Nieuwe mengtafel studentenvereniging

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • desolation
    • Jun 2012
    • 706

Ervaring in het veld: geen enkele tafel op de messe heeft, zelfs onder de "zachtaardige" behandeling van de bezoekers daar, een krimp gegeven. Ook op de demodag bij Face in Boom bleef het ding zonder morren functioneren. Ik ben er vrij zeker van dat na 3 jaar development, met in het laatste jaar een bak invloed en tech van Midas/KT erin, de X32 een degelijk en stabiel platform zal zijn.

Want nu zitten hier mensen wel de GLD aan te raden, maar die heeft evenzeer nog geen knijt ervaring in het veld. Het aantal bedrijven met een GLD is nog zeer klein, dus echt representatief is het niet. Als we naar grotere merken kijken: Soundcraft, DiGiCo, Digidesign, ze hebben allemaal grove missers gehad bij de launch van hun digitafels. Dus een duur merk kopen is ook niet linea recta garantie op succes.

Een tijd retour is overigens iets wat ver te zoeken zal zijn, Behringer geeft er 3 jaar direct swap garantie op en houd hier wereldwijd bij zijn distris stock voor voorhanden. De kans dat je lang moet wachten op een nieuwe VI1 of SD9 is groter dan dat je dat zal moeten voor een nieuwe X32.

Feit is dat er in hetzelfde budget niets te koop is. Buiten de Presonus dan, een tafel die een pak features moet missen.
    Voor toepassingen waar het budget klein is (lees geen 10 mille voor een mengtafel) is naar mijn mening de X32 de uitkomst waar iedereen al lang zat op te wachten.

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

el cheapo oplossing

mackie 1604 +/- 700euro (of een mixwizzard oid)
      16 naar 4 multikabel vast monteren in de zaal 250euro
      19inch flightcase tweedehands op wielen. 150euro

tweedehands galmpje bv alesis of lexicon alex +/-50 tot 100euro
      tweedehands compressor limiter 4 kanaals +/- 80euro

kick D112
      3 stuks SM57 en 2 stuks SM58 +/-500euro
      paar microfoonstatiefjes en een doos met 24 XLR kabels 400euro

ben je klaar voor +/- 2200euro.
      werkt het.
      is het redelijk simpel en foolproof.
      en lijkt het op een budget wat studentenverenigingen uitgeven.

grotere setups voor de twee of drie jaarfeesten maak je een deal met een lokale verhuurder.
      Die huur je bij inclusief de mankracht die het kunnen bedienen.

het heeft totaal geen zin een setup aan te gaan bevelen die de studentenvereniging zelf niet kan beheersen. Een GLD of X32 is geen tafel die je aan een argeloze studentenband kan toevertrouwen zonder een technicus met inzicht. En juist bij clubs is het een ploeg vrijwilligers waar je de apparatuur op moet afstemmen.

desolation, inderdaad de GLS is OOK niet field tested. Dus dat is OOK geen slimme keuze in dit geval.

Waarom geen Behringer DDX3216? Als de folders van behringer kloppen?
      Die moet je voor 300euro wel ergens kunnen oppikken....
      Last edited by showband; 06-07-12, 13:37.
      lekker belangrijk!

Comment

• RenéE
        • Oct 2006
        • 291

Ik weet niet of het aan mijn persoonlijke visie ligt, maar ik vind het toch grappig te zien hoe forumlid showband voor mijn gevoel dit soort discussies altijd weer moeiteloos een stuk richting realiteit slingert.

Gezien het geluidssetje is de soos niet gigantisch. Keep It Simple Stupid.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Sorry maar een Mackie 1604 of een mixwizzard vind ik niet erg realistisch meer, dat is een set-up waar je misschien in 1990 nog mee aan kon komen maar in 2012 kan dat echt niet meer. Op die manier zitten ze met een hoop gebruikte meuk opgescheept waarvan je nooit weet hoe oud het precies is en hoe lang het blijft functioneren.
          En met een 16/4 multi denk ik dat de locale verhuurder zo ongeveer wekelijks op kan komen draven.
          Steek je kop niet in het zand voor de huidige ontwikkelingen, veel bands zijn overgestapt op in-ears en daar heb je een hoop auxen voor nodig, als de DJ gear een vast plekje op de inputs krijgt hou je bovendien nog maar 14 kanalen over. Een simpel drumkitje heb je al 8 kanalen voor nodig dus zal er al heel snel behoefte ontstaan naar meer kanalen.
          Als er dan investeringen gedaan worden doe het dan gelijk goed, iemand die om kan gaan met een analoge mixer kan hetzelfde kunstje na wat instructie ook echt wel op een digitaal apparaat.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• baumann
            • Jul 2012
            • 29

Ik denk dat jullie hier allebei een goed punt hebben. Grote feesten worden bij ons uitbesteed, waar het om gaat zijn een keer of 10 per jaar een bandje versterken. Nu denk ik dat het niet slim is om erg 'el-cheapo' te kopen, gewoon ook vanwege de beoogde duurzaamheid, maar er hoeft ook niet overdreven luxe ingekocht te worden. Als het nu blijkt dat een digitale tafel goedkoper kan voldoen aan dezelfde eisen, dan moet de keuze daarna uitgaan. Kan een analoge tafel met een aantal effectjes en een multi alsnog goedkoper zijn, dan moet dat hem worden.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Wanneer je bij 0 begint, dus nog geen effecten rack en multikabel hebt is de keus niet zo moeilijk, dan zou ik gaan voor een digitale oplossing.
              In alle andere gevallen zou ik simpel een optelsom maken van de totale kosten en daar je keus op baseren, waarbij ik bij een overbrugbaar prijsverschil alsnog digitaal zou adviseren.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

let op dat ik het niet over een tweedehands mengtafel heb.

je koopt als je het internet goed gebruikt voor 700euro een nieuwe 1604.
                en voor 1000 euro en nieuwe mackie 24 kanaals of mixwizzard.

ik blijf erbij dat een tweedehands large format crest oid de beste koop is voor jullie doel. Maar dan moet je even zoeken en wat meer sjouwen.

als verhuurder heb je een totaal andere uitgangspositie dan een studentenvereniging. Je wordt niet op status beoordeeld. Alles wat de klus klaart is ok.

In ieder geval is een basic analoge tafel bewezen techniek, lage afschrijving, desnoods door de band zonder assistentie te gebruiken. En de omschreven bandsamenstellingen passen er makkelijk op. Die tafels zijn te repareren bij problemen, en zijn voor de novice bruikbaar zonder hulp nodig te hebben. En eerlijk gezegd als ik mag kiezen tussen de sound van een mackie of een instap yamaha dan weet ik het wel. enz enz
                lekker belangrijk!

Comment

• djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

Maar dan moet er dus ook een bak outboard bij (6 á 8 kanalen compressie, 4 á 6 kanalen gate, EQ's, effecten, dikke analoge multi etc.), dat kost ook weer een klap geld (reken maar net zo veel als die 2e hands Crest van je), en op een middenklasse analoge tafel werk je ook niet zonder de nodige training, dynamics en fx moet je toch leren, dus het is alleen de werkwijze van de digitafel, die misschien wel net zo makkelijk is als je nog nooit met een analoge tafel hebt gewerkt.

Daan
                  I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                  I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

Originally posted by showband
                    let op dat ik het niet over een tweedehands mengtafel heb.

je koopt als je het internet goed gebruikt voor 700euro een nieuwe 1604.
                    en voor 1000 euro en nieuwe mackie 24 kanaals of mixwizzard.

ik blijf erbij dat een tweedehands large format crest oid de beste koop is voor jullie doel. Maar dan moet je even zoeken en wat meer sjouwen.

als verhuurder heb je een totaal andere uitgangspositie dan een studentenvereniging. Je wordt niet op status beoordeeld. Alles wat de klus klaart is ok.

In ieder geval is een basic analoge tafel bewezen techniek, lage afschrijving, desnoods door de band zonder assistentie te gebruiken. En de omschreven bandsamenstellingen passen er makkelijk op. Die tafels zijn te repareren bij problemen, en zijn voor de novice bruikbaar zonder hulp nodig te hebben. En eerlijk gezegd als ik mag kiezen tussen de sound van een mackie of een instap yamaha dan weet ik het wel. enz enz
                    Jaja, en waar ga je die binnen doen voor reparatie.
                    Sorry, maar die jaren 90 meuk zou ik toch nergens meer aanraden.

Maar wat ik hier nog nergens heb gelezen, is wat het budget is die ze hebben.
                    Want een GLD kost ook rap 7000€.

Het valt af te wachten wat Tehringer zal doen met zijn X32, maar momenteel voor zulke toepasingen is de Presonus toch wel prijs/ kwaliteit de beste koop.
                    Last edited by frederic; 06-07-12, 23:32.

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

Toch vraag ik me heel serieus af of een digitale tafel een slimme optie is. Studenten doen de gekste dingen is mijn ervaring, ben al lang blij dat mijn LX7 II het zo lang volhoud bij diverse studentenfeestjes. Digitaal is veel kwetsbaarder. Een slokje bier op een analoge tafel sloopt met wat pech een aux op een of twee kanalen, of een fader, EQ of preamp... maar niet de hele tafel. Dat risico heb je bij een digitale mixer veel sneller natuurlijk.

Als je dan toch voor digitaal wil gaan, kies dan iets wat meteen alles aan boord heeft in plaats van een halfbakken analoogimititatie met wat digitale functies.
                      Dan wil je toch op z'n minst motorised faders, iets wat de Presonus niet heeft.
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• frederic
                        • Jan 2006
                        • 3511

Originally posted by renevanh
                        Toch vraag ik me heel serieus af of een digitale tafel een slimme optie is. Studenten doen de gekste dingen is mijn ervaring, ben al lang blij dat mijn LX7 II het zo lang volhoud bij diverse studentenfeestjes. Digitaal is veel kwetsbaarder. Een slokje bier op een analoge tafel sloopt met wat pech een aux op een of twee kanalen, of een fader, EQ of preamp... maar niet de hele tafel. Dat risico heb je bij een digitale mixer veel sneller natuurlijk.

Als je dan toch voor digitaal wil gaan, kies dan iets wat meteen alles aan boord heeft in plaats van een halfbakken analoogimititatie met wat digitale functies.
                        Dan wil je toch op z'n minst motorised faders, iets wat de Presonus niet heeft.
                        En waarom is dat nodig?

Comment

• desolation
                          • Jun 2012
                          • 706

Fader flip voor auxen, GEQ bv. Of een split maken tussen rechts bussen/VCA's en links losse input channels/fx sends

motorised faders bied veeeeel meer flexibiliteit

Comment

• NesCio01
                            • May 2010
                            • 1987

Heb zo een en ander nog eens door gelezen en zie
                            erg veel info staan, waarmee de TS best aan de slag kan.
                            Idd over de top (?)- deep down- en meer realistische info,
                            hoewel nooit zeker is in welk segment een lezer zoekt, kan of
                            wil besteden.

Ik lees duidelijke beschrijvingen over de verschillen analoog/
                            digitaal.

Voeg ik enkel nog toe dat ook in dit segment (waar niet?) er
                            gesproken kan worden over Trabant en Mercedes, en dat je ook
                            Ford, Opel en Volkswagen tegenkomt.
                            Alle waar vaak naar haar geld.

@TS: sterkte met puzzelen!

ps: 8 of 10 kanalen drums kan in kleinere ruimten ook
                            best met 4: kick, HH/snare, 2 x OH, imo
                            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4524

Originally posted by frederic
                              Jaja, en waar ga je die binnen doen voor reparatie.
                              Sorry, maar die jaren 90 meuk zou ik toch nergens meer aanraden.

Maar wat ik hier nog nergens heb gelezen, is wat het budget is die ze hebben.
                              Want een GLD kost ook rap 7000€.

Het valt af te wachten wat Tehringer zal doen met zijn X32, maar momenteel voor zulke toepasingen is de Presonus toch wel prijs/ kwaliteit de beste koop.
                              onderhoud? zie ik bij de andere plannen ook niet verschijnen..... Ken jij al veel reparateurs die presonussen en X32 doen?

tussen alle budgetten van een paar duizend euro raad ik een ding aan die je voor 600-800euro kan kopen. Met losse broodjes die je bij defecten kan verplaatsen.
                              Dan is de eerste reparatie gewoon kannibaliseren van het overschot aan kanalen.
                              voor de rest hou je geld op zak. Daarme kun je onderhoud DOEN.

Overigens is een contractje met een locale verhuurder in jullie geval echt de beste oplossing.
                              jij garandeerd en budgeteert 10 klussen per jaar voor bedrag x. spreekt een vaste prijs en korting af als het er meer worden, en maakt een mooie prijs voor de grotere set die je eventueel een of twee keer per jaar nodig hebt.

kost de set geen plaats tussen de feesten door.
                              heb je geen onderhoudsproblemen.
                              bij defecten een andere set
                              en laat je het bedienen als dat eens nodig is.
                              lekker belangrijk!

Comment

• w.eckhardt
                                • Apr 2006
                                • 46

Met wat ik tot nu toe op studentenverenigingen heb gezien, is dat je het hoogstens moet vergelijken met een lokaal klein podium.

24-kanaals analoge tafel met 6 auxen (2x fx, 4x monitor - geen aparte monitortafel).

effectenrek met:
                                2 effectenbakjes (1 voor zang, 1 voor drum)
                                4 gates (toms)
                                4 compressie (2x zang + 2x naar keuze in te vullen)

En dat in een zaal waar max. 400 man in staat, zodat de band de backline fatsoenlijk open kan trekken en je als geluidsman eigenlijk alleen de zang en de eindbalans hoeft te regelen.

Ik heb een oude Yamaha LX7 - 24 kanaals staan die dit trucje al jaren doet, met daarbij een Behringer quadgate en 2x een DBX 266. Daarbij een Rocktron Intelliflex en een Alesis Midiverb, en ik kom al een heel eind. (Maar dat is dus de extreem low-budget oplossing...)
                                Maar ook vaak genoeg dit soort dingen gedaan op een AH GL2400 en een Midas Venice 240.

Showbands advies hierboven vind ik eigenlijk nog wel het meest realistische.

Comment

Working...