Nieuwe mengtafel studentenvereniging

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Roeltej
    • May 2001
    • 761

Wacht eerst nog maar eens op de eerste ervaringen uit het veld met de X32.
    Beetje leuke 2e hands mixer + bijbehorende bekabeling en randapparatuur kost bijna even veel als een nieuwe digitale mixer als de Presonus Studiolive/Behringer X32 enz. Er vanuit gaande dat je niet een rek vol Behringer (...) spul wil hebben.
    Zijn toevallig op het moment bezig een niet al te dure analoge 'backup' set samen te stellen met oa een GL2200, voor het geval onze Studiolive weer eens uit gaat vallen, ding is compleet vastgelopen en terug naar de leverancier, ondanks dat zijn we er toch wel happy mee :-)
    Was nog bijna een optie ook om er een 2e Studiolive bij te doen... achteraf...
    Vitality Show

Comment

• desolation
      • Jun 2012
      • 706

Een beetje leuke tweedehandsmixer ala GB4/Venice 320 kost al snel 1000-1500EUR. Tel daar nog eens multikabel, FX rack en EQ rack bij en ik sta er stom van dat jij denkt voor 2500-3000EUR klaar te zijn ...

Comment

• baumann
        • Jul 2012
        • 29

Originally posted by MusicXtra
        Ik maak uit deze reactie op dat er dus wel een indicatie van het budget te geven is....
        Zoals ik al zei, met waterdichte argumentatie dat ik die tafel perse moet hebben kan het misschien wel, ik denk alleen niet dat ik dat prijsverschil met bijvoorbeeld een studiolive dan kan beargumenteren.

Een beetje leuke tweedehandsmixer ala GB4/Venice 320 kost al snel 1000-1500EUR. Tel daar nog eens multikabel, FX rack en EQ rack bij en ik sta er stom van dat jij denkt voor 2500-3000EUR klaar te zijn ...
        Ik denk dat je hier groot gelijk in hebt, dat is ook waarvoor ik naar zo'n forum kom, met mensen die er een stuk meer van weten dan ik. Is het niet?

Bedankt voor jullie reacties weer!

Comment

• djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

Edit: Op de een of andere manier heb ik anderhalve dag posts gemist, maar dat maakt onderstaande niet minder interessant, alleen heb je een aantal dingen al eerder gelezen.

Je noemt een "wat grotere band", waarbij ik voor het gemak uitga van de volgende bezetting:

Drums
          Percussie
          Basgitaar
          2 Elektrische gitaren
          2 Toetsen (1 toetsenist, meerdere apparaten)
          4 Blazers
          4 Zang (inclusief backing)

Daarmee kom je op het volgende aantal kanalen:
          1-8 Drums
          9-10 Percussie
          11 Basgitaar
          12-13 Elektrische gitaren
          14-17 2 stereo toetsen (2*mono=stereo)
          18-21 Blazers
          22-25 Zang

Je zoekt dus een mengtafel met 24 á 32 mono kanalen. Daarnaast wil je nog een aantal stereo kanalen om dingen als de DJ set en effectapparaten op aan te sluiten.
          In dat gebied krijg je vaak te maken met tafels met 4 á 8 subgroepen en 6 á 10 auxen. Persoonlijk zou ik van alles zoveel mogelijk proberen te krijgen, omdat je er (als je zuinig met je spullen bent) rustig 10 jaar mee vooruit kan, en dan zoals je zelf al aangaf wel een beetje speling wilt hebben.

Met 4 monitoren kom je op 4 auxen, tel daar 2 á 3 effectapparaten bij en je zit op minimaal 6 auxen, bij voorkeur 8. Als je een mengtafel tegenkomt met 10 auxen zijn 9 en 10 vaak samen een stereopaar voor bijvoorbeeld een in-ear mix, wat steeds vaker gevraagd wordt. Subgroepen heb je eigenlijk nooit genoeg, ik zou voor 8 gaan, daarmee kom je op 4 stereo subgroepen.

Vergis je niet in wat er bij komt kijken. Uit je post maak ik op dat jullie nu het volgende hebben (graag aanvullen!):

- EV RX frontset
          - 2 HK 12" monitoren
          - Pioneer DJ set
          - Complete eigen backline

Wat je dan mist:
          - Mengtafel
          - (instrument) Microfoons (behalve die paar SM58's ofzo die je nu voor de presentatie hebt)
          - Randapparatuur (galm, echo, delay, compressors, gates, EQ's)

Wat er bij komt kijken:
          Mengtafel
          - De mengtafel zelf
          - Flightcase om de mengtafel (al is het alleen maar tegen het stof, het verdubbelt de levensduur van je spullen), persoonlijk zou ik voor een 3 delige gaan.
          - Multikabel van podium naar mengtafel.
          - Kleinere multikabels (snake, slof, breakout, hoe je het noemen wilt) van de grote multikabel naar bijvoorbeeld de drums, zodat je niet 10 losse kabels legt.

Microfoons&DI's
          - 8 á 10 drummicrofoons, waaronder minimaal 2 Small Diaphragm Condensers (condensatormicrofoons, "richtpijpjes"). Voor de bassdrum heb je speciale microfoons die het laagste laag ook goed meepakken.
          - 6 of meer mono DI's (bas, 2 (stereo) DJ, 2 (stereo) toetsen)
          - 2 á 4 percussiemicrofoons (die je met een simpele Y split bij elkaar voegt, werkt prima voor dingen als Conga's en Bongo's, die zijn toch meestal met zn tweeën)
          - 2 á 3 microfoons voor de gitaarversterkers
          - 4 á 6 microfoons voor de blazers (ook hier kan je heel mooi Y splitjes toepassen), bij voorkeur clipjes (die je op de beker van het instrument klemt zodat je altijd hetzelfde geluid hebt, blazers staan nooit stil namelijk)
          - 4 (draadloze?) zangmicrofoons

Randapparatuur:
          - Effecten, 2 á 3 multi-FX apparaten (waar zowel galm, echo, delay als allerlei andere effecten in zitten), bij voorkeur ook van 3 verschillende merken, om uit verschillende geluiden te kunnen kiezen.
          - Compressors. Zijn er niet alleen om alles mooier te maken (lees: beter hoorbaar, zie de werking van de compressor) en om alles binnen de perken te houden, maar ze helpen ook geweldig om een wat complexere mix (zoals hierboven beschreven) in de hand te houden, want je kan niet alle schuifjes tegelijk vasthouden.
          Zelf gebruik ik graag compressors op de volgende punten:
          Snare bovenkant
          Snare onderkant
          Basgitaar
          Zang
          Eventueel de subgroep van de drums en/of de blazers een beetje compressie meegeven om het net iets compacter te maken allemaal.
          Al met al zit je dan dus op 8 á 10 kanalen compressie, wat neerkomt op 4 á 5 dubbele compressors (die ook in stereomode kunnen draaien) of 2 á 3 quad-compressors, die als nadeel hebben dat je niet altijd attack en release controls hebt. De duurdere hebben dit wel. 2-kanaals compressors hebben eigenlijk altijd attack en release.

Gates
          - Handig om een veel te lange bassdrum, snaredrum of tom in te korten. 4 á 6 is meestal voldoende. Ook gates heb je in 2-kanaals en 4-kanaals uitvoering.

EQ's
          - 30 of 31 bands grafische equalizers, meestal in stereo (dus dual mono) uitvoering. Met een grafische EQ trek je je geluidssysteem "recht", waarmee ik bedoel dat je afwezige frequenties "bij kunt draaien" en té aanwezige frequenties "weg kunt draaien". Als je het goed aanpakt heb je voor elk onderdeel van je frontset een GEQ (in jou geval links en rechts, dus 1 EQ voor de frontset) en 1 kanaal GEQ voor elke monitorgroep (je kan 2 monitoren op dezelfde aux aansluiten, elke aux krijgt dus een GEQ).

Merken&modellen:
          Mengtafel
          Een mooi aantal kanalen lijkt mij: 32 kanaals frame met 28 mono en 4 stereo kanalen. Dat betekent dat je een multikabel van 48 kanalen nodig gaat hebben:
          28 mono
          4 stereo (dus 8 mono)
          4 monitorgroepen return
          2 (samen stereo) inear monitorgroep return
          2 (samen stereo) master LR return
          komt op:
          36 ingangen
          8 uitgangen
          Met het oog op de toekomst zou ik een 48 kanaals multikabel nemen en als volgt onderverdelen:
          36 in
          12 return

(bijna) Alle onderstaande mengtafels zijn in 28+4 configuratie te krijgen. Bovendien hebben ze vaak nog extra stereo returns (stereokanalen met minder functies om bijvoorbeeld effecten op terug te laten komen).

Allen&Heath
          - GL2800
          - GL3800
          - GLD80 (digitaal, dus met digitale multikabel!)
          - ML3000 (met 4 subgroepen, maar wel VCA's!)

Soundcraft
          - GB4
          - GB8
          - Si Compact (digitaal, prijs/kwaliteit schijnt erg slecht te zijn)

Midas
          - Venice F32 (erg goede tafel, en volledige Firewire multitrack opnamemogelijkheid)
          - Pro1 (digitaal)

Yamaha
          - LS9-16 (digitaal)
          - LS9-32 (digitaal)

DiGiCo
          - SD9 (digitaal)
          - SD11 (digitaal)

Microfoons:
          Sennheiser
          Shure
          AKG
          Rode
          Audix
          Neumann

DI's:
          Klark Teknik
          BSS
          Radial

Randapparatuur:
          Klark Teknik
          BSS
          DBX
          Drawmer
          Lexicon
          TC Electronic
          Yamaha
          Alesis
          ARX

Bij een digitale tafel heb je geen randapparatuur nodig, tegenwoordig zitten zelfs de GEQ's er ingebouwd.
          Bij sommige digitafels kan je alleen nog maar met digitale multikabel werken, bij sommige kan je kiezen, omdat (bijna) alle aansluitingen ook achterop de mengtafel aanwezig zijn. Bij sommige (oudere) digitafels kan je alleen maar met analoge multikabel werken.

Zo.

Daan
          Last edited by djspeakertje; 05-07-12, 11:55.
          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• rdreiers
            • Nov 2009
            • 407

De nieuwe gld 80, voldoende kanalen, compact en voor de prijs ga je geen analoog meer kopen.

Richard

Comment

• baumann
              • Jul 2012
              • 29

Zo, allereerst bedankt voor deze zeer uitgebreide reactie! Dit gaat mij zeker helpen een goede lijst met extra benodigdheden op te stellen, of op te speuren, want wij hebben ook nog hel vel liggen waarvan niemand weet dat het er is. Ook geeft het mij een aantal technische tips!

Klein belangrijk puntje, zo groot worden de bands bij ons nooit. Met een groter bandje bedoelde ik een of 2 gitaren/toetsen/sax/vocaal er maximaal bij.

Ik heb weer wat zoekmogelijkheden!
              Last edited by moderator; 05-07-12, 20:29.

Comment

• desolation
                • Jun 2012
                • 706

Een mooie drumkit voor een betaalbare prijs vind ik

1x Shure Beta52
                1x Shure Beta91 (optioneel)
                4x Sennheiser E904
                3x MXL V67N (2x overhead, 1x Hihat)
                1x Shure SM57 (Snare top)
                1x Sennheiser E904 (snare bottom, optioneel)

Als je het budget hebt, E904 vervangen door Beta 98AD/C

DI's: Radial ProDI/ProD2 is mijn favoriet, gebruik ze zelfs liever dan de bekende BSS'en

Gitaarmics: SM57 is allround heel goed en betaalbaar, om echt beter te willen moet je al een onbetaalbare 414XL oid gebruiken

Zangmics: Beta58 is iedereen blij mee, Beta87 is nog beter. KMS105 is de top. Wireless is een raar beestje, imo is Sennheiser me 945 kop hier de beste keuze. Maar iedereen wilt Shure, hoewel ik dat persoonlijk de minst goede wireless vind in de rij Senn-AKG-Shure qua transmissiekwaliteit.

Voor de mixer zou ik toch echt digitaal gaan, de prijs is gewoon zoveel lager en het gebruiksgemak veel hoger dan analoog.

Wat voor een lage prijs een heel goed systeem kan worden: Behringer X32 als surface, Midas DL251 als stagebox.

Comment

• Roeltej
                  • May 2001
                  • 761

Heb idee dat prijzen nu hard omhoog gaan
                  Begint met budgetmixers zonder randapparatuur (ivm niet aan gedacht), gaat naar iets duurdere digitale mixers omdat ze compleet zijn tot vrij uitgebreide analoge setups en Digico's aan toe...

Denk ook dat KMS105 voor de bandjes en 'budget' waar de TS het over heeft een beetje overkill is en Beta58 (mogelijk Beta57, zijn wat cheaper) ruim voldoende. Wij zijn zelf eigenlijk best tevreden over het Rhythm pack van AKG voor drums, al is niet iedereen fan van de D112 en de D40's, waarbij eerste vooral smaak is. Wel aanvullen op snare met een sm57, die sowieso wel handig zijn om een stuk of 3-4 te hebben. Volgens mij heb je voor het geld van dat setje nog nieteens je 4 E904's, die je later nog wel een keer kan halen indien nodig.
                  Vitality Show

Comment

• NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

Originally posted by djspeakertje
                    Zo. Daan
                    Wow Daan,

je had er ook Amen onder kunnen tikken
                    (hoewel ik m'n Crest mis? )

Grtz

Nes
                    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• djspeakertje
                      • Oct 2008
                      • 1912

@Nes; Het is een beetje veel geworden ja, maargoed. Die 19" Crestjes zijn idd geweldige tafels (we hebben een XRM bij de baas), maar een XR heeft 12 mono en 4 stereo, en dat is net te weinig in dit geval. Een HP-Eight (24 of 32 kanaals) zou wel mooi zijn, maargoed, die kosten ook een beetje (een XR is al niet goedkoop).

Daan

Comment

• desolation
                        • Jun 2012
                        • 706

Voor de prijs ook een zeer mooie drumkit. Heb hem zelf een tijd gebruikt en nooit klachten van gehad. Wel steeds een SM57 op de snare gehad.
                        De condensers die hier in zitten gebruik ik nog steeds als backup of als ambience mics, kosten geen knijt en de klank is eigenlijk best goed.

Comment

• djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

Hmm, onderstaand Shure setje zag er toch leuker uit, maargoed, dit kost nog niet eens de helft. AKG, Sennheiser en Audix hebben ook hele leuke kant&klare drummicrofoonkits.

Daan

Comment

• baumann
                            • Jul 2012
                            • 29

Zoals al eerder gezegd, het is heel goed mogelijk dat wij al een microfoonset voor de drums hebben liggen. Het is voor mij nu belangrijk de afweging te maken tussen analoge tafels, met effectenrack, multi en alles, tegenover een digitale tafel met bijvoorbeeld digitale snake. Kostenplaatje hiervan is mij nog niet compleet duidelijk, zo'n digitale stagebox met genoeg kanalen is ook niet goedkoop. Wat zouden jullie adviseren in deze situatie?

Comment

• desolation
                              • Jun 2012
                              • 706

Hoezo niet goedkoop?

Behringer X32 desk retailt aan 2449EUR. De S16 stagebox (16in, 8out) aan 599EUR. Alles bij mekaar 3647EUR. Met een Thon flightcase en een rol degelijke CAT5 van 50m ben je dan pakweg 4000EUR all-in kwijt. Daar koop je van de GLD nog niet eens de surface voor.
                              Studiolive kost je 2999EUR, maar dan mag je nog zeker 500EUR rekenen voor een goede multi en 200EUR voor een flightcase. Voor die paar 100EUR meer heb je met de X32 dan meer ingangen, motorised faders en een digitale stagebox.

Comment

• showband
                                • May 2001
                                • 4524

beste desolation

ik vind het echt niet handig om niet verkrijgbare apparatuur ver voor "ervaring in het veld" aan te raden als verstandige keuze.

Het gaat over een groep gebruikers die duidelijk niet als beta-tester moeten gaan fungeren.
                                De kennis om on-the spot problemen op te lossen is hier niet aanwezig. En spare materiaal is ook niet voorhanden als zo een toverdoos een tijd retour moet.
                                Last edited by showband; 06-07-12, 12:56.
                                lekker belangrijk!

Comment

Working...