Brooklyn audio presenteert een nieuwe top.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicSupport
    • Feb 2006
    • 1016

Originally posted by Michel van de Beek
    De acoustische weerstand en daaraan gerelateerd excursie zijn inderdaad erg belangrijk. Versimpeld gezegd: hoe kleiner de hoorn hoe meer uitslag je driver moet maken lage freqs weer te geven. Hierdoor neemt je belastbaarheid af. Er zijn verschillende formules, maar de maten van de hoorn moeten eigenlijk minimaal 1/4 golflengte (in beide richtingen !) zijn. Daaronder heeft de hoorn geen werking meer. Je zou dan uitkomen op 21cm. Als sander werkt met FIR-filters zou ie dus prima deze hoorn kunnen gebruiken. Doet ie dat niet, kunnen wellicht belastbaarheidsproblemen ontstaan. Dit is dan ook een reden voor veel speakerbouwers om minimaal 1 octaaf boven de onderste freq van de hoorn te crossen. (hier zou je dan uitkomen op zo'n +/- 700-800Hz).

Op en onder de grensfrequentie van de hoorn krijg je idd wat aparte dingen te zien in het faseverloop. Dit maakt het aansluiten op een andere driver niet makkelijker, nog een reden om het x-over punt hoger te leggen.

Een andere factor is het afstraalgedrag. Dit is heel erg bepalend voor de stabiliteit van het geluid over de ruimte en dus de toepasbaarheid. Je wil daarom eigenlijk een zo constant mogelijke afstraling. Als je dan goed opgelet hebt bij bv McCarthy dan kan je (bijna) iedereen hetzelfde geluid geven.

Een hoorn van zo'n 21cm (hoogte) kan de vertciale afstraling pas bij hoge frequenties 'controleren'. De 20 graden die hier aangegeven wordt, zal pas vanaf zo'n 3k2 constant zijn. Hieronder verdubbelt de verticale afstraling met minimaal zo'n factor 2 per octaaf. Oftewel zo'n 160 graden bij 400Hz. Omdat we bijna niet gevoelig zijn in het verticale vlak, is het hier een (denk ik) goed gekozen compromis. Horizontaal zijn we veel gevoeliger. Als ik de hoorn zo zie, wordt de horizontale spreiding redelijk strak gecontroleerd vanaf zo'n 500Hz. Of ie in het hoog gaat beamen, dat kan ik niet goed inschatten omdat ik het binnenwerk niet kan zien.
    Fijn stukje theorie!

@ Sander: Ik zou zeggen kom maar op met die Isobar plots! Dit is bij alle merken iets waar ik graag naar kijk want het zegt wat over het afstraalgedrag van de kast. (Daarnaast moet je je hiermee ook niet voor de gek laten houden want fabrikanten friemelen nog al graag met de waardes op de X & Y as van dergelijke staatjes.
    d&b Audiotechnik

Comment

• Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

........................
      Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 18:41. Reason: nutteloos toppic

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Het is een tijdje stil geweest van mijn kant, ondertussen wordt er echter heel hard doorgewerkt aan van alles en nog wat.
        De naam ben ik intussen uit, het is Brooklyn Audio geworden, dus Mac; ik sta bij je in het krijt.
        Nescio01 heeft me op het idee gebracht om deze product serie de Prospect serie te noemen, ook bij jou sta ik dus in het krijt.
        Er wordt nagedacht over een passende beloning.
        Misschien wil een moderator de naam Beat in Brooklyn veranderen??
        De eerste serie toppen is reeds uitgeleverd en voor zover ik terug heb gehoord hebben de toppen de hooggespannen verwachtingen meer dan waargemaakt.
        Zelf inmiddels ook een paar klusjes gedaan met een setje en ben er ook meer dan tevreden over.
        Intussen veel gemeten om zo perfect mogelijke presets te ontwikkelen, bij deze een paar plaatjes van de metingen.

De groene lijn laat de top zien in 'full-range' mode, de roze lijn de top in combinatie met twee Prospect subs.

De bruine lijn is de set zonder processing.

En hier dezelfde grafiek maar dan het fase display als group delay.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Michel van de Beek
          • Oct 2000
          • 283

Originally posted by MusicXtra
          Intussen veel gemeten om zo perfect mogelijke presets te ontwikkelen, bij deze een paar plaatjes van de metingen.

De bruine lijn is de set zonder processing.

Leuke meting!

Idealiter wil je een volledig vlakke group-delay of in elk geval vlak vanaf zo'n Hz of 300 tot 20k. Versimpeld gezegd zou dat betekenen dat al die frequenties op het juiste moment aankomen. Hier zie je wat "interessante" afwijkingen. Rond de 350, 400Hz en 700Hz. Het tijdsgedrag wordt hier dus verstoord. Mogelijke oorzaken kunnen bv zijn crossoverpunt(en) en diffractie

Bij diffractie wordt de door de luidspreker geproduceerde drukballon vervormd, omdat bv de hoorn of het front-oppervlak te klein wordt (horizontaal en/of verticaal) en op die frequentie de afstraling overgaat van gecontroleerd naar omni-drectioneel.
          Last edited by Michel van de Beek; 13-07-12, 10:10.
          Groeten,
          Michel

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Ja er komt een website en ja het is een geregistreerd handelsmerk.
            Een volledig vlakke group-delay is praktisch niet haalbaar, gelukkig is ons gehoor daar alleen bij hoge frequenties gevoelig voor en daar is hij perfect vlak.
            Overigens zijn de toppen zondag 22 juli aanstaande van 14:00 tot 15:00 uur weer te beluisteren in Breukelen met de band 'Biscuits'.

Comment

• Michel van de Beek
              • Oct 2000
              • 283

Een volledig vlakke group-delay is praktisch niet haalbaar, gelukkig is ons gehoor daar alleen bij hoge frequenties gevoelig voor en daar is hij perfect vlak.
              Is ons gehoor niet het gevoeligst in het gebied van de menselijke stem? Van zo'n 3 á 400Hz tot zo'n 4 á 6kHz? Is daar ook niet een norm op gebaseerd?
              Last edited by Michel van de Beek; 13-07-12, 20:00.
              Groeten,
              Michel

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

't Is best wel vermoeiend om steeds mezelf hier te moeten verdedigen tegen mensen die nog niets hebben gehoord van wat ik allemaal heb ontwikkeld in de afgelopen twee jaar......
                Noem mij maar eens één systeem dat volkomen perfect en foutloos is.
                @Michel: Volgens mij woon je niet ver van Breukelen, je bent bij deze de 22e uitgenodigd.

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

't Is best wel vermoeiend om steeds mezelf hier te moeten verdedigen tegen mensen die nog niets hebben gehoord van wat ik allemaal heb ontwikkeld in de afgelopen twee jaar......
                  doe dat dan ook niet , steek ervan op waar je te kort komt, en laat de set zichzelf maar bewijzen...
                  Als die set klinkt zoals je monitoren wil ik wel dealer worden voor OostNederland.

Ik zal proberen een spuitbusje epoxy-2-componenten oid mee te brengen, kunnen we zelfs de Warnex liefhebbers de gek aansteken...

Comment

• Michel van de Beek
                    • Oct 2000
                    • 283

Noem mij maar eens één systeem dat volkomen perfect en foutloos is.
                    @Michel: Volgens mij woon je niet ver van Breukelen, je bent bij deze de 22e uitgenodigd.
                    Dank voor de uitnodiging! Als ik tijd heb de 22e kom ik zeker even langs.

Elk systeem is een compromis. Hoe het klinkt, dat hangt of van de kunde en kunst om de juiste te kiezen. En zonder iets gehoord te hebben, is het niet mogelijk om er een waarde-oordeel over te hebben.

Wel is het zo dat je metingen een aantal interessante dingen laten zien, die ik heel goed herken. Maar vat dat aub niet op als een aanval. Ben nl zelf al een tijdje bezig met een aantal 'projectjes' ... zie onderstaand screenshot voor een klein hornloaded topje. Waar ik ook tegen een aantal zaken ben aangelopen die dit topic aangehaald werden.

Wellicht dat je met mijn opmerkingen, zoals Mac terecht aanhaalt je product nog iets kan verbeteren. Heb wellicht nog wel tips voor je. Stuur maar een pb ...

Last edited by Michel van de Beek; 14-07-12, 08:57.
                    Groeten,
                    Michel

Comment

• jakkes72
                      • Dec 2003
                      • 1015

Vandaag heb ik deze top(jes???) kunnen vergelijken met een (wat ouder A-merk) 3-weg actief set bestaande uit dubbel 15, dubbel 12 en dubbel 2 inches per kant.
                      Ik was zeker onder de indruk van de kast!!! Klank is dik in orde, geluidsdruk meer dan voldoende, ook zonder sub!!

Ook heb ik de bijbehorende 18 inch subs gehoord, die gaan ook zeker erg laag en hard doordrukken.

Voor een ieder die twijfeld aan het kunnen van Brooklyn Audio: ga eens luisteren!! Ik stond versteld!

Comment

• salsa
                        • Jan 2007
                        • 1315

Toch wel weer erg leuk bedacht, Brooklyn (Breukelen) Audio... Die Mac toch!

Sander, two thumbs up!!!
                        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

Wanneer wordt het eerste feestje nu gegeven met die speakers?

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Je loopt ietwat achter, er zijn er al een aantal geleverd aan klanten die er al volop mee werken.
                            Verder heb ik onlangs nog aangekondigd dat ze 22 juli in Breukelen te horen waren, daar is één forumlid geweest.
                            Komende zondag is er weer een evenement in Breukelen, geen idee of het een beetje goeie act is maar 5 augustus moet ik Deborah Carter met band versterken.
                            Beide zondagen is het van 14.00 tot 16.00 uur in Boom en Bosch (park bij het gemeentehuis) en de toegang is gratis.

Comment

• vasco
                              • Oct 2003
                              • 2567

...maar 5 augustus moet ik Deborah Carter met band versterken.
                              Op 5 augustus zou ik tot nu toe kunnen en het lijkt mij wel wat om deze tops eens te horen. Begrijp ik het goed dat het dan ook bij Boom en Bosch is in Breukelen van 14 tot 16 uur?

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Je bent van harte welkom, vind het altijd leuk wanneer mensen de moeite nemen om even te komen luisteren.
                                Klopt inderdaad dat het van 14.00 tot 16.00 uur in Boom en Bosch is.

Comment

Working...