Ergernissen top 10

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

Originally posted by radioactivediscoshow
    Prik je die een voor een in dan mag het niet zo'n probleem zijn als je een 3xschuko naar CEE. Als je er maar juist mee omgaat kom je er al gauw achter of je fasen goed zitten.
    Beste lezers hier op het forum, ga aub niet proberen om 3 schuko's naar 1 CEE kabel te maken, laat staan te gebruiken. De kans dat je dit zonder de zekeringen te laten doorslaan goed kunt prikken is erg klein. Als er dan vervolgens aparte aardlekschakelaars tussen zitten, weet je zeker dat die er uit zullen gaan.
    (Ja ik weet dat het kan als je de weet waar de nul op de stekker zit, en je meet waar de nul op de WCD zit, en alles van dezelfde verdeler/aardlek komt.)

De 1 schuko naar CEE is geen probleem en word vaak gebruikt. Je moet wel je versterkers ingeschakeld zien te krijgen...
    Last edited by DJ Antoon; 24-12-12, 09:56.

Comment

• vdlaanlichtengeluid
      • Jun 2010
      • 640

Daarom zeg ik ook dat je er juist mee moet omgaan. Het gebeurd helaas gewoon wel eens dat ik op een locatie kom voor een 2x en ze de krachtstroom maar hebben omgebouwd naar 3x220 want dat was makkelijker voor de meeste hobby bobs die er kwamen. Hadden geen krachtstroom nodig en ook geen verlopen.

Hier zit wel een verloop naar 3xschuko in de kist maar die ligt niet voor niets helemaal onderin en voordat hij in gebruik gaat zal ik echt wel zorgen dat ik zelf eea heb vastgesteld anders gaat het goed mis!

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Hier zit wel een verloop naar 3xschuko in de kist maar die ligt niet voor niets helemaal onderin en voordat hij in gebruik gaat zal ik echt wel zorgen dat ik zelf eea heb vastgesteld anders gaat het goed mis!
        Dacht eerst dat het een geintje was maar nu blijk je dus echt en dergelijke verloop te hebben.... Dit is dus 'Russische roulette', wat gebeurd er wanneer iemand anders even een stekker lostrekt en er weer in steekt? Ik waag me echt niet aan verloopjes waarmee je gevaarlijke situaties kunt creëren.

Die dubbele boekingen komen helaas steeds vaker voor...
        Maar om nou je amprack te slopen gaat een stap te ver, heb jij niet stiekem toch wat foute verloopjes voor dit soort situaties???
        In al mijn amp racks heb ik een power distributor zitten met 32 A in, 32 A uit, 6 keer shuko aan de achterkant voor de voeding van de apparatuur in het rack en 3 keer shuko aan de voorzijde voor voeding van de backline/mengtafel/DJ booth.
        Verloopje CEE naar shuko heb ik wel maar met 3 10 kW amps in een rack gaat dat dus niet werken. Moest dus alle amps, processor en router via 3 aparte 230V groepen van voeding voorzien.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Originally posted by DJ Antoon
          Beste lezers hier op het forum, ga aub niet proberen om 3 schuko's naar 1 CEE kabel te maken, laat staan te gebruiken. De kans dat je dit zonder de zekeringen te laten doorslaan goed kunt prikken is erg klein. Als er dan vervolgens aparte aardlekschakelaars tussen zitten, weet je zeker dat die er uit zullen gaan.
          (Ja ik weet dat het kan als je de weet waar de nul op de stekker zit, en je meet waar de nul op de WCD zit, en alles van dezelfde verdeler/aardlek komt.)

De 1 schuko naar CEE is geen probleem en word vaak gebruikt. Je moet wel je versterkers ingeschakeld zien te krijgen...
          Inderdaad, eens, LIKE!

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

Daarom zeg ik ook dat je er juist mee moet omgaan. Het gebeurd helaas gewoon wel eens dat ik op een locatie kom voor een 2x en ze de krachtstroom maar hebben omgebouwd naar 3x220 want dat was makkelijker voor de meeste hobby bobs die er kwamen. Hadden geen krachtstroom nodig en ook geen verlopen.

Daarom zeg ik net als MusicXtra je amp rack demonteren om het op een correcte wijze aan te sluiten. Ook ik LIKE DJ Antoon.

Dat illegale gevaarlijke verloopje van jou moet je maar eens voorstellen aan een kniptang en daarna op reis zenden met de kliko. Iets dat onderin een kist zit kan boven komen en vervolgens voor allerhande problemen gaan zorgen.

Comment

• Stoney3K
              • Sep 2007
              • 1399

Originally posted by vasco
              Daarom zeg ik net als MusicXtra je amp rack demonteren om het op een correcte wijze aan te sluiten. Ook ik LIKE DJ Antoon.
              Er is alleen geen manier waarop je dat rack kan bedraden waarop het 'universeel' past, maw. dat je het zowel met 3 losse stroomgroepen als met een enkele 3x16A CEE aan zou kunnen sluiten. Als je dus de boel met 3x230V aan wil sluiten zul je ergens in het rack gewoon de stekkers los moeten trekken.

Je kan wel een tussenoplossing verzinnen met een Harting-8 (L1/N1/L2/N2/L3/N3/2xPE) die je dan naar keus voorziet van 3 Schuko's of een enkele CEE16 (waarvan bij de laatste alle nullen aan elkaar hangen), waardoor je geen risico hebt dat je sluiting maakt tussen een fase- en een nuldraad.

Maar misschien is het dan gewoon handiger om achterop je rack 3 keer (afzonderlijk bedrade) Powercon IN te maken, en die naar wens aan te sluiten op wat de huisaansluiting je biedt. Want een verloopje van CEE16 naar 3 losse Powercon "blauw" kan dan weer geen kwaad.
              First make it work, then make it look pretty!

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by Stoney3K
                Maar misschien is het dan gewoon handiger om achterop je rack 3 keer (afzonderlijk bedrade) Powercon IN te maken, en die naar wens aan te sluiten op wat de huisaansluiting je biedt. Want een verloopje van CEE16 naar 3 losse Powercon "blauw" kan dan weer geen kwaad.
                Da's wel een inventieve oplossing.
                Maar ik laat toch lekker mijn 32A power distributors zitten, dit was de eerste locatie in jaren waar niet gewoon een 32 of 16A krachtstroom aansluiting is terwijl die wel hard nodig was om het vermogen wat voor die zaal nodig was te kunnen leveren. Locaties waar die niet aanwezig is zijn over het algemeen zo klein dat ik een rackje wel met een 230 naar 32A verloopje kan voeden omdat er maar weinig vermogen wordt gevraagd.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

Originally posted by MusicXtra
                  Verloopje CEE naar shuko heb ik wel maar met 3 10 kW amps in een rack gaat dat dus niet werken. Moest dus alle amps, processor en router via 3 aparte 230V groepen van voeding voorzien.
                  Dank voor alle eer.
                  Ik heb al teveel dingen voorbij zien komen in alle jaren. (Ben ook niet meer de jongste)

Als het niet nodig is gebruik ik liever niet eens 3 fase. Weet ik ook zeker dat de nul "gewoon" goed zit. Rook genoeg gezien in mijn leven. En het is ook niet goed voor je hart als je parren aan doet, en vervolgens gaat er van alles harder branden behalve die parren.

Mijn ervaring is wel dat als je stroom voorziening minimaal is, je ook geen 30kW aan geluid nodig hebt. Labs etc. schakelen volgens mij altijd wel in, en voor die ouwe cresten crowns etc. heb ik hier al genoeg geschreven om die goed op 1 fase 16A in te laten schakelen.

Comment

• sjig
                    • May 2012
                    • 909

Zucht...
                    Weer een druk weekend achter de rug.

Mijn zus zit op toneel les, en elk half jaar is daar een uitvoering van. Elke keer ging het helemaal goed. Tot de persoon die normaal ingehuurd wordt ziek blijkt te zijn, en er dus een vervanger moet komen.

Ik kom daar aan. Komt er iemand op het podium om even mede te delen dat de 'geluidstechnici' een glas cola in zijn versterker heeft gegoten. Daar begint de ellende.
                    Mij wordt gevraagd of ik even mijn ( net nieuwe !!! ) speakers op wil halen. Oke, prima. Eenmaal thuis krijg ik het telefoontje ook een mengtafel mee te nemen. Want die van de 'geluidsman' is ermee gestopt. Zomaar, spontaan... Oke, prima. Maar heb wel even snel wat in elkaar geflanst dat alles wat defect raakt en / of schade oploopt direct wordt verhaald op meneer de geluidsman. Hij gaat akkoord.
                    Snel even alles neerzetten. Helaas blijkt de statief voor de 'microfoon voor mensen op het podium' ( even het woord vergeten ) ook niet meer mee kan doen. Het waren 2 mics op een t-bar ( jawel, zo'n ding van 120 lang ).
                    Zijn idee was om deze dan maar op de speaker te monteren met een stukje duct tape. Ik was even weg, en had het dus niet door. Toen ik aankwam en zag wat ie had gedaan heb ik maar snel even onze overeenkomst veilig gesteld.

Voorstelling kan beginnen.

Helaas, ook dat gaat niet zonder problemen. Je raadt het al, geen mic op een speaker monteren!!! Muziek zet in, laat het rondzingen beginnen! Hij wist niet welke fader voor de microfoon was. Dus de limiter in de speakers lieten even zien wat ze kunnen.
                    Dan maar geen mics. De rest van de avond die met anderhalf uur vertraging verder ging, verliep bijna goed. Want achterin de zaal kon niemand de spraak verstaan.

Heb hier toch nog 2 pluspunten uit weten te halen:
                    1. De speakers hebben laten zien dat ze wel wat kunnen hebben.
                    2. Ik heb er een reeks nieuwe klussen bij

Geen naam helaas, had ie z'n visitekaartjes weg gehaald. En z'n t-shirt vervangen

Comment

• drbeat
                      • Jun 2012
                      • 671

Vandaag auditie gedaan bij een coverband als drummer waar ik via via voor gevraagd was.
                      Ze maakten aardig muziek, maar ze zongen over skypech speakertjes, mixer en versterker/mixer...tegen het rondzingen even de bass vol open, het mid weg en het hoog vol open.....en knetterhard....omdat ik digitaal speel met oortjes en eigen mixer hoor je natuurlijk helemaal niet wat ze zingen en doorsturen via monitorgroepje..en zelfs met inear was het niet te harden zo hard, net een nest zoemende bijen!,..ben op tijd mijn spullen weer gaan opruimen en bedankt voor de gezelligheid....maar dat was dus niks.....wat een rommel is dat..scypech...echt zou verboden moeten worden!
                      Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• Shark
                        • Aug 2007
                        • 208

dj's die een mix insturen naar een organisatie, werd goedgekeurd en daardoor de mogelijkheid krijgen om te draaien op zijn evenement in een discotheek.

Tijdens hun set nam iemand achter de discobar constant foto's van hen, wanneer ze een mooi neerzette.
                        Sommige liedjes nooit gehoord, wel interesse dus eens gaan zien wat de naam was. Zag ik op de linkse cd speler een resterende tijd van meer dan 80 minuten en de naam van een bekend festival op de display. Ze speelden dus de opgenomen set van een festival..

Vanaf toen viel het me op dat zij enkel met de rechtse cd speler werkte om de schijn hoog te houden, de jongste was 17 jaar en willen graag doorbreken.

Voor mij onbekende djs, aangesproken na de set, meer info over ze gevraagd en later vernomen dat ze die mixtape draaide doordat ze zichzelf niet klaar genoeg voelde om al live te draaien. De avond zelf heb ik ze voor die mix niet aangesproken, later wel, met lichte dreigingen en negatieve woordwisselingen als gevolg.

Ik heb niets tegen mixtapes, heeft veel voordelen, vooral bij grotere evenementen om alle visuele effecten erop te programmeren, maar gebruik het niet als je een kans krijgt om jezelf te bewijzen.

Comment

• timmetje
                          • Dec 2012
                          • 424

Originally posted by Shark
                          dj's die een mix insturen naar een organisatie, werd goedgekeurd en daardoor de mogelijkheid krijgen om te draaien op zijn evenement in een discotheek.

Tijdens hun set nam iemand achter de discobar constant foto's van hen, wanneer ze een mooi neerzette.
                          Sommige liedjes nooit gehoord, wel interesse dus eens gaan zien wat de naam was. Zag ik op de linkse cd speler een resterende tijd van meer dan 80 minuten en de naam van een bekend festival op de display. Ze speelden dus de opgenomen set van een festival..

Vanaf toen viel het me op dat zij enkel met de rechtse cd speler werkte om de schijn hoog te houden, de jongste was 17 jaar en willen graag doorbreken.

Voor mij onbekende djs, aangesproken na de set, meer info over ze gevraagd en later vernomen dat ze die mixtape draaide doordat ze zichzelf niet klaar genoeg voelde om al live te draaien. De avond zelf heb ik ze voor die mix niet aangesproken, later wel, met lichte dreigingen en negatieve woordwisselingen als gevolg.

Ik heb niets tegen mixtapes, heeft veel voordelen, vooral bij grotere evenementen om alle visuele effecten erop te programmeren, maar gebruik het niet als je een kans krijgt om jezelf te bewijzen.
                          Dit gebeurt regelmatig.

Zelf ook ooit eens iemand uit een dj-contest geknikkerd om dezelfde reden. Liever slecht zelf mixen dan prefab-zooi gaan draaien en met de eer van een ander gaan lopen strijken.
                          Tim

Comment

• w.eckhardt
                            • Apr 2006
                            • 46

Vrijdag met een band meegegaan bij een bandwedstrijd. Melodische death-metal.
                            Vorige keer dat die band op die locatie stond, was de lichtshow 1 groot knipperfestijn. Aanwezige techs hadden geen idee hoe ze met blastbeats moeten omgaan.

Dus ik vorige week nog naar de zaal gemaild. Eerste keer meteen reactie. Er zouden 18 parren hangen en 4 pc's op front. Tafel een ETC Insight 3.

Nu weet ik dat die tafel wat traag is op de flash-knoppen, en dat ik een hoop cue's heb waarbij ik toch volledig op de beat moet werken. Dus een mail gestuurd met de vraag: Is het ok als ik een eigen lichttafel meeneem.
                            Daar nooit reactie op gekregen...

Kom ik daar aan:
                            4 sixbarren die op 6 meter hoogte boven het podium hangen, met daarin 200, 180 en 106.
                            Daarvoor hingen nog 5 PC's bijna uit het zicht met 195. Zat ook ergens in de top nog een strobe verstopt. Niet echt mijn ideale kleurensetje of lichtplaatsing voor deze band.

De Insight 3 was toen overigens ook vervangen door een ETC Express. Had ik in ieder geval alvast de verkeerde handleiding doorgenomen...

Helaas mocht ik ook mijn eigen tafel niet gebruiken (Zero88 Elara), omdat ze bang waren dat het "systeem zou crashen en ze alle settings kwijt waren"
                            Toen maar een half uur gekeken hoe iemand aangeleerd kreeg hoe je een ETC moest programmeren, en 10 minuten voor zaalopening nog even echt de kans gehad om echt te spelen. Kwam er toen achter dat het front meegeprogrammeerd was met de 106 en 180...

Uiteindelijk nog 2 spotjes zijlicht erbij gekregen met 105 en na verzoek nog een setje horizon 139 gekregen, maar:

De Express is volgens mij nog trager als de Insight. Met 200 ms vertraging kan ik GEEN getimede metal-show neerzetten!!!
                            Last edited by w.eckhardt; 18-03-13, 00:22.

Comment

• renevanh
                              • Oct 2004
                              • 2371

Originally posted by w.eckhardt
                              Helaas mocht ik ook mijn eigen tafel niet gebruiken (Zero88 Elara), omdat ze bang waren dat het "systeem zou crashen en ze alle settings kwijt waren"
                              Wut?? Gevalletje 'we hebben geen idee hoe het werk'?
                              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• w.eckhardt
                                • Apr 2006
                                • 46

Originally posted by renevanh
                                Wut?? Gevalletje 'we hebben geen idee hoe het werk'?
                                Mijn suggestie van: "Hier is nog wat ruimte, dan zet ik mijn tafel daar neer, en trekken we even de DMX eruit en pluggen hem bij mij erin" werd inderdaad met grote verbazing ontvangen.
                                Al het licht zou uitvallen bij lostrekken, en het was toch maar de vraag of het licht daarna weer aan zou gaan.

Ze hadden nog nooit gehoord van de standaard-setting in een dimmer: geen signaal = alles laten staan zoals het is.

Degene die dit zei was nota bene een huistechnicus van een vrij nieuwe locatie, niet een goedwillende vrijwilliger die in het diepe was gegooid!

Comment

Working...