Ergernissen top 10

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sjig
    • May 2012
    • 909

Ik heb hier 3 x over gemaild naar Buma ( je kan het nooit té zeker weten ), en 3x hetzelfde antwoord.

Muziek afspelen welke is verkregen via de iTunes Store is legaal, zowel voor openbaar als privé gebruik. Zolang je maar kunt aantonen dat je de muziek ook daar hebt aangeschaft. Dit kan via de facturen die je krijgt over de mail, maar ook de lijst van aankopen op je account is prima.

CD, gewoon zorgen dat je het origineel kunt laten zien.

Ik probeer me hier zoveel mogelijk aan te houden. Maar vind ik een nummer niet in de iTunes store, dan vind ik die wel ergens anders ( of die site nou legaal of illegaal is ).
    En dan heb ik nog Spotify, ik ga geen moeite doen voor verzoekjes die ik op dat moment niet beschikbaar heb.
    Last edited by sjig; 20-03-13, 07:23.

Comment

• Roeltej
      • May 2001
      • 761

Originally posted by renevanh
      Volgens de regeltjes van iTunes mag je die muziek ook niet buiten huiselijke sfeer (private use) gebruiken... mag ook niet dus!
      Ik zorg gewoon dat ik altijd in een huiskamer draai ;p
      Maakte hier al een opmerking over, grappige is dat in de post onder je alweer verteld wordt dat het volgens de BUMA blijkbaar weer wel mag... Wie overruled wat?

En Spotify premium is ook netjes betaald, maar het idee dat je een internetverbinding op locatie nodig hebt om muziek te streamen staat me gewoon tegen, daarbij heb je ook weinig controle over de kwaliteit en afspeelmogelijkheden.

Zorg dat je dat spul 'fysiek' bij hebt. Het aanleggen van je muziekverzameling is een groot deel van de lol van de hobby.
      Vitality Show

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

Verwarming aan, erwtensoep met warme chocomelk erbij. De schoentjes zijn gezet onder de kerstboom voor Sinterklaas. Wij gaan zo met onze thermobikini naar het strand. Vanavond buiten kerst gourmette bij de terrasverwarmer.

Heerlijk het is lente!

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Originally posted by sjig
          Ik heb hier 3 x over gemaild naar Buma ( je kan het nooit té zeker weten ), en 3x hetzelfde antwoord.

Muziek afspelen welke is verkregen via de iTunes Store is legaal, zowel voor openbaar als privé gebruik. Zolang je maar kunt aantonen dat je de muziek ook daar hebt aangeschaft. Dit kan via de facturen die je krijgt over de mail, maar ook de lijst van aankopen op je account is prima.
          Van BUMA (en de hele platenindustrie) mag het ja, je hebt de plaatjes gekocht en er wordt afgedragen aan BUMA. Klopt als een bus.
          Alleen kan BUMA niet de overeenkomst die jij met Apple aangaat bij gebruik van iTunes overrulen of ongeldig maken, die telt ook nog altijd. BUMA zegt vanuit auteursrechtenstandpunt dat het prima is, Apple zegt vanuit je gebruikersovereenkomst dat het niet mag.
          Wil je het dan juridisch correct bekijken, dan heb je met Apple een geschreven en geaccepteerde overeenkomst en met BUMA eigenlijk helemaal niks.
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Als het aan Apple ligt mag je niet eens zelf bepalen wat er op je Ipod, Iphone, Imac of Ipad staat en zou je complete Itunes muziek collectie bij overlijden eigendom worden van Apple.
            Ze hebben prachtige producten maar met dit soort zaken gaat hun bemoeienis veel te ver, ik heb er dan ook gewoon maling aan.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• NesCio01
              • May 2010
              • 1987

Ik vind het moeilijk te begrijpen Sjig/Rene,

BUMA kan dan wel namens BUMA ja zeggen, maar we zitten ook
              nog met de SENA. Dit is nu net de instantie die gaat over 2e gebruik
              en juist daar zijn ook rechten over verschuldigd.

Volgens mij is zo dat gekochte muziek, of dit nu
              via de CD-winkel of via i-Tunes gaat, voor 1e gebruik beluistert
              mag worden. Voor 2e gebruik heb je (officieel) een licentie nodig!

1e gebruik = huiselijke kring
              2e gebruik = buiten huiselijke kring (radio/tv/disco,kroeg,fabriekshal,tandartspraktijk........)

zie verder:
              www.sena.nl

grtz

Nes
              Last edited by NesCio01; 24-03-13, 12:27.
              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Stoney3K
                • Sep 2007
                • 1399

Originally posted by NesCio01
                Ik vind het moeilijk te begrijpen Sjig/Rene,

BUMA kan dan wel namens BUMA ja zeggen, maar we zitten ook
                nog met de SENA. Dit is nu net de instantie die gaat over 2e gebruik
                en juist daar zijn ook rechten over verschuldigd.

Volgens mij is zo dat gekochte muziek, of dit nu
                via de CD-winkel of via i-Tunes gaat, voor 1e gebruik beluistert
                mag worden. Voor 2e gebruik heb je (officieel) een licentie nodig!

1e gebruik = huiselijke kring
                2e gebruik = buiten huiselijke kring (radio/tv/disco,kroeg,fabriekshal,tandartspraktijk........)

zie verder:
                www.sena.nl

grtz

Nes
                Ik mag toch hopen dat je de SENA-rechten voor je show of optreden sowieso netjes hebt afgekocht, of althans, in de algemene voorwaarden hebt gezet dat de klant daarvoor zorg hoort te dragen.

En daarvoor kun je heel mooi een vast bedrag afspreken, want ik heb nog nooit een coverband of een drive-in show gezien die na afloop een geluidsopname van de show, samen met een playlist en een kopie van alle aankoopbonnetjes van zijn CD's aan de SENA heeft hoeven overhandigen...
                First make it work, then make it look pretty!

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Kleine ergernisjes; een krachtstroomkabel uitrollen en erachter komen dat je precies 50 cm tekort komt.....
                  Op een locatie 3 zalen van dik geluid moeten voorzien terwijl er alleen maar 230 V wcd's aanwezig zijn, leuk als je al je rackjes keurig met 32A CEE hebt uitgerust.
                  Parkeren van bus en aanhanger denken goed geregeld te hebben en dan een parkeerkaartje voor een (te lage) parkeergarage krijgen.
                  Schriftelijk vastgelegd hebben dat je voor de Gay Pride een aggregaat gehuurd hebt en op de dag zelf om 08.00 uur 's morgens te horen krijgen dat het door jou gereserveerde aggregaat gisteren is ingezet om een defect aggregaat te vervangen.
                  En de grootste ergernis op dit moment: Een hele partij Prospect subs klaar hebben en niet kunnen leveren omdat de drivers in back-order zijn.

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

Originally posted by MusicXtra
                    Kleine ergernisjes; een krachtstroomkabel uitrollen en erachter komen dat je precies 50 cm tekort komt.....
                    Dat is met een beetje tactisch heen en weer schuiven op te lossen toch?
                    Kwam laatste 20 meter te kort (opdrachtgever had de afstand 'geschat' op 20m, was 40m), dat is lastiger
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by renevanh
                      Dat is met een beetje tactisch heen en weer schuiven op te lossen toch?
                      In dit geval was dat lastig, subs stonden voor op het podium, amp rackje er direct achter en de stroomkabel kwam vanaf de voorkant.
                      Sindsdien heb ik altijd een extra kabel bij me.

Comment

• jakkes72
                        • Dec 2003
                        • 1015

Originally posted by MusicXtra
                        En de grootste ergernis op dit moment: Een hele partij Prospect subs klaar hebben en niet kunnen leveren omdat de drivers in back-order zijn.
                        Ik heb eventueel nog wel 2 exemplaren met ervaring

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Hahaha, denk niet dat mijn klant dat op prijs zal stellen.
                          En ik heb er ook iets meer nodig.

Comment

• NesCio01
                            • May 2010
                            • 1987

Originally posted by Stoney3K
                            Ik mag toch hopen dat je de SENA-rechten voor je show of optreden sowieso netjes hebt afgekocht, of althans, in de algemene voorwaarden hebt gezet dat de klant daarvoor zorg hoort te dragen.
                            Sorry,

Maar voor een live concert of live show ben je GEEN Sena rechten verschuldigd.
                            Sena gaat alleen over het ten gehore brengen van opgenomen werk en zij int
                            dan t.b.v. de uitvoerende artiesten (Naburige rechten).

BUMA ben je wel verschuldigd tijdens een live concert/-show. BUMA int voor de
                            componist/arrangeur (Auteursrecht).

Je houdt dus het meest over als je je eigen geschreven werk, zelf uitvoert.

grtz

Nes
                            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4516

Originally posted by NesCio01

Je houdt dus het meest over als je je eigen geschreven werk, zelf uitvoert.
                              Nope, Vrijwel alle eigen werk bands zijn nog niet bekend genoeg om zo veel op te treden dat ze over het minimumbedrag komen om lid te worden van buma.

Je kan gerust zeggen dat 96% van de bands met eigen werk in zalen staan die verplicht moeten afdragen. Waarna de rechtenorganisaties daar de bestuurders dikke salarissen en bonussen van tracteren.

Het is in Nederland onmogelijk als band goedkoper te zijn voor een zaal of radiostation. De verplichtingen/betalingen en het papierwerk voor "een amateurband met kinderen die gaan jammen" zijn voor een zaal hetzelfde als voor "clouseau of blof".

Geloof dus niet de verhalen van de rechtenorganisaties dat zij bezig zijn de artiest en haar kunst te stimuleren!

Die bloedzuigers hebben mij al duizenden euro's gekost over mijn eigen werk.
                              Dus wat mij betreft: pirate bay rules!

getekent, 30 jaar bandleider en schrijvend muzikant "showband"
                              Last edited by showband; 03-04-13, 09:20.
                              lekker belangrijk!

Comment

• MELO
                                • Feb 2011
                                • 77

Een spiksplinter nieuwe brooklyn audio set in de wagen hebben maar zaal eigenaar eist dat we over de huis PA spelen...(k*t geluid )
                                Band wilde niet spelen maar boekings bureau kwam met claims aan als ze niet zouden optreden....
                                iemand interesse om in te vallen....?
                                Olé Olé, mijn baas heeft Brooklyn Audio !!

Comment

Working...