Weet waar je aan begint ....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • som
    • Nov 2002
    • 787

citaat:Geplaatst door Olaf Duffhuës

Vandaag weer wat verhuur prijslijsten door gespit van concolega's, en jawel, er zijn nog steeds bedrijven die voor 295,- ex.btw bandjes doen, met een redelijke pa...wel inclusief alles...effecten, monitoren enz....
    ik rust mijn zaak...
    laten we het maar op houden dat alle waar naar zijn geld is

met de groeten van leen
    Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Robert
      • Aug 2000
      • 630

citaat:Ik denk dat een redelijke prijs voor dergelijk installatie rond de 600 tot 700 Euro zou moeten zitten (inklusief bediening).

owh? voor dat geld komt de lokale profi hier wel opdraven hoor,
      maar dan krijg je wel een mx 8000 inc storing een echte digipech en een tech van 18 die voor de 4e keer mee mag
      maar ja wel een prof bedrijf
      Alle waar naar zijn geld? Blijkbaar niet dus...

citaat:Een techneut verdient bij mij minstens 160 euro op een normale klus, als ik een FOH en monitor set wegzet is dat dus al 320 euri, assistent/chauffeur 100 euri, transport minimaal 80 euri en dan dus nog de set. Ik ga zo'n set niet voor 300 euri verkopen..
      Tsja, als je voor elke PA met monitorsetje 3 man op pad stuurt kan ik me voorstellen dat het duur wordt. Maar met 2 man red je het toch ook prima?

Bovendien verdienen de meeste PA-bedrijf-eigenaren hun geld niet alleen met mensen op pad sturen, maar draaien ze ook zelf producties. Dus dan verdienen ze hun eigen (uitgespaarde) loon, en ook nog eens de winst die ze op een avond maken. Dus dan hoeft de winstmarge voor die bedrijven niet al te hoog te zijn. Niet dat je voor 300 euro op pad moet gaan, maar 500 euro + de verhuurprijs van de apparatuur lijkt me in veel gevallen wat aan de forse kant...

Comment

• som
        • Nov 2002
        • 787

--------------------------------------------------------------------------------

citaat:
        --------------------------------------------------------------------------------
        Ik denk dat een redelijke prijs voor dergelijk installatie rond de 600 tot 700 Euro zou moeten zitten (inklusief bediening).

owh? voor dat geld komt de lokale profi hier wel opdraven hoor,
        maar dan krijg je wel een mx 8000 inc storing een echte digipech en een tech van 18 die voor de 4e keer mee mag
        maar ja wel een prof bedrijf

beter lezen, het ging hier om de 300 euro ,
        wat idd voor een leuk setje te goedkoop is,[]

Comment

• som
          • Nov 2002
          • 787

citaat:Geplaatst door paulheu

Een techneut verdient bij mij minstens 160 euro op een normale klus, als ik een FOH en monitor set wegzet is dat dus al 320 euri, assistent/chauffeur 100 euri, transport minimaal 80 euri en dan dus nog de set. Ik ga zo'n set niet voor 300 euri verkopen..

Voorbeeld:
          3KW set(-250 man), 24 kanaals met 4 moni groepen, techneut en assistent (werk altijd met twee man minimaal), 2x 4bar Source4 kost hier 650 ex BTW.. Transport <50KM Amsterdam inclusief
          ik denk als je je bedrijf bekent maakt dat je overspoeld wordt met werklustige tech's[8D]

als ik dat setje los wil huren kost me dat dus maar 310 euro bij jou?

Comment

• paulheu
            • Oct 2003
            • 156

citaat:ik denk als je je bedrijf bekent maakt dat je overspoeld wordt met werklustige tech's[8D]

als ik dat setje los wil huren kost me dat dus maar 310 euro bij jou?
            Ik heb ruim voldoende mensen die voor mij werken en ik verhuur niet zonder personeel.

Comment

• musicjohn
              • Aug 2001
              • 1102

citaat:en ik verhuur niet zonder personeel
              Heel verstandig... heel verstandig... [^]
              Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• Martin-vdB
                • Oct 2003
                • 85

Even een opmerking over lonen van personeel. Omdat ik dus niet met beginners werk ben ik soms ook duurder dan anderen, bij mij krijgt iemand €225 tot €250 als je heel goed bent per dag excl btw. Dit is een vast bedrag waar enkel van word afgeweken als het een tour betreft of als het alleen bouwen of breken is. Maar uiteraard is dit naar beoordeling per project.

Wanneer ik een PA moet berekenen voor een project dan gebruik ik over het algemeen de volgende berekening: Het getal bij "1/3" is het bedrag wat voor de PA word gereserveerd.

Bij een "éénmans-klus" factureer ik: 2,00 x 225 = 450,00 + 0,00 = €450
                Zijn het twee techneuten dan is 't: 2,50 x 225 = 562,50 + 1/3(=187.50) = €750
                Heb ik drie technici nodig word het: 4,00 x 225 = 900,00 + 1/3(=300,00) = €1200
                Is een project nog groter dan voor een publiek van 2000 man dan is de factor van ongeveer €0,75 per bezoeker van kracht.

Dit alles uiteraard exclusief BTW en reiskosten.
                Waar je wel een beetje rekening mee moet houden is dat in sommige gebieden dit duur is maar bijvoorbeeld in een 'grote stad' als Amsterdam of Utrecht dit nèt iets onder de prijs ligt.

Comment

• Triple S
                  • Sep 2000
                  • 808

Leuk dat er nu meer prijzen genoemd worden [^]
                  citaat:Maar 4 kW F.O.H. geluid met een 24 kanaals tafel, 4 monitor groepen en alle overige randapparatuur voor € 300,00 vindt ik ronduit "markt-verziekend" (ofschoon geluidsverhuur niet mijn vak is). Ik denk dat een redelijke prijs voor dergelijk installatie rond de 600 tot 700 Euro zou moeten zitten (inklusief bediening).
                  Voor die € 300,- kom ik dus met apparatuur opdraven dat +/- € 12K waard is, en met één man bediening.
                  citaat:
                  8 kw geluid (=dubbele set Turbo Flood met LabGruppen)
                  DDA 24 kanaals fronttafel, 6 gates, 6 compressors, 3 effecten
                  6 actieve Turbo monitors
                  DDA monitortafel met EQ's
                  Inclusief transport en 2 technici (niet die voor de 4e keer mee gaan..) voor 795 euro incl. btw
                  citaat:
                  setje 32kan FOH met 16 &gt;&gt;6 monitoren en dubbel UPA kost hier 850 incl 2x bediening en transport binnen twente, ex btw.
                  Kijk nou eens naar deze prijzen, en vooral naar de apparatuur die je daarvoor krijgt...
                  Voorbeeld 1: is 2,2 keer zo duur als ik. Probeer dat lijstje maar eens aan te schaffen voor 2,2 keer € 12K

Voorbeeld 2: is 2,8 keer zo duur als ik. Zelfde verhaal.

Als je er vanuit gaat dat we allemaal hetzelfde voor de arbeid willen overhouden, komt het er dus op neer dat de "Pro's", als je kijkt naar de waarde van de apparatuur, in verhouding voor minder geld met duurdere spullen komen opdraven [:0][:0][:0]

Misschien heeft de gemiddelde "middelgrote geluidsboer" naast veel kennis van geluid ook wel eens een cursusje bedrijfseconomie nodig...
                  Ze willen alleen het duurste van het duurste terwijl dat, gezien hun opdrachten / marktsegment, vaak behoorlijk "over the top" is.
                  Als je dat dan probeert terug te verdienen bij bandjes die je prijs niet kunnen betalen, moet je niet gaan klagen dat de mensen met Behringer-rekkies goedkoper werken dan jij, en "de markt verzieken", "broodroof plegen" of "je in de rug steken".

Goedkopere inkoop./ kostprijs = lagere prijs eindgebruiker. Dat heet marktwerking.

Don\'t call me DJ!

Comment

• musicjohn
                    • Aug 2001
                    • 1102

citaat:Voor die € 300,- kom ik dus met apparatuur opdraven dat +/- € 12K waard is, en met één man bediening.
                    Hey Stefan, hoe kun je daar nou vrede mee hebben? Wat wil je per saldo zelf aan een klus overhouden?

Stel, je moet een band versterken. Opbouwen en soundchecken moet voordat het publkiek komt, dus ergens tussn 5 uur 's middags en 8 uur 's avonds. De band speelt van 10 tot 1, dan moet je de zooi weer afbreken en inladen en vervolgens naar huis. Ga er maar van uit dat je dus minimaal 8 uur van huis bent. Als je zelf € 200,00 als "loon" pakt dan blijft er € 100,00 over voor de afschrijving van jouw apparatuur, je vervoerskosten, je bedrijfslasten (verzekeingen e.d.) etc. etc. Dat kan NOOIT genoeg zijn. Vraagje... Hoe krijg jij je spullen op locatie? Een bestelbusje? Heeft dat ding geen geld gekost? En kost dat ding geen brandstof, onderhoud, slijtage, afschrijving? In de waarde van jouw apparatuur (= investering) moet je ook de aanschaf van het vervoersmiddel meerekenen. Ik denk dat je dan wel iets hoger uitkomt dan die 12K€ die jij noemt.

Maar begrijp ik het (uit eerdere postings) nou goed dat jij "hobby-matig" bezig bent? Heb jij nog een (dag)baan erbij? Dat zou e.e.a. wel verklaren.
                    Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• Robert
                      • Aug 2000
                      • 630

Ik denk:

Afschrijving: Stel dat je 2 jaar elke week met het spul op pad gaat (100 keer), en het daarna verkoopt voor 4000 euro. Afschrijving per klus is dan 80 euro.

Vervoerskosten: Huur van een bestelbusje + benzine: 45 euro (budget rental cars: dagprijs voor een volkswagen transporter incl 100 km)

Verzekeringen: 1000 euro per jaar: 20 euro per klus

Opslag (als het al niet gewoon thuis staat) moet te doen zijn voor 80 euro per maand: 20 euro per klus.

Nu heb ik de kosten redelijk ruim gerekend, en houdt onze Stefan van die 300 euro dus 135 euro over. Dat is bijna 17 euro per uur.

Daar komt nog bij dat de afschrijvingskosten nogal fors zijn berekend, en hij zijn spullen misschien wel thuis heeft staan en dus geen opslagkosten heeft. Verzekering van het spul kan ook wel voor wat minder, en als je elke week bij Budget komt krijg je wel wat korting op de huur van een busje.

Dus ik vind die prijs niet zo gek...

Groeten!!

Comment

• som
                        • Nov 2002
                        • 787

citaat:Geplaatst door Martin-vdB

[/i]"
                        Bij een "éénmans-klus" factureer ik: 2,00 x 225 = 450,00 + 0,00 = €450
                        Zijn het twee techneuten dan is 't: 2,50 x 225 = 562,50 + 1/3(=187.50) = €750
                        Heb ik drie technici nodig word het: 4,00 x 225 = 900,00 + 1/3(=300,00) = €1200
                        Is een project nog groter dan voor een publiek van 2000 man dan is de factor van ongeveer €0,75 per bezoeker van kracht.

Dit alles uiteraard exclusief BTW en reiskosten.
                        Waar je wel een beetje rekening mee moet houden is dat in sommige gebieden dit duur is maar bijvoorbeeld in een 'grote stad' als Amsterdam of Utrecht dit nèt iets onder de prijs ligt.
                        daar kan je zeker wel rekening mee houden, als je jou prijzen gaat hanteren in deze regio zet je gegarandeerd [u]niets</u> meer weg.

gewoonweg omdat het uitgaanscicuit hier te klein is.

omdat het zo klein is kunnen de meeste bandjes het zelf wel bolwerken,een gewoon coverbandje met wat licht en wat geluid kost hier compleet niet meer dan 1000 euro.

wel geen klasse geluid dan maar de kroeg zit vol dus gaat de organisator vast niet nog eens in de buidel tasten voor een p.a.

dat er in andere regio's wat verdiend kan worden is geweldig,hier zit dat er gewoon niet in.[V]

probeer daar maar eens tegenaan te concureren als pa boer

Comment

• som
                          • Nov 2002
                          • 787

citaat:Geplaatst door musicjohn

citaat:en ik verhuur niet zonder personeel
                          Heel verstandig... heel verstandig... [^]
                          ik geef het ook niet aan een vreemde mee,
                          ik wou alleen maar aangeven dat niet elke brood pa het zo nauw neemt
                          zolang het voor hem kiezen of verliezen is.
                          wellicht niet goed duidelijk gemaakt[:I]

met de groeten van leen

Comment

• Triple S
                            • Sep 2000
                            • 808

citaat:
                            Ik denk:

Afschrijving: Stel dat je 2 jaar elke week met het spul op pad gaat (100 keer), en het daarna verkoopt voor 4000 euro. Afschrijving per klus is dan 80 euro.

Vervoerskosten: Huur van een bestelbusje + benzine: 45 euro (budget rental cars: dagprijs voor een volkswagen transporter incl 100 km)

Verzekeringen: 1000 euro per jaar: 20 euro per klus

Opslag (als het al niet gewoon thuis staat) moet te doen zijn voor 80 euro per maand: 20 euro per klus.

Nu heb ik de kosten redelijk ruim gerekend, en houdt onze Stefan van die 300 euro dus 135 euro over. Dat is bijna 17 euro per uur.

Daar komt nog bij dat de afschrijvingskosten nogal fors zijn berekend, en hij zijn spullen misschien wel thuis heeft staan en dus geen opslagkosten heeft. Verzekering van het spul kan ook wel voor wat minder, en als je elke week bij Budget komt krijg je wel wat korting op de huur van een busje.
                            Bijna helemaal goed!
                            afschrijving: zo goed zo kunnen. Ik doe het iets anders, maar soit.
                            vervoer Is nog erger: (eigen) aanhanger achter de leasebak van m'n werk.
                            verzekering Precies zou ik het moeten nazoeken, maar je zal aardig in de buurt komen.
                            opslag Staat gedeeltelijk thuis, gedeeltelijk in de oefenruimte van de band en gedeeltelijk bij een (pro) verhuurbedrijf.[:0]. Allemaal gratis overigens.

Ik hou dus per klus 200 euro over. Da's € 25,- per uur (uitgaande van een klus van 8 uur) En dat vind ik eigenlijk niet eens zo verkeerd voor het uitoefenen van mijn hobby.

citaat:
                            Maar begrijp ik het (uit eerdere postings) nou goed dat jij "hobby-matig" bezig bent? Heb jij nog een (dag)baan erbij? Dat zou e.e.a. wel verklaren.
                            Het antwoord hierop heb waarschijnlijk reeds begrepen.

Sterker nog, het is zelfs zo hobbymatig dat ik er huiverig van wordt als het te veel op werk begint te lijken . Vandaar dat ik ook ben gestopt met drive-in shows.

Don\'t call me DJ!

Comment

• Triple S
                              • Sep 2000
                              • 808

Overigens heb ik er helemaal geen bezwaar tegen dat mijn situatie hier als "voorbeeld" gebruikt wordt. Maar ik denk dat er een heleboel hier op dezelfde manier werken als ik, deze discussie geboeid volgen, en schuchter hun mond (of toetsenbord) houden omdat ze bang zijn om:
                              a) niet voor "vol" te worden aangezien
                              b) als marktverzieker te worden bestempeld
                              c) niet durven toegeven hoe het bij hun in elkaar steekt

Het zou leuk zijn als "lotgenoten" hun bevindingen eens zouden ventileren. (Zoals Som bv. ook gedaan heeft) Je hoeft van mij niet eens met cijfers te smijten als je dat niet wilt. Maar je maakt mij niet wijs dat iedereen hier werkt met eigen vervoer, opslag, personeelskosten etc. etc.

Don\'t call me DJ!

Comment

• paulheu
                                • Oct 2003
                                • 156

citaat:Vervoerskosten: Huur van een bestelbusje + benzine: 45 euro (budget rental cars: dagprijs voor een volkswagen transporter incl 100 km)
                                45 euro is wel erg weinig, daar krijg ik hier echt geen bus voor, als ik geen extra KMs rijd ben ik toch zeker wel 80 euro kwijt..

Comment

Working...