Certificering takels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeroen de Goei
    • Oct 2004
    • 376

Laten we eens beginnen met Handtakels
    Wat doen de bedrijven waar je ze naar toe brengt?
    Als ze het goed zouden doen inspecteren ze:
    1: de kettinghaak.
    1-1 Inspecteren of de haak geen zichtbare permanente vervorming heeft.
    1-2 Meten met schuifmaat of de haak niet is "open gebogen"
    1-3 Het veiligheidsklepje nog juist werkt, genoeg veerkracht heeft en de bevestigingsmanier van het veiligheidsklepje aan de haak nog degelijk is.
    1-4 de verbinding waarmee de haak wordt bevestigd aan de ketting. Hierbij moet gelet worden op eventuele bouten en moeren en/of spanbussen.

En hier ligt een groot risico. Het gebeurt mij nog te vaak dat ik haken in mijn handen krijg waarbij de verbinding naar de ketting los zit. Dit betekent dat voor elk gebruik van de takel (hand of electrotakel)de haak geïnspecteerd moet worden. Laatst nog bij een riggstar motor. De inbusboutjes waren toch al 8mm losgedraaid toen ze uit het verhuurbedrijf kwamen. Nog eens 8 mm en de ketting zou loskomen van zijn haak. Cm Lodestar heeft zijn meeste verbindingen met spanbussen en conische pennen. Verlinde gebruikt bouten en moeren.

2: de ketting
    2-1 Bekijk of de ketting toe is aan zijn jaarlijkse of 4 jaarlijkse keuring en inspectie.
    2-2 Test de ketting met een massa die gelijk staat aan de dubbele WLL
    2-3 bekijk de ketting visueel op zichtbare beschadigingen. (de afkeurmaatstaven liggen op 10%)
    2-4 bekijk of de ketting voldoende vet is.

3: Het takelhuis
    3-1 bekijk bouten moeren spanbussen en inbusssen nog goed zijn aangedraaid.
    3-2 bekijk of het takelhuis geen scheuren of beschadigingen toont.
    3-3 bekijk de takelhaak zoals de kettinghaak
    3-4 bekijk of alle kettingen nog goed door de takel gaan en luister hierbij ook goed of er rare geluiden zijn.
    3-4 bekijk of alle gegevens zoals laatste inspectiedatum, naam van fabrikant, toelaatbare veilige werklast enz. nog leesbaar op de takel aanwezig zijn.

4 : de test
    1,5 : 1 voor handaangedreven werktuigen.
    Alleen zou ik hierover nog wel discussie willen voeren.

Zet al jouw testresultaten op papier met jouw handtekening er onder, en je handtakel is goedgekeurd.

NU WEL LET OP: ik ben misschien hier wel iets vergeten!!.
    Maar door dit soort papieren zelf te ontwikkelen (of te laten ontwikkelen) waarna er een keuringslijst ontstaat die compleet is, en waarbij voldaan is aan alle eisen die de fabrikant stelt,( de wet zou al goed moeten zijn omdat er een CE stikker op zit) ben je in eerste instantie even bezig om een complete lijst te creëren, maar hierna trek je elk jaar je lijst uit de kast, en voert je inspectie uit.

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

Als je begint met het te willen hebben over handtakels
      en daarna toch het voorbeeld van rigstar en lodestar erbij gaat halen mag je het geheel wel verder uitbreiden naar de electrische takels hoor.

En ook al is zo'n ding gisteren nog geinspecteerd:
      visuele controle voorafgaand aan gebruik !moet !toch !telkens !weer !elke !dag dat je ze gebruikt.
      Haakklepjes, boutjes, kettingzak+ophanging enz enz zijn allemaal dingen waarvoor in de Evolutie de primatenogen in je knar zijn komen zitten, en de tastzin vooral in de vingertoppen is gelokaliseerd, je neus ruikt gebakken windingen of rotte electrakabels, en je oren laten een slecht gesmeerd lager betrappen .....enz enz.
      Het gebruiken van al je zintuigen is altijd een aan te bevelen handelswijze.
      Het uitschakelen ervan is dus niet echt slim.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• mtouch
        • Feb 2005
        • 58

Wat zijn in een vogelvlucht dan even de de zaken die aan de orde komen bij beproeving? Want een trekbank heeft natuurlijk niet iedereen en ik meen me ook te kunnen herinneren dat er ook een hittebeproeving plaats dient te vinden.

Comment

• Jeroen de Goei
          • Oct 2004
          • 376

Dus is er niet veel voor nodig om een jaarlijkse inspectie uit te voeren. Je moet alleen wat testen toevoegen.
          En inderdaad, kettingzakophangingen en kettingzaktouwtjes en de kettingzak zelf ben ik al vergeten te vermelden.
          nog meer?

En wat betreft de electrotakels, eigelijk hetzelfde als de handtakel.
          Alleen moeten hier de kabels getest worden.
          dit betekent dat je
          1: bekijken of er beschadigingen zijn aan de kabels
          2: De motor op laat lopen en de kabels stevig bewegen om te constateren of er kabelbreuken in zitten.
          3: De motor neer laat lopen en de kabels stevig bewegen om te constateren of er kabelbreuken in zitten.

Voor de Lodestar heb ik 3 lijsten gemaakt (vertaalt)van Rocky Paulson
          Maar dat is echt teveel om hier neer te zetten. (wel opvraagbaar)

1e lijst:
          5 controle punten waarop gelet moet worden bij binnenkomen of uitgaan van de takel.
          2e lijst:
          17 controle punten die getest moeten worden als er problemen zijn met de 1e controlelijst of in ieder geval 1x per jaar.
          3e lijst :
          53 controle punten waarmee je de gehele takel uit elkaar kan halen en weer in elkaar kan zetten.

En inderdaad, de meeste controle die er gedaan wordt is visueel.

Dus kan je de volgende stelling maken:

Inspecteren is: kijken, luisteren, meten en testen met proefbelasting
          Keuren is : goedkeuren of afkeuren
          Certificeren is: je handtekening (met achternaam) er onder zetten als het is goed gekeurd.

Comment

• Jeroen de Goei
            • Oct 2004
            • 376

citaat:Geplaatst door mtouch

Wat zijn in een vogelvlucht dan even de de zaken die aan de orde komen bij beproeving? Want een trekbank heeft natuurlijk niet iedereen en ik meen me ook te kunnen herinneren dat er ook een hittebeproeving plaats dient te vinden.
            Dus moet je de kettingen wel even wegbrengen. Maar dan moet je weer weten hoe je de ketting in en uitvoert.

En van hittebeproeving weet ik niets.

Welke bedrijven buiten mennens om certificeren er eigenlijk?
            Of kent iemand bedrijven die dit op de juiste manier doen?

Comment

• CoenCo
              • Feb 2005
              • 230

Iedereen kan natuurlijk certificeren, de vraag is of je er wat aan hebt
              Mennens is lid van de "erkende keurbedrijven hijs- en hefmiddelen" (voorzover dat wat zegt) www.ekh.nl
              op hun website:
              Binnen de EKH zijn keurbedrijven van hijs- en hefmiddelen (dit zijn zowel hijs- en hefgereedschappen als hijs- en hefwerktuigen) verenigd. Deze bedrijven kunnen participeren in een sectie Hijs- en hefgereedschappen (“onder de haak”) en/of een sectie Hijskranen (“boven de haak”).
              Alleen voor groningen-stad vermelden zij bijv. al drie bedrijven,
              Mennens, Kwint en Rodeco

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

De belangrijkste doelstelling van de EKH is volgens mij om de NMA te ontlopen.....
                Hoge (afgesproken?) keuringsprijzen ....
                en
                facturen voor een veel te vaak slecht verantwoord "product".
                Om de Gamma maar eens te persifleren:
                "Een echte professional kent... heel goed zonder de EKH!"

Comment

• frankv1234
                  • Nov 2003
                  • 33

To jeroen & Rinus.

Als ik de discussie goed gevolgd heb dan hoef ik mijn lodestars niet jaarlijks weg te brengen voor een externe keuring maar kan dit ook door ons zelf gedaan worden. Aangezien ik
                  niet zelf de ketting kan testen met een dubbelle wll zal ik dit wel extern moeten laten doen.

Tot nu toe heb ik altijd alle takels jaarlijks laten keuren bij een externe firma. Als dit echter ook door ons zelf kan gebeuren scheelt dit uiteraard geld en tijd.

Jeroen, wil jij de door jouw gehanteerde lijsten delen met de medeforum gebruikers ??? zo ja dan zou ik hier heel graag een exemplaar van ontvangen. mijn mailadres edit door mod: staat in je profiel

Ik hoor graag een reactie

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

2 Frankv1234,

Er staat NIETS over verplichte jaarlijks uitbestede keuringen in de Wet- of Regelgeving!.
                    Jaarlijkse Inspecties - met rapport - door een deskundige, meer niet.
                    Ik zal eens zoeken naar de Lodestar-checklist die StageRigging in de VS ooit voor haar inspecties opsgeteld heeft, en die werd erkend door CM als fabrikant.
                    Mail me en ik fax hem naar je door.

Rinus

Comment

• Jeroen de Goei
                      • Oct 2004
                      • 376

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Er staat NIETS over verplichte jaarlijks uitbestede keuringen in de Wet- of Regelgeving!.
                      Jaarlijkse Inspecties - met rapport - door een deskundige, meer niet.
                      Ik zal eens zoeken naar de Lodestar-checklist die StageRigging in de VS ooit voor haar inspecties opsgeteld heeft, en die werd erkend door CM als fabrikant.
                      Mail me en ik fax hem naar je door.
                      Dit zijn de lijsten die ik heb vertaald, maar niet erkend door CM.
                      Ten eerste moet je een deskundig persoon zijn.
                      Als je zelf takels gaat keuren met enkel die lijst, Moet je wel weten wat er bedoeld word op die lijst. Daarna kan je de takels veiliger en gekeurd de weg op sturen. Maar het komt natuurlijk ook voor dat je afkeurt. En dan moet er een reparatie uitgevoerd worden. Hiervoor heb je weer de juiste ruimte en gereedschappen nodig.
                      En voor het geld dat uitbesteed word aan externe keuring - certificering, kan je al snel een cursus volgen en de juiste gereedschappen kopen.
                      Dus als iemand zijn eigen takels wilt keuren, dan zal je in eerste instantie tijd en geld moeten investeren.
                      Maar dat valt allemaal te overzien.

als ik het goed begrijp dan zijn externe keuringen bij het EKH
                      1-- onbetrouwbaar
                      2-- duur

Dus als je zelf takels verhuurt en je gaat zelf investeren
                      1-- veiliger
                      2-- goedkoper (zeker op lange duur)

En als je takels verhuurt en je brengt ze dan toch naar de EKH
                      1-- je weet niet beter
                      2-- het maakt je niet uit of het veilig is als je de verantwoordelijkheid maar van je af kan schuiven.

Wordt vervolgd…

Comment

• Jeroen de Goei
                        • Oct 2004
                        • 376

citaat:Geplaatst door rinus bakker

- Worden trussen en of towers zelf gecontroleerd of weggebracht? Jaarlijks? Kost dat? Tevreden over dat uitbestede werk?
                        Nu heb ik het idee dat trussen eenvoudig zelf geïnspecteerd kunnen worden. Het neemt alleen veel tijd in beslag.
                        Hier ook weer voornamelijk visuele inspectie.
                        Kijken kijken kijken naar zichtbare lasscheuren, verbuigingen, deuken enz.

Indien er meerdere zichtbare lasscheuren zijn, afgekeurd.
                        Wanneer er verbuigingen zijn, afgekeurd.
                        Wanneer de deuken meer zijn dan 10%, afgekeurd.

Gaten opmeten van de koppelingen, spanbussen en lassen van koppelingen,

En als je goed wilt testen maak je een overspanning met een massa, en meet je de doorbuiging.

Bij alle trussen sla je een nummer in en dat nummer correspondeert weer met het certificaat wat je zelf hebt gemaakt.

Zijn er eigenlijk bedrijven die hun trussen inspecteren of laten inspecteren?

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

HHHOOOOOOOOOOOOOOO ff,

de takels en overige hijs en hefwerktuigen moeten volgens NEN3140 , 2e druk, 15.5.4 worden gecontroleerd op de goede werking van electrische en electronische beveiligingsinrichtingen en veiligheidscontacten, met een periode van 3 maand, volgens 15.1.1-tabel1-e, of zo vaak daar aanleiding toe is (RIE-plan) en na reparatie.

Betekend in ons geval minstens iedere 3 maand de megger erop, om te zien of-ie nog veilig is, of als hij langer dan 3 maand stil heeft gestaan : bij wederingebruikname.

Comment

• Jeroen de Goei
                            • Oct 2004
                            • 376

wat is een megger en waar ligt het gevaar in dit geval?

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Isolatieweerstand, zegt wat over elektrische veiligheid, en over de toestand van de motor.
                              (vooral bij takels gaat het dan over het uitschietende tandwiel etc)

Ben geen expert in takels, maar dit geeft de norm weer.

een megger is een ohm-meter, maar dan met een iets hogere spanning dan de universeelmeter.

Comment

• Jeroen de Goei
                                • Oct 2004
                                • 376

Een warmte behandeling voor kettingwerk is in dit topic al eerder aan de orde gekomen. Nu is er bekend dat bij nieuw kettingwerk een hitte of warmtebehandeling de sterkte van het materiaal beïnvloed.
                                Kettingwerk tot een hoge temperatuur warm maken (laten gloeien)en dan snel of geleidelijk weer af te laten koelen maak het materiaal soms minder broos en maak de structuur van het materiaal sterker. Hierin zijn natuurlijk verschillende toepassingen.
                                We hebben over ketting die nieuw gemaakt word.

Nu staat er in het arbobesluit art. 7-20 Hijs- en Hefgereedschappen regel 7,8 en 9 dat een warmtebehandeling voor kettingwerk zo dikwijls als nodig moet worden uitgevoerd.

Weet iemand wat hiermee word bedoeld?

Comment

Working...