Weet waar je aan begint ....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cobi
    • Aug 2002
    • 1083

citaat:Geplaatst door rumblefuzz

Hoi, ik val ook nog even binnen in deze discussie, omdat ik hem wel interessant vond. Ik ben zelf ook technicus/muzikant en ik moet zeggen dat ik merk dat veel muzikanten die ik moet uitversterken daar ook plezierig op reageren. Op deze manier kan ik ook bij wat mider ervaren bands helpen met het hele pakket. Ik weet hoe het voor de muzikant voelt om op het podium te staan en ik weet wat de muzikant daar zeker wel en niet bij kan gebruiken. Ik erger me als muzikant dan weer ROT aan arrogante technici, die ongeinteresseerd aan een klus beginnen.
    Maar daar erger ik me als technicus net zo goed aan.

citaat:

Wat mij betreft is de technicus een laatste bandlid nl. degene die uiteindelijk bepaalt boe het geluid van de band overkomt. Het artistieke belang daarvan is niet te onderschatten. De grootste ergernissen voor muzikanten zijn gestresste technici en stagehands (ook ivm te krappe planningen) en technici die vinden dat ze toch betere muzikanten kennen en dat het bij hun toch wel ging zo.
    Onze drummer heeft een heel specifiek idee van zijn geluid, en de technicus reageert met "ja, maar ik werk al jaren voor die en die belangrijke figuur, en voor hem is dit wel goed, dus waarom dan niet voor zo'n amateur als jij... : L*L!
    Ik kan natuurlijk niet over de situatie oordelen, maar ik maak nogal eens mee dat muzikanten wonderen verwachten. Als de band Akoestisch (en dus ook het drumstel) al niet klinkt dan doe je daar als technicus weinig aan. Je bent namelijk bezig alle uit te versterker, en ook de minder mooie dingen worden uitversterkt.

citaat:

Vorige week nog: we speelden op een festival hier in de buurt, en de zanger legde bij het opbouwen alvast twee monitoren voor zijn neus neer. De technicus was bang dat zijn prikvolgorde in gevaar raakte, en schoof een van de monitoren weer terug met de toelichting: "als je dat nog een keer doet haal ik ze ALLEBEI weg!". Vervolgens ging hij met een hand in zijn broekzak die monitoren soundchecken, geen rekening houdend met de wensen van onze zanger, en was daar na verdwenen, geen rekening houdend met onze verdere specifieke wensen.
    Dat kan dus niet... Deze technicus werkt overigens voor een zeer respectabel PA bedrijf.
    Misschien een wat overdreven reactie van de technicus, maar ook ik zou me kunnen ergeren aan een dergelijk voorval. Als je de hele dag al bezig bent de orde te bewaren op het podium, het 6e bandje van die dag opeens zelf met spullen gaat lopen slepen. Als band had je misschien de eisen/wensen op papier kunnen zetten en van te voren al kenbaar kunnen maken aan het betreffende geluidsbedrijf. Doe je dat niet, dan zul je misschien iets meer geduld moeten hebben omdat de betreffende technicus even met iets anders bezig is.

citaat:

Wat ik wil zeggen is dat veel technici uit pure desinteresse geen respect hebben voor de muzikant. Op zich een raar verschijnsel daar zij er volledig afhankelijk van zijn.
    Hoe vaak denk je dat het omgekeerd voorkomt?

[quote]citaat:
    Sorry, dit is een beetje een warrig en lang verhaal geworden, ik had geen zin om het helemaal over te lezen. Pure desinteresse natuurlijk
    <hr height="1" noshade id=
    Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Olaf Duffhuës
      • Oct 2000
      • 2477

Vandaag weer wat verhuur prijslijsten door gespit van concolega's, en jawel, er zijn nog steeds bedrijven die voor 295,- ex.btw bandjes doen, met een redelijke pa...wel inclusief alles...effecten, monitoren enz....
      Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• som
        • Nov 2002
        • 787

citaat:Geplaatst door rumblefuzz

Hoi, ik val ook nog even binnen in deze discussie, omdat ik hem wel interessant vond. Ik ben zelf ook technicus/muzikant en ik moet zeggen dat ik merk dat veel muzikanten die ik moet uitversterken daar ook plezierig op reageren. Op deze manier kan ik ook bij wat mider ervaren bands helpen met het hele pakket. Ik weet hoe het voor de muzikant voelt om op het podium te staan en ik weet wat de muzikant daar zeker wel en niet bij kan gebruiken. Ik erger me als muzikant dan weer ROT aan arrogante technici, die ongeinteresseerd aan een klus beginnen. Wat mij betreft is de technicus een laatste bandlid nl. degene die uiteindelijk bepaalt boe het geluid van de band overkomt. Het artistieke belang daarvan is niet te onderschatten. De grootste ergernissen voor muzikanten zijn gestresste technici en stagehands (ook ivm te krappe planningen) en technici die vinden dat ze toch betere muzikanten kennen en dat het bij hun toch wel ging zo.
        Onze drummer heeft een heel specifiek idee van zijn geluid, en de technicus reageert met "ja, maar ik werk al jaren voor die en die belangrijke figuur, en voor hem is dit wel goed, dus waarom dan niet voor zo'n amateur als jij... : L*L!
        [u]Vorige week nog: we speelden op een festival hier in de buurt, en de zanger legde bij het opbouwen alvast twee monitoren voor zijn neus neer. De technicus was bang dat zijn prikvolgorde in gevaar raakte, en schoof een van de monitoren weer terug</u> met de toelichting: "als je dat nog een keer doet haal ik ze ALLEBEI weg!". [u]Vervolgens ging hij met een hand in zijn broekzak die monitoren soundchecken, geen rekening houdend met de wensen van onze zanger, en was daar na verdwenen, geen rekening houdend met onze verdere specifieke wensen.</u>Dat kan dus niet... Deze technicus werkt overigens voor een zeer respectabel PA bedrijf.
        Wat ik wil zeggen is dat veel technici uit pure desinteresse geen respect hebben voor de muzikant. Op zich een raar verschijnsel daar zij er volledig afhankelijk van zijn.
        Sorry, dit is een beetje een warrig en lang verhaal geworden, ik had geen zin om het helemaal over te lezen. Pure desinteresse natuurlijk
        zoals je zelf al stelt op een festival is vaak een zeer korte ombouwtijd, de reactie van de man was waarschijnlijk om de volgende band min of meer te beschermen.
        waarom heb je geen rider opgestuurd? daar kan je al je wensen op kwijt en een beetje pa houdt zich daar dan aan of belt als het niet kan
        Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Martin-vdB
          • Oct 2003
          • 85

citaat:Geplaatst door Olaf Duffhuës

Vandaag weer wat verhuur prijslijsten door gespit van concolega's, en jawel, er zijn nog steeds bedrijven die voor 295,- ex.btw bandjes doen, met een redelijke pa...wel inclusief alles...effecten, monitoren enz....
          Ik weet dan wel niet hoe groot of hoe klein deze PA is maar daar kan niemand die er van moet leven toch tegenop? Als ik ga werken als chauffeur bij (bijvoorbeeld) Pieter Smit hoef ik alleen mezelf mee te nemen en krijg dan €160 per dag (plus €40 verblijfs- of onkostenvergoeding). Als ik dus ga rekenen zou ik maar € 135 kunnen vragen voor de apparatuur die me in totaal [u]ruim</u> €45.000 kost. En dan moet je nog incalculeren dat je niet iedere dag aan het werk bent, laten we zeggen gemiddeld 3 dagen in de week want soms heb je enkele weken of maanden zga. niks te doen (bv. januari&februari) en soms bijna iedere dag (april&mei) werk.

Effe 'n paar sommetjes:
          <center>€45.000 : €135 = 333verhuren</center><center>333 : 3 = 111 weken</center><center>Ik heb alle decimale getallen naar [u]beneden</u> afgerond voor het gemak.</center>
          Maar dat zou betekenen dat je het met €45.000 in ruim 2 jaar [u]niks</u> mag opblazen, beschadigen, mag vervangen of wat tegenwoordig ook vrij regelmatig voorkomt is dat er gewoon microfoons, kabels en/of DI's gestolen worden.

Dan heb ik de huur van de opslag van de spullen, alarm, bedrijfs WA-verzekering, transport (ook een bus heeft verzekering, wegenbelasting en diesel nodig) of andere mensen die je moet betalen om je te helpen nog helemaal achterwege gelaten.
          Ik heb al een vreselijke geluk dat ik maar €130 excl.19%BTW per maand aan huur voor mijn opslag hoef te betalen maar meestal is dit nog en veelvoud hiervan.

Ik vraag me dan echt af of dat mensen zijn die er van leven of dat ze zich alleen maar ingeschreven hebben bij de K.v.K. zodat ze de BTW terug kunnen vangen en bij groothandels kunnen inkopen.

Op deze manier gaat voor mij de lol er gauw af want ook ik word (hopelijk) later oud en zal misschien een gezinnetje stichten. Soms denk ik nog wel eens: "Had ik me maar beperkt tot alleen free-lancen voor andere bedrijven"

Comment

• Triple S
            • Sep 2000
            • 808

citaat:Vandaag weer wat verhuur prijslijsten door gespit van concolega's, en jawel, er zijn nog steeds bedrijven die voor 295,- ex.btw bandjes doen, met een redelijke pa...wel inclusief alles...effecten, monitoren enz....
            Ik weet natuurlijk niet om wat voor P.A. het hier gaat, maar voor € 295,- ex. doe ik ook wel een bandje hoor. Voor dat geld krijg je 2x 2KW FOH, 24 ch. mixer / galmpje / wat gates en compressie 4 kanalen monitor vanaf de FOH-tafel. (+ de 4 monitoren.)

Ja, ook ik ben er zo één die er niet van hoeft te leven (doe het naast mijn baan), maar mijn investering was dus geen 45K, maar zo ongeveer een derde daarvan.

Verder is het ook zo dat er heel veel bandjes zijn, die blij mogen zijn als ze € 500,- vangen voor een avondje spelen. En die dus gewoon niet meer kwijtkunnen aan P.A.. Sterker nog, die 295,- is dan al meer dan de helft van het totale gage. En ook zij hebben te maken met zaken als backline, snaren, vellen, plectra etc. etc. die daaruit betaald moeten worden. Dat is voor een band dus ook bijna niet te doen.

Je moet, denk ik, heel goed de diverse circuits uit elkaar houden.
            Het heeft voor bv. Ampco geen zin om een plaatselijke talentenjacht in Heregesusdam met 50 man publiek te doen. En zo heeft het voor bv.. mij geen zin om de TMF-awards te doen.

Veel van de "grotere" jongens (geldt overigens ook voor de drive-in shows) klagen dat de "kleintjes" hun klussen afpikken voor afbraakprijzen. Ze gaan er echter aan voorbij dat het budget van de klanten die de "kleintjes" inschakelen vaak niet toereikend is om de zaken echt groots (professioneel zo u wilt) aan te pakken, en ze daardoor in het "semi-pro"-circuit komen.
            Op deze manier hebben ze minder kwaliteit dan wanneer ze een "grote jongen" inschakelen, maar aan de andere kant hebben ze ook minder kosten. Volgens mij is dat gewoon hoe een markt werkt.

Volgens mij zeiken ze bij Mercedes ook niet dat Deawoo van die goedkope auto's in de handel brengt.
            (om maar eens een vergelijk te maken)

Zo, en nu ga ik mijn helm maar eens opzoeken!
            Don\'t call me DJ!

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3148

citaat:Geplaatst door Olaf Duffhuës

... Alleen jammer dat er gewoon mensen zijn, die het niet begrijpen en niet durven toegeven, als ergens geen gevoel voor hebben. Het is echt geen schande of zo, om iets niet te kunnen. ... En naar mijn mening, heb je een beter gevoel voor muziek, als je zelf ooit muziek hebt gespeeld. Zo adviseer ik soms disk-jockey's om dansles te nemen, puur om maattelling en gevoel te leren, lukt dat niet, stop dan maar...
              Helemaal mee eens! Zelf DiscJockey, k speel piano en kan al aardig een ritme drummen, en k zit al in me 3de jaar stijldansen (Ballroom & Latin).

Geloof me, sommige mensen op de dansles hebben absoluut geen ritme, zelfs al in het derde jaar. Het beste lijkt me om een instrument te gaan bespelen, dansen helpt er niet zo erg aan mee, maar is wel leuk.

Bovendien zul je zien dat het niet zo snel lukt ritme te krijgen als je eerst DJ wil worden en dan pas besluit te dansen en/of een instrument te bespelen. Op de een of andere manier is dat een verkeerde volgorde.

Daarnaast ken ik iemand die kan drummen als geen ander, maar ook voor geen meter kan draaien. Heel lang geprobeert maar bakt er niks van.

Je zal zien, de uitzonderingen blijven...

(Maar goed, dit was volgens mij off-topic dus laat k t hier bij)

Groetjes,
              Jurjen

Comment

• Martin-vdB
                • Oct 2003
                • 85

Ik geloof dat ik 's nachts maar eens wat minder ga reageren in het forum. Toen ik net mijn verhaal met die berekening terug las werd ik bijna moe van mezelf terwijl het eigenlijk helemaal niet van toepassing is op mij.
                Tuurlijk, dat ik me er wel eens aan erger. Maar dan meer in de strekking van het topic als dat ik concurrentie zou hebben.
                citaat:Volgens mij zeiken ze bij Mercedes ook niet dat Deawoo van die goedkope auto's in de handel brengt.
                Nu wil ik mezelf geen "Mercedes" noemen, maar meer een Ford Mondeo of zoiets. Ik bedoel ze komen voordat ze naar bijvoorbeeld een Ampco of Focus gaan toch wel bij mij of bij soortgelijke bedrijfjes uit. En zo niet, nou ... dan ga ik lekker bij de Mercedessen van Nederland en daarbuiten werken als free-lancer. Ik heb m'n sporen wat dat betreft al wel verdiend.

Jemig, ik kan echt wel melancholisch worden als ik moe ben [V]

Comment

• axs
                  Moderator
                  • Jun 2002
                  • 2687

citaat:Geplaatst door Martin-vdB
                  [Nu wil ik mezelf geen "Mercedes" noemen, maar meer een Ford Mondeo of zoiets.
                  Slecht tijden voor een ford Mondeo...
                  If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Olaf Duffhuës
                    • Oct 2000
                    • 2477

Dan zal ik nog ff verklappen, met wat voor PA ze zouden komen...een AD systeem, stond niet bij wat voor systeem...
                    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

citaat:Geplaatst door jurjen_barel
                      En naar mijn mening, heb je een beter gevoel voor muziek, als je zelf ooit muziek hebt gespeeld.
                      Overigens van de smakelijke uitzonderingen....
                      Er is ooit bij ons een saxofonist langsgeweest op auditie die uit de maat kon spelen. En TEGELIJK met zijn voet in een heel ander ritme uit de maat mee zat te tikken. [?][)][?]

Voor de lezers. Probeer het eens te doen. Dat gaat je niet eens lukken zooo zonder ritme te zijn dat je lichaamsdelen onafhankelijk van elkaar uit de maat zijn. [B)]
                      lekker belangrijk!

Comment

• Triple S
                        • Sep 2000
                        • 808

Zo zie je ook wel eens mensen dansen en/of meeklappen!!

Mooi voorbeeld: The Scene op Torhout/Werchter (toen nog), nummer alcohol en tranen:
                        The Lau:"Speel het maar zo snel als zij het klappen"
                        Don\'t call me DJ!

Comment

• axs
                          Moderator
                          • Jun 2002
                          • 2687

citaat:Geplaatst door Triple S

Mooi voorbeeld: The Scene op Torhout/Werchter (toen nog), nummer alcohol en tranen:
                          ...

3 jaar geleden op de proms..
                          Publiek begint tegen de maat in te klappen...
                          Ik kan je zeggen, die muzikanten + operator hebben zich serieus moeten concentreren!
                          If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3148

Dan heb k ook nog één...

Toen ik vorig jaar de muziekavond bij mij op school moest doen, kwam er een nummer voorbij...
                            Jamai - Step right up gespeeld op een keyboard door een 2de klasser...
                            Het klonk nog redelijk, totdat het publiek op de 1 en de 3 begon mee te klappen. Nog enkele pogingen gedaan om aan het begin van elk refrein met de technische commissie in de maat te klappen, maar iedereen begint dan massaal tegen de maat en ons in te gaan klappen.

Ok, bij enkele nummers valt het nog niet eens zo op, maar als ik hier nog eens de opnamen beluister... Meteen een nummer verder zetten, want k kan me daar zo aan ergeren.

Helaas dat de rest van me familie ook zo is... Meteen het huis uit op me 18de dus.

Comment

• cobi
                              • Aug 2002
                              • 1083

citaat:Geplaatst door axs

...

3 jaar geleden op de proms..
                              Publiek begint tegen de maat in te klappen...
                              Ik kan je zeggen, die muzikanten + operator hebben zich serieus moeten concentreren!
                              Er draaien al produkties waar de operators gewoon in-eartjes hebben. Heb je geen last meer van het publiek.
                              Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• jurjen_barel
                                • Jun 2003
                                • 3148

citaat:Er draaien al produkties waar de operators gewoon in-eartjes hebben. Heb je geen last meer van het publiek.
                                Als ik zo dat woord 'al' lees...

Ik heb zo'n idee dat dat niet voor niets is. Sommige mensen vinden een gewone installatie huren al duur, laat staan als ze ook nog een paar in-ear-systemen erbij moeten nemen.

Comment

Working...