System One Audio
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
heb het zeker over de minpuntjes gehad maar kan in overleg met klant opgelost worden.
reden dat ze weiniig naar buiten gooien van specs enz is gewoon dat hun niet aan de grote klok hangen omdat ze klein willen blijven en geen produktie willen maken. Ze willen geen lopende band werk verrichten.
Maar goed. Mss is het voor anderen hier om eens te gaan luisteren. zijn toch goede systemen die idd mee kunnen lopen met de Amerken.
Toch wordt de keus makkelijk om voor een Amerk te kiezen omdat deze gerespecteerd word maar mocht je dit systeem inzetten wordt het in mijn ogen ook wel gerespecteerd.
Qua klank en druk is er weinig op aan te merken.
Wil je iets nieuws wat in de markt is is dit een goede optie ipv een nieuwe serie van een Amerk.
Ik denk dat als er meerdere de moeite kunnen nemen om te gaan luisteren en er dan een oordeel over te uiten er meerdere positieve verhalen komen.EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.Comment
-
Hoe groot was die ruimte? Binnen of buiten?
Ik heb zo ook eens een Gemini setje horen beuken......Zaaltje van 10x5M..Bewijs van spreken he?!
DEMO ruimtes zijn ook elementen om rekening mee te houden hoe een set kan klinken, en dat weten de gemiddelde showroom houders maar al te goed..
Dave[FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]Comment
-
Hoe groot was die ruimte? Binnen of buiten?
Ik heb zo ook eens een Gemini setje horen beuken......Zaaltje van 10x5M..Bewijs van spreken he?!
DEMO ruimtes zijn ook elementen om rekening mee te houden hoe een set kan klinken, en dat weten de gemiddelde showroom houders maar al te goed..
Dave
Ik ben 1 keer bij Hofman binnen geweest.
Hij heeft geen showroom, de demoruimte is gewoon magazijn.Comment
-
idd geen showroom en in het magazijn.
Ruimte maakt niet veel uit je hoort iig hoe de set klinkt de verhouding tussen hoog en mid verandert niet in een andere ruimte.
Laag is ook zwaar genoeg en in verhouding met de topkast.
Het draagvlak was idd niet te horen in deze ruimte dan zou je de demoset mee kunnen nemen op lokatie en een avond testen met je prgramma wat geen moeite is voor Hoffman.
Heb de set gehoord nu met eigen oren ( mede door de sound die ik ken van op de kermis die ook goed is ) en set klinkt gewoon goed.
De 12" subs met Ciare 1200 klinkt erg goed. Maar in alle kasten die ze gebruiken zit Ciare en B&C hoog en in sommige kasten een driver waarvan hun het merk niet willen zeggen.
Maar goed ik heb het gehoord en ben van mening dat de set niet verkeerd klinkt. alleen vind ik de drempel erg hoog liggen financieel to een gerespecteerd Amerk.
Nu nog meerdere mensen die de moeite moeten nemen om te gaan luisteren naar zo een set.EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.Comment
-
Tijdens een uitgebreide trialdag op de evenementenpromenade in Walibi Flevo, met diverse PA-systemen van de bekende topmerken,
heeft de firma West Audio uit Didam de evenementenorganisatie kunnen overtuigen van de kracht van zijn System One Audio systeem.
De set -bestaande uit 2 D-Top1 en 2 D-Sub3 per kant- was als enige niet Line Array in staat om op overtuigende wijze de volledige ruim 80m lengte van de promenade te bestrijken.
De set stak met kop en schouders boven de overige conventionele systemen uit.
De evenementenorganisatie moest tot dan toe voor zijn evenementenprogramma altijd Line Array systemen inhuren met het daarbij horende hoge kostenplaatje.
Vooral voor de "tussendoortjes" in het voor- en naseizoen leverde dit een onverantwoorde kostenpost op mede vanwege de lange op- en afbouwtijden die voor zo'n bewerkelijk systeem nodig zijn.
West Audio bewijst dat het vrijwel net zo goed kan met een veel conventioneler en goedkoper systeem met zeer korte bouw- en afbouwtijd,
en heeft zich daarmee verzekerd van een fraaie reeks opdrachten.
Alleen de grotere producties in Walibi Flevo zullen nog met een Line-Array systeem worden gedaan, de rest zal door West Audio worden ingevuld met zijn System One Audio systeem.
Voor de eerste opdracht (zie foto) eind april had Frank Westenberg voor alle zekerheid nog wat aanvullend laag geplaatst in de vorm van 2x D-Sub1 en 1x D-Sub2 per kant, maar dat bleek volstrekt onnodig.
Frank: "Als we de subs volledig aanstuurden hadden we gewoon veel te veel laag, belachelijk..."
Het laag draaide dus op een laag pitje. "Weglopend van het podium bleef de klank over de gehele promenade heel constant, met een lichte afname van de luidheid over toenemende afstand.
Pas na de grote fontein (ruim 60m) begon het hoog wat achter te blijven bij de rest."
( Atmosferische absorptie speelt op die afstanden bij de hoogste frequenties een grote rol, en kan bij 20 graden celcius en 25% tot 50% luchtvochtigheid oplopen tot bijna 16dB op 60m...)
En als je dan nagaat dat dezelfde PA-set in gedeelde vorm eveneens wordt ingezet tot heel kleine klussen en de toppen zelfs voor veeleisende spraakklussen worden gebruikt, dan hoef ik niet verder uit te wijden over terugverdientijd!EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.Comment
-
[FONT=Times New Roman]Hey allemaal,[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Omdat ik toch eigenlijk ook wel eens wil weten waarom dit systeem nou gebouwd is zoals het gebouwd is, heb ik gister een contact gezocht met Wil Hofman.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Ik heb een goed gesprek gehad met Wil, en ben een hoop wijzer geworden.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]PWC en XLR aansluitingen:[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Ik vroeg hem o.a. waarom de PWC en XLR aansluitingen opgebouwd zijn en niet ingebouwd.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]De reden hiervoor is omdat het chassis te dik is, en deze dikte hebben ze nodig om voldoende koeling te behalen.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Wil vertelde mij dat de chassis 4 mm dik zijn, 3mm zou al voldoende zijn, maar dit wilde hun niet aan toeval overlaten.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Ik heb zelf voorgesteld om een apart plaatje te maken van 2mm waar de aansluitingen ingebouwd worden, en dat deze vervolgens weer op het chassis geplaatst wordt.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Voor wat betreft de PWC doorlus, deze zijn inmiddels wel aanwezig.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]In de eerste opzet wilde ze deze er niet opzetten omdat ze bang waren dat er te veel kastjes met aan elkaar gelust zouden worden.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Met 2x D Sub1 en 1x D-Top1 zit je al snel op zo’n 12 ampère, dat is ook de reden dat er op de D-Sub3 (een 4.5KW eindtrap) bij vermeld staat dat je er maar 1 D-top1 aan mag hangen.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Handgrepen:[/FONT]
[FONT=Times New Roman]De reden dat er voor deze handgrepen is gekozen is heel erg simpel.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]De top is zo compact gemaakt dat de bekende schaal handgrepen gewoon niet passen, de mid en hoog hoorn zitten in de weg.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Als ze deze handgrepen willen toepassen moeten ze de toppen aan elke kant 4cm breder maken, dan wordt de top dus 8 cm breder alleen van wegen de handgrepen.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Hij zij vervolgens ook nog (en hier zit natuurlijk wel waarheid in) als een flip handgreep op zware flightcases goed werkt, waarom dan op deze top niet.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Overigens zitten er in de subs wel schaal handgrepen.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]De gedachte achter deze top:[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Een aantal van jullie in dot topic zijden dat er qua speq’s niet veel nieuws aan is, dus waarom zo’n top ontwikkelen, dat vond ik een interessante vraag.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]De hele reden achter de ontwikkeling van deze top is een situatie die ikzelf in de praktijk maar al te vaak tegen kom, namelijk het naast elkaar plaatsen van toppen.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]We weten allemaal dat dit eigenlijk niet kan, ook al neem je de openingshoek van de top nog zo nou.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Dit heeft alles te maken met fase en koppeling.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Als je 2 toppen naast elkaar zet krijg in het Lowmid en Mid een akoestische koppeling, deze koppeling zorgt voor een totale versterking van 6db ( 3db omdat je een 2e top plaatst en 3db door de akoestische koppeling)[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Het nadeel is dat het hoog niet mee koppelt omdat deze simpel weg te ver uit elkaar staan, de center van de drives mogen namelijk niet verder dan een halve sinus van de hoogste freq uit elkaar staan.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]In het geval van een hoog driver hebben we het dan al snel over 1.4cm bij 12Khz (volledige golflengte van 12Khz = 2.87cm /2 = 1.435 cm)[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Dit is met 2 losse kasten gewoon niet haalbaar.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Om onder deze koppeling uit te komen moet je de toppen minimaal een halve sinus van de laagst weer te geven freq uit elkaar zetten, en dan zit je bij 100Hz op 1.72 m, en dat gaat hem niet worden denk ik[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Daarom is er voor de System One top gekozen voor Plannerwave hoog drivers, deze zitten strak tegen de bovenwand van de kast.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Op het moment dat je meer druk moet hebben en dus een 2e top gaat gebruiken plaats je deze op z’n kop boven op de 1e top.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Hierdoor komen de hoogdrivers dusdanig dicht bij elkaar dat er tot 10Khz een bijna 100% koppeling ontstaat.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Hiermee willen ze met een conventioneel systeem zo dicht mogelijk in de buurt komen van de Line Array eigenschappen[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Je snapt als je een dergelijke top gaat ontwikkelen dat het natuurlijk niet de bedoeling is dat je ze naast elkaar gaat gebruiken, tenzij je echt niet anders kan.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]En dan komt er de zoektocht naar de voor die top ideale openingshoek.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]We weten allemaal wanneer een hoorn breder wordt hij minder output levert en minder ver draagt, en wanneer hij smaller wordt verder draagt en meer output levert.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Ik kan me voorstellen dat dit best lastig is om te bepalen, te breed en hij verliest te veel output, te smal en het hele concept is niet meer toepasbaar.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Daarom hebben ze voor 90 graden gekozen, omdat beide criteria overeind bleven.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]En ja dan moet je met infills gaan werken, maar dat zou ik geen probleem vinden.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Ik hoop dat ik hiermee een aantal (terechte) kritiek punten kan wegnemen, want ik vind echt dat dit systeem een eerlijke kans verdiend!!! [/FONT]
[FONT=Times New Roman]Zo en nou heb ik lamme vingers haha[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Groet[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Edwin[/FONT]Comment
-
[FONT=Times New Roman]Hey allemaal,[/FONT]
[FONT=Times New Roman]De gedachte achter deze top:[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Een aantal van jullie in dot topic zijden dat er qua speq’s niet veel nieuws aan is, dus waarom zo’n top ontwikkelen, dat vond ik een interessante vraag.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]De hele reden achter de ontwikkeling van deze top is een situatie die ikzelf in de praktijk maar al te vaak tegen kom, namelijk het naast elkaar plaatsen van toppen.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]We weten allemaal dat dit eigenlijk niet kan, ook al neem je de openingshoek van de top nog zo nou.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Dit heeft alles te maken met fase en koppeling.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Als je 2 toppen naast elkaar zet krijg in het Lowmid en Mid een akoestische koppeling, deze koppeling zorgt voor een totale versterking van 6db ( 3db omdat je een 2e top plaatst en 3db door de akoestische koppeling)[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Het nadeel is dat het hoog niet mee koppelt omdat deze simpel weg te ver uit elkaar staan, de center van de drives mogen namelijk niet verder dan een halve sinus van de hoogste freq uit elkaar staan.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]In het geval van een hoog driver hebben we het dan al snel over 1.4cm bij 12Khz (volledige golflengte van 12Khz = 2.87cm /2 = 1.435 cm)[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Dit is met 2 losse kasten gewoon niet haalbaar.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Om onder deze koppeling uit te komen moet je de toppen minimaal een halve sinus van de laagst weer te geven freq uit elkaar zetten, en dan zit je bij 100Hz op 1.72 m, en dat gaat hem niet worden denk ik[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Daarom is er voor de System One top gekozen voor Plannerwave hoog drivers, deze zitten strak tegen de bovenwand van de kast.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Op het moment dat je meer druk moet hebben en dus een 2e top gaat gebruiken plaats je deze op z’n kop boven op de 1e top.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Hierdoor komen de hoogdrivers dusdanig dicht bij elkaar dat er tot 10Khz een bijna 100% koppeling ontstaat.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Hiermee willen ze met een conventioneel systeem zo dicht mogelijk in de buurt komen van de Line Array eigenschappen[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Je snapt als je een dergelijke top gaat ontwikkelen dat het natuurlijk niet de bedoeling is dat je ze naast elkaar gaat gebruiken, tenzij je echt niet anders kan.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]En dan komt er de zoektocht naar de voor die top ideale openingshoek.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]We weten allemaal wanneer een hoorn breder wordt hij minder output levert en minder ver draagt, en wanneer hij smaller wordt verder draagt en meer output levert.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Ik kan me voorstellen dat dit best lastig is om te bepalen, te breed en hij verliest te veel output, te smal en het hele concept is niet meer toepasbaar.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Daarom hebben ze voor 90 graden gekozen, omdat beide criteria overeind bleven.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]En ja dan moet je met infills gaan werken, maar dat zou ik geen probleem vinden.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Ik hoop dat ik hiermee een aantal (terechte) kritiek punten kan wegnemen, want ik vind echt dat dit systeem een eerlijke kans verdiend!!! [/FONT]
[FONT=Times New Roman]Zo en nou heb ik lamme vingers haha[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Groet[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Edwin[/FONT]
Koppeling van weergevers krijg je bij een onderlinge tussenafstand kleiner dan 1/4 golflengte, en dus niet 1/2 golflengte.
Dat zou inhouden dat het systeem tot 5 kHz koppelt en da's een stukje lager dan de aangegeven 10 kHz.
Maar, die koppeling vindt alleen plaats wanneer de bronnen die tussen afstand hebben, een hoorn kan alleen als bron aangemerkt worden wanneer er een wave-guide in zit die ervoor zorg draagt dat het signaal over de hele hoornmond exact met elkaar in fase is.
Wanneer dat het geval is zal de verticale spreiding sterk afnemen, (hetzelfde effect als in een spraakzuil/ line-array met meerdere speakers) wat de toppen stand-alone onbruikbaar zou maken.
Ik heb het systeem niet gehoord, ga dus ook geen uitspraken doen over het uiteindelijke resultaat maar ik denk dat je als fabrikant jezelf toch aardig belachelijk aan het maken bent als je structureel broodje aap verhalen probeert te verkopen.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
tja dat er tegenspraak is door mensen die het systeem niet gehoord hebben zul je toch blijven houden.
Ik ben zelf van mening dat het systeem werkt en goed klinkt en zeker mee kan tegen de grote jongens.
Ik ben overtuigd door te gaan luisteren.
Het is alleen een drempel waar je overheen moet en die is best hoog op zich.
Denk dat ik een kleine set ga aanschaffen om te proberen hoe er op gereageerd wordt.EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.Comment
-
tja dat er tegenspraak is door mensen die het systeem niet gehoord hebben zul je toch blijven houden.
Ik ben zelf van mening dat het systeem werkt en goed klinkt en zeker mee kan tegen de grote jongens.
Ik ben overtuigd door te gaan luisteren.
Het is alleen een drempel waar je overheen moet en die is best hoog op zich.
Denk dat ik een kleine set ga aanschaffen om te proberen hoe er op gereageerd wordt.
Wat ik je wel kan melden is dat mijn nieuwsgierigheid sterk afneemt wanneer een fabrikant een systeem baseert op theorieën die simpelweg niet kloppen.
Dan wordt die drempel mij net iets te hoog.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Ja dat klopt wel wat je zegt. maar nu ik het gehoord heb was ik toch wel onder de indruk van wat de set doet.
Over het verhaal wat er achter zit heb ikzelf te weinig kennis om er over te oordelen maar er zal best wel een kern van waarheid inzitten.
Theorie vindt ik grotendedels bullshit omdat het om de klank gaat die jij hoort en hoe jouw smaak is van het geluid.
Maar goed.
ik ben er van overtuigd dat de sets van Hofman en System One goed klinken.EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.Comment
-
Bovenstaande verhaal is net zo waar als de verhalen die op hun site staan....
Koppeling van weergevers krijg je bij een onderlinge tussenafstand kleiner dan 1/4 golflengte, en dus niet 1/2 golflengte.
Dat zou inhouden dat het systeem tot 5 kHz koppelt en da's een stukje lager dan de aangegeven 10 kHz.
Maar, die koppeling vindt alleen plaats wanneer de bronnen die tussen afstand hebben, een hoorn kan alleen als bron aangemerkt worden wanneer er een wave-guide in zit die ervoor zorg draagt dat het signaal over de hele hoornmond exact met elkaar in fase is.
Wanneer dat het geval is zal de verticale spreiding sterk afnemen, (hetzelfde effect als in een spraakzuil/ line-array met meerdere speakers) wat de toppen stand-alone onbruikbaar zou maken.
Ik heb het systeem niet gehoord, ga dus ook geen uitspraken doen over het uiteindelijke resultaat maar ik denk dat je als fabrikant jezelf toch aardig belachelijk aan het maken bent als je structureel broodje aap verhalen probeert te verkopen.
[FONT=Verdana]Optimale koppeling bij ronde drivers: [/FONT]
[FONT=Verdana]Mr. M. Ureda hanteert maximaal 1x golflengte tussen de centra van de drivers.[/FONT]
[FONT=Verdana]Mr. M. Urban hanteert zelfs 1/2 golflengte tussen de drivers centra.[/FONT]
[FONT=Verdana](Deze heren zijn kopstukken op het gebied van line array theorie.)[/FONT]
[FONT=Verdana]Dat betekent dat je ronde tweeters nooit dicht genoeg bij elkaar kunt krijgen voor 10kHz, laat staan 20kHz.[/FONT]
[FONT=Verdana]Bij planar wave drivers is dat iets minder kritisch; de kier tussen twee drivers moet bij voorkeur minder zijn dan 1/4 golflengte op de hoogste frequentie.[/FONT]
[FONT=Verdana]Ga je groter -wat tussen twee of meer kasten niet anders kan- dan gaat lobvorming onstaat in het verticale vlak, afhankelijk van de kanteling (hoekverschil) van de drivers t.o.v. elkaar.[/FONT]
[FONT=Verdana]In het geval van twee gestackte D-Top1 is er geen hoekverschil bij een tussenruimte tussen de binnenste planar wave drivers van 2cm. [/FONT]
[FONT=Verdana]Dit resulteert in een perfecte koppeling binnen de nauwe verticale openingshoek van de drivers.[/FONT]
[FONT=Verdana]De eerste lobvorming begint pas ver buiten deze verticale openingshoek en speelt dus qua output geen enkele rol meer.[/FONT]
[FONT=Verdana]Nu gaan we horizontaal stacken in een line array, twee 8 inchers met een hooghoorn ertussen:[/FONT]
[FONT=Verdana]Neem een crossover frequentie van 850Hz = een golflengte van 40cm.[/FONT]
[FONT=Verdana]Een set 8 inch speakers krijg je met geen mogelijkheid dichter bij elkaar dan 25cm tussen de centra (erg optimistisch!), en dat is 0,625 golflengte[/FONT]
[FONT=Verdana]Dat betekent dat er al serieuze cancelling gaat ontstaan voorbij een 90 graden openingshoek.[/FONT]
[FONT=Verdana]Hier beginnen de problemen dus wel al binnen de geclaimde en vereiste openingshoek...[/FONT]
[FONT=Verdana]Maar als grootheden als Ureda en Urban het al niet met elkaar eens kunnen worden, hoe willen we dan op dit forum even alles rechtzetten?[/FONT]
[FONT=Verdana]En hoe zou het dan kunnen zijn dat een fabrikant zogenaamd een website volfantaseert maar wel een PA-systeem op de markt zet dat tijdens tests bewijst dat de claims op die website kloppen?[/FONT]
[FONT=Verdana]Of zou het kunnen zijn dat niet iedereen de inhoud van die website kan of wil begrijpen....[/FONT]
[FONT=Verdana]Groet[/FONT]
[FONT=Verdana]Edwin[/FONT]Comment
-
idd geen showroom en in het magazijn.
Ruimte maakt niet veel uit je hoort iig hoe de set klinkt de verhouding tussen hoog en mid verandert niet in een andere ruimte.
Laag is ook zwaar genoeg en in verhouding met de topkast.
Het draagvlak was idd niet te horen in deze ruimte dan zou je de demoset mee kunnen nemen op lokatie en een avond testen met je prgramma wat geen moeite is voor Hoffman.
Heb de set gehoord nu met eigen oren ( mede door de sound die ik ken van op de kermis die ook goed is ) en set klinkt gewoon goed.
De 12" subs met Ciare 1200 klinkt erg goed. Maar in alle kasten die ze gebruiken zit Ciare en B&C hoog en in sommige kasten een driver waarvan hun het merk niet willen zeggen.
Maar goed ik heb het gehoord en ben van mening dat de set niet verkeerd klinkt. alleen vind ik de drempel erg hoog liggen financieel to een gerespecteerd Amerk.
Nu nog meerdere mensen die de moeite moeten nemen om te gaan luisteren naar zo een set.
Je zegt twee keer hetzelfde; jah de set vind je goed klinken
En dat een ruimte niet uitmaakt voor de verhoudingen tussen hoog en mid....zucht wat zal ik daar van zeggen. Nee het veranderd niks aan wat er uit de kast komt maar een ruimte kan wel jou perceptie van hoog en mid behoorlijk in de war sturen!
Tijdens een uitgebreide trialdag op de evenementenpromenade in Walibi Flevo, met diverse PA-systemen van de bekende topmerken,
heeft de firma West Audio uit Didam de evenementenorganisatie kunnen overtuigen van de kracht van zijn System One Audio systeem.
De set -bestaande uit 2 D-Top1 en 2 D-Sub3 per kant- was als enige niet Line Array in staat om op overtuigende wijze de volledige ruim 80m lengte van de promenade te bestrijken.
De set stak met kop en schouders boven de overige conventionele systemen uit.
De evenementenorganisatie moest tot dan toe voor zijn evenementenprogramma altijd Line Array systemen inhuren met het daarbij horende hoge kostenplaatje.
Vooral voor de "tussendoortjes" in het voor- en naseizoen leverde dit een onverantwoorde kostenpost op mede vanwege de lange op- en afbouwtijden die voor zo'n bewerkelijk systeem nodig zijn.
West Audio bewijst dat het vrijwel net zo goed kan met een veel conventioneler en goedkoper systeem met zeer korte bouw- en afbouwtijd,
en heeft zich daarmee verzekerd van een fraaie reeks opdrachten.
Alleen de grotere producties in Walibi Flevo zullen nog met een Line-Array systeem worden gedaan, de rest zal door West Audio worden ingevuld met zijn System One Audio systeem.
Voor de eerste opdracht (zie foto) eind april had Frank Westenberg voor alle zekerheid nog wat aanvullend laag geplaatst in de vorm van 2x D-Sub1 en 1x D-Sub2 per kant, maar dat bleek volstrekt onnodig.
Frank: "Als we de subs volledig aanstuurden hadden we gewoon veel te veel laag, belachelijk..."
Het laag draaide dus op een laag pitje. "Weglopend van het podium bleef de klank over de gehele promenade heel constant, met een lichte afname van de luidheid over toenemende afstand.
Pas na de grote fontein (ruim 60m) begon het hoog wat achter te blijven bij de rest."
( Atmosferische absorptie speelt op die afstanden bij de hoogste frequenties een grote rol, en kan bij 20 graden celcius en 25% tot 50% luchtvochtigheid oplopen tot bijna 16dB op 60m...)
En als je dan nagaat dat dezelfde PA-set in gedeelde vorm eveneens wordt ingezet tot heel kleine klussen en de toppen zelfs voor veeleisende spraakklussen worden gebruikt, dan hoef ik niet verder uit te wijden over terugverdientijd!
Ja dat klopt wel wat je zegt. maar nu ik het gehoord heb was ik toch wel onder de indruk van wat de set doet.
Over het verhaal wat er achter zit heb ikzelf te weinig kennis om er over te oordelen maar er zal best wel een kern van waarheid inzitten.
Theorie vindt ik grotendedels bullshit omdat het om de klank gaat die jij hoort en hoe jouw smaak is van het geluid.
Maar goed.
ik ben er van overtuigd dat de sets van Hofman en System One goed klinken.
Neem een voorbeeld aan Edwin; die levert nuttige info!
[FONT=Verdana]Even inhakend op MusicXtra:[/FONT]
[FONT=Verdana]Optimale koppeling bij ronde drivers: [/FONT]
[FONT=Verdana]Mr. M. Ureda hanteert maximaal 1x golflengte tussen de centra van de drivers.[/FONT]
[FONT=Verdana]Mr. M. Urban hanteert zelfs 1/2 golflengte tussen de drivers centra.[/FONT]
[FONT=Verdana](Deze heren zijn kopstukken op het gebied van line array theorie.)[/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
....
[FONT=Verdana]Groet[/FONT]
[FONT=Verdana]Edwin[/FONT]
En wat heeft Dhr C. Heil (L-Acoustics) hier over te zeggen; een van de Waveguide/Line Array grootheden van het best verkopende Line-Array merk van het moment...Last edited by MusicSupport; 14-05-10, 02:01.d&b AudiotechnikComment
-
-
Dit heb ik er ooit over op mijn site geschreven:
Wanneer we een aantal weergevers verticaal onder elkaar gaan hangen waarvan de tussenafstand van het stralend oppervlak (de conus of het diafragma) kleiner is dan 1/2 van de weer te geven golflengte treed erin het verticale vlak een bundeling op door cancellation van de onderlinge weergevers.
Een toon van 850 Hz heeft een golflengte van 40 cm, 1/2 hiervan is dus 20 cm. Heb je twee bronnen verticaal boven elkaar met een tussenafstand kleiner dan 20 cm dan zal de geluidsdruk on-axis 3 dB hoger zijn als met één bron. 90 graden 0ff-axis in het verticale vlak zal er echter 100% cancellation optreden wanneer het looptijdverschil van de afzonderlijke bronnen precies een halve golflengte bedraagt, de faseverschuiving bedraagt dan 180 graden. Tussen on-axis en 90 graden of axis zal er tot een faseverschuiving van ongeveer 120 graden sprake zijn van optelling. Daar het stralend oppervlak van een weergever nooit oneindig klein zal zijn zal ook de uitdoving nooit 100% zijn.
Plaats je twee bronnen dichter dan 1/4 golflengte bij elkaar, in dit geval dus <10 cm, vindt er een koppeling van de bronnen plaats waardoor de on axis geluidsdruk met 3 dB zal toenemen, bij 4 bronnen is de toename opnieuw 3 dB en zal de afstraling steeds meer van sferisch naar cilindrisch ombuigen door uitdoving bij faseverschillen >120 graden. Hierbij is uitgegaan van een gelijkblijvend vermogen, in de praktijk zal de geluidsdruk met 6 dB toenemen, 3 dB per verdubbeling van het aantal weergevers en nog eens 3 dB door een verdubbeling van het vermogen.
Wanneer er meer dan twee bronnen verticaal boven elkaar geplaatst worden zal het punt waarop er sprake is van 120 graden faseverschuiving eerder optreden en dus neemt de verticale bundeling toe. Doordat de totale lengte van de array ook toeneemt treed dit verschijnsel al bij lagere frequenties op. Er is nu sprake van een 'line-source', een lijnvormige bron die over de hele lengte geluid afstraalt met een sterke verticale bundeling.
Door de grote golflengte van lage tonen, een frequentie van 25 Hz heeft een golflengte van bijna 14 meter, is het in de praktijk onmogelijk om gebruik te maken van dit verschijnsel tot de laagste frequenties, hier zou je enorm lange array's voor nodig hebben.
Dit verschijnsel is al jaren bekend en werd vooral toegepast voor spraak in grote openbare ruimtes door zgn. spraakzuilen. Men kreeg het alleen niet voor elkaar bronnen, die in staat waren hoge frequenties weer te geven, minder dan 1/4 golflengte van elkaar te plaatsen waardoor het frequentiegebied waarin de koppeling en bundeling plaatsvind slechts zeer beperkt was.
Het probleem voor de lage frequenties ligt dus aan de beperkingen in lengtes van de array, voor de hoge frequenties zit het probleem in het dicht bij elkaar plaatsen van de hoogweergevers. Een toon van 17 kHz heeft een golflengte van slechts 2 cm, om een goede koppeling te waarborgen zal het afstralend oppervlak van de hoogdrivers dus minder dan 0,5 cm uit elkaar moeten liggen. Fysiek was het lange tijd onmogelijk om dergelijke korte afstanden te realiseren. Tot de komst van de wave guide, een wave guide voor een line-source-array bestaat uit een hoorn die zodanig is geconstrueerd dat het geluid van de driver op iedere plek van de hoornopening precies dezelfde afstand heeft afgelegd. Hierdoor is het geluid dus over de totale hoornuitgang met elkaar in fase en kun je de totale hoornmond als afstralend oppervlak beschouwen. Doordat het geluid over de volledige hoogte van de hoornmond in fase is zal er in het verticale vlak een sterke bundeling optreden.
In theorie zou je dan een perfect cilindrische afstraling krijgen met een verticale spreiding van 0 graden.
Door een hoorn te maken die aan deze voorwaarden voldoet is men er in geslaagd het geluid afstralend oppervlak van een hoogdriver groter te maken dan de driver zelf. Hierdoor is het fysiek mogelijk geworden de tussenafstand van het afstralend oppervlak, van de afzonderlijke drivers, ook bij de hoogste frequenties kleiner te maken van 1/4 golflengte.
Helaas komt de praktijk niet geheel overeen met de theorie, veel van de gebruikte line-array's voldoen voor de hoge frequenties niet aan het bovenstaande verhaal. Deze systemen zijn in feite niets meer dan conventionele kasten die verticaal boven elkaar hangen. De grote worp wordt bij deze systemen bereikt door de kleine spreiding (<12 graden) in het verticale vlak. Dit zijn line-array's en geen line-source-array's.
Toch zijn een aantal fabrikanten erin geslaagd dit ideaal zeer dicht te benaderen, door de hoog sectie zo te bouwen dat deze zo dicht mogelijk bij de onder en bovenzijde van de kast uitkomt, gebruik te maken van een goede wave guide en te zorgen voor krachtige drivers waardoor het cross-over punt met de mid-speakers zo laag kan liggen dat er op deze frequentie sprake is van een goede koppeling van deze mid-speakers.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
Comment