Weet waar je aan begint ....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martin-vdB
    • Oct 2003
    • 85

Weet waar je aan begint ....

In eerste instantie was dit bericht bedoelt als reactie op het citaat hieronder maar vond eigenlijk dat mijn betoog dermate off-topic ging dat het beter in een nieuwe thread paste. In die andere thread werd dus door iemand gevraagd waar die welke kabels en microfoons moest aansluiten.
    En dan in de zin van: "ik heb een paar microfoons en 4 boxen maar ik snap er helemaal niks van, wat nu?"
    Waarna ik had geantwoord dat 'ie beter een ander kon vragen om het hele geluid te doen.
    citaat:Geplaatst door Triple S
    Sja, en als iedereen zo denkt hebben we straks een wereld vol met mensen die niks doen omdat ze niks kunnen. De heren zijn natuurlijk zelf nooit begonnen... Ze zijn dus nooit geluidstech geworden, maar ze waren het gewoon!
    Om even te reageren op je stelling: Ik heb het inderdaad ook moeten leren maar wist ten eerste wel hoe je het allemaal moest aansluiten omdat ik destijds regelmatig liep te (ja je leest het goed) [u]klooien</u> met radio's en hifi's aansluiten in de kennissenkring en daarna ook nog met een drive-in show.

Toen ik dus 'live-sound' ging doen heb ik eerst ongeveer 2 a 3 maanden meegelopen met een aantal mensen bij een verhuurbedrijf. Mensen die dus wisten wat ze deden en [u]daar heb ik het dus weer van geleerd.</u>

Als je de basis niet eens kent dan moet je er voorlopig gewoon niet aan beginnen vind ik. Want al die mensen die maar wat doen zonder dat ze eigenlijk echt weten wat ze doen verzieken op deze manier wel een beetje de markt. Ik heb het meegemaakt dat bij een lokale voorronde voor de Grote Prijs van Nederland een 'disco-boer' het geluid deed. Alles wat daar stond was gehuurd voor die ene dag, [u]door die 'disco-boer' dus</u>, en later gaf 'ie toe dat 'ie nog nooit voor meer als 1 band het geluid gedaan had en dat was in een kroeg met soundcheck, iets waar je dus geen tijd voor hebt als je 6 bandjes hebt op een avond.

Nog [u]nooit</u> heb ik zoiets ergs gehoord als toen. Ik kwam daar omdat ik een aantal jongens uit de diverse bandjes kende maar stond uiteindelijk achter het mengpaneel van de concurrent notabene omdat ik gewoon medelijden had met alle bands die toen speelde.

Gevolg was wel eigenlijk dat ik op die dag niet werd ingehuurd omdat die gast het voor nog minder dan de helft deed. Waarvan je uiteindelijk wel het resultaat hoorde maar in principe is ieder optreden voor een band belangrijk. Dan kun je het gewoon iet afraffelen door in zalen 'maar wat te doen'.

Ik kan me er nu (soms) nog kwaad over maken maar ik heb m'n zegje gezegd en laat het hier maar bij.
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

Dit vind ik nou een goed betoog...Ik ben alleen van mening, dat je sommige dingen niet kunt leren, omdat je er simpel weg geen gevoel voor hebt. Dat vind ik bij bandjes mixen en de disk-jockey uithangen ook. Je kunt wel, als het gevoel hebt, bepaalde technieken leren, omgaan met galmpjes, compressor limiters e.d. Ik loop nu ook al een aantal jaren mee, maar leer nog regelmatig, gewoon door naar andere te kijken hoe hun werkwijze is en als ik dan denk van, ja, daar zit wat in, dan probeer ik het zelf eerst uit. Alleen jammer dat er gewoon mensen zijn, die het niet begrijpen en niet durven toegeven, als ergens geen gevoel voor hebben. Het is echt geen schande of zo, om iets niet te kunnen. Ik wilde vroeger ook leren gitaar te spelen en Jan Akkerman voorbij doen, maar ik kan het nog steeds niet, simpel weg, dat ik er geen gevoel voor heb. Drummen kan ik trouwens wel, tot op zekere hoogte...[8D] Je komt al een heel eind, naar mijn mening als technicus, dat je de verschillende instrumenten die uit de speakers komen ook uit elkaar kunt houden en dat je weet, hoe ze horen te klinken. En naar mijn mening, heb je een beter gevoel voor muziek, als je zelf ooit muziek hebt gespeeld. Zo adviseer ik soms disk-jockey's om dansles te nemen, puur om maattelling en gevoel te leren, lukt dat niet, stop dan maar...
    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• lifesound
      • Apr 2003
      • 1052

citaat:Geplaatst door Olaf Duffhuës

Ik loop nu ook al een aantal jaren mee, maar leer nog regelmatig, gewoon door naar andere te kijken hoe hun werkwijze is en als ik dan denk van, ja, daar zit wat in, dan probeer ik het zelf eerst uit.
      ik ben al een paar jaar fulltime geluidstechnieker op concerten en festivals allerlei. En leer ook nog zéér regelmatig wat bij door af te kijken.
      En ik hoop dat dat nog zo even mag doorgaan. Het zou raar zijn moest ik nu al alles weten...

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

citaat:Geplaatst door Martin-vdB
        Ik heb het meegemaakt dat bij een lokale voorronde voor de Grote Prijs van Nederland een 'disco-boer' het geluid deed.
        Nog [u]nooit</u> heb ik zoiets ergs gehoord als toen.
        Dit is een helaas standaard verhaal. De gevolgen hiervan zijn echter vérstrekkender dan alleen een avond die verpest is. Omdat in allemaal kleine soosjes en wedstijdjes vrijwel elke beginnende band zijn carriëre begint. Leren alle muzikanten al vroeg in hun carriëre dat "die gasten achter de knoppen blunderende geldwolven zijn" en dat "het gilde van geluidsboeren hun carriëre loopt te verpesten". En dat je "beter een gitaarspelend neefje achter de knoppen kan zetten dan een gewone PA techneut".

Het resultaat is dat op zijn best : een hele hoop professionele moeite door echte PA mensen gestoken moet worden om nieuwe bands weer zover te krijgen dat ze niet als "vijand" op het toneel staan. Als je je ooit afvroeg waarom die bandjes zo raar tegen je lopen te doen kan het wel eens met veel van de bovenstaande soort rotervaringen te maken hebbben. [B)] Voor de rest sterft het van de inflatable-ego's en arrogante kontgaten bij muziekanten natuurlijk..[}]

Op zijn slechtst voor de handel kan het gevolg zijn... dat bands dan maar liever met bij elkaar geraapt eigen PA materiaal gaan optreden dan een goede PA te huren. Omdat ze geleerd hebben dat die ingehuurde PA's "toch niet werken". Dat kost dus handel aan verhuurders die WEL presteren. Zo een beunhaas bij bands in de voorronde van een wedstrijd WAARUIT DUS LATER WEL DE WINNAAR VAN DE GP KOMT (alleen die ene winnaar staat voor minimaal een jaar goed betaald, gesubsidieerd, werk op kernpodia!!! door de plee dus voor collegabedrijven...)
        lekker belangrijk!

Comment

• cobi
          • Aug 2002
          • 1083

citaat:Geplaatst door Martin-vdB

Als je de basis niet eens kent dan moet je er voorlopig gewoon niet aan beginnen vind ik. Want al die mensen die maar wat doen zonder dat ze eigenlijk echt weten wat ze doen verzieken op deze manier wel een beetje de markt. Ik heb het meegemaakt dat bij een lokale voorronde voor de Grote Prijs van Nederland een 'disco-boer' het geluid deed. Alles wat daar stond was gehuurd voor die ene dag, [u]door die 'disco-boer' dus</u>, en later gaf 'ie toe dat 'ie nog nooit voor meer als 1 band het geluid gedaan had en dat was in een kroeg met soundcheck, iets waar je dus geen tijd voor hebt als je 6 bandjes hebt op een avond.

Nog [u]nooit</u> heb ik zoiets ergs gehoord als toen. Ik kwam daar omdat ik een aantal jongens uit de diverse bandjes kende maar stond uiteindelijk achter het mengpaneel van de concurrent notabene omdat ik gewoon medelijden had met alle bands die toen speelde.

Gevolg was wel eigenlijk dat ik op die dag niet werd ingehuurd omdat die gast het voor nog minder dan de helft deed. Waarvan je uiteindelijk wel het resultaat hoorde maar in principe is ieder optreden voor een band belangrijk. Dan kun je het gewoon iet afraffelen door in zalen 'maar wat te doen'.

Ik kan me er nu (soms) nog kwaad over maken maar ik heb m'n zegje gezegd en laat het hier maar bij.
          Ook ik kan me aan dit soort taferelen ergeren, maar aan de andere kant is wel een keer goed dat een organisatie als die van de GP van Nederland op deze manier op haar bek gaat. Het is namelijk niet de eerste organisatie die voor een kwartje op de eerste rang wilt zitten en waar er gewoon wordt gekozen voor het goedkoopste geluidsverhuurbedrijf die ze kunnen vinden. De volgende keer kijken ze wel wat beter uit, en wordt er misschien wel gekozen voor een serieus bedrijf.
          Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

Voorrondes van de GP worden NIET door de GP georganiseerd.

Een paar jaar geleden heeft de GP de voorrondes "uitgesteed" door regionale bestaande popwedstrijden te "bevorderen" tot officiele voorronde.

Winnaars van bestaande wedstrijden zoals de "wraak van brabant" en de van de Popunie werden gewoon automatisch regionale winnaars. Lekker goedkoop.

Een nadeel was dat er in sommige regio's niets behoorlijks loopt. En daarbovenop dus ook de controle op het wedstrijdverloop niet meer bestaat. De GP merkt van gekloot bij de organisatie en uitbesteding van de techniek in de voorrondes helemaal niets! Ze leren er OOK niets van. En de organisatie is JUIST naar de regio's geschoven omdat ze er dan lekker weinig werk aan hebben. (en dus ook kosten) Hoe de lokale klunzen dat wedstrijdje organiseren is nooit een interessante vraag geweest. Zolang het maar de bekendste regionale wedstrijd was. [B)]

Nog een voorbeeld van de strakke organisatie in gesubsidieerd popland: Het is inmiddels theoretisch mogelijk gebleken om als band twee finaleplaatsen te bereiken. Zodra het dusdanig duidelijk mis gaat grijpen ze echter wel achteraf in. [}]
            lekker belangrijk!

Comment

• Martin-vdB
              • Oct 2003
              • 85

citaat:Geplaatst door showband

Dit is een helaas standaard verhaal. De gevolgen hiervan zijn echter vérstrekkender dan alleen een avond die verpest is. Omdat in allemaal kleine soosjes en wedstijdjes vrijwel elke beginnende band zijn carriëre begint. Leren alle muzikanten al vroeg in hun carriëre dat "die gasten achter de knoppen blunderende geldwolven zijn" en dat "het gilde van geluidsboeren hun carriëre loopt te verpesten". En dat je "beter een gitaarspelend neefje achter de knoppen kan zetten dan een gewone PA techneut".
              Ik zat er vanmiddag nog aan te denken om óók dit ter sprake te brengen maar wist niet hoe ik dit goed onder woorden kon brengen maar je vertaalt het hier wel heel erg goed.
              Eigenlijk zou je gewoon een soort van ISO9002 of weet ik veel watvoor keurmerk dan ook voor de live-audio scene moeten hebben. In Engeland zijn de regels al veel strenger t.o.v. de electrische apparatuur die je meeneemt. Net als dat je hier in Nederland een VCA-certificaat hebt voor de bouw bijvoorbeeld. Als bedrijf zonder dat certificaat kom je de bouw simpelweg niet op.

Comment

• Triple S
                • Sep 2000
                • 808

Aangezien het mijn citaat was, zal ik ook maar eens even wat zeggen .

Allereerst ben ik het volmondig met het gestelde eens. Je moet een bakker immers geen koe laten slachten. Het punt van Martin is natuurlijk wel juist, en zeker met zaken als de GP is het belangrijk dat degene die het doet kennis van zaken heeft.
                Echter het topic waarover het hier gaat, is van een geheel andere strekking. Dat was een "oefenhok-bandje" dat nu eens voor wat publiek ging spelen (effe kort door de bocht gezegd).
                In dat geval vind ik dat je die mensen gewoon effe kan zeggen in welk gat ze welke stekker moeten jassen, en ze veel succes wensen.
                Ik vind het in dit geval een beetje overtrokken om dan gelijk te gaan lopen roepen dat 'ie er niet aan moet beginnen, en een bedrijf in moet huren.

Ook blijf ik bij mijn stelling dat we allemaal ergens zijn begonnen. Wat dat betreft heb ik zo'n beetje dezelfde achtergrond als Martin (eerst hobby-boppen, toen drive-in show, toen P.A.-techniek) Met het verschil dat ik het als hobby blijf uitoefenen, en Martin er zijn werk van heeft gemaakt. Maar ook ik ben op klussen meegegaan om e.e.a. op te steken, en "af te kijken" En gelukkig waren er ook mensen bereid mij e.e.a. te leren. En ik leer ook nog steeds van alles bij. En soms zelfs dingen waarvan ik denk: "Dat had je twee jaar geleden eigenlijk al moeten weten"
                Maar stel je nou eens voor dat die mensen net zo reageren als Martin in het betreffende topic: Je vraagt ze om advies en ze zeggen "Als je er niks van afweet, begin er dan niet aan!" Dan valt er dus weinig te leren. Dat was dus mijn punt.

Blijft overeind dat de stellingen hier ontzettend waar zijn (en die van Olaf helemaal ), en ik het daar ook helemaal mee eens ben. Alleen hebben we het dan over een heel ander circuit.
                Ik vind overigens wel dat die grens laag hoort te liggen. Laten we zeggen: in de schuur van een kennis voor alleen bekenden mag je nog aanrommelen, maar ga je in de plaatselijke kroeg spelen, dan moet je de boel al beter voor elkaar hebben.
                Mee eens??
                Don\'t call me DJ!

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

had iki al iets over een oude fiets gezegd???

Comment

• Martin-vdB
                    • Oct 2003
                    • 85

citaat:Geplaatst door Triple S

Maar stel je nou eens voor dat die mensen net zo reageren als Martin in het betreffende topic: Je vraagt ze om advies en ze zeggen "Als je er niks van afweet, begin er dan niet aan!" Dan valt er dus weinig te leren. Dat was dus mijn punt.
                    Kijk, als iemand inderdaad tegen mij zegt dat 'ie er niks van af weet en dat 'ie het graag zou willen leren dan zijn ze bij mij hartstikke welkom. Staat ook op m'n eigen website vermeld dat ze dat mogen vragen. Ik vind het zelfs leuk als je iemand anders ook enthousiast kan maken voor jouw vak. Niet dat ik natuurlijk altijd even veel tijd heb maar zo lang het kan dan wil ik best het één en ander uitleggen.

Alleen ze moeten niet aankomen van: "Ik wil het NU leren want ik moet morgen ergens geluid doen" want zo werkt het gewoon niet.

Dit was het originele bericht:
                    citaat:Mensjes,

ik heb fftjes een vraagje. ik moet zaterdag met mijn band op een feest spelen [u]en ik heb alles al geregeld</u>. Boxen met eindversterker, 6 kanaals mengpaneel kabels, mic, enz enz. nou zou ik graag willen weten hoe ik die shit allemaal moet aansluiten want ik word er niet echt wijs uit. Ik zal even uitleggen wat precies de bedoeling is. De bedoeling is dat ik de mic, gitaar en bas, via 4 boxen verdeel, dat zou moeten kunnen met dat mengpaneel. maar ik weet niet hoe ik alles op elkaar moet aansluiten. nou was mijn vraag of iemand hiervoor een schema heeft of zo weet hoe je het aan moet sluiten????

alvast bedankt

greetz

tim
                    Die gast had alles al gehuurd en ging toen pas beseffen dat 'ie geen idee heeft waar die aan begint! Dan vind ik het een beetje flauw dat ik dan de zwarte piet krijg toegespeeld dat ik het hem niet uit wil leggen.

"...en ik heb alles al geregeld."

Maar het zal wel aan mij liggen.
                    Ik ben benieuwd wat anderen denken over het stellen van 'n vraag zoals in het 2e citaat.

Ik doe regelmatig shows waarbij er iemand gewoon meeloopt zodat ze er wat van opsteken. Wat dat betreft heb ik al best wel wat kleine concurentjes gekweekt. En iedereen leert wel weer wat van iemand anders, ja zelfs ik nog.

Comment

• Triple S
                      • Sep 2000
                      • 808

citaat:"...en ik heb alles al geregeld."

....Maar het zal wel aan mij liggen.
                      Nee hoor, dat ligt aan mij, daar heb ik gewoon glad overheen gelezen [:I][:I]
                      Ik had het topic begrepen als zijnde iemand die wat los spul aan wilde sluiten op een mixer teneinde een keertje op te treden.
                      Excusez le mot

citaat:
                      Alleen ze moeten niet aankomen van: "Ik wil het NU leren want ik moet morgen ergens geluid doen" want zo werkt het gewoon niet.
                      Ben ik met je eens, maar aan de andere kant kun je ze misschien met een paar gerichte adviezen wel behoeden voor een totale afgang. Kijk, klinken zal het zeker niet, maar als alles maar gewoon werkt heb je toch al wat gewonnen. Vaak kan er op zo'n korte termijn toch niks meer veranderd worden, en zal de "adviesbehoeftige" toch die klus moeten doen.
                      Om dan te zeggen: "Daar had je eerder aan moeten denken" is eigenlijk de meest logische reactie, maar ik zou dan toch nog gauw effe wat tips proberen te geven zodat 'ie niet helemaal op z'n bek gaat.
                      (hangt er trouwens ook van af wie het vraagt en hoe )
                      Maar zoals ik al zei, jouw reactie is ook zeer begrijpelijk.

Het was overigens niet mijn bedoeling om jou (of wie dan ook) de spreekwoordelijke zwarte piet toe te spelen, ik vond het alleen een beetje sneu voor de vraagsteller, die ipv een antwoord op zijn vraag te horen krijgt dat 'ie er maar beter van af kan zien.

Achteraf gezien is het trouwens ook een hoop gel#l om niks, want de betreffende persoon heeft niet eens de moeite genomen om verder nog te reageren... [V]

Don\'t call me DJ!

Comment

• Daan Hoffmans
                        • Aug 2000
                        • 1225

Eigenlijk maak ik me niet zo druk om dit soort "prutsers". De klantjes die ze hebben, hebben doorgaans toch geen geld voor een profi-PA. Op het moment dat ze wel degelijk potentie en/of talent blijken te hebben komen de muzikantjes vanzelf in een ander wereldje terecht.
                        Stelling dat technici eigenlijk het beste zelf ook muziek zouden moeten kunnen maken, kan ik me helaas in vinden. Ik zeg "helaas" omdat ik zelf geen noot speel. Anderzijds verbaas ik me over het feit dat muzikanten op het conservatorium (in ieder geval niet in R'dam) geen basis PA-techniek meekrijgen. Dat zou de communicatie toch wel vereenvoudigen. Dan wordt het de kunst om je eigen klantjes (als je ze zo vaak ziet dat dat mogelijk is) zelf wat kennis bij te brengen. Dit blijkt toch redelijk effectief.
                        <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• cobi
                          • Aug 2002
                          • 1083

[quote]citaat:Geplaatst door Martin-vdB

Geplaatst door showband

Eigenlijk zou je gewoon een soort van ISO9002 of weet ik veel watvoor keurmerk dan ook voor de live-audio scene moeten hebben. In Engeland zijn de regels al veel strenger t.o.v. de electrische apparatuur die je meeneemt. Net als dat je hier in Nederland een VCA-certificaat hebt voor de bouw bijvoorbeeld. Als bedrijf zonder dat certificaat kom je de bouw simpelweg niet op.
                          Er bestaat al een keurmerk, namelijk het PRESA keurmerk. Altijd een goede zaak natuurlijk. Bedrijven die bij de PRESA zitten aangesloten moeten zich bijvoorbeeld houden aan bepaalde veiligheids regels. Erg belanrijk natuurlijk, maar een keurmerk (en dat geld ook voor bijvoorbeeld de NEN en ISO-norm) zegt alleen iets over de eisen met betrekkeing tot veiligheid, milieu, geluidsoverlast en dat soort gein. Het zegt vrijwel nooit iets over of een bedrijf echt een goed produkt afleverd, hooguit dat een bedrijf serieus met zijn vak bezig is. Maar goed, er zijn net zoveel bedrijven die geen certifikaat van een bepaalde norm hebben en die ook serieus met hun vak bezig zijn.

Comment

• Triple S
                            • Sep 2000
                            • 808

En het figuur die de vraag stelde, gaf dus ook aan muzikant te zijn.
                            Vandaar dat 'ie niks weet van P.A.-techniek
                            Don\'t call me DJ!

Comment

• cobi
                              • Aug 2002
                              • 1083

citaat:Geplaatst door Daan Hoffmans

Eigenlijk maak ik me niet zo druk om dit soort "prutsers". De klantjes die ze hebben, hebben doorgaans toch geen geld voor een profi-PA. Op het moment dat ze wel degelijk potentie en/of talent blijken te hebben komen de muzikantjes vanzelf in een ander wereldje terecht.
                              Precies, laat die prutser maar flink wat evenementen verpesten liefst ook wat grotere evenementen dan wordt de ervaren technicus misschien een beetje meer gerespecteerd.

citaat:
                              Stelling dat technici eigenlijk het beste zelf ook muziek zouden moeten kunnen maken, kan ik me helaas in vinden. Ik zeg "helaas" omdat ik zelf geen noot speel. Anderzijds verbaas ik me over het feit dat muzikanten op het conservatorium (in ieder geval niet in R'dam) geen basis PA-techniek meekrijgen. Dat zou de communicatie toch wel vereenvoudigen. Dan wordt het de kunst om je eigen klantjes (als je ze zo vaak ziet dat dat mogelijk is) zelf wat kennis bij te brengen. Dit blijkt toch redelijk effectief.
                              Maar goed, ik ken zat technici die geen noot kunnen spelen, maar je ontwikkeld wel een muzikaal gehoor. Je weet hoe een bepaald instrument moet klinken (als het goed is), dat heeft natuurlijk ook met muzikaliteit te maken.

Comment

Working...