Certificering takels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

De oudere staalsoort/kwaliteiten moesten een warmtebehandeling ondergaan om de opgebouwde (hijs-)spanningen te ontlaten....
    Voor de nieuwere soorten (hoogwaardig legerings-)staal is dat juist uit de boze. Deze zijn vaak juist extra sterk gemaakt door koude-behandelingen.
    Verdere uitleg wordt een boek - dat ik ook eerst nog weer eens moet doorlezen...ik ben ook geen staloloog.
    Van die 'oudere' staalsoorten is nog maar heel erg weinig in gebruik voor hijswerk ...
    maar wetgeving hobbelt vaak 15-20 jaar achter de (technische) ontwikkelingsfeiten aan.
    Normen hebben een achterstand van pakweg 5-10 jaar op de 'state of the art' / stand van de tchniek.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• mtouch
      • Feb 2005
      • 58

Even voor de leukigheid: ik heb een offerte ontvangen voor de (ahum) certificering van onze takels. De offerte is afkomstig van een firma waarvan ik de naam niet zal noemen, maar het begint met een 'M'en eindigt op 'ennens.'

60x Electrische kettingtakel type Verlinde Stagemaker, 500 kg
      visuele inspectie, aftesten met gewicht,
      NEN 3140 elektrische keuring
      Prijs per stuk € 99,-

84x Handkettingtakel wll 500 kg, MCH5-005, Ingersoll-Rand
      visuele inspectie, aftesten met gewicht
      Prijs per stuk € 50,-

12x Balkenklemmen Yale YC3, 3ton, 80-320 mm
      Prijs per stuk € 25,-

Ik vind het een hoop geld voor wat je volgens de reacties op dit topic zelf ook kan. Wel nog een vraagje: het aftesten met gewicht, dat doen ze tot de maximale werklast neem ik aan? Of halen ze een stukje van de ketting af en testen dat vervolgens tot de breuklast?

En die electrische keuring? Daar heb je dus een megger voor nodig begrijp ik, maar dan kan je het dus ook zelf?

Verder wordt hier wel gesproken over warmtebehandeling. Maar is met die nieuwe staalsoorten de warmteBEPROEVING dan ook niet meer verplicht? Hiervoor zal dan ook een stukje van de ketting af moeten worden gehaald, neem ik aan?

Groeten, Michiel.

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

Als je het zelf wilt doen, moet je natuurlijk wel de vereiste deskundighheid hebben!
        En uit jouw vraag over de proefbelasting blijkt dat dit (nog) niet het geval is.
        Begin maar eens met een handleiding van die apparaten door te lezen!
        Electische takel: 1,25 x nominaal hijsvermogen (zowel statisch als dynamisch)
        Handmatige takel: 1,5 x nominaal hijsvermogen (zowel statisch als dynamisch)
        Balkenklem: 2 x nominale werklast (WLL) statisch.
        maar er is natuurlijk wel een waslijstje meer dan alleen dit proeflastverhaal.
        Voor zover de warmte behandelingen -> NIET doen, want = flink verouderend gezWETs.
        En wat betreft de testprocedures die bij veel van de genoemde 'keuringsbedrijven' plaats vinden - daar gaat men nogal eens heel kort door de bocht = een steekproef ipv alle units.... tenzij je er zelf bij blijft natuurlijk.

Comment

• mtouch
          • Feb 2005
          • 58

>Als je het zelf wilt doen, moet je natuurlijk wel de vereiste deskundighheid hebben!
          En uit jouw vraag over de proefbelasting blijkt dat dit (nog) niet het geval is.

IK was sowieso niet van plan om het zelf te gaan doen hoor. Ik heb collega's die dat in hun takenpakket hebben. Ik probeer hier alleen maar uit te vissen wat echt MOET en wat men VINDT dat moet.

Tnx voor de info!

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

die NEDN3140 vereist een eletrotechnisch meetapparaat, waar je toch wel enige studie voor moet doen, (oa Niaff-Smit enzo hebben er eentje).

duurt ongeveer een 20 minuten per apparaat, en kost gemiddeld dus 15 a 20 euri.

(Inpakken en uitpakken, aansluiten, meten, certificaat maken, etc inbegrepen)

Is trouwens een driemaandelijks karweitje, volgens diezelfde norm. En dat Moet.

Comment

• Jeroen de Goei
              • Oct 2004
              • 376

citaat:Geplaatst door mtouch

60x Electrische kettingtakel type Verlinde Stagemaker, 500 kg
              visuele inspectie, aftesten met gewicht,
              NEN 3140 elektrische keuring
              Prijs per stuk € 99,-

84x Handkettingtakel wll 500 kg, MCH5-005, Ingersoll-Rand
              visuele inspectie, aftesten met gewicht
              Prijs per stuk € 50,-

12x Balkenklemmen Yale YC3, 3ton, 80-320 mm
              Prijs per stuk € 25,-
              Michiel, is MvK nog steeds de eigenaar?
              Wat betreft de keuringen;
              Er kan natuurlijk ook iemand langskomen die uitlegt hoe je moet inspecteren. Maar dan moet er wel een aantoonbaar verantwoordelijk beleid gevoerd worden en een verantwoordelijk persoon die uiteindelijk zijn handtekening zet, aanwezig zijn in het bedrijf.
              Nu heb ik het idee dat dit in jullie bedrijf niet het geval is.
              Maar naar Mennens brengen is ook geen goed idee.
              Dan zou je het op kunnen splitsen.

1-- De visuele controle gebeurt binnen het bedrijf. Hiervoor laat je door een deskundige een formulier maken waarop puntsgewijs alle controles staan.
              2-- De kettingen breng je naar een bedrijf die je enkel de kettingen laat trekken in een trekbank (1x per 4 jaar).
              3-- Een Loadtest laat je uitvoeren door een riggingbedrijf. Indien dit bedrijf takels tegen komt die niet goed zijn, laat je ze meteen repareren. (1x per jaar)
              Tevens kijkt dit bedrijf even binnen in de takel of er zichtbare schades aanwezig zijn.

Hiermee ben je de takels voor korte tijd kwijt of je laat het in etappes doen.
              Je bent er zeker van dat alle takels goed getest zijn.
              Elk jaar herhaal je stap 1+3.
              Ik weet zeker dan het je dan geen 10.000 euro gaat kosten per jaar.

Ik ben zelfs van mening dat als je zoveel takel in huis hebt, dat reparaties en inspecties binnen de eigen werkplaats gedaan moeten worden. Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jullie gebeurd, maar zin 1 van mijn verhaal enz......[}]

Ik hoor het wel
              Jeroen

Comment

• Jeroen de Goei
                • Oct 2004
                • 376

citaat:Geplaatst door **************

die NEDN3140 vereist een eletrotechnisch meetapparaat, waar je toch wel enige studie voor moet doen, (oa Niaff-Smit enzo hebben er eentje).

duurt ongeveer een 20 minuten per apparaat, en kost gemiddeld dus 15 a 20 euri.

(Inpakken en uitpakken, aansluiten, meten, certificaat maken, etc inbegrepen)

Is trouwens een driemaandelijks karweitje, volgens diezelfde norm. En dat Moet.
                MGS, is het mogelijk dat jij nog iets meer uitlegt over de Magger.
                (Of iemand anders?)
                Ik weet dat een Amerikaans bedrijf zijn takels ook test. Hier moet je uiteindelijk bij elke fase van de motor een goedkeuring geven.
                Stroom is niet mijn sterkste kant.

Comment

• mtouch
                  • Feb 2005
                  • 58

Ja, de eigenaar is nog steeds dezelfde . De takels zijn alleen voor het grootste gedeelte nog niet heel erg oud, vandaar dat het keuringsprobleem en alles wat daarbij komt kijken nu pas eens echt om de hoek komt kijken. Vandaar dat ik even op onderzoek uit was naar de zin en onzin hiervan. Met alle respect maar "iedereen" roept wat anders. En net als je denkt dat je het op een rijtje hebt komt er weer iemand met een ander artikeltje. Zo verwarrend allemaal dat ik me daar eens in wilde verdiepen. Daarmee is niet gezegd dat ik daarvoor binnen ons bedrijf de aangewezen persoon ben, ik draag gewoon mijn steentje bij, dat ligt ook in het verlengde van mijn eigenlijke opleiding. Er is bij ons echter weldegelijk een aangewezen iemand die alle papieren van de takels bijhoudt, jaarlijks een visuele inspectie uitvoert en die uiteraard prima weet waar hij mee bezig is, daar hij het spul regelmatig zelf in hangt.

Hier komen echter weer zoveel nieuwe dingen naar boven, dat het me interessant leek om eens te informeren hoe andere bedrijven dat doen. Ik heb zelf een VBP-cursus gevolgd en wat betreft takels had ik dus nog nooit gehoord van een specifieke keuring. Uiteraard wel van periodieke inspecties en keuringen maar niet specifiek voor takels volgens de NEN 3140.

Dat het bij ons dus een zooitje zou zijn en er in de 20 jaar dat het bedrijf bestaat nog nooit iemand naar het riggingmateriaal om heeft gekeken is uiteraard onzin, mocht dat de indruk zijn die ik hier gewekt heb. Het is bij ons geen grotere puinhoop dan ergens anders .

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

Dat er een enorme berg geluld wordt in dit vak is niet nieuw.
                    Maar als jij vindt dat iedereen maar wat roept, en je daar dus niks aan hebt, is je enige uitweg om zelf maar eens in de Wet- en regelgeving te duiken....
                    Heb je überhaupt al eens Arbowet, Arbobesluit of een Arbobeleidsregel of zelfs maar AI-17 (ArboInformatieblad) ingezien?
                    (Als je verantwoordelijk bent voor het hijswerk binnen een bedrijf is die laatste toch wel het allerminste.
                    En dat is dan ***betert ook nog de 'promotie van de AI' voor de AHK, want een leesbaar voorlichtingsstuk konden ze in Den Haag na de P-bladen zeker niet meer schrijven. Dus hebben de AHK-jongens dat maar grotendeels voor ze gedaan.)
                    Daarin wordt ook verder verwezen naar de Wet- en regelgeving.
                    En daarin zie je dan vanzelf wel wie van al die roepers er het meest gelijk had.
                    Suc6

Comment

• Jeroen de Goei
                      • Oct 2004
                      • 376

citaat:Geplaatst door mtouch

1--
                      Met alle respect maar "iedereen" roept wat anders. En net als je denkt dat je het op een rijtje hebt komt er weer iemand met een ander artikeltje. Zo verwarrend allemaal

2--
                      Er is bij ons echter weldegelijk een aangewezen iemand die alle papieren van de takels bijhoudt, jaarlijks een visuele inspectie uitvoert en die uiteraard prima weet waar hij mee bezig is, daar hij het spul regelmatig zelf in hangt.

3--
                      Dat het bij ons dus een zooitje zou zijn en er in de 20 jaar dat het bedrijf bestaat nog nooit iemand naar het riggingmateriaal om heeft gekeken is uiteraard onzin, mocht dat de indruk zijn die ik hier gewekt heb. Het is bij ons geen grotere puinhoop dan ergens anders .
                      Aan de ene kant hebben jullie alles in orde (1) en aan de andere kant is de regelgeving verwarrend. (2)
                      Het lijkt mij dat er niet echt een probleem is.
                      En zoals meerdere malen omschreven hier in dit topic.
                      Takels moeten 1x per jaar geïnspecteerd worden door een deskundig persoon of instelling, met rapport.
                      En dat verhaal van de NEN3140 is mij onbekend. (Weer wat leeswerk erbij) maar volgens mij gaat dat over stroom. De enige situatie die ik mijn kan bedenken bij stroomproblemen die in de takels kunnen zitten:

Kapotte stoomkabels die op de truss bloot komen te liggen.
                      (visuele controle)
                      1 of meerdere fasen ontbreken.
                      (zit meestal niet in de takel zelf)
                      de fase gedraaid zitten
                      (fase omdraaien)
                      en volgens ************** kunnen de tandwielen je om de oren vliegen?

Maar goed, als iemand mij eens uit kan leggen wat de 3140 norm nou met takels te maken heeft en wat er voor een onveilige situaties kunnen ontstaan bij het niet naleven van de norm.

(3)tuuuuuuuuuuurlijk[|)]

jeroen

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

nee, ook [u]bijna</u> verbrande spoelen in je motoren kunnen rare dingen veroorzaken, oa dus de spanning naar buiten geleiden, maar ook minder vermogen op je takel dan je verwacht had, en dus een zakkende takel als je m inschakelt, omdat-tie zijn te hijsen gewicht niet meer haalt.

Tis eigenlijk het Arbo-boek van de NEN1010.

Comment

• Jac
                          • Nov 2002
                          • 32

NEN 3140 is alleen een keuring voor de electrische veiligheid. Onder andere isolatieweerstand, aarding en deugdelijke bekabeling met als hoofddoel het voorkomen van levensgevaarlijke en brandgevaarlijke situaties.
                          You have to realize that you must analyze before you equalize!

Comment

• rodejo69
                            • Mar 2005
                            • 3

Hallo

Ik ben nieuw hier en wil me even voorstellen. Ik ben Robin en werkzaam als Riggingassistent bij een groot verhuurbedrijf (die met die paarse kisten).
                            Ik ben verantwoordelijk over alles wat hijst, en wil mijn kennis (blijven)uitbreiden.
                            Daarom volg ik dit met grote intresse.
                            Wij hebben over de 300 CM-Loadstars (f-l-ll-jj-r-rr etc)motortakels, en een hoop Yale handkettingtakels en mijn taak is het continu inspecteren ed van alles wat omhoog (en natuurlijk naar beneden) gaat.
                            Ervaringen uit het veld zijn meer dan welkom, leer ik van, en kan ik ongelukken mee voorkomen.
                            Niets is voor een Rigger zo kloten als het spul niet werkt, of erger (daar wil ik niet eens aan denken).
                            Ik zou graag op de hoogte van alles willen blijven.
                            Dus tips kritiek enz hoor ik graag.

Gr Robin

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

Hallo Robin,
                              ben je de WTB-er van Rentall? Dus vooral chef van de werktuigen = machines?
                              heb je al een cursus over takelonderhoud & rigging en gedaan?
                              bijv. - bij Tomcat/CM in Midland-Texas of Leeds-Engeland? of PCM? of LTM?

of ben je meer in het algemeen ook verantwoordelijk voor alle haken, harpen, balkklemmen, staalstroppen inkortkettingen, rateltakels, trussen enz enz enz?
                              dan weet ik nog wel een cursus die erg waardevol vor jou zou kunnen zijn.....

Comment

• rodejo69
                                • Mar 2005
                                • 3

Hoi
                                Nee niets van dit alles aanvragen liggen er, en maar afwachten.
                                Trouwens was ook tijdelijk bij Flashlight werkzaam als rigging ass, .
                                Heb het gevoel dat ik niet echt serieus word genomen mbt tot veiligheid,
                                En kom maar op, met je tips, desnoods betaal ik de cursussen zelf, ik vind dit noodzakelijk

Comment

Working...