Forum

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RayM
    • Jan 2006
    • 742

    Forum

    Wat is er aan de hand op dit forum? Het begint steeds meer op een eliteclubje van een paar mensen te lijken die er genoegen in scheppen om anderen die een normale vraag stellen meteen af te zeiken. Zelf doen ze zich voor of ze alle wijsheid in pacht hebben.
    Kom vooral niet als nieuweling hier met een vraag, je wordt afgebrand. Je bedenkt je wel twee keer voordat je nog een vraag stelt. Ik dacht dat dit forum bedoeld was om elkaar te helpen, van pro tot (beginnende) amateur.
    De tolerantie is ver te zoeken hier. En dat vind ik jammer.
    Heerlijk die stilte
  • Podium Verhuur
    • Mar 2012
    • 480

    #2
    Volgens mij was dit altijd wel behoorlijk. Daar staat dit forum ook wel over bekend. Vooral bij geluid en rigging kan het er behoorlijk hard aan toe gaan. Ik heb zelfs van een aantal leveranciers gehoord dat dit de reden is dat men niet op het forum aanwezig is. En dat zij zich liever bezig houden met vraagstelling die via linkendin worden geplaatst.

    Comment

    • timmetje
      • Dec 2012
      • 424

      #3
      Het heeft volgens mij voor een groot deel ook te maken met de vraagstelling. Een aantal vragen wordt op een dusdanig onduidelijke manier gesteld of lijkt een gevalletje 'ik-ben-te-lui-om-het-zelf-uit-te-zoeken-dus-kauw-mij-maar-voor-hoe-alles-werkt'. Of 'De handleiding? Nee die hoef ik niet te lezen!'

      Daar komt nog bij dat sommige topic-starters niet meer reageren, na een hele pagina uitleg zeggen 'bedankt maar ik zoek het toch zelf wel uit', of simpelweg hun eigen waarheid aanhouden en niet het advies van anderen ter harte willen nemen.

      Om een voorbeeld te nemen: het topic over de jongeman die een stapeltje Behringer-dozen had gekocht.

      Pas na een uitleg over wat de verschillende apparaten echt deden had hij door dat hij iets had gekocht dat voor zijn doel compleet waardeloos was. En in plaats van dan door te vragen over wat die apparaten dan WEL doen krijg je een antwoord van 'fijn dat je een A4 vol hebt getypt met dingen die ik in een kwartiertje zelf op Google had kunnen vinden, maar ik doe toch lekker wat ik zelf wil'...

      Daar komt nog bij dat hij eigenlijk gewoon de verkeerde vraag stelde. Hij wilde feitelijk gewoon weten welke apparaten hij had gekocht, maar in plaats daarvan besloot hij zich wijzer voor te doen dan hij in werkelijkheid was. Als hij gewoon had gevraagd: 'He jongens, wat is een compressor en wat kan ik er mee?', dan had hij in elk geval van mij al direct een heel ander antwoord gekregen.

      Ik behandel iedereen met respect en wil dat kleine beetje kennis dat ik heb graag delen, maar het moet wel op een eerlijke een redelijke manier kunnen. Als mensen vasthouden aan hun eigen waarheid of simpelweg niet willen leren, dan is voor mij snel de koek op.

      Ik pretendeer zeker niet alle wijsheid in pacht te hebben. Sterker nog - ik leer hier elke dag meer bij dan m'n simpele hersens kunnen verwerken. Maar als me iets niet duidelijk is probeer ik wel eerst zelf uit te zoeken hoe het zit, in plaats van direct een hele zin zonder hoofdletters of punctuatie op een forum te plempen...
      Last edited by timmetje; 04-06-13, 09:39.
      Tim

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Denk eerlijk gezegd dat het nog wel meevalt. Probleem zit vaak in het feit dat je in tekst geen intonatie kunt aanbrengen en dat daardoor de interpretatie verschillend is bij schrijver en lezer.
        Meeste topics waarbij dat gebeurd is het vaak ook wel zo dat de TS duidelijk weinig zelf wil doen en liefst alles voorgekauwd wil hebben, daar ben ik zelf ook wel enigszins 'allergisch' voor.
        En meestal, na enig strubbelen komt er voor TS toch een antwoord uit waar hij iets aan heeft.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • Podium Verhuur
          • Mar 2012
          • 480

          #5
          Nou dat komt niet helemaal overeen met een topic waarbij laatst nog een redelijk nieuwe lid afgezeken werd omdat het topic te oud zou zijn. En dat lees je wel vaker. Wat de een makkelijk vindt en wat volgens dezelfde persoon makkelijk te vinden is, is voor de ander toch nog moeilijk te begrijpen. Ik stel ook geen vragen meer op het forum, gewoonweg omdat ik hier voor de lol ben en geen zin heb om mijn bui te laten verpesten. Nu heb ik geen vragen over geluid, vind het wel leuk om te lezen. Mijn vragen zouden vooral over rigging gaan, maar de arrogantie en hooghartigheid die daar af en toe is, zorgt voor een in mijn ogen gespannen sfeer.

          Comment

          • timmetje
            • Dec 2012
            • 424

            #6
            Ik denk dat als iemand een goed doordachte vraag stelt, die leesbaar is (hoofdletters, leestekens, wegwijzers, etc...) en goed geformuleerd er al heel wat minder irritatie is.

            Regelmatig zie ik vragen voorbij komen op deze manier:

            'heee hoe moet ik een eqlauzir aansluiten want ik wil dat mijn boxen meer bass hebb0n'

            Heel begrijpelijk dat dit irritatie opwekt.

            Als de vraag gesteld zou worden op deze manier:

            'Ik heb een equalizer gekocht maar kan niet precies vinden hoe ik deze het beste kan aansluiten. Kan iemand me hier iets meer over vertellen?'

            Dan kun je er donder op zeggen dat de antwoorden een stuk serieuzer en 'beleefder' zullen zijn...
            Tim

            Comment

            • Podium Verhuur
              • Mar 2012
              • 480

              #7
              Beide partijen zouden moeten nadenken voordat ze een bericht versturen. Dus ja soms ligt het aan de vraagstelling, maar als je dan zo geïrriteerd ben, reageer dan niet. Maar dat is echt niet in alle gevallen zo. Vaak genoeg zijn reacties of vragen prima opgesteld en wordt er nog raar gereageerd.

              Comment

              • ajdeboer
                • Feb 2009
                • 198

                #8
                Dat topic laatst over die jongeman die voor het eerst meeloopt was een goed voorbeeld.
                Deze jongen stelde zich aardig bescheiden op in zijn vraagstelling. Daarna werd er heel vriendelijk en goedbedoeld gereageerd.
                Dat vond ik toch een heel positief gevoel hoor heren!

                Comment

                • timmetje
                  • Dec 2012
                  • 424

                  #9
                  Zou het verhaaltje van de zoekmachine niet ook een rol spelen? Een goed geformuleerde vraag die al duizenden keer is gesteld wekt natuurlijk ook enige irritatie op...

                  Inderdaad...

                  Dat topic laatst over die jongeman die voor het eerst meeloopt was een goed voorbeeld.
                  Deze jongen stelde zich aardig bescheiden op in zijn vraagstelling. Daarna werd er heel vriendelijk en goedbedoeld gereageerd.
                  Dat vond ik toch een heel positief gevoel hoor heren!
                  Gevalletje 'behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden'.
                  Tim

                  Comment

                  • Podium Verhuur
                    • Mar 2012
                    • 480

                    #10
                    Het is niet mijn pleidooi, dus ik laat het hier ook verder bij, maar het kan toch niet zo zijn dat je als forum blij bent met een enkel voorbeeld van goed handelen? De meeste hier zijn ondernemers en zouden moeten weten dat 1 goede afhandeling totaal niet opweegt tegen 1 verkeerde afhandeling. En nogmaals als een vraag zoveel irritatie oplevert waarom besteed je er dan aandacht aan. Laat dat dan over aan mensen die het hoofd wel koel kunnen houden. Maakt het forum al een stuk gezelliger.

                    Comment

                    • RayM
                      • Jan 2006
                      • 742

                      #11
                      Originally posted by Podium Verhuur
                      En nogmaals als een vraag zoveel irritatie oplevert waarom besteed je er dan aandacht aan. Laat dat dan over aan mensen die het hoofd wel koel kunnen houden. Maakt het forum al een stuk gezelliger.
                      Juiste redenatie.
                      Ik lees ook bij de gevestigde orde wel eens een vraag die met de zoekfunctie beantwoord kan worden. Echter dan zijn de beleefde reacties niet van de lucht... Voor mijn gevoel is er sprake van willekeur.
                      Bovendien wekt de zoekfunctie niet echt prettig. Je krijgt zo veel hits op een onderwerp.
                      Last edited by RayM; 04-06-13, 10:54.
                      Heerlijk die stilte

                      Comment

                      • e-sonic
                        • Aug 2004
                        • 329

                        #12
                        Ik heb aan dit forum een aantal leuke contacten overgehouden, maar de doorsnee vraagsteller komt naar de opening niet (meer) terug, en de dicussie loopt verder door zonder bijdrage of reactie van de eerste vraagsteller, reden kan toch zijn, de opkomst van linkedin groepen, en facebook, waar ik op mijn vragen altijd een relevant antwoord krijg. Verder plaatst men op meerdere forums. Voorbeeld is de discussie over "demping in kerkzaal"
                        Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Ik denk dat zowel vraagsteller als beantwoorder wat meer naar elkaar toe moeten komen.
                          Het is voor veel mensen al een behoorlijk hoge drempel om op een forum een vraag te stellen, daarmee stel je je toch kwetsbaar op.
                          Het is ook makkelijk om zo iemand lekker af te zeiken, de deur staat immers al op een kier.
                          Wat voor de één heel erg vanzelfsprekend is is voor de ander alsof het in het Chinees geschreven wordt.
                          Dat komt mede doordat sommige menen iets simpels zo ingewikkeld mogelijk te maken. Ga bij het beantwoorden van een vraag niet uit van je eigen kennis maar van die van de vraagsteller.
                          Vraagt iemand naar de bekende weg dan kan het geen kwaad hem daarop te wijzen maar wel graag op een normale manier waarbij het respect voor elkaar in tact blijft.
                          Ondanks alles heb ik de indruk dat veel toch wel op een correcte manier afgehandeld wordt, soms vliegt het weleens iet de bocht uit maar meestal komt het toch wel weer terug op het juiste spoor.
                          Er zijn dus zeker veel meer voorbeelden te geven van nette zinvolle discussies.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • DJ Paul M
                            • Mar 2011
                            • 70

                            #14
                            Originally posted by Podium Verhuur
                            De meeste hier zijn ondernemers en zouden moeten weten dat 1 goede afhandeling totaal niet opweegt tegen 1 verkeerde afhandeling. En nogmaals als een vraag zoveel irritatie oplevert waarom besteed je er dan aandacht aan. Laat dat dan over aan mensen die het hoofd wel koel kunnen houden. Maakt het forum al een stuk gezelliger.
                            Volledig mee eens. Ik heb niet veel gepost hier, maar gluur al zo'n 2 jaar een beetje rond op dit forum. En af en toe kon ik niet kiezen of ik moest huilen of lachen om de manier waarop er gereageerd werd...

                            Nou, ik kruip weer terug in een donker hoekje en bekijk het verder van een afstandje
                            Last edited by DJ Paul M; 04-06-13, 16:35.
                            Je hoort vaak zeggen dat geluk niet zo te koop is
                            Maar geld doet wonderen en vooral als het een hoop is!

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Originally posted by DJ Paul M
                              Nou, ik kruip weer terug in een donker hoekje en bekijk het verder van een afstandje
                              Misschien ook wel eens leuk als er wat meer mensen zich in de discussies zouden mengen......
                              Voordeel van een forum; niemand kan echt bijten en ben je het ergens niet mee eens of irriteer je je ergens aan dan is het makkelijk negeren.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...