Weet waar je aan begint ....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

Discoboeren, zoals ze hier genoemd worden, die even een festivaletje doen keur ik af. Maar het blijft een feit dat veel verenegingen domweg niet de financiële middelen hebben om een proffesioneel bedrijf in te huren. Omdat ik het een en ander naast mijn baan doe kan ik die verenigingen een handje helpen. Let wel het materiaal is er dan ook naar.
    In de loop der jaren heb ik door zelfstudie, een gevolg van het willen weten waar ik mee bezig ben, toch aardig op de hoogte van de geluidstechniek. Natuurlijk redt ik het niet tegen een techneut van b.v. Ampco, maar dat hoeft ook niet.
    Wat heel belangrijk is om te weten zijn je beperkingen, als je dat weet kun je je klant optimaal bedienen.
    Mochten er klanten zijn waarvan ik het vermoeden heb dat ze best een professioneel bedrijf kunnen betalen dan krijgen ze van mij een offerte, welke ik heb aangevraagd bij een pro-collega waar ik zaken mee doe, en help ik zelf mee. Dan ben je goed bezig, denk ik. En als ik ergens voor wordt gevraagd en ik ben er niet bekend mee informeer ik bij de pro-collega en samen zoeken we naar een oplossing. Maar nooit zal ik hem in de weg willen zitten.
    Doordat er wordt samengewerkt en overlegd met een pro-collega leer je elke keer weer bij en zo zou je kunnen groeien.
    Kennis van de muziek is denk ik een grote hulp, maar welke kennis. Zelf heb ik een HaFaBra D opleiding, saxofoon, maar dat wil niet zeggen dat ik een rockband goed kan versterken. Ee koor bijvoorbeeld of een hafabra orkest gaat me goed af.
    Ik denk dat een techneut, ook al kan hij geen noot lezen zo groot als een koe, maar geîtereseerd is in de muziek waar hij mee werkt, dus weten hoe moet klinken, en een goede kennis van de geluidstechniek heeft ver kan komen. Een elektrotechnische achtergrond is geen must maar wel handig.

En zo denk ik erover.
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• cobi
      • Aug 2002
      • 1083

citaat:Geplaatst door jurjen_barel

citaat:Er draaien al produkties waar de operators gewoon in-eartjes hebben. Heb je geen last meer van het publiek.
      Als ik zo dat woord 'al' lees...

Ik heb zo'n idee dat dat niet voor niets is. Sommige mensen vinden een gewone installatie huren al duur, laat staan als ze ook nog een paar in-ear-systemen erbij moeten nemen.
      Je kan natuurlijk ook gewoon met een koptelefoon op gaan staan.
      Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Martijn Tacken
        • Dec 2002
        • 59

citaat:Geplaatst door Triple S
        Ik weet natuurlijk niet om wat voor P.A. het hier gaat, maar voor € 295,- ex. doe ik ook wel een bandje hoor. Voor dat geld krijg je 2x 2KW FOH, 24 ch. mixer / galmpje / wat gates en compressie 4 kanalen monitor vanaf de FOH-tafel. (+ de 4 monitoren.)
        ...

Je moet, denk ik, heel goed de diverse circuits uit elkaar houden.
        Het heeft voor bv. Ampco geen zin om een plaatselijke talentenjacht in Heregesusdam met 50 man publiek te doen. En zo heeft het voor bv.. mij geen zin om de TMF-awards te doen.

Volgens mij zeiken ze bij Mercedes ook niet dat Deawoo van die goedkope auto's in de handel brengt.
        (om maar eens een vergelijk te maken)
        Triple S,

Ik ben het helemaal met je eens dat er verschillende marktsegmenten zijn, maar 2x 2kW FOH, 24 kanalen tafel en 4 monitorgroepen is niet geen installatie voor een beginnend bandje dat blij mag zijn dat het ergens speelt. Die 300,- EUR is dus te weinig en je steekt daarmee de PA-leverancier in jouw buurt die er wel van moet leven mee in de rug.

Ook je vergelijking tussen Deawoo en Mercedes gaat niet helemaal op, aangezien "bedrijfjes" die tegen dergelijke prijzen een set op de markt aanbieden GEEN personeelskosten berekenen, enkel benzine en geld om nog meer spullen te kopen. Als ik een auto met de door jou genoemde set wegstuur, ben ik dat geld al bijna kwijt aan de geluidsman en de auto/diesel kosten.

Iedereen moet het leren en mag van mij klein beginnen, begrijp me niet verkeerd, maar probeer de markt kapot te concurreren, daar hebben we tenslotte allemaal baat bij.

Gr,

Martijn
        The trouble with being punctual is there\'s nobody to appreciate it

Comment

• Triple S
          • Sep 2000
          • 808

Tja, het is nu eenmaal zo dat ik voornamelijk werk voor "bandjes die blij zijn dat ze ergens mogen spelen", dit zijn bands met eigen werk, die dus niet gevraagd woren in het normale feesten- en partijen-circuit. Als je hun gages vergelijkt met die van coverbandjes, voel je je nog bijna bezwaard om 300 euri af te rekenen.
          citaatie 300,- EUR is dus te weinig en je steekt daarmee de PA-leverancier in jouw buurt die er wel van moet leven mee in de rug.
          Weer tja... Ik werk heel veel met de P.A.-boer hier in de buurt samen, en die weet precies dat 'ie van mij niks te duchten heeft.
          Ten eerste heb ik geen spullen voor de "grotere" klussen, dus mocht ik er één hebben, kom ik toch bij hem terecht. Ten tweede heeft 'ie me graag als (goedkope) free-lancer of charter. Ten derde gaan zowat alle klussen die ik krijg aangeboden, en waar ik geen tijd voor, of zin in heb naar hem toe. Waaronder heel veel drijf-in sjoos, die ik al tijden niet meer doe, maar waarvoor ik nog immer veel gevraagd wordt.
          Kortom, hij verdient meer aan mij dan dat ik hem kost.

citaat:
          Ook je vergelijking tussen Deawoo en Mercedes gaat niet helemaal op, aangezien "bedrijfjes" die tegen dergelijke prijzen een set op de markt aanbieden GEEN personeelskosten berekenen, enkel benzine en geld om nog meer spullen te kopen. Als ik een auto met de door jou genoemde set wegstuur, ben ik dat geld al bijna kwijt aan de geluidsman en de auto/diesel kosten.
          Kijk ik hoef dan geen personeelskosten te betalen, maar ondanks dat het mijn hobby is, is het wel gewoon een bedrijf natuurlijk. Er moeten wel centen binnenrollen. Ik ga niet voor de kat z'n viool staan werken. Dus ja, het verschil tussen een personeelslid betalen, en als eigenaar zelf werken zie ik niet zo. Afgezien van de sociale lasten en verzekering die ik niet hoef af te dragen dan. Maar andere zaken (zie bv. het topic over eigen zaak in de lounge), dien ik er ook gewoon van te betalen natuurlijk.

Ik hoop toch dat je er niet vanuit ging dat ik zwart aan het rommelen was..., want, zoals je weet, gebeurt dat nooit in deze branche

citaat:maar probeer de markt kapot te concurreren, daar hebben we tenslotte allemaal baat bij.
          Ik mag hopen dat hier een "niet" tussen moet hé???

Maar ik vind eigenlijk niet dat ik de markt kapot-concureer. Ten eerste omdat ik daarvoor veel te klein ben (althans, mijn bedrijfje dan ). Ten tweede omdat het circuit waarin ik werk, door o.m. de lage gages, al helemaal niet interessant is voor de mensen die ervan moeten eten (d'r valt zeg maar geen droog brood in te verdienen ). Ten derde omdat ik, als ik al gevraagd wordt door een wat grotere coverband met poen, deze doorstuur naar een "broodschuiver" omdat ik daar of de spullen, of de tijd of de zin niet voor heb.

citaat:maar 2x 2kW FOH, 24 kanalen tafel en 4 monitorgroepen is niet geen installatie voor een beginnend bandje dat blij mag zijn dat het ergens speelt
          mmm.. dan zal ik er maar niet bij zeggen dat het nog een (gedeeltelijk) EAW-set ook is zeker.

Eigenlijk ben ik dus te goed voor deze wereld!

Don\'t call me DJ!

Comment

• som
            • Nov 2002
            • 787

ook ik wou weer eens wat weg typen maar triple s was me voor,
            ik kan me verregaand vinden in zijn betoog,

voor de bandjes met eigen werk is het erg lastig om een boekingkje te krijgen, te meer omdat ze vaak een stijl spelen voor een wat kleinere doelgroep.

maar het zijn juist wel de bands die meer afhankelijk zijn van techniek, en dan is 4 kw echt niet overdreven voor een avondje.
            als je een pretbandje neerzet brult het publiek sowieso wel mee,
            komt er wat grappigs met 2 keys 2 samplers een hdd en een d.j. ben je zo al 12 kanalen kwijt en moet de rest van de band er nog bij,
            dus is 24 kanalen al wat krap aan het worden.

ook ik heb een prettige relatie met de ''profs'' in de buurt,
            sterker nog ze huren bij mij, zowel los als setjes met bediening.
            en ik weer bij hen.
            verder is het zo dat als ik weer wat euro's bij elkaar heb gesprokkeld ik toch bij hun weer nieuw materiaal koop,
            dus is het voor de prof lachen; geen werk met de lokale band's maar wel een omzet, al is dat dan indirect.

en moi heeft ook een prettige relatie met de fiscus (nou ja..)[)]
            zie een ander topic ergens opt forum.

wat het afdragen betreft word er veel geroepen dat de ''bijschuivers''het toch maak gemakkelijk hebben ,
            beetje geld innen en klaar,
            vergeet niet dat ons soort mensen vaak niet eens een rechtsvorm mag hebben omdat we niet aan de vereiste van minimaal 20% komen,
            dus wordt het aangeven via een t formulier wat weer een forse inkomsten belasting oplevert.

daar staat tegen over dat je als zelfstandige de wereld aan subsidies en fiscale voordeeltjes krijgt.
            ook kan je nog eens goedkoper inkopen bij de importeurs waar wij niet terecht kunnen.

voor mij is het gewoon een hobby die zich zelf betaalt.
            ik heb dus niet de intentie om ooit groot te worden of anderen voor de voeten te gaan lopen.
            als ik 2 keer per maand langs de weg zit is het al veel voor mij.
            met vakantie,kerst,oudjaar,verjaardag van mijn kinderen of vrouw ben ik ook niet beschikbaar.

kortom wat heb je te vrezen als broodschuiver
            Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Martijn Tacken
              • Dec 2002
              • 59

Triple,

Klinkt al beter, behalve dat van die EAW set dan...
              Misschien was mijn reactie wat overtrokken, maar toch ben ik van mening dat "we" (de branche) er voor zouden moeten zorgen dat we onze klanten leren dat PA, licht, drive-in, enz. behoorlijk wat geld kost.

Dat "de beginnende bandjes", amateur bandjes of hoe je ze ook wilt noemen niet de hoofdprijs hoeven te betalen, ben ik uiteraard met jullie eens. Het is juist een dergelijk bandje, dat mij in deze business heeft doen rollen. Ben zelf ook als hobbyist gestart met een paar microfoons en een paar boxen, tegen veel te weinig geld...

Maar als je dat doet, vind ik dat je op het moment dat er een serieuze, grote klus voorbij komt, je verplicht bent een redelijke prijs te vragen die een beetje in lijn is met wat de "profi" concurrent vraagt. Mocht je spullen te weinig hebben dan ofwel de klus door verwijzen naar een collega die het wel aankan, ofwel bij een conculega bijhuren en dan je totale vraagprijs wederom in lijn brengen met de gemiddelde prijs die voor zo'n klus staat: Hoeft niet hetzelfde te zijn, maar moet wel in de buurt komen.

Een voorbeeld van hoe het niet moet, was bijvoorbeeld een drive-in show op een schoolfeest voor zo'n 500 leerlingen met 2x 5kW geluid, Truss met behoorlijk wat licht, middag en avond draaien. Ik had twee man op die klus gepland (licht-jockey en DJ) en vraagprijs was 500,- EUR ex. Mensen kenden mij, en wisten dat het voor elkaar zou zijn.
              Komt Meneer X, hobby PA'er en DJ, langs en vraagt voor nagenoeg dezelfde set 95,- EUR. Ja, je leest het goed.

Het bleek dat hij "nu eenmaal graag draaide"...

Enfin, tot zover mijn bijdrage... [^]
              The trouble with being punctual is there\'s nobody to appreciate it

Comment

• musicjohn
                • Aug 2001
                • 1102

citaat:Het bleek dat hij "nu eenmaal graag draaide"...
                Yip, ik ken dat fenomeen... dat speelt niet alleen in de licht / geluidsbranche, maar ook in de artiestenwereld. Je moet ze de kost geven die in het weekend onder de noemer "hobby" voor de helft (of minder) dan de gebruikelijke artiesten gage (in het bruiloften / partijen circuit) op pad gaan. Onder het mom van "Ach, geef die jongen een reep chocolade en hij zing de hele avond. Hij doet het namelijk zo graag".
                Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• som
                  • Nov 2002
                  • 787

Een voorbeeld van hoe het niet moet, was bijvoorbeeld een drive-in show op een schoolfeest voor zo'n 500 leerlingen met 2x 5kW geluid, Truss met behoorlijk wat licht, middag en avond draaien. Ik had twee man op die klus gepland (licht-jockey en DJ) en vraagprijs was 500,- EUR ex. Mensen kenden mij, en wisten dat het voor elkaar zou zijn.
                  Komt Meneer X, hobby PA'er en DJ, langs en vraagt voor nagenoeg dezelfde set 95,- EUR. Ja, je leest het goed.

maar dat is geen klein verschil maar een mega verschil wat nergens op slaat.

verder vind ik dat je met deze klus zelf ook niet al te duur bent[:I]

met de bovengenoemde tijdsduur kan je dan net de catering betalen...(bijvoorbeeld dan he)
                  Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4516

Volgens onze laatste telling zijn er +/- 800 á 900 bandjes hier in de stad Den Haag. amateur+prof (Musicon) En er zijn in deze stad zo een 20 plaatsen waar je bandjes neer kan zetten op reguliere basis.

Je kan er gevoegelijk van uitgaan dat de verhouding zaaltjes/bands overal hetzelfde ligt. Dan denk je natuurlijk snel dat niemand meer een professional neerzet. Dat blijkt dus niet zo te zijn. Om meerdere redenen.

Bij de goede bands zitten er vaak op "sleutelposities" muzikanten die in meerdere bands zitten. Zang en toetsen bijvoorbeeld. Dat betekent dat van bandjes met gedeelde muzikanten er maar één tegelijk kan spelen. ander voorbeeld. Als je bijvoorbeeld audities hebt voor een musical in het circustheater. Krijgt de halve stad zijn profs niet compleet.
                    enzovoort enzovoort.
                    Er zijn duizend redenen waarom er van die ruim 800 bands in de praktijk maar meetbaar 80 tot 120 speelklaar zijn. Bij het amateurdeel zijn dat er nog tien keer meer dan bij de profs. Daar kan de examenperiode al reden zijn dat er geen band compleet is.
                    80 bands voor twintig zalen is al heel wat minder dramatisch.. En dan gaat pas de discussie kwaliteit gelden. De profbands worden uiteindelijk toch vrijwel direct geboekt. En de amateurs vechten het onderling maar uit.[]

Feit is wel dat er tussen amateurs briljante acts zitten. Waar geen professional voor is te krijgen. En dat er tussen professionals acts zitten die...eh... na een tijdje niet meer worden geboekt. "ik ben vervangen door een amateur snik snik"
                    lekker belangrijk!

Comment

• jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3148

citaat:een drive-in show op een schoolfeest voor zo'n 500 leerlingen met 2x 5kW geluid, Truss met behoorlijk wat licht, middag en avond draaien. Ik had twee man op die klus gepland (licht-jockey en DJ) en vraagprijs was 500,- EUR ex. Mensen kenden mij, en wisten dat het voor elkaar zou zijn.

Daarvoor bestaan toch contractjes? Gewoon zeggen da als ze iemand anders nemen, jij toch betaald krijgt.
                      Mijn contract:
                      citaat:In geval Opdrachtgever het optreden afzegt binnen één week voor de afgesproken datum zal aan Mastersound een vergoeding worden betaald van het gehele overeengekomen bedrag minus de kilometervergoeding.

Bij opzeggen tussen drie weken en één week voor de afgesproken datum, zal Opdrachtgever een vergoeding betalen van 50% van het Basisbedrag + de overeengekomen extra tijd + de annuleringskosten van eventueel afgesproken in te huren apparatuur.
                      Niet voor niets ook, k heb namelijk al meerdere aanvragen voor 1 datum gehad. Als je die ene opdracht aanneemt en die gaat niet door... dan heb je kans dat je de ander ook bent misgelopen, dubbele punt: geen inkomsten. Zo kun je dat mooi verhinderen!

Comment

• Triple S
                        • Sep 2000
                        • 808

citaat:Maar als je dat doet, vind ik dat je op het moment dat er een serieuze, grote klus voorbij komt, je verplicht bent een redelijke prijs te vragen die een beetje in lijn is met wat de "profi" concurrent vraagt. Mocht je spullen te weinig hebben dan ofwel de klus door verwijzen naar een collega die het wel aankan, ofwel bij een conculega bijhuren en dan je totale vraagprijs wederom in lijn brengen met de gemiddelde prijs die voor zo'n klus staat: Hoeft niet hetzelfde te zijn, maar moet wel in de buurt komen.
                        Echt Martijn ,nog voor de kerst zitten wij op één lijn!
                        Hier ben ik het nl. volledig mee eens. Zodra ik moet gaan bijhuren gaat de prijs ook vanzelf omhoog. Allereerst omdat ik natuurlijk de huur moet verrekenen. Maar ook omdat ik vind dat als de klant wil dat ik met een grote(re) set op moet komen draven, de klant dus iets uit het "hogere" segment wil. En mensen die meer willen, moeten daarvoor meer betalen [8D][8D].
                        Als je een auto nodig hebt, en je wilt een Mercedes, ben je dus (veel) duurder uit
                        citaat:
                        Misschien was mijn reactie wat overtrokken, maar toch ben ik van mening dat "we" (de branche) er voor zouden moeten zorgen dat we onze klanten leren dat PA, licht, drive-in, enz. behoorlijk wat geld kost.
                        Ook helegaar mee eens, maar ja bandjes willen spelen, en de kroegbaas heeft contact met het bandje (al dan niet via een boeker), en de kroegbaas weet dus niet hoeveel mensen (lees: omzet) een onbekend bandje met eigen werk oplevert, dus de kroegbaas wil zo min mogelijk betalen...[V][V] Uit zijn oogpunt gezien ook niet onlogisch natuurlijk.

citaat:

Hier kun je dus echt ziek van worden ja. (ook ik dus), want dat heb ik, in de tijd dat ik nog drive-in shows deed ook meegemaakt.
                        Ik deed alles op een voetbalvereniging (+/- 5 feesten per jaar), en had voor hun, als vaste klant, een leuke korting gemaakt. Zat geloof ik op € 300,- ex.(reken ik wel eens iet anders?? ) voor een standaard discosetje.
                        Twee jaar ging dat prima, tot ik ineens hoorde dat ik de 70's-party niet hoefde te doen. Ik nog vragen:"neem je dit jaar een band dan?" Want daar zou ik nog mee kunnen leven. MAar nee, een van de A-tjes (??) had ook een "disco-show" en die deed het voor véééél minder geld. Enfin iedereen achteraf zeiken dat het een k#t-avond geweest is, mensen weer terugkomen bij mij, en dan vinden ze het gek dat je zegt dat ze het eerstvolgende jaar gewoon de normale prijs moeten betalen voor een disco, omdat de korting gebaseerd was op het feit dat ik daar de "huis-discoboer" was. ..... 't is daar nooit meer echt helemaal goedgekomen
                        Don\'t call me DJ!

Comment

• Triple S
                          • Sep 2000
                          • 808

citaat:Onder het mom van "Ach, geef die jongen een reep chocolade en hij zing de hele avond. Hij doet het namelijk zo graag".
                          Waarom kom je zo'n instelling nou nooit eens tegen bij andere branches ??
                          Zoals bv. obers, bankiers etc. etc.
                          Don\'t call me DJ!

Comment

• musicjohn
                            • Aug 2001
                            • 1102

citaat:Waarom kom je zo'n instelling nou nooit eens tegen bij andere branches ??
                            Zoals bv. obers, bankiers etc. etc.
                            Da's eigenlijk heel makkelijk te verklaren, alhoewel ik er van overtuigd ben dat jij zelf het antwoord wel weet.

Iemand die van zijn hobby z'n beroep kan maken mag zich tot de groep "zeer gelukkige" mensen rekenen.

Stelregel 1) Je werkt om te leven, en je leeft niet om te werken.

Stelregel 2) Als jij datgene kunt doen wat je alleen maar GRAAG wilt doen en er je brood mee kunt verdienen, dan mag je je zeer gelukkig prijzen.

Vreemd hé, dat stratenmakers, vuilnismannen, rioolreinigers etc. etc. niet tot deze groep behoren?

In de engelstalige wereld is er een mooi gezegde voor: "Count your blessings"
                            Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• Martin-vdB
                              • Oct 2003
                              • 85

In het verlengde van deze discussie heb ik een nieuw topic gestart, die helaas verplaatst is naar het "Organisatie forum".
                              Kijk ook eens op http://forum.licht-geluid.nl/forum/t...?TOPIC_ID=9087

Groeten,
                              Martin

Comment

• moderator
                                Moderator
                                • Apr 2001
                                • 5946

sommige discussie hebben de neiging om nogal van het originele onderwerp af te buigen.

Het geluidforum is bedoeld voor discussies over geluid. Scheiding bestaat er voor live en broadcasting.
                                Uiteraard biedt het forum de ruimte voor discussies over hoe je zaakjes te regelen. Hebben we een organisatie forum voor. Is niet jammer, is overzichtelijk.
                                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...