Certificering takels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rodejo69
    • Mar 2005
    • 3

En ja ik werk in Bemmel
    En ook ja ik wordt verantwoordelijk gehouden voor alles wat hijst, alleen weet jij het antwoord al de echte kennis ontbreekt mij helaas, en ik wil daar echt verder in.
    Gezien mijn leeftijd zal ik wel geen rigger worden, maar kan wel het gereedschap leveren

Comment

• Jeroen de Goei
      • Oct 2004
      • 376

Robin,
      Ik heb net 100 van die 300 takels ingehangen. Zag er netjes uit.
      Veel nieuw spul, en ik ben erg voorstander van de nieuwe kettingzak+ophanging.
      We hebben ergens een topic over de CM Lodestar. Veel tekst.
      Ik ben nu weer bezig met CM over hun keuringmaatstaven en ook de slipkoppeling.
      Ik zit er aan te denken om weer eens een CM cursus te gaan volgen om er achter te komen wat de verschillen zijn bij verschillende type takels en het elektrische gedeelte.

Maar dit forum zou het forum niet zijn zonder kritiek.
      Want van kritiek komt (soms) een verbetering van de werksituatie en is dit forum toch wel een goed medium om kritiek te uiten.
      Ik kan me geen andere manier voorstellen om eens lekker op de man af publiekelijk te zeggen wat ik vind.

Zacht uitgedrukt is het wel handig als de staalkabels en andere hijsgereedschappen bij jullie in verschillende kisten komen en niet alle materialen in 1 hele grote krat en dat de staalkabels beter gemerkt zijn qua kleur (zie NERS 1-001 op de website van Argh)en dat er een workingloadlimmed in de taluriet is geslagen en dat het nut mij niet duidelijk is van een slang om een 4 meter staalkabel.

jeroen

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

Ik lees hier een (gevaarlijk!) gebrek aan veel basale kennis in één posting.
        Dat die via dit forum moet worden uitgezocht is natuurlijk een 100% nalatigheid vanaf de kant van de baas.
        Wat betreft dat verhaal over die steels met die overmaatse kousen is dat toch wel even schrikken.

En slangen om 4m steels laten zetten is 'investeren in de toekomst'?
        (want aandelen DSM? of Akzo? Gardena? of Gamma? wellicht.)
        Het slaat natuurlijk 100%, helemaal, volkomen, absoluut en totaal op kruik!
        Wat voor truss pik je daar in vredesnaam me op?
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• havvyan
          • Mar 2005
          • 55

warmte behandeling ( gloeien )van ketting is bij takels niet meer aan de orde.
          statische belasten van takels is verboden( kunnen ze hel slecht tegen )
          CM gecertificeerd takel prutser

Comment

• havvyan
            • Mar 2005
            • 55

een megger leverd een stroomstootje ongeveer 500 volt gelijkstroom .
            enige kennis/voorzichtigheid van/met dit apparaat is noodzaak

Comment

• SpaceyDeeJ
              • Sep 2001
              • 876

citaat:Geplaatst door havvyan

een megger leverd een stroomstootje ongeveer 500 volt gelijkstroom .
              enige kennis/voorzichtigheid van/met dit apparaat is noodzaak
              Sorry dat ik offtopic ga, maar op een een of andere manier snap ik geen *** van wat met bovengaande posting nou eigenlijk bedoelt wordt...
              cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

is t antwoord op de vraag van een paar posts terug : wat is een megger ( NEN3140)/.

Btw de nieuwere meggers draaien op 250V, en brengen daardoor minder schade aan aan 220V apparatuur.

Comment

• Jeroen de Goei
                  • Oct 2004
                  • 376

Dit gaat een beetje van het topic af.

to rodejo69:
                  Ben je daar nog? Dat zijn wel rare dingen die je daar verteld. Als je nog verdere uitleg wilt, ben je hier aan het goede adres.

to Mtouch:
                  Hoe gaat het bij jullie? Nog nieuwe ontwikkelingen bij het certificeren van de takels? Een beetje kritiek kan toch geen kwaad.

to Megger:
                  Dus als ik een megger op mijn takels aansluit, dan weet ik zeker dat alle stroomonderdelen in dat apparaat goed zijn?
                  Dat een Megger een grote stroomstoot levert is wel duidelijk.
                  Maar wat is het doel van een megger.
                  Wat bereik je ermee?

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

ff een electro-boer vragen, lijkt me het handigst voor zo'n grote stapel takels.

je meet de isolatie - weerstand, en dat is een indicatie voor de electrische veiligheid, en de kwaliteit van je spoelen.

groet , MeggerGyver (leuk, jeroen...)

Comment

• havvyan
                      • Mar 2005
                      • 55

Originally posted by Jeroen de Goei
                      Dit gaat een beetje van het topic af.

to rodejo69:
                      Ben je daar nog? Dat zijn wel rare dingen die je daar verteld. Als je nog verdere uitleg wilt, ben je hier aan het goede adres.

to Mtouch:
                      Hoe gaat het bij jullie? Nog nieuwe ontwikkelingen bij het certificeren van de takels? Een beetje kritiek kan toch geen kwaad.

to Megger:
                      Dus als ik een megger op mijn takels aansluit, dan weet ik zeker dat alle stroomonderdelen in dat apparaat goed zijn?
                      Dat een Megger een grote stroomstoot levert is wel duidelijk.
                      Maar wat is het doel van een megger.
                      Wat bereik je ermee?
                      volgen mij was het topic certificeren/keuren van takels

als je weet hoe je een megger moet gebruiken en kennis heb van het elek.
                      schema dan weet je of je isolatie nog in orde is.
                      en weet je ook welke megger je moet gebruiken en wat je eerst los moet maken voordat je begint(aarde aansluiting van stuurstroom enzo)

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

Bij het certificeren moet een electrische takel voldoen aan de
                        mechanische / wtb eisen
                        (= Machine Richtlijn en Wet en regelgeving + normering die daaruit volgt)
                        &
                        electrische eisen
                        (=Laagspannings Richtlijn en Wet en regelgeving + normering die daaruit volgt).
                        Volgens mij zitten jullie wel op hetzelfde spoor maar elk op een eigen rail.

Comment

• havvyan
                          • Mar 2005
                          • 55

Originally posted by rinus bakker
                          Bij het certificeren moet een electrische takel voldoen aan de
                          mechanische / wtb eisen
                          (= Machine Richtlijn en Wet en regelgeving + normering die daaruit volgt)
                          &
                          electrische eisen
                          (=Laagspannings Richtlijn en Wet en regelgeving + normering die daaruit volgt).
                          Volgens mij zitten jullie wel op hetzelfde spoor maar elk op een eigen rail.
                          bijna goed?!?!?
                          maak van certificeren inspekteren en dit verhaal klopt.
                          een certificaat is een stuk papier met daarop vermeld:
                          serienummer/certificaatnummer
                          fabriekant van de takel (in dit geval)
                          fabriekant van de ketting (als deze anders is dan van de takel)
                          korte omschrijving van het produkt(type/soort/speciaal gebruik)
                          werkbelasting in kg
                          proefbelasting in kg
                          datum van ingebruiknamen
                          en verder elke keer als er vervangingen/reparatie keuring wordt uitgevoerd, wordt dit hierop vermeld met datum+naam+handtekening van persoon
                          Last edited by havvyan; 25-03-06, 22:58.

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

en als je dan een "bewijsstuk van de inspectie" hebt gemaakt,
                            hoe noemen onze wetgevers en handhavers dat dan?
                            De kretologie van de ambtenarij (in Arbowet, ArboBesluit, Arboregeling en ArboBeleidregels + AI-17) over wat er nou exact onder
                            "controleren, inspecteren, keuren en certificeren" moet worden verstaan is zonder meer bedroevend. Het druipt van de inkonsekwenties en "keurders" als EKH en LiftInstituut varen er wel bij.

(En helaas moet ik erkennen dat ik er ook niet geheel niets aan verdien!)
                            Die flapdrollen op het Minsisterie van SZW worden in elk geval ook nog voor hun grove fouten betaald!
                            Maar oh wee als een ander - in het bedrijfsleven - een fout maakt... dan komen ze "bestuurlijk beboeten"!

Comment

• havvyan
                              • Mar 2005
                              • 55

Originally posted by rinus bakker
                              en als je dan een "bewijsstuk van de inspectie" hebt gemaakt,
                              hoe noemen onze wetgevers en handhavers dat dan?
                              De kretologie van de ambtenarij (in Arbowet, ArboBesluit, Arboregeling en ArboBeleidregels + AI-17) over wat er nou exact onder
                              "controleren, inspecteren, keuren en certificeren" moet worden verstaan is zonder meer bedroevend. Het druipt van de inkonsekwenties en "keurders" als EKH en LiftInstituut varen er wel bij.

(En helaas moet ik erkennen dat ik er ook niet geheel niets aan verdien!)
                              Die flapdrollen op het Minsisterie van SZW worden in elk geval ook nog voor hun grove fouten betaald!
                              Maar oh wee als een ander - in het bedrijfsleven - een fout maakt... dan komen ze "bestuurlijk beboeten"!
                              het keuringsrapport moet vermeld worden op het certificaat en traceerbaar zijn

Comment

• rinus bakker
                                • Mar 2002
                                • 5429

Originally posted by havvyan
                                het keuringsrapport moet vermeld worden op het certificaat en traceerbaar zijn
                                graag een definitie van beide documenten,
                                en
                                waar ik deze dan kan vinden in de Arbo-Wet en regelgeving,
                                niet in allerlei zelfbedachte "huisregelings" en "prive-normen" van clubjeas al de EKH enz.
                                Want dan richt ik morgen weer een nieuwe club op, met wéér nieuwe regels, documenten enz

Comment

Working...