De oudere staalsoort/kwaliteiten moesten een warmtebehandeling ondergaan om de opgebouwde (hijs-)spanningen te ontlaten....
Voor de nieuwere soorten (hoogwaardig legerings-)staal is dat juist uit de boze. Deze zijn vaak juist extra sterk gemaakt door koude-behandelingen.
Verdere uitleg wordt een boek - dat ik ook eerst nog weer eens moet doorlezen...ik ben ook geen staloloog.
Van die 'oudere' staalsoorten is nog maar heel erg weinig in gebruik voor hijswerk ...
maar wetgeving hobbelt vaak 15-20 jaar achter de (technische) ontwikkelingsfeiten aan.
Normen hebben een achterstand van pakweg 5-10 jaar op de 'state of the art' / stand van de tchniek.
Voor de nieuwere soorten (hoogwaardig legerings-)staal is dat juist uit de boze. Deze zijn vaak juist extra sterk gemaakt door koude-behandelingen.
Verdere uitleg wordt een boek - dat ik ook eerst nog weer eens moet doorlezen...ik ben ook geen staloloog.
Van die 'oudere' staalsoorten is nog maar heel erg weinig in gebruik voor hijswerk ...
maar wetgeving hobbelt vaak 15-20 jaar achter de (technische) ontwikkelingsfeiten aan.
Normen hebben een achterstand van pakweg 5-10 jaar op de 'state of the art' / stand van de tchniek.

]
. De takels zijn alleen voor het grootste gedeelte nog niet heel erg oud, vandaar dat het keuringsprobleem en alles wat daarbij komt kijken nu pas eens echt om de hoek komt kijken. Vandaar dat ik even op onderzoek uit was naar de zin en onzin hiervan. Met alle respect maar "iedereen" roept wat anders. En net als je denkt dat je het op een rijtje hebt komt er weer iemand met een ander artikeltje. Zo verwarrend allemaal dat ik me daar eens in wilde verdiepen. Daarmee is niet gezegd dat ik daarvoor binnen ons bedrijf de aangewezen persoon ben, ik draag gewoon mijn steentje bij, dat ligt ook in het verlengde van mijn eigenlijke opleiding. Er is bij ons echter weldegelijk een aangewezen iemand die alle papieren van de takels bijhoudt, jaarlijks een visuele inspectie uitvoert en die uiteraard prima weet waar hij mee bezig is, daar hij het spul regelmatig zelf in hangt.
) gaat.
Comment