm van overbelasten!) op termijn zelfs nadelig kan zijn voor de veiligheid van een hijsmiddel.
          4) helaas ken ik teveel voorbeelden die deze opmerking over het "zakkenvullen" door die "Erkende Bedrijven voor K van H&H" enz, maar al te zeer ondersteunen.... En voorlopig kun je van die betreffende website de voorbeeld-formulieren GRATIS downloaden!
          En ik ken maar zeer weinig van die "Erkende" Bedrijven die iets gratis doen, cq hun kennis aanbieden om deze sector daadwerkelijk en onvoorwaardelijk van echte steun te voorzien.
          5) iedereen die iets wezenlijks heeft bij te dragen is welkom.

Ik zou haast zeggen: het is hoog tijd dat we het bekostigde "gekwezel" van de overheid een keer gaan corrigeren.
          In de NEN werkgroep wordt daar nu serieus aan gewerkt.
          En iedereen die een soortgelijke ervaring heeft mag/kan dat hier
          - melden, of erop
          - schieten of het onder vuur nemen, of erover
          - klagen...
          of zie maar.
          Maar wie zwijgt stemt toe... en betaalt daarvoor de (onredelijk hoge) prijs!
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Johansc
            • Feb 2006
            • 27

Originally posted by rinus bakker
            1) dat certificaat is dan voorschreven door wie - en waar is de wettelijke grondslag ervan te vinden? Noem ook even die andere drie factoren....
            2) voorbeelden van die wereld(delen) zouden geen kwaad kunnen....
            3) dat is niet meer dan een 'mening': - de AI stelt in AI-17 dat het herhaaldelijk beproeven (=feitelijk een vorm van overbelasten!) op termijn zelfs nadelig kan zijn voor de veiligheid van een hijsmiddel.
            4) helaas ken ik teveel voorbeelden die deze opmerking over het "zakkenvullen" door die "Erkende Bedrijven voor K van H&H" enz, maar al te zeer ondersteunen.... En voorlopig kun je van die betreffende website de voorbeeld-formulieren GRATIS downloaden!
            En ik ken maar zeer weinig van die "Erkende" Bedrijven die iets gratis doen, cq hun kennis aanbieden om deze sector daadwerkelijk en onvoorwaardelijk van echte steun te voorzien.
            5) iedereen die iets wezenlijks heeft bij te dragen is welkom.

Ik zou haast zeggen: het is hoog tijd dat we het bekostigde "gekwezel" van de overheid een keer gaan corrigeren.
            In de NEN werkgroep wordt daar nu serieus aan gewerkt.
            En iedereen die een soortgelijke ervaring heeft mag/kan dat hier
            - melden, of erop
            - schieten of het onder vuur nemen, of erover
            - klagen...
            of zie maar.
            Maar wie zwijgt stemt toe... en betaalt daarvoor de (onredelijk hoge) prijs!
            Helemaal mee eens Rinus echter ter aanvulling:
            1 en 3) Je hebt gelijk Havvjan , Rud, Thiele, Weissenfels, Gunnebo en nog zo'n klein kettingmerkje Kuplex schrijven de trekproef niet voor, zijn ook maar kleine fabrieken en niemand kent ze, zie link keuring Rud

De rest van de overige fabrikanteninstructies heb heb ik wel gedocumenteerd thuis liggen

Certificaten stellen geen ruk voor, worden niet gemaakt door de fabrikant maar door de leverancier, die leverancier koopt b.v. het programma Winpact en kunnen daarop invullen wat ze willen.

2) Elk land heeft zijn eigen eisen en veelal niet de trekproef, moet ik induiken omdat uit te gaan zoeken, heb ik geen zin dus adviseer ik Havvjan maar lekker de EKH voorschriften trouw te blijven, immers je bent daar ook werkzaam denk ik.

3) Zie Rinus

4) Is ter info als aanvulling op een vraag, ik heb niets met Euronorm zakelijk, commercieel of wat dan ook uit te staan

5) Havvjan je bent monteur hijs- en hef werktuigen en je wilt een inspectierapport?

Ik vind dit forum interessant, zit op geen enkele manier hier voor geldelijk of commercieel gewin.
            Heb wel als hoofdmonteur, uitvoerder en adviseur al 20 jaar lang ervaring op dit gebied.
            Dus met opmerkingen als zakkenvullen word ik niet vrolijk van.

Comment

• Johansc
              • Feb 2006
              • 27

Originally posted by Jeroen de Goei
              Dus moet je de kettingen wel even wegbrengen. Maar dan moet je weer weten hoe je de ketting in en uitvoert.

En van hittebeproeving weet ik niets.

Welke bedrijven buiten mennens om certificeren er eigenlijk?
              Of kent iemand bedrijven die dit op de juiste manier doen?
              Diverse wederverkopers van onze producten zweren bij Hijsservice Twente, ik geloof gunstige prijzen en keuren puur volgens de bestaande normen

Comment

• havvyan
                • Mar 2005
                • 55

Certificering takels

Originally posted by Johansc
                Helemaal mee eens Rinus echter ter aanvulling:
                1 en 3) Je hebt gelijk Havvjan , Rud, Thiele, Weissenfels, Gunnebo en nog zo'n klein kettingmerkje Kuplex schrijven de trekproef niet voor, zijn ook maar kleine fabrieken en niemand kent ze, zie link keuring Rud

De rest van de overige fabrikanteninstructies heb heb ik wel gedocumenteerd thuis liggen

1)Certificaten stellen geen ruk voor, worden niet gemaakt door de fabrikant maar door de leverancier, die leverancier koopt b.v. het programma Winpact en kunnen daarop invullen wat ze willen.

2) Elk land heeft zijn eigen eisen en veelal niet de trekproef, moet ik induiken omdat uit te gaan zoeken, heb ik geen zin dus adviseer ik Havvjan maar lekker de EKH voorschriften trouw te blijven, immers je bent daar ook werkzaam denk ik.

3) Zie Rinus

4) Is ter info als aanvulling op een vraag, ik heb niets met Euronorm zakelijk, commercieel of wat dan ook uit te staan

5) Havvjan je bent monteur hijs- en hef werktuigen en je wilt een inspectierapport?

6)Ik vind dit forum interessant, zit op geen enkele manier hier voor geldelijk of commercieel gewin.
                Heb wel als hoofdmonteur, uitvoerder en adviseur al 20 jaar lang ervaring op dit gebied.
                Dus met opmerkingen als zakkenvullen word ik niet vrolijk van.
                1)certificaten worden uitgegeven op basis van de fabriekscertificaat door de importeur,handelaren schermen hun toko af door een eigen certificaat.
                invullen wat ze willen lijkt mij niet verstandig.zomaar een papiertje maken al helemaal niet.

2)helaas mis,staat niet in normen daarin zijn ze te vaag iets met zo veilig mogelijk en zo zeker mogelijk en zo klein mogelijk risico
                maar ze vragen er wel om
                nee ik werk niet bij een EKH bedrijf

5)ik ben benieuwd hoe de vakman het doet

6) zakkenvuller was bedoeld voor de webpagina dus niet voor U
                kokulega
                Last edited by havvyan; 01-04-06, 22:50.

Comment

• havvyan
                  • Mar 2005
                  • 55

hier staat een voorbeeld van een certificaat dat geleverd wordt door importeur.
                  aan de andere kant staat een vakverdeling met:
                  datum,firma stempel,aantekeningen,naam en handtekening verantwoordelijk persoon
                  Last edited by havvyan; 03-04-06, 22:03.

Comment

• Johansc
                    • Feb 2006
                    • 27

http://members.chello.nl/a.huben/
                    Hee wel een heel goede leverancier trouwens, helemaal goed Hvvyan, ken je ook de EKH certificaten?
                    in weze hetzelfde maar dit is fabrikanten en/of importeur certificaat, EKH kan je zo aanpassen.

Comment

• havvyan
                      • Mar 2005
                      • 55

Certificering takels

certificaten van de importeur zijn traceerbaar.
                      namaken heeft geen zin.
                      neem aan dat het voor elke importeur geld?
                      dit stuk papier is op zich niet beschermt.
                      namaken en wijzigingen aanbrengen met als doel van echt zijn is wel verboden(valsheid in geschriften)
                      maar copy maken met je eigen naam mag wel(helaas).
                      als het maar klopt wat er op staat
                      anders vervalt je dekking van de fabriekant
                      eigenaar is verantwoordelijk hiervoor(kontroleren bij ontvangst)
                      indien je fabriekant buiten de EU zit ben je als importeur aansprakelijk als fabriekant
                      Last edited by havvyan; 05-04-06, 22:45.

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

http://members.chello.nl/a.huben/
                        En wat is dit nu in de wettelijke betekenis?
                        een IIA verklaring? 't MachineRichtlijn-nr wordt er wel in genoemd.
                        een inspectiebewijs?
                        een ingebruiksname keuringsdocument?
                        een reparatieverantwoording?

of zijn alleen de IIA verklaringen te betitelen met 'certificaat'
                        en is de rest allemaal 'ander papier'.....
                        waarvoor we geen wetttelijke namen hebben?
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• havvyan
                          • Mar 2005
                          • 55

Originally posted by rinus bakker
                          En wat is dit nu in de wettelijke betekenis?
                          1)een IIA verklaring? 't MachineRichtlijn-nr wordt er wel in genoemd.
                          2)een inspectiebewijs?
                          3)een ingebruiksname keuringsdocument?
                          4)een reparatieverantwoording?

of zijn alleen de IIA verklaringen te betitelen met 'certificaat'
                          en is de rest allemaal 'ander papier'.....
                          waarvoor we geen wetttelijke namen hebben?
                          1)het is een IIA certificaat
                          2)alle inspecties moeten hierop vermeld worden + wie + wat + waar + wanneer
                          3)klopt
                          4)alle reparaties moeten globaal vermeld worden.
                          reparatie raporten moeten traceerbaar zijn of bijgevoegt in archief

Comment

Working...