Weet waar je aan begint ....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3148

citaat:Geplaatst door som
    mischien dat het tijd is voor een onderscheiding tussen hobbyklungels en hobbyprofs
    Mag ik wel weten waar dan de grens ligt[?] Om hoeveel back-up je bij je hebt???

Comment

• Triple S
      • Sep 2000
      • 808

Geloof dat we een teer punt hebben geraakt...
      citaat:Als je eerst doorleest voordat je commentaar geeft geef ik aan dat dit niet het geval is, omdat iedereen een pa kan huren (zie txt). Je weet wel, even goed BEGRIJPEND LEZEN een stukje verder in de text en je had gemerkt dit commentaar netgens op slaat.

als de dan nog verder leest geef ik het verschil aan tussen normaal contact en ECHTE samenwerking.

----------------------------------------------------------------

"Profs hebben vaak een ander bedrijf waar zij "mee samenwerken" en waarvan ze dus ook weten hoe ze met de backup apparatuur om weten te gaan."

----------------------------------------------------------------

hier bedoel ik mee (zo vatten wij dat hier althans op) dat goed samenwerkende profs de vervangend geluidsset kennen en degelijke afspraken hebben en hieroor dus nooit met vraagtekens komen te staan.

Ook mijn broertje van 8 jaar kan met z'n pappie een vervangend geluidsset gaan halen bij een verhuurbedrijf, en ook hij zou dit zelfs op de avond zelf kunnen regelen (hij heeft namelijk een gouden gids). Dit soort relaties (en ook normale prijsafspraken (wat tevens tegen de regels in is(bouwfroude)) noem ik geen "ECHTE" samenwerking.
      Mijn punt was dus juist dat veel hobby-boeren op DEZELFDE manier samenwerken met pro's als andere pro's. Dus dat heeft geen ruk te maken met een Gouden Gids of toevallig het nummer van de dichtstbijzijnde P.A.-verhuurder hebben.
      Hiermee bedoel ik dus dat de hobby-boer ook verstand heeft van de spullen die hij (evt.) als back-up krijgt, omdat hij er (al dan niet in opdracht van die P.A.-verhuurder) mee gewerkt heeft. Je vergeet het belangrijkste uit mijn relaas te quoten, en dat is het stukje waarin ik aangeef dat de pro's ook maar wat graag van de hobby-boeren gebruik maken!
      En dat heeft niets met begrijpend lezen te maken, dat heeft te maken met het feit dat je twee keer dezelfde stelling neergooit, en ik nu dus voor de tweede keer dezelfde uitleg geef.

Overigens is Triple-S gewoon een bedrijf dat staat ingeschreven bij de KvK, ik betaal netjes mijn belastingen en heb de hele santekraam voor elkaar. Alleen doe ik het naast mijn baan (trouwens nog een leuke ook!), waardoor al mijn sociale lasten en verzekeringen lekker door mijn baas geregeld worden. Scheelt me een hoop gezeik.
      Verder ben ik ook verzekerd van elke 4 weken een voorraad munten (ook lekker), en kan ik met mijn bedrijfje lekker mijn hobby uitoefenen. (mooi toch!)

citaat:
      xcuse me if i'm wrong...
      ...geeft niet hoor!

Don\'t call me DJ!

Comment

• paulheu
        • Oct 2003
        • 156

citaat:Ik ben het helemaal met je eens dat er verschillende marktsegmenten zijn, maar 2x 2kW FOH, 24 kanalen tafel en 4 monitorgroepen is niet geen installatie voor een beginnend bandje dat blij mag zijn dat het ergens speelt. Die 300,- EUR is dus te weinig en je steekt daarmee de PA-leverancier in jouw buurt die er wel van moet leven mee in de rug.
        De lokale PA leverancier gaat dus NIET voor zo'n budget de deur uit, nog niet met de helft van die spullen.. Dus is er niets verloren. Het is een beetje hetzelfde als de eeuwige discussie over mp3.. De suggestie dat elke copy een gemiste verkoop is is onzin, de meeste mensen zouden de cd niet eens gekocht hebben..

Zelf zou ik nooit voor 300 euri zo'n set neerzetten, hooguit een zangsetje, 2 monis als podium fill en een galmpje.. De meeste bandjes kunnen daar prima mee uit de voeten als ze voor 50 man staan te spelen. Het is meer dat bands verwend zijn omdat er inderdaad mensen voor heel weining veel geluid neezetten. Dat doe ik alleen voor mijn vaste bands die normaal (en zeg 4 keer per maand) voor een 4KW set 650 euri neerleggen..

citaat:Ook je vergelijking tussen Deawoo en Mercedes gaat niet helemaal op,
        Inderdaad, anders zou het zijn als dealer X een mercedes voor daewoo prijzen gaat verkopen..

Comment

• paulheu
          • Oct 2003
          • 156

citaat:maar het zijn juist wel de bands die meer afhankelijk zijn van techniek, en dan is 4 kw echt niet overdreven voor een avondje.
          als je een pretbandje neerzet brult het publiek sowieso wel mee,
          komt er wat grappigs met 2 keys 2 samplers een hdd en een d.j. ben je zo al 12 kanalen kwijt en moet de rest van de band er nog bij,
          dus is 24 kanalen al wat krap aan het worden.
          Da's dus onzin, een 4KW is behoorlijk overkill voor een kleine (-150 man) zaal. Ik draai funk bands op een 2.5KW set voor 200 man. geen probleem. En als er zoveel electronica op het podium staat verwacht ik dat ze toch minstens een eigen submixer meenemen.. EN de door jouw beschreven setup is bij mij toch echt maar 6 kanalen op een krap budget, keys en sampler mono, DJ stereo. Als een band een gig van 500 euri aanneemt en ze geen eigen geluid hebben dan moeten ze niet verwachten dat ik wel alles uit de kast haal voor weinig.. dan moeten ze een compromis sluiten..

Comment

• Triple S
            • Sep 2000
            • 808

citaat:citaat:
            --------------------------------------------------------------------------------
            Ook je vergelijking tussen Deawoo en Mercedes gaat niet helemaal op,
            --------------------------------------------------------------------------------

Inderdaad, anders zou het zijn als dealer X een mercedes voor daewoo prijzen gaat verkopen..
            Dat laatste heb je natuurlijk helemaal gelijk in, maar toch is de vergelijking niet helemaal uit de lucht gegrepen. Zowel Deawoo's als Mercedessen hebben als uiteindelijk doel autorijden. Hetzelfde geldt voor de pro's en de hobbyisten. Het uiteindelijke doel is dus een band uitversterken. In een Mercedes gaat het autorijden gepaard met heel veel luxe, en dure materialen. In een Deawoo rijd je dus minder luxe, en moet je genoegen nemen met mindere kwaliteit (maar daardoor wel goedkopere) materialen.

Om dat vervolgens weer om te zetten naar een concreet voorbeeld in de P.A.-branche:
            Martin is trots op het feit dat 'ie geen Behringer in zijn rek heeft, maar alleen de "betere" (en daardoor) dure merken, en ik heb dus wel Behringer in mijn rekkie zitten.
            Het zou dus erg raar zijn als ik net zoveel zou moeten rekenen als Martin, omdat ik simpelweg mindere kwaliteit apparatuur heb, en daardoor een veel kleinere investering heb moeten doen.

Don\'t call me DJ!

Comment

• davinci
              • Sep 2003
              • 19

citaat:Geplaatst door paulheu

citaat:maar het zijn juist wel de bands die meer afhankelijk zijn van techniek, en dan is 4 kw echt niet overdreven voor een avondje.
              als je een pretbandje neerzet brult het publiek sowieso wel mee,
              komt er wat grappigs met 2 keys 2 samplers een hdd en een d.j. ben je zo al 12 kanalen kwijt en moet de rest van de band er nog bij,
              dus is 24 kanalen al wat krap aan het worden.
              Da's dus onzin, een 4KW is behoorlijk overkill voor een kleine (-150 man) zaal. Ik draai funk bands op een 2.5KW set voor 200 man. geen probleem. En als er zoveel electronica op het podium staat verwacht ik dat ze toch minstens een eigen submixer meenemen.. EN de door jouw beschreven setup is bij mij toch echt maar 6 kanalen op een krap budget, keys en sampler mono, DJ stereo. Als een band een gig van 500 euri aanneemt en ze geen eigen geluid hebben dan moeten ze niet verwachten dat ik wel alles uit de kast haal voor weinig.. dan moeten ze een compromis sluiten..

lekker belangrijk hoeveel kw je neer zet. een set met 2.5 kw met hoog rendement kan misschien harder dan een set van 4 kw met laag rendement. om maar eens een voorbeeld te geven....

en tja als je het goed wilt doen laat je submixertjes op het podium lekker achterwege.... maar als het budget dit niet toelaat zul je wel moeten natuurlijk.
              geluid is niet licht maar licht maakt soms wel geluid....

Comment

• paulheu
                • Oct 2003
                • 156

citaat:en tja als je het goed wilt doen laat je submixertjes op het podium lekker achterwege.... maar als het budget dit niet toelaat zul je wel moeten natuurlijk.
                Een submixer voor toetsen vind ik heel normaal als een toetsenist 2 of meer stereo bronnen heeft. Ik heb een gruwelijke hekel aan muziekanten die maar aannemen dat alles wel stereo doorgeprikt kan worden maar zelf onder het mom van 'ik ga niet met mijn backline slepen voor dat geld' aleen hum keys meenemen..

En budget was nu juist waar we het hier over hadden dacht ik..

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4516

citaat:Geplaatst door paulheu
                  Een submixer voor toetsen vind ik heel normaal als een toetsenist 2 of meer stereo bronnen heeft. Ik heb een gruwelijke hekel aan muziekanten die maar aannemen dat alles wel stereo doorgeprikt kan worden maar zelf onder het mom van 'ik ga niet met mijn backline slepen voor dat geld' aleen hum keys meenemen..
                  Helaas voor PAboeren zijn er net zo veel collega's die vinden dat zij de bronnen op hun tafel willen omdat zij de balans het beste kunnen beoordelen vanuit de zaal.

Mijn optimale setup is een mono lijn uit een module voor piano/orgel/clavinet enz zonder effect, een tweede mono lijn voor brass/solo's/geluidseffecten enz zonder effect en een stereolijn voor strings/pads/vulling met effecten en al.

Als je gewoon met stereomixjes gaat zitten mixen belast je de zaalmixer met het continu afstemmen van een prefab mix aan de zaalomstandigheden. Dat kan wel maar is stukken minder beheersbaar als bij de bovenstaande indeling. Moet je wel vier kanaaltjes ipv twee hebben natuurlijk.

Ik heb een gruwelijke hekel aan PAboeren die als de band iets anders wil dan ze gewend zijn gelijk vinden dat het luiheid en muzikantenproblemen zijn. Doe 'es normaal.
                  lekker belangrijk!

Comment

• Triple S
                    • Sep 2000
                    • 808

citaat:
                    Doe 'es normaal.
                    Die gebruiken niet eens toetsen!

Maar ik ben het wel met je eens, als PA-boer ben je toch dienstverlener (min of meer)
                    Don\'t call me DJ!

Comment

• som
                      • Nov 2002
                      • 787

citaat:Geplaatst door jurjen_barel

citaat:Geplaatst door som
                      mischien dat het tijd is voor een onderscheiding tussen hobbyklungels en hobbyprofs
                      Mag ik wel weten waar dan de grens ligt[?] Om hoeveel back-up je bij je hebt???
                      ja hoor als je klant je een compliment geeft
                      en je klant is degene die je betaald[8D]
                      en niet die zeur uit het publiek[B)]

en hoeveel backup?
                      lastig te beoordelen, 3 jaar geleden zou een best wel bekende band uit het noorden hier in zwolle optreden tijdens het bevrijdingsfestival.
                      terwijl de klus zo goed als rond was met de pa boer uit zwolle klimt de pa boer van het bandje in de foon;
                      ''wij kunnen dat goedkoper'' let wel door een profi bedrijf he[:0]
                      en de rest van de dag doen we ook wel ff....
                      (is dit nu de prof-prof relatie??)
                      maar goed de set kwam en de helft van de ingebouwde versterkers was niet meer..[xx(]
                      viel ook niet meer te regelen [}]
                      dan kun je wel een bedrijf hebben maar ben je niet profi bezig[)]

met de groeten van leen

Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• musicjohn
                        • Aug 2001
                        • 1102

citaat:Maar ik ben het wel met je eens, als PA-boer ben je toch dienstverlener (min of meer)
                        Die stelling klopt min of meer wel. "Klant is Koning" is mijn motto, maar daar hangt dan wel een prijskaartje aan.

Bespreek met de band / artiest van te voren de mogelijkheden. Geef desnoods 3 verschillende configuraties op, van 'goedkoop' met minimale apparatuur, tot 'duur' met een grote 4-weg set en alle rand-apparatuur die daarbij hoort. Dan kan de klant zelf kiezen en hebben ze op de dag van het optreden ook niets te klagen (het was immers hun eigen keuze !!!)

Maar 4 kW F.O.H. geluid met een 24 kanaals tafel, 4 monitor groepen en alle overige randapparatuur voor € 300,00 vindt ik ronduit "markt-verziekend" (ofschoon geluidsverhuur niet mijn vak is). Ik denk dat een redelijke prijs voor dergelijk installatie rond de 600 tot 700 Euro zou moeten zitten (inklusief bediening).
                        Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• som
                          • Nov 2002
                          • 787

Maar 4 kW F.O.H. geluid met een 24 kanaals tafel, 4 monitor groepen en alle overige randapparatuur voor € 300,00 vindt ik ronduit "markt-verziekend" (ofschoon geluidsverhuur niet mijn vak is). Ik denk dat een redelijke prijs voor dergelijk installatie rond de 600 tot 700 Euro zou moeten zitten (inklusief bediening).

owh? voor dat geld komt de lokale profi hier wel opdraven hoor,
                          maar dan krijg je wel een mx 8000 inc storing een echte digipech en een tech van 18 die voor de 4e keer mee mag
                          maar ja wel een prof bedrijf

en daar kom ik weer niet mee aanzetten dus ben ik duurder dan de lokale prof

een prof is dus iemand die zijn volledige salaris uit de verhuur van licht of geluid haald en niet iemand die een goed produkt wegzet.
                          maar dat heb ik vaker gezegt[:I]

btw is een bedijf wat op de eigenaar na draait op freelancers ook een prof?
                          hij zou ook gewoon mensen kunnen aannemen.
                          eigenlijk hetzelfde verhaal maar dan een standje naar boven.

Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Robert
                            • Aug 2000
                            • 630

Dat lijkt me ook weer wat overdreven... De prijslijst van een bedrijf waar ik regelmatig voor werk, die trouwens gewoon online staat, geeft:

8 kw geluid (=dubbele set Turbo Flood met LabGruppen)
                            DDA 24 kanaals fronttafel, 6 gates, 6 compressors, 3 effecten
                            6 actieve Turbo monitors
                            DDA monitortafel met EQ's

Inclusief transport en 2 technici (niet die voor de 4e keer mee gaan..) voor 795 euro incl. btw

Dus ik weet niet welk lokaal bedrijf dat bij jullie is, maar ik zou als ik jou was even verder zoeken dan je neus lang is...

Groeten!

Robert

Comment

• paulheu
                              • Oct 2003
                              • 156

Een techneut verdient bij mij minstens 160 euro op een normale klus, als ik een FOH en monitor set wegzet is dat dus al 320 euri, assistent/chauffeur 100 euri, transport minimaal 80 euri en dan dus nog de set. Ik ga zo'n set niet voor 300 euri verkopen..

Voorbeeld:
                              3KW set(-250 man), 24 kanaals met 4 moni groepen, techneut en assistent (werk altijd met twee man minimaal), 2x 4bar Source4 kost hier 650 ex BTW.. Transport &lt;50KM Amsterdam inclusief

Comment

• Gast1401081
                                • Mar 2001
                                • 7999

setje 32kan FOH met 16 &gt;&gt;6 monitoren en dubbel UPA kost hier 850 incl 2x bediening en transport binnen twente, ex btw.

Anders ga ik liever zelf de kroeg in. Toch??

Comment

Working...