MA lighting lichttafels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

NIEUW TOPIC GEOPEND IN RIGGING FORUM

Originally posted by AJB
    Wij gebruiken in Time-Out de timed macro's voor de relais-sturingen van de motortakels. Hierdoor kun je supereenvoudig prachtige moves "opnemen" en afspelen.
    Klinkt niet erg betrouwbaar, maar ben erg geïnteresseerd in verder uitleg van dit systeem. Vooral met betrekking op de veiligheid.
    Mijn mening is nog steeds dat je een triggersignaal kan sturen via DMX maar dat je altijd een 'Dead men's handle' moet hebben voor takelbewegingen die een meegeprogrammeerde looptijd hebben.

Ik ken wel een aantal systemen, maar geen enkel systeem dat een 'Dead men's handle' via de lichttafel heeft. Welk systeem gebruiken jullie?

Voor vragen mail gerust,

grtz Arvid
    Of moet ik mailen?
    Last edited by kokkie; 20-03-06, 23:27.
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• deurklink

Ik heb een vraag over wat ik moet doen met crash file's van de laatste firmware update van de grandMA (ultra light in ons geval).. Zitten ze bij MA hier op te wachten als ik zoiets op stuur?

Comment

• stakke
        • Jan 2005
        • 66

't Ja, je kan hem naar de invoerder mailen of naar MA, of gewoon deleten.

Comment

• AJB
          • Jul 2003
          • 2289

Beste deurklink,

Je crashfiles altijd mailen naar MA Lighting, bij voorkeur via MA-share.net Als je dit lastig vind mag je ze mij ook mailen, als beta-tester zal ik e.e.a. direct doorsturen naar de ontwikkelaars.

Dan even uit een vorige post (die ik schaam schaam niet gelezen heb), aangaande de motortakels in time-out:

Wat we doen is dmx-gestuurde relais een go of stop geven. Dit alles is door tijdschakelaars beperkt, dus een volle dmx-uitsturing zal nooit leiden tot trussen in de vloer Uiteraard is alles voorzien van harde stops, en kunnen we daar geen fouten mee maken. Bovenalles zit er naast de lichttafel een grote noodstop die elke beweging blokkeerd in noodgevallen. Mocht je e.e.a. in real-life willen zien ben je natuurlijk altijd welkom !

grtz Arvid
          If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
          ------------------------------------------------
          Arvid Buit
          Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• johannesV
            • Dec 2005
            • 38

Wat is het verschil tussen een sequence en een chase?

Comment

• 4uss
              • Aug 2005
              • 578

Originally posted by Sjörske
              Als je een chase aan 1 van de laatste 4 memoryfaders hebt toegewezen, kun je de snelheid veranderen door eerst chase to memory te kiezen. Vervolgens je kanaal kiezen met de flashbutton. Dan kun je de snelheid veranderen door speed in te houden en aan dat wiel te draaien. Ook kun je met learn de snelheid tappen.
              Heb ook een 24/6 (uit '91 , maar wel met recente software) maar ik heb nog niet helemaal gevonden hoe ik een chase handmatig kan steppen (zodat ik ook nog in de maat van de muziek zit zegmaar). Met de LSC Maxim kan dat door de speed op 0 te zetten en dan de flashbutton te gebruiken, en de (sorry voor dit woord) ShowTec Showmaster heeft gewoon een Step knop die dit doet... maar ik heb het nog niet ondekt op de 24/6.
              Verder zou ik wel eens een voorbeeldje willen zien van het gebruik van bijvoorbeeld 4x Mac250 Krypton op de 24/6... lijkt me wel een uitdaging.

Comment

• sfvb
                • May 2006
                • 86

volgens mij zit op een 24/6 ergens rechts onder een "next step" knop duw hierop en je gaat naar de volgende stap.

Comment

• VANEENBERGEN
                  • Sep 2003
                  • 187

Originally posted by 4uss
                  Verder zou ik wel eens een voorbeeldje willen zien van het gebruik van bijvoorbeeld 4x Mac250 Krypton op de 24/6... lijkt me wel een uitdaging.
                  een paar tips uit mijn verleden (ik heb nu een grootmoeder)

kopje 3 en 4 inverted pan
                  faders
                  1: pan 1
                  2: pan 4
                  3: tilt 1
                  4: tilt 4
                  5: dimmer 1
                  6: dimmer 2

7: pan 2
                  8: pan 3
                  9: tilt 2
                  10: tilt 3
                  11: dimmer 2
                  12: dimmer 3

13: shutter
                  14: color 1 4
                  15: color 2 3
                  16: gobo 1234
                  17: gobo rot 1234
                  18: prisma 1234

19: derest

hel leuke aan de "vreemde" pan/tilt patch is dat je heel makkelijk een symetrisch/contra/stereo plaatje kan maker dmv fader 12 samen te pakken en fader 34.

joost
                  Joost van Eenbergen
                  ELC lighting

Comment

• 4uss
                    • Aug 2005
                    • 578

Ik neem aan dat ik de headjes moet inverten op de headjes zelf, of kan de LightCommander dat ook zelf?

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5946

Een ma lightcommander is geen tafel waar je een pan-tilt invert kunt instellen.
                      Bewegend licht op een dergelijke tafel vergt creativiteit!
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• VANEENBERGEN
                        • Sep 2003
                        • 187

ja op de koppen zeluf
                        Joost van Eenbergen
                        ELC lighting

Comment

• jurjen_barel
                          • Jun 2003
                          • 3148

Heb ook een 24/6 (uit '91 , maar wel met recente software) maar ik heb nog niet helemaal gevonden hoe ik een chase handmatig kan steppen (zodat ik ook nog in de maat van de muziek zit zegmaar).
                          In het bericht dat je hebt gequote staat het letterlijk uitgelegd!
                          In het hoofdmenu: "Chase To Memory" selecteer de memory van de chase die je wilt wijzigen. Dan verschijnen de opties ervan. Gebruik de knop van "learn" om je snelheid te tappen. De tafel met de tijdsduur tussen jouw tappen en gebruikt die als snelheid. De programmeurs hebben aangenomen dat jij niet de rest van de avond met de hand iedere volgende stap wilt starten (groot gelijk), dus na 2x tappen zou je theoretisch gezien al kunnen stoppen. Kleine verschillen maak je dus door de "speed"-toets ingedrukt te houden en aan het draaiwiel helemaal rechts te draaien.

Kind kan de show doen!

Comment

• DJ_Compact
                            • Jan 2004
                            • 234

Makkie!

Je hebt 54 kanalen tot je beschikking als je in de wide modus werkt. Je patcht van alle koppen de pan, tilt, shutter en dimmer apart. Dat neemt dus 16 kanalen in beslag. Je kleuren kun je natuurlijk ook allemaal los doen, maar ik zelf patch ze odd/even op de auxknoppen. Op de auxen doe ikzelf ook nog de gobo`s, gobo rotate en prisma van allen samen. De focus zet ik altijd allemaal apart onder een fader. Per moving head ben ik dus 5 faders kwijt.

Programmeren van bewegingen doe ik door memories te maken van elke positie. Na van die memories een chase te hebben gemaakt, zet ik de fade aan en als je een beetje goed geprogrammeerd hebt, dan kun je een mooi bewegende chase krijgen. Par chases zet ik bij gebruik van moving heads onder de memoriefaders.
                            De 24/6 is niet ideaal voor bewegend licht, maar het is niet zo moeilijk om het daarop aan de gang te krijgen. Je zit natuurlijk wel met je beperkingen op zo`n tafel. Wil je met je koppen echt wat 'ingewikkelde' dingen doen, dan is een pearl natuurlijk wat meer voor de hand liggend. Werk je met een 12/2, daar past ook wel 4 mac250`s op. Je moet alleen wat functies weglaten....

hel leuke aan de "vreemde" pan/tilt patch is dat je heel makkelijk een symetrisch/contra/stereo plaatje kan maker dmv fader 12 samen te pakken en fader 34.
                            Je kunt natuurlijk ook de previewbutton gebruiken.

Als je je tafel tijdens de show niet in programmermode hebt staan en je wilt de snelheid van een chase onder een memoriefader veranderen, dan hoef je je tafel niet om te zetten naar programmode. Je klikt op de previewbutten en op de flashbutton van de chase. Dan kom je ook in het chase-to-memoriemenu. Enigste nadeel van deze manier is dat je dan niet op andere flashbuttons kunt klikken.
                            Last edited by DJ_Compact; 04-12-06, 03:06.
                            Mjaaaa....

Comment

• flash-a-new-generation
                              • Nov 2006
                              • 228

probleem met MA Lightcommander 12/2

Beste forumleden,

ik ben sindskort trotse eigenaar van een MA Lightcommander 12/2. er is alleen een probleem met de tafel. het is onzin om een nieuw forum te starten dus daarom door op deze.

het probleem is als volgt:
                              Als ik de MA aanzet springt hij op de display in FATAL ERROR!!!
                              ik kan dan kiezen uit twee opties INIT of NOINIT. als ik kies voor NOINIT dan geeft de tafels al zijn errors weer zoals: PATCH ERROR, CHASER ERROR, MIDI ERROR, MEMORY ERROR etc. als ik kies voor INIT schiet de tafel gewoon in hoe hij eigenlijk zou aan moeten springen. opzich dat hij die errors aangeeft is nie zo erg, maar hij onthoudt door die errors geen chasers en PATCH instellingen meer (anders zou hij ook geen error geven )

volgens de vorige eigenaar ligt het eraan dat hij of iemand anders tijdens de show de MEMORY CARD er zomaar hebben uitgetrokken. sindsdien is de tafel dit gaan doen volgens hem.

ik heb de tafel al proberen te resetten etc. , maar niets helpt. volgens de eigenaar moet ik gewoon de Memorycard er weer induwen en dan fatsoenlijk "afsluiten". is dit de enige manier??
                              en zo ja, kan iemand uit de regio Land van Cuijck (Noord-Brabant) of regio venray (Limburg) mij even helpen aan z'n kaart zodat het probleem is opgelost. want die kaarten zijn duur, en ik heb er geen nodig als de memory van de tafel gewoon fatsoenlijk werkt.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want het is nogal vervelend!

mvg,

Pim
                              EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• CoenCo
                                • Feb 2005
                                • 230

Originally posted by flash-a-new-generation
                                Beste forumleden,

ik ben sindskort trotse eigenaar van een MA Lightcommander 12/2. er is alleen een probleem met de tafel. het is onzin om een nieuw forum te starten dus daarom door op deze.

het probleem is als volgt:
                                Als ik de MA aanzet springt hij op de display in FATAL ERROR!!!
                                ik kan dan kiezen uit twee opties INIT of NOINIT. als ik kies voor NOINIT dan geeft de tafels al zijn errors weer zoals: PATCH ERROR, CHASER ERROR, MIDI ERROR, MEMORY ERROR etc. als ik kies voor INIT schiet de tafel gewoon in hoe hij eigenlijk zou aan moeten springen. opzich dat hij die errors aangeeft is nie zo erg, maar hij onthoudt door die errors geen chasers en PATCH instellingen meer (anders zou hij ook geen error geven )

volgens de vorige eigenaar ligt het eraan dat hij of iemand anders tijdens de show de MEMORY CARD er zomaar hebben uitgetrokken. sindsdien is de tafel dit gaan doen volgens hem.

ik heb de tafel al proberen te resetten etc. , maar niets helpt. volgens de eigenaar moet ik gewoon de Memorycard er weer induwen en dan fatsoenlijk "afsluiten". is dit de enige manier??
                                en zo ja, kan iemand uit de regio Land van Cuijck (Noord-Brabant) of regio venray (Limburg) mij even helpen aan z'n kaart zodat het probleem is opgelost. want die kaarten zijn duur, en ik heb er geen nodig als de memory van de tafel gewoon fatsoenlijk werkt.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want het is nogal vervelend!

mvg,

Pim
                                Probeer eens een wipe-all op de tafel uit te voeren:
                                *tafel uitzetten
                                *beide softbuttons + exit ingedrukt houden
                                *tafel aanzetten
                                *knoppen loslaten, daarna YES selecteren.
                                alles wordt nu gewist uit de tafel. Als hij hierna nog steeds errors geeft, dan is of de geheugen-batterij leeg, of hij is echt stuk. In beide gevallen => dealer bellen.
                                Succes

Comment

Working...