Weet waar je aan begint ....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BAJ productions
    • Jul 2003
    • 587

citaat:
    ik heb fftjes een vraagje. ik moet zaterdag met mijn band op een feest spelen en ik heb alles al geregeld. Boxen met eindversterker, 6 kanaals mengpaneel kabels, mic, enz enz. nou zou ik graag willen weten hoe ik die shit allemaal moet aansluiten want ik word er niet echt wijs uit. Ik zal even uitleggen wat precies de bedoeling is. De bedoeling is dat ik de mic, gitaar en bas, via 4 boxen verdeel, dat zou moeten kunnen met dat mengpaneel. maar ik weet niet hoe ik alles op elkaar moet aansluiten. nou was mijn vraag of iemand hiervoor een schema heeft of zo weet hoe je het aan moet sluiten????

alvast bedankt

greetz

tim
    denk dat deze gozer gewoon geen geld had om het anders tedoen

en kan er goed inkomen

ben nu aant proberen er wat van te leren. dus als er mensen zijn in de buurt van barneveld die wel iemand willen hebben mee lopen mail me dan effe?
    wat wil weer wat verder in mijn hobby.
    wan alles wat geluid of licht geeft ben ik gek van hoe harder hoe beter.

groetjes
    bas

groetjes,
    Bas

Comment

• BAJ productions
      • Jul 2003
      • 587

kan aan de andere kant jullie ook goed snappen.

groetjes,
      Bas

Comment

• rumblefuzz
        • Sep 2003
        • 9

Hoi, ik val ook nog even binnen in deze discussie, omdat ik hem wel interessant vond. Ik ben zelf ook technicus/muzikant en ik moet zeggen dat ik merk dat veel muzikanten die ik moet uitversterken daar ook plezierig op reageren. Op deze manier kan ik ook bij wat mider ervaren bands helpen met het hele pakket. Ik weet hoe het voor de muzikant voelt om op het podium te staan en ik weet wat de muzikant daar zeker wel en niet bij kan gebruiken. Ik erger me als muzikant dan weer ROT aan arrogante technici, die ongeinteresseerd aan een klus beginnen. Wat mij betreft is de technicus een laatste bandlid nl. degene die uiteindelijk bepaalt boe het geluid van de band overkomt. Het artistieke belang daarvan is niet te onderschatten. De grootste ergernissen voor muzikanten zijn gestresste technici en stagehands (ook ivm te krappe planningen) en technici die vinden dat ze toch betere muzikanten kennen en dat het bij hun toch wel ging zo.
        Onze drummer heeft een heel specifiek idee van zijn geluid, en de technicus reageert met "ja, maar ik werk al jaren voor die en die belangrijke figuur, en voor hem is dit wel goed, dus waarom dan niet voor zo'n amateur als jij... : L*L!
        Vorige week nog: we speelden op een festival hier in de buurt, en de zanger legde bij het opbouwen alvast twee monitoren voor zijn neus neer. De technicus was bang dat zijn prikvolgorde in gevaar raakte, en schoof een van de monitoren weer terug met de toelichting: "als je dat nog een keer doet haal ik ze ALLEBEI weg!". Vervolgens ging hij met een hand in zijn broekzak die monitoren soundchecken, geen rekening houdend met de wensen van onze zanger, en was daar na verdwenen, geen rekening houdend met onze verdere specifieke wensen.
        Dat kan dus niet... Deze technicus werkt overigens voor een zeer respectabel PA bedrijf.
        Wat ik wil zeggen is dat veel technici uit pure desinteresse geen respect hebben voor de muzikant. Op zich een raar verschijnsel daar zij er volledig afhankelijk van zijn.
        Sorry, dit is een beetje een warrig en lang verhaal geworden, ik had geen zin om het helemaal over te lezen. Pure desinteresse natuurlijk

Comment

• Daan Hoffmans
          • Aug 2000
          • 1225

citaate technicus was bang dat zijn prikvolgorde in gevaar raakte, en schoof een van de monitoren weer terug met de toelichting: "als je dat nog een keer doet haal ik ze ALLEBEI weg!". Vervolgens ging hij met een hand in zijn broekzak die monitoren soundchecken, geen rekening houdend met de wensen van onze zanger, en was daar na verdwenen, geen rekening houdend met onze verdere specifieke wensen.
          Spijt me zeer, maar had ik ook gedaan... Als ik denk dat een drumkitje niet in orde is, ga ik er niet zelf tape op lopen plakken of aan de stelschroefjes zitten prutsen ofzo. Dat ding is van de drummer, en als ik vind dat daar iets aan moet veranderen doe ik dat in overleg.
          Als die muzikant vind dat ie 2 monitoren nodig heeft, vraagt ie een tweede aan de dienstdoende monitortechnicus. Die bepaalt wel of dat technisch/organisatorisch/logistiek mogelijk is...
          <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• musicjohn
            • Aug 2001
            • 1102

Ik heb deze discussie een poosje aandachtig lopen volgen. Ik vond het tijd worden om mijn mening hier eens te "luchten". Daar gaat'ie dan...

citaat:Bedrijven die bij de PRESA zitten aangesloten moeten zich bijvoorbeeld houden aan bepaalde veiligheids regels
            Ja, leuk hoor... maar dat zegt niets over de kundigheid van de technici, of de kwaliteit van de gebruikte apparatuur. Op zich wel een goede zaak. Veiligheid vóór alles zeg ik maar...
            citaat:En het figuur die de vraag stelde, gaf dus ook aan muzikant te zijn.
            Vandaar dat 'ie niks weet van P.A.-techniek
            Hé... pas op he Stefan. Er staan wel "smilys" achter je post, maar iets zegt me dat je het toch wel meent. Dat is een zeer gevaarlijke opmerking. Ik ben muzikant in hart en nieren. Maar de eerste moet zich nog aanmelden die een band beter kan mixen dan ik, en die een mooiere (studio)opname kan maken dan ik. Niet om mezelf op de borst te slaan, maar ik heb een verschrikkelijk goed stel oren aan m'n hoofd.
            citaat:dat heeft natuurlijk ook met muzikaliteit te maken
            Cobi, muzikaliteit is een gave en is (helaas) niet aan te leren. Sommige technici kunnen al twintig jaar of langer in het vak zitten en nog niet weten hoe een band behoort te klinken (vooral balans van de instrumenten ondeling op de F.O.H. mix) en sommige technici kunnen op 19 jarige leeftijd, na "slechts" 5 keer achter de knoppen te hebben gezeten, een mix neerzetten waar een doorgewinterde Prof jaloers op kan zijn. Dat heet met een mooi woord "TALENT".
            citaat:ben nu aant proberen er wat van te leren. Dus als er mensen zijn in de buurt van barneveld die wel iemand willen hebben mee lopen mail me dan effe
            Hey Bas, met zo'n houding kom je er wel. Pas alleen op dat je niet "misbruikt" word, dan bedoel ik dat in de zin van "meelopen" is leuk. Maar je word al snel klusjes toegewezen als kabeltjes rollen, kisten douwen en vrachtwagens laden". Hou voet bij stuk, en ga lekker naast de F.O.H. technicus zitten. Observeer, stel vragen, en leer. Zo ben ik zelf ook begonnen. Desnoods onbetaald. Maar instructies van een goede technicus zijn nu eenmaal "onbetaalbaar".
            citaat:Stelling dat technici eigenlijk het beste zelf ook muziek zouden moeten kunnen maken, kan ik me helaas in vinden. Ik zeg "helaas" omdat ik zelf geen noot speel. Anderzijds verbaas ik me over het feit dat muzikanten op het conservatorium (in ieder geval niet in R'dam) geen basis PA-techniek meekrijgen. Dat zou de communicatie toch wel vereenvoudigen.
            Daan... wat jij zegt is niet helemaal waar. Ik ben van mening dat het een toegevoegde waarde geeft als je zelf, naast technicus, ook muzikant bent. Dat je zelf geen noot speelt is te betreuren, maar er is wel iets aan te doen. Ik kan je wel wat muziek lessen geven. Daar heb ik ook m'n diploma's voor. Alleen jammer dat het zo'n pokke eind weg is van Spanje naar Nederland. [)]

Aan de andere kant ben ik het helemaal met jouw eens als je zegt dat het best wel teleustellend is dat conservatoruim leerlingen geen (of weinig) PA-techniek meekrijgen. Dat zou e.e.a. in de praktijk zeker kunnen vergemakkelijken.
            [quote]<
            Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• Martin-vdB
              • Oct 2003
              • 85

citaat:Geplaatst door BAJ productions
              ben nu aant proberen er wat van te leren. dus als er mensen zijn in de buurt van barneveld die wel iemand willen hebben mee lopen mail me dan effe?
              wat wil weer wat verder in mijn hobby.
              wan alles wat geluid of licht geeft ben ik gek van hoe harder hoe beter.

groetjes
              bas
              Beste Bas,
              Het is niet echt in de direkte omgeving van Voorthuizen maar als je echt serieus geïntresseerd bent om wat te leren mag je wel een keer met me meelopen. Op [u]zondag 26 oktober</u> doe ik een show in de 'Winkel van Sinkel' in Utrecht wat een soort talkshow is met ook live bandjes. Je kan hier dus zowel het facet vergaderingen zien omdat er een panel aan tafel zit om gewoon geïnterviewd te worden als ook het 'normale' live werk. Je moet wel zelf in Utrecht zien te komen. (Dat je 's avonds thuiskomt regel ik desnoods zelf wel want ik denk niet dat er nog treinen vertrekken zo rond half 12 vanaf Utrecht richting Barneveld)
              Als je dus interesse hebt weet je me te vinden en bel je me maar op of stuur je een mailtje.

Voor andere mensen die graag wat meer willen leren, op mijn site (de nederlandstalige pagina's) ben ik enige tijd geleden begonnen met diverse apparatuur stap-voor-stap uit te leggen. Ik weet niet of dit mag, zo niet dan moet de webmaster deze post maar bewerken, maar kijk eens op www.vandenban.info

Comment

• Triple S
                • Sep 2000
                • 808

citaat:citaat:
                --------------------------------------------------------------------------------
                En het figuur die de vraag stelde, gaf dus ook aan muzikant te zijn.
                Vandaar dat 'ie niks weet van P.A.-techniek
                --------------------------------------------------------------------------------
                Hé... pas op he Stefan. Er staan wel "smilys" achter je post, maar iets zegt me dat je het toch wel meent. Dat is een zeer gevaarlijke opmerking.
                Kom op zeg John, ken je me nu nog niet?? Natuurlijk was dat een geintje. Omdat ik als vaste geluidsman van "mijn" band juist door de muzikanten gezien wordt als bandlid, ben ik me er wellicht nog meer dan wie ook van bewust dat een goede wisselwerking tussen de mensen op het podium, en de tech in de zaal noodzakelijk is voor een geslaagd optreden.

Trouwens, veel over P.A.-techniek heb ik juist geleerd van muzikanten, dus zal je mij nooit (serieus) horen zeggen dat muzikanten geen verstand van geluid hebben. (al zijn ze er wel natuurlijk!)

Tja, en ongeinteresseerde technici.... knurften heb je in elke bedrijfstak, dus waarom verwachten dat het in "onze" niet zo zou zijn. Tuurlijk is het wel jammer voor de muzikanten, en zou ik ook niet zo handelen, maar ik ben bang dat hier geen kruid of keurmerk tegen gewassen is.

Verder nog een pluim in het gat van Martin, dat 'ie Bas heeft uitgenodigd. Zulke dingen geven het forum een toegevogde waarde [^][^]
                (Wel alle zware kisten laten dragen hé, Martin?, weet Bas meteen waar hij aan begint!)

Don\'t call me DJ!

Comment

• gerry
                  • Oct 2003
                  • 36

citaat:Geplaatst door Martin-vdB
                  Ik heb het meegemaakt dat bij een lokale voorronde voor de Grote Prijs van Nederland een 'disco-boer' het geluid deed. Alles wat daar stond was gehuurd voor die ene dag, door die 'disco-boer' dus,

Gevolg was wel eigenlijk dat ik op die dag niet werd ingehuurd omdat die gast het voor nog minder dan de helft deed.
                  Ben het ook absoluut niet eens met de beunhazen maar hallo! Een zgn. discoboer die ergens spullen huurt en vervolgens weer verhuurt met zichzelf erbij... En dat voor minder dan de helft van wat jij reken? En je vindt het ook nog raar dat jij niet wordt ingehuurd? Ik zou eerst mijn prijzen nog maar eens gaan evalueren.
                  Over markt verzieken gesproken...

Comment

• musicjohn
                    • Aug 2001
                    • 1102

citaat:Kom op zeg John, ken je me nu nog niet??
                    Oeps... sorry Stefan, ja, dat had ik kunnen weten. Valt ook niet helemaal mee tegen 3'en 's nachts nog een beetje normaal te denken
                    Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• musicjohn
                      • Aug 2001
                      • 1102

citaat:En je vindt het ook nog raar dat jij niet wordt ingehuurd? Ik zou eerst mijn prijzen nog maar eens gaan evalueren.
                      Hey Garry, geef hier dan eens een concreet voorbeeld van wat jij "duur" noemt?

Iedereen die er een eigen toko'tje op na houdt heeft te maken met investeringskosten, afschrijfkosten, (vaste) bedrijfslasten, afdrachten BTW en inkomstenbeasting, verzekeringen, transportkosten, en aan het einde van de rit moet 'ie nog genoeg overhouden om van te kunnen leven.

En dan is het ook niet verwonderlijk dat een zgn. discoboer die hobbymatig bezig is een zwart klusje aanpakt voor minder dan de helft van wat de profi jongens rekenen (lekker zakken vullen; werk in overvloed tegen bodemprijzen! [:0])

Maar met dit zijnde jouw eerste post op dit forum, en geen verdere informatie of homepage vermelding in jouw profiel, ga ik er vooralsnog meteen van uit dat jij tot die catagorie disco-boeren behoort die de profs het brood voor de neus wegvreten

En dat is pas marktverzieken.
                      Greetzzz... [;)]

John

Comment

• lifesound
                        • Apr 2003
                        • 1052

citaat:Geplaatst door gerry

En je vindt het ook nog raar dat jij niet wordt ingehuurd? Ik zou eerst mijn prijzen nog maar eens gaan evalueren.
                        Wat is dit voor onzin???
                        Ik ken mensen die jobs van mij afnemen omdat zij een dag willen gaan werken (materiaal inclusief) voor 200 euro. Omdat zij dat als hobby doen. En jij zegt mij dat ik mijn prijs zou moeten aanpassen????
                        Werk jij dan gratis????

Jongens toch. [V][V][V][V][V]
                        Soms vraag ik mij echt af wat soort volk hier tussen hangt te doen!

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

citaat:Geplaatst door musicjohn
                          [br ja, dat had ik kunnen weten. Valt ook niet helemaal mee tegen 3'en 's nachts nog een beetje normaal te denken
                          is ook overdag al een probleem...

Comment

• musicjohn
                            • Aug 2001
                            • 1102

citaat:is ook overdag al een probleem...
                            Ja, soms wel !!!
                            Greetzzz... [;)]

John

Comment

• Daan Hoffmans
                              • Aug 2000
                              • 1225

citaat:Wederom moet ik je (naar mijn mening) slechts gedeeltelijk gelijk geven. Het is inderdaad niet netjes als een zanger of bandlid met jouw monitors begint te schuiven. Aan de andere kant, het tweede gedeelte van de statement: "Vervolgens ging hij met een hand in zijn broekzak die monitoren soundchecken, geen rekening houdend met de wensen van onze zanger, en was daar na verdwenen, geen rekening houdend met onze verdere specifieke wensen", waarvan jij zegt "Spijt me zeer, maar had ik ook gedaan" gaat er bij mij niet in. Je kunt ook tegen de betreffende persoon(en) zeggen: "Luister jongen(s), ik ga over de monitors, dus zeg me wat je wilt, dan kan ik het aanpassen, maar ga niet zelf met die monitors lopen schuiven". Dan kom je in mijn ogen een heel stuk verder en verdien je veel meer respect.
                              John, heb je helemaal gelijk in. Voor technici die zich vooral druk maken om mooie bezoeksters, of hun broodje kroket heb ik weinig begrip. Maar dat was ook niet echt waar ik op doelde...
                              <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• cobi
                                • Aug 2002
                                • 1083

[quote]citaat:Geplaatst door musicjohn
                                citaat:Bedrijven die bij de PRESA zitten aangesloten moeten zich bijvoorbeeld houden aan bepaalde veiligheids regels
                                Ja, leuk hoor... maar dat zegt niets over de kundigheid van de technici, of de kwaliteit van de gebruikte apparatuur. Op zich wel een goede zaak. Veiligheid vóór alles zeg ik maar...

Precies, dat was ook het kritische punt wat een paar regels verder in het zelfde verhaal stond.
                                Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

Working...