Ergernissen top 10

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dirk Wijnen
    • Dec 2006
    • 189

Precies, ik zou ook niet weten wat ik anders zou willen doen, maar in ieders geval niet een kantoorbaan oid. Ik vind het hardstikke leuk werk, en natuurlijk de enthousiaste reacties van mensen en organisatie.

Maar waar ik afgelopen weekend aan heb geergerd is dat mensen na afloop nog blijven hangen en continu in de weg staan, mensen op de flightcases gaan zitten en mensen die mee willen helpen. Als mensen zich aanbieden om mee te helpen dan zeggen wij altijd; liever niet, het moet gelijk goed gebeuren. Zodat we niet tig keer de cases open en dicht moeten maken. En nog spullen in de kisten moet doen.
    Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!

Comment

• DJ_Compact
      • Jan 2004
      • 234

Originally posted by Dirk Wijnen
      Precies, ik zou ook niet weten wat ik anders zou willen doen, maar in ieders geval niet een kantoorbaan oid. Ik vind het hardstikke leuk werk, en natuurlijk de enthousiaste reacties van mensen en organisatie.

Maar waar ik afgelopen weekend aan heb geergerd is dat mensen na afloop nog blijven hangen en continu in de weg staan, mensen op de flightcases gaan zitten en mensen die mee willen helpen. Als mensen zich aanbieden om mee te helpen dan zeggen wij altijd; liever niet, het moet gelijk goed gebeuren. Zodat we niet tig keer de cases open en dicht moeten maken. En nog spullen in de kisten moet doen.
      Organisaties die een handje willen helpen en alle kisten alvast naar de laadplek rollen. Normaal niet erg als je niet als je alles er maar in moet krijgen, maar nu moesten we in een bepaalde volgorde laden omdat de helft van de spullen de vrachtwagen uit moest en de rest door moest. En laat die laadplek nou net een smal gangetje zijn. Dus heb de mensen de spullen maar weer terug laten rollen. Helaas voor hen, dan duurt het schoonmaken van de vloer maar 10 minuten langer.......

Voor de rest heb ik toen een hele gezellige avond gehad, ondanks een paar dingetjes. Zolang de gezelligheid meer overheerst dan de rottige dingen, dan blijf ik dit doen.
      Mjaaaa....

Comment

• Dirk Wijnen
        • Dec 2006
        • 189

Ik had het eigenlijk over dronken mensen. Nuchtere mensen die mogen ons gerust mee helpen om alle kisten te sorteren op de maat van de kisten oid.

Het was verder een heel erg gezellige klus. Alles was goed geregeld.
        Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!

Comment

• KlankOntwerp
          • Jun 2008
          • 130

- Een band die bij aankomst verbaasd zegt "Hebben jullie geen gitaarversterkers/basversterkers/backline?"

- Gitaristen die hun jacksnoeren vergeten zijn (heb ik toevallig wel liggen maar hoeveel zalen hebben dat nu?)

- DJ's die wél een hele DJ rig mee hebben maar geen/niet voldoende RCA's (heb ik uiteraard wel liggen maar raar is het wel om je kabels tussen de apparatuur van een ander te steken - is ook het eerste wat ik na afloop opruim voordat het in hun flightcase verdwijnt)

- Een par tegen die ineens midden in een voorstelling af en toe wel, af en toe niet werkt omdat één van de pootjes van de lamp in het porcelein gebroken is (één keer meegemaakt - heeeeeeel irritant).

En inderdaad de geëikte dingen als mensen die boos worden als het allemaal zachter gaat wegens gemeentelijke verordeningen.

Ik heb ook veel getourd met theatergroepen voor CKV en dan maak je écht de meest belachelijke dingen mee. De scholieren zijn meestal heel beleefd en vol interesse maar leraren lopen doodleuk dwars door een voorstelling heen of praten door de voorstelling omdat ze de scholieren tot rust proberen te manen en dergelijke. Of natuurlijk de dramadocent die absoluut niet wil dat we dit of dat, zus of zo.

Het allerergste wat ik ooit mee heb gemaakt was op een school waarvan de beheerder zei dat hij om 4 uur weg zou gaan, hij vond de dag al lang zat. De voorstelling duurde tot half 5 en de schoolleiding wist dat en ook hij wist dat. We speelden in de sporthal, zeer goed donker te maken (was zonder licht echt pikkedonker) en de 32 liep via de nooddeur naar een stroomhok.

Je voelt hem al aankomen: zo ongeveer midden in de voorstelling TSJAK! Licht weg (geluid deed het nog want voor die voorstelling hadden we aan 220 genoeg) midden in een liedje en met genoeg lampen aan... Meneer had doodleuk de 32 er uitgetrokken :S Hij mag überhaupt nog blij zijn dat 'ie leeft... We hebben op dat moment geïmproviseerd door met TL-licht door te spelen (oei, theater in een sportzaal met TL-licht, heeeel erg), de dimmer uitgezet en de 32 er weer ingestoken.

Maar wat een heerlijk vak is het toch!

Comment

• mvdmeulen
            • Aug 2007
            • 137

Originally posted by KlankOntwerp
            - Meneer had doodleuk de 32 er uitgetrokken :S
            ik krijg die er niet uit als die belast is is
            Met vriendelijke groet,
            Mark van der Meulen

Comment

• KlankOntwerp
              • Jun 2008
              • 130

Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd en daar hou ik het graag bij

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

De grootste ergernis is voor mij toch wel een klant/opdrachtgever die enorm gebrekkig is als het om informatie gaat.
                Je kan tot een halve dag van te voren vragen wat er precies gaat gebeuren, of ze wel of geen CD/MD/DVD nodig hebben, hoeveel mics enz, en op de avond zelf is het dan toch weer anders, ineens wel een keyboard, opeens geen mic nodig (of 5 ipv 2 die je dus niet bij hebt)... om doodmoe van te worden.

Dit heeft echter ook weer een leuke kant: creatief kunst en vliegwerk om het toch voor elkaar te krijgen
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                  • Nov 2005
                  • 950

Ik wil nog wel eens zien hoe jij je microfoonprobleem oplost door creatief vliegwerk Nee zonder gein: ik sluit me helemaal aan bij Rene. Dit is voor mij tot op heden ook de grootste ergenis geweest!
                  MEEO Audio Licht Rigging,
                  Mark van der Werff
                  Groningen

Comment

• voederbietel
                    • Feb 2005
                    • 197

ik heb er weer een,

sta je voor een nieuw bandje(nieuw bandje voor mij dan) op te bouwen(ik zou licht schuiven die avond) komt halverwege de opbouw de eerste mensen van de band binnen, wij eerst eigen dingen klaargemaakt(foh, licht en pa) en daarna zouden wij nog de backline klaarzetten,
                    band gaat terwijl wij backline klaarzetten doodleuk aan de bar zitten kijken hoe wij het klaarzetten, uiteindelijk moet de drumkist nog het podium op(je weet wel, die grote..) dus ik loop naar die menschen toe, stel me eerst even voor(ze zullen ook niet even jou een hand geven terwijl je hun spullen aan het opbouwen bent...) met de vraag of er 2 even een handje kunnen helpen met de drumkist, na wat rare blikken naar mijn hoofd lopen er 2 mee, ieder 1 punt van de kist en wanneer wij klaarstaan en hem op willen tillen zegt er 1 van de band doodleuk: nee sorry dit doe ik niet, niet voor mijn rug en ookvoor het principe.... waar is die ramp van jullie???, waarop wij anwoorden: in de auto(3 zalen door en dat ding is minimaal 60 kilo en 5 meter lang) ja haal die maar op dan want ik doe het niet....
                    mijn antwoordt naar hem toe: ja, ik hoef niet op die meuk te spelen... (als blikken konden doden zat ik hier niet meer....)

uiteindelijk ramp maar opgehaalt maar ik was er echt helemaal klaar mee, die gasten kregen bij mij die avond niks meer voor elkaar. ben achte de pearl gekropen en ben alleen nog achter de tafel vandaan gegaan voor een goede middernachtsnack:P
                    aan het einde van de avond was er wel 1 bandlid die mij nog een prettige avond wenste en mij bedankte....

ik ben niet van het klakkeloos doorbeuken en je rug naar de klote werken maar die kist was prima te tillen met 4 man.

als een echte prof band zo'n houding heeft kan ik me er meer bij voorstellen, maar ik vind dat wanneer je niet meer dan 90 optredens per jaar hebt, mensen je van naam nauwelijks kennen en je alleen maar covers enz. in feesttenten en bruiloften speelt je niet zo'n verschrikkelijke arogantie hoort te hebben!
                    Met vriendelijke groet,

Frans Jansen

Comment

• SoundOfSilence
                      • Mar 2007
                      • 766

Ja.... afgelopen weekend een aardige meegemaakt.

Klein bandje (3x vox, 1x toetsen, 1x leadgitaar, 1x contrabas, 1x drummert, 2x toeter en 1x sax).

Vage kennis van me die geluid bij dit bandje schijnt te doen, met een soundcraft series 200.

Ik mocht mee om een opname (meersporen) te trekken + microfoons te leveren van de tryout van de band. Aangezien ik toch een eigen tafel + trafoscheiding had liggen heb ik aangeboden monitors te doen. (niets zo irritant als een (bijna)rondzinger in je opname).

Dus... kom aan, blijkt dat er een front-setje staat (1x PS12 per kant en 1x zelfbouwsub per kant). 6 monitors (merk samson (2 stuks) en Skytec (4 stuks) enorm onlogisch verdeelt over 4 groepen (lees: links podium + 2x rechts podium parralel) en de series 200 op 3 meter voor de linker nexo. O ja... naast het podium (3x7) geen ruimte voor een monitortafel, dus monitortafel in de zaal erbij.

Alles wat er nog niet was (multi, stands, mics etc) opgebouwd, komt de zangeres aan met een KMS105. Moest en zou daardoor zingen. Als alternatief voor de monitor had zij een inear-setje (LD-systems ) bij zich, dus ik nog wat applausemic's erbij gehangen.

Goed... soundcheck. Eerste opmerking van de band was dat iedereen elkaar wilde horen en nog hard ook.... zo goed en zo kwaad als mogelijk gedaan (geen 31-banders bij me, want zij leverden de monitor-set, ik hoefde alleen maar mijn eigen tafel mee te nemen).

Dus.... de front-jongen gebruikt de soundcheck om op zijn hoofdtelefoon de gain's ongeveer gelijk te zetten. Op front tijdens de soundcheck niets gehoord. Band gaat spelen, ik (op dezelfde 5 meter van het podium) hoor alles prima, maar wel een beetje rare mix... maar goed, ik was druk bezig de rondzingers te bestrijden (o ja, zangeres met verdacht weinig stemvolume en borsato-microfoontechniek = ellende).

Dus, na 4 nummers besluit ik de 105 uit haar handen te rukken en er een rottige SM58 in te drukken. Maakt de monitormix echt 100% makkelijker.

In de pauze even buiten staan meeroken (ik rook niet, maar moet soms wel stoom afblazen... vooral als ik (terecht) veel gezeik krijg). Na de pauze besluit ik dat ik ook wel 2 dingen tegelijk kan doen. Dus monitors unmuten, en vervolgens (met de linkerhand in de buurt van de aux-masters van de monitortafel) met rechts een front-mix opbouwen. Dat wilde van geen meter.... sub-meters wapperden vrolijk, maar front gaf verdacht weinig geluid. Dus ik alles in de mix-bus gegooit.... jawel herrie (klonk nergens naar, maar wat wil je). Zo (met bijna rondzingende nexo's) de 2e (en gelukkig de laatste) set afgewerkt.

Nu krijg ik via-via een mailtje waarin verteld wordt dat de monitors kut waren, net als het zaalgeluid (teruggehoord via een camcorder die in de zaal stond te draaien).
                      Aangezien mijn kennis hun vaste geluidstechnicus is (al 3 weken = nul optredens) treft hem geen blaam, dus alles op mijn conto.

Zangeres mailt dat ze zichzelf niet op de in-ears hoort (zie nu op de foto dat er standaard walkmandoppies aanhingen... wat wil je met 2 trompetisten die letterlijk inear staan te blazen) en dat alles ruk was.

Mijn ergenissen top 10:
                      10 bandjes die zelf essentiele delen van de techniek regelen.
                      9 wannabee technici die geen schuifervaring hebben, maar wel front schuiven.
                      8 bandjes die 6 weken samen zijn en geen idee hebben hoe een optreden echt werkt (eerlijk is eerlijk... waren verder erg goede muzikanten).
                      7 geen tijd hebben om een bandje in te werken (is dat onze taak?).
                      6 te kleine podia voor een te grote/luide band.
                      5 eigewijze zangeressen met een top-microfoon die jammer genoeg niet voldoet in de gelegenheid.
                      4 zangeressen die boos zijn als je ingrijpt en ze een andere mic in de handen duwt.
                      3 zangeressen met een eigen inearset, maar zonder fatsoenlijk doppen.
                      2 wannabee technici die hun eigen apparatuur niet kennen.
                      1 hard je best doen, hoop stront als bedankje (en dan in de vorm van een k.t mail na afloop... niet eens 1 op 1 aan de bar).

Zo.... en dat wilde ik ff kwijt.

Voordat iemand het roept: Uiteraard is mij ook van alles te verwijten, maar voornamelijk het feit dat ik niet voor aanvang de stekker uit het project getrokken heb. Overigens is de multitrack best aardig, afgezien van het feit dat ik door de vox-mic meer toeters hoor dan zang.... leuk voor een orkestband
                      Last edited by SoundOfSilence; 17-12-08, 16:29.
                      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5946

Niet zo vreemd als de eerste letters van je nickname S.O.S. vormen

Nee, zonder dollen: Heeeeel herkenbaar, we gaan allemaal een keer zo op onze mu*l!
                        je denkt dat je er goed aan doet, maar feitelijk ben je niet duidelijk genoeg geweest in het aangeven van de beperkingen.

Heel herkenbaar dus, ga je vast niet nog een keertje zo aanpakken
                        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Dirk Wijnen
                          • Dec 2006
                          • 189

Afgelopen weekend, een mannenkoor gehad, 120 mensen op het toneel, en die denken dat ze het allemaal voor het zeggen te hebben en stuk voor stuk beter weten dan een technicus.

En klank kaatsers opgehangen die niet aan-elkaar gesloten zijn dus nog met friezen en poten ertussen en als decor een grote wand van isolatiemateriaal wat het geluid "opzuigt" en dat het werk van de klankkaatsers niet doet.

En zeggen dat het niet klinkt terwijl ze achter de rug om van de technicus zitten te klagen, en dan vraagt de geluidstechnicus of ze tevreden zijn en dan zeggen dat ze heel tevreden zijn, daar erger me nogal aan!
                          Last edited by Dirk Wijnen; 18-12-08, 01:30.

Comment

• Stoney3K
                            • Sep 2007
                            • 1399

Originally posted by SoundOfSilence
                            Alles wat er nog niet was (multi, stands, mics etc) opgebouwd, komt de zangeres aan met een KMS105. Moest en zou daardoor zingen. Als alternatief voor de monitor had zij een inear-setje (LD-systems ) bij zich, dus ik nog wat applausemic's erbij gehangen.
                            En ik maar denken dat ik de enige met dat probleem was!
                            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• SoundOfSilence
                              • Mar 2007
                              • 766

Originally posted by moderator
                              Niet zo vreemd als de eerste letters van je nickname S.O.S. vormen
                              Hmmm.... was me nog nooit opgevallen

Originally posted by moderator
                              Heel herkenbaar dus, ga je vast niet nog een keertje zo aanpakken
                              Nee, heb al geroepen dat als er een volgende keer komt, dat we het dan op mijn manier doen én dat de "technicus" misschien als gasttech mag schuiven (na de soundcheck + eerste paar nummers)
                              It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• partydrivein
                                • Jul 2008
                                • 389

1 de eigenaar van het zalenkomplex die een half uur te laat komt
                                2 de stroom die eruit klapt
                                3 een dj die te hard uitstuurt en die je dat om de minuut meot vertellen
                                4 dezelfde eignaar van het zaaltje die komt vertellen dat het zachter moet omdat het zaaltje er te veel last van heeft omdat de dj met sony huisspeakertjes staat
                                5 als mijn dmx kabel 5 cm te kort is en ik mijn regie moet verplaatsen
                                6 een zangeres die te veel zeurt over haar te zachte in ear monitoring terwijl alles vol openstaat
                                7 showtec spul dat niet reageerd op dmx signaal
                                meer weet ik even niet dus dat is ook niet belangrijk
                                deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

Comment

Working...